Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#818112
Ik zag dit oudere bericht waar niemand op geregaeerd had hier ook staan met wat meer info:
" Ik heb een +- 2 kg wegende male chihuahua.
Ik zou over willen stappen op vers voer,
want ik verhuis over 2 weken naar het buitenland.
In Swiss hebben ze geen Beneful en dit is nu precies het enige wat hij wil eten.
Andere brokken eet hij alleen wanneer er iets lekkers door heen zit.
Heeft er iemand een idee hoe ik zijn menu zou moeten samen stellen?"

Ik zou denk ik heel simpel starten en eerst eens kijken wat je hondje lust en dan kijken naar de dingen die je ook gewoon in de supermarkt kan kopen.
Begin eens met kipfilet, snij het in hapklare brokken en kijk of je hondje het lust.
Zo ja, geef dan de dag erna kipfilet in grotere stukken, zodat hij echt moet kauwen.
Gaat dat goed, geef dan een paar kipvleugeltjes die je meermalen inhakt of inknipt, zodat het wel een geheel is maar de botjes gebroken zijn.
Probeer hetzelfde met een stukje rundvlees, dus eerst kleingesneden en later grotere stukken. Probeer dan kippenlevertjes of maagjes.

Lees tegelijkeretijd de info Barfen voor beginners hier op BP, begin hier eens mee:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Ik kan me niets voorstellen bij hoeveel je een hondje van 2 kg moet voeren, onze lichtste kat weegt al 5.5 kg...
Ik denk iets van een ons per dag?
Maar er is vast wel iemand anders hier op BP die je daar wat over kan zeggen.
Nu kan je in ieder geval iets proberen en als je hondje het niet lust, dan kan je het verder zelf bereiden en op eten.

Heb je hier iets aan?
Heb je nog meer vragen, stel ze dan gerust!
#819106
Dank jullie voor de reacties.
Om de vragen te beantwoorden:
Cooper eet en lust echt alles, zelfs groenten en fruit.
Hij krijgt regelmatig zijn eten vermengt met bijv. rundvlees of tonijn.

Moet ik echt botten gaan vermengen voor mijn chihuahua?
Is hij daar niet een beetje klein voor?
Zou ik de hoeveelheid die ik hem moet geven kunnen basseren op wat hij normaal aan brokken krijgt? Zo'n 105 gram per dag?

Alvast bedankt voor de reacties,
Cooper
#819120
Moet ik echt botten gaan vermengen voor mijn chihuahua? Is hij daar niet een beetje klein voor?
Ook een chihuahua heeft een volledige menu nodig en dus: ja, je moet ook vleesbotten geven. Maar je kunt prima kippennekjes geven. Dat zijn lekkere kleine vleesbotjes voor jouw hondje! Ik denk dat hij het erg leuk en lekker vindt, om zulk "echt" voedsel te mogen eten!
Zou ik de hoeveelheid die ik hem moet geven kunnen basseren op wat hij normaal aan brokken krijgt? Zo'n 105 gram per dag?

Alvast bedankt voor de reacties,
Cooper
Wat weegt jouw hond? Een kilootje of 2? Ik denk dat je er op moet rekenen dat jouw hond zo'n 5% tot 8% van het lichaamsgewicht nodig heeft aan verse voeding. Dat komt neer op 100 gram a 160 gram per dag. Dit is een richtlijn waarmee je dan verder "op het oog" moet voeren.
#819927
Cooper schreef: Moet ik echt botten gaan vermengen voor mijn chihuahua?
Is hij daar niet een beetje klein voor?
Er zijn ook katten die kippennekken of kippenpoten eten en die wegen nog wel minder dan de 2 kilo van jouw hondje  :)
Hij heeft de calcium nodig die in de botten zit.
Kippenbotjes zijn hol, je kan ze bijna buigen met de hand, probeer het maar eens met een kipvleugeltje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door