Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BibiNoah
#817734
heb me vanmiddag onwijs in zitten lezen hier op het forum, me daarna aangemeld...

Ik wil graag een zelf gemaakt prutje aan mijn hond voeren, maar er is zooooo veel info, dat ik er alsnog niet uit kom  :( :-[

Noah is een boerboelpup van bijna 5 maanden. In het begin voerde we haar 1/3 Energique en 2/3 brokken. Maar het werd wel erg veel vlees per dag en per week dus zijn we daar (mede door de vakantie) vanaf gestapt. Nu krijgt ze nog regelmatig versvleesvoer erbij, maar niet meer elke dag.

Ik vind het erg interessant om eens wat te maken voor haar, met groente en vlees. Botten zie ik niet zo zitten, omdat ze nogal snel eet en ik echt geen kippennekken vast ga houden of in kippevleugels ga knippen  :-[
Dus nu ben ik op zoek naar een recept met groente en vlees om af en toe eens als extra te voeren. En hoeveel moet ik dan geven?? Net zo veel als ik haar brokken zou geven?? En moet er dan rijst doorheen??
Door Lizzy
#817737
Rijst hoeft er zeker niet doorheen! In tegendeel zelfs, laat dat maar lekker weg. Je hond krijgt al koolhydraat-bommen met die brokken.

Hoe vaak per week had je zo'n maaltijd voor je hond willen maken?

Jammer trouwens, dat je van Energique af bent gestapt. Het is zoveel gezonder dan die brokkenmeuk.....
Door BibiNoah
#817738
vond het zelf ook jammer, maar het had meerder redenen, vooral praktische  :(

Daarom probeer ik het zo op te lossen, omdat ik het belangrijk vind dat

a) mijn hond gevarieerd eet
b) mijn hond gezond eet

(of eigenlijk andersom, maar goed) Oke, ik ben al weer een stap verder, geen rijst.
Door Mevroi Kruim
#817740
Als je helemaal vers wilt voeren dan zul je toch aan de botten moeten, anders krijgt Noah te weinig calcium en fosfor binnen. Ook voor 'erbij' zijn botten eigenlijk ideaal, omdat ze onovertroffen tandenborstels zijn en daarnaast nog heel erg goed voor de kauwspieren.

Kippennekken kun je gewoon met een washandje vasthouden, niks engs aan hoor! Is ook handig omdat ze dan goed moet kauwen. Lap kopvlees of pens is trouwens ook heel goed voor het kauwen.
Door BibiNoah
#817752
:) oh ja..

Noah krijgt 3 keer per dag eten. Even een rekensommetje zegt dat dat 21 keer per week is en ik wil minimaal 4 keer per week tot maximaal 10 keer anders dan brokken te eten geven...
Door Anya
#817763
Aan de botten ontkom je eigenlijk niet, maar ik heb nog nooit een nek vastgehouden of een vleugel ingeknipt. Ik ben begonnen met de beginnersbotten en vrij snel uitgebouwd naar het echte werk.
Door BibiNoah
#817812
ik begrijp niet zo goed waarom ik niet onder de botten uitkom... ze krijgt toch brok waar calcium inzit?? Voor die paar keer per week barf zal ze toch niets te kort komen?

(of denk ik er nu te makkelijk over?)
Door Jolly
#817821
Ik denk dat je even anders moet denken.

brokken = dood , alles wat toegevoegd wordt wordt mee dood "gekookt", dus een brok met calsium erin, dan moet er wel zo giga veel in zitten wiil je hond dat kunnen opnemen.

echt vers vlees; levend, dus alles wat er van nature inzit, is er nog steeds. echter in vlees zit geen calcium, daar heb je de botten voor nodig.

Als je echt zo pertinent tegen botten voeren bent, dan zou je eventueel een goede kvv ( bandit, carnibest of bibi) kunnen voeren, hier zit gemalen bot in, en is een vers vlees voeding, zodoende krijgt ze wel het botgedeelte binnen.
Mocht je dat ook niet aanstaan, dan is het ook nog te doen om eischil te malen (of gewoon lekker rauw eitje geven) en dat door het vlees wat je geeft te doen.

Misschien is de vraag wat persoonlijk, maar waarom ben je gestopt met energique te voeren? Dat zou zoveel beter zijn dan de brokken en dan kan je op de dagen dat je zelf wil "samenstellen" de botten weglaten, omdat er in energique wel calcium zit en alleen vlees (en dan wel spier en orgaan) geven.
Door BibiNoah
#817835
neuh, wil het best uitleggen...

Energique wordt hier een half uur rijden vandaan verkocht, ik hebgeen auto en dus moet mijn vriend 1 x per week rijden om genoeg in te slaan.

Maar als we genoeg in willen slaan heb ik vriesruimte nodig en die heb ik niet (genoeg).

Ik had uitgerekend dat als ik per dag 1 x Energique wil voeren, ik nu al op een doos per dag zit. Dat zijn 7 doosjes per week (€21,-) en dat komt neer op €80,- per maand. En dat wordt niet minder...
Persoonlijk vind ik dat erg duur en daarom zoek ik naar een andere oplossing.

Dat ei vind ik ook best een goed idee!! Ik ben niet pertinent tegen botten hoor, maar ben er wel een beetje vies van  :-[
Gebruikersavatar
Door *Monique
#818033
BibiNoah schreef: neuh, wil het best uitleggen...

Energique wordt hier een half uur rijden vandaan verkocht, ik hebgeen auto en dus moet mijn vriend 1 x per week rijden om genoeg in te slaan.

Maar als we genoeg in willen slaan heb ik vriesruimte nodig en die heb ik niet (genoeg).

Ik had uitgerekend dat als ik per dag 1 x Energique wil voeren, ik nu al op een doos per dag zit. Dat zijn 7 doosjes per week (€21,-) en dat komt neer op €80,- per maand. En dat wordt niet minder...
Persoonlijk vind ik dat erg duur en daarom zoek ik naar een andere oplossing.

Dat ei vind ik ook best een goed idee!! Ik ben niet pertinent tegen botten hoor, maar ben er wel een beetje vies van  :-[
Denk dat je met volledig barf goedkoper uit bent als die € 80,=
Mijn honden zijn op latere leeftijd overgestapt, en ben niet begonnen met kippenekken, maar kippepoten. Pup staat wel op kippenekken
Waarom gooi je die brokken de deur niet uit? Heb zelf het idee dat je een disbalans krijgt met KV een barf dingetjes erbij. Maar dit kan ik verkeerd zien :-[
Door BibiNoah
#818056
tja das een moeilijke..

ik kan nu niet zeggen dat ik ja/nee de brokken de deur wijs... maar dan zal ik wel eerst moeten experimenteren met barf.
En natuurlijk kijken hoe de hond erop reageerd. Persoonlijk ben ik van mening dat brokken zo slecht niet zullen zijn, maar wel dat een hond gevarieerd moet eten. En daar voldoen brokken niet aan.
Door Lizzy
#818071
Ik vind persoonlijk niet dat je 10 maaltijden zelf moet samenstellen zonder vleesbot. Nu je hond 3 maaltijden per week krijgt, kun je best 5 of 6 maaltijden per week geven zonder vleesbot en in de plaats van vleesbot gemalen eierschaalpoeder geven. Het is dus niet zo omdat je brokken geeft, dat je dan de rest van de maaltijden maar zonder vleesbot kan doen. Dat zou dus alleen kunnen wanneer brokken teveel calcium zouden bevatten waardoor de calcium-loze-maaltijden (zonder vleesbot) ook aangevuld worden door het teveel in calcium in de brok. Nou ben ik niet kapot van het calcium supplement dat in brokken verwerkt wordt, maar er zit zeer beslist niet teveel calcium in de brokken. En dus kun je geen 10 maaltijden geven waar je geen calcium in verwerkt. Dan heeft je hond dus na 21 maaltijden te weinig calcium binnen gekregen. 

Als je hond dan over gaat naar 2 maaltijden per week, dan eet hij er 14 per week en dan zou ik een stuk of 3 a 4 zelf samenstellen.

Ik zou zelf beginnen met 1 keer per week een hele rauwe sardien. Als tussendoortje. En twee keer per week een rauw ei. Als tussendoortje.

Dan zou ik verder geven:

1 maaltijd pens eventueel met groentemix, groenterestjes of geen groente.
1 maaltijd met runderkopvlees en groentemix of groenterestjes met eierschaalpoeder.
1 maaltijd met geitenvlees en groentemix of groenterestjes met eierschaalpoeder.
1 maaltijd met lamshart en wat spiervlees (geit of runderkopvlees of lamsvlees) met groentemix met eierschaalpoeder.
1 maaltijd met kip en een blikje afgespoelde sardientjes of roze zalm of makreel en groentemix of groenterestjes met eierschaalpoeder.

Per 500 gram vlees gebruik je 1 theelepel gemalen eierschaalpoeder. Hoe maak je eierschaalpoeder: je bakt voor jou en je gezin een reuze omlet ;D en spoelt de ongekookte schalen van de eieren af met koud water. Je legt de schoongemaakte schalen in de oven te drogen op 50 graden. De schalen maal je met een koffiemolen tot poeder.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door