Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nicky
#817712
Hallo, Ik heb al een paar keer verteld over de huidproblemen van mijn hond Jaia. (hond= Kruising Franse Bull/Boerenfox, 1 1/2 jaar oud, jeuk aan poten, kin en staart) Vandaag ben ik door de DA op mijn verzoek doorverwezen naar een dermatoloog in Utrecht voor een uitgebreid onderzoek.

Heeft iemand hier ervaring mee? En hebben jullie nog tips en vragen die ik kan stellen om verder te komen? Ik wil met de uitslag van het onderzoek verder gaan met een Holistisch/homeopathisch werkende DA. Mijn DA heeft nog nooit over KVV of BARF gehoord en wil mijn hond het liefst aan de Prednison hebben.

Groetjes Nicky en Jaia
Door Lizzy
#817735
Ik krijg de indruk dat je je DA lekker laat kletsen met z'n prednison. En terecht. Pas als er echt geen andere uitweg meer is: pas dan zou ik prednison gebruiken.

Wat voer je je hond nu? En wat heb je tot nu toe gegeven/gedaan aan/ivm de huidproblemen? (voordat we je dubbel advies gaan geven).

Ik weet niet of een holistisch DA wat aan een uitslag van het onderzoek van Utrecht heeft. Een holistisch DA bekijkt de problemen namelijk op een heel andere manier.
Door Nicky
#817762
Ja...Noem me eigenwijs, maar ik heb al 2 keer prednison geweigerd omdat ik naar mijn idee nog niet alles heb geprobeert, en mn hond is pas anderhalf jaar oud. Prednison zie ik een beetje als een laatste redmiddel, en als het dan nodig is zal ik het haar zeker niet onthouden...Waarschijnlijk hoeft ze dan ook alleen maar stootkuurtjes in de seizoenen wanneer ze het meeste last heeft.

We hebben tot nu toe geprobeert: Calendulan tegen de jeuk, Espree Woundcreme, Prodier huidjeuk druppels, en -emulsie, kamillethee tegen de jeuk, Groene leem (als het weer nat was), Puur Pollen, ehmm...drainage compositum...visolie met borageolie, pure Aloe Vera en natuurlijk een eliminatiekuur van alleen eend.

Ze krijgt nu: alle varianten van CB, Smuldier, Energique met BARFdagen tussendoor. Visolie met borageolie, Echinecea Extra Forte van Bloem en Probiotica.

Ik snap dat een holistisch DA het anders bekijkt, maar voor mn eigen gevoel wil ik ook een huidtest en een bloedtest laten doen. Eigenlijk wilde ik dit al eerder, maar toen was het alweer rustig...en het kost vreselijk veel geld  :-[
Door Lizzy
#817774
Nicky schreef: Ja...Noem me eigenwijs, maar ik heb al 2 keer prednison geweigerd omdat ik naar mijn idee nog niet alles heb geprobeert, en mn hond is pas anderhalf jaar oud. Prednison zie ik een beetje als een laatste redmiddel, en als het dan nodig is zal ik het haar zeker niet onthouden...Waarschijnlijk hoeft ze dan ook alleen maar stootkuurtjes in de seizoenen wanneer ze het meeste last heeft.
Ik ben blij dat je eigenwijs bent ;D

Ik ben heel blij dat er middelen bestaan als prednison. Maar inderdaad, als redmiddel.
We hebben tot nu toe geprobeert: Calendulan tegen de jeuk, Espree Woundcreme, Prodier huidjeuk druppels, en -emulsie, kamillethee tegen de jeuk, Groene leem (als het weer nat was), Puur Pollen, ehmm...drainage compositum...visolie met borageolie, pure Aloe Vera en natuurlijk een eliminatiekuur van alleen eend.
OK, jullie hebben dus alles al geprobeerd.... Alles wat ik normaalgesproken zou adviseren: heb je al geprobeerd....
Ze krijgt nu: alle varianten van CB, Smuldier, Energique met BARFdagen tussendoor. Visolie met borageolie, Echinecea Extra Forte van Bloem en Probiotica.

Ik snap dat een holistisch DA het anders bekijkt, maar voor mn eigen gevoel wil ik ook een huidtest en een bloedtest laten doen. Eigenlijk wilde ik dit al eerder, maar toen was het alweer rustig...en het kost vreselijk veel geld  :-[
Is helemaal zelf samenstellen misschien nog een optie?

Hoe was de reactie op het eend eliminatie dieet? Heb je dit zelf samengesteld? Of van Carnibest?

Ik denk dat je de goede weg loopt en er inderdaad nu goed aan doet om naar Utrecht te gaan. Ik weet het, het kost klauwe met geld :( maar ja jeetje, je hebt alles al geprobeerd... Ik zou daarna zeker naar een holistisch DA gaan indien nodig. Kijk, als blijkt dat je hond allergisch is voor huisstofmijt of mensenhuidschilfers, dan is het vrij duidelijk.... Maar je weet dan wel wat er loos is.

Getsie, wat een toestanden :(. Wat een mega kudde problemen zijn dat toch he, huidproblemen.. Ik wens je veel sterkte! Ik ben blij dat jouw hond jou gevonden heeft als baasje...
Door Nicky
#817889
Pfft nou idd...En we hebben alles geprobeerd wat jij normaal zou adviseren omdat je het zelf hebt geadviseerd  ;) Met veel lezen hier kom je een heel eind!  :thumbup:

Ze heeft eerst CB Eend/rijst gehad en daarna alleen hele eend 6 tot 8 weken. De reactie daarop was heel heftig. Ze heeft door alle medicijnen een hele erge ontgiftingsperiode gehad. Daarna zag ik wel al 50% verbetering in dr vacht en dr huid.  Ze had eerst kale/dunne plekken in dr vacht en dat heeft ze nu niet meer. Alleen die jeuk en ontstekingen aan dr poten en dr bek. Ze kreeg ook weer heldere oogjes en werd weer dr (hele drukke vrolijke) zelf. En het maakte ook geen verschil wat ze krijgt...Rund, Lam, kip, eend, geit, vis...Als het rustig is dan blijft het rustig, en als het kapot is dan blijft het kapot...Zelf samenstellen wil ik nog wel proberen...maar ben er ook nog steeds een beetje huiverig voor...stom he?

Ze heeft nu weer een AB kuurtje tot we naar de dermatoloog gaan.  :'( Dan gaan de ontstekingen tenminste weg want daar heeft ze nu veel pijn aan. Zelf week ik het ook nog in de biotex en ontsmet ik het met calendulan wondspray...

Als ze nou allergisch zou zijn voor huisstofmijt of huidschilfers (wat ik niet denk want dan zou het toch continu ontsteken? en het is ook wel eens hele perioden rustig) Zouden ze er dan echt nix aan kunnen doen met desensibilisatie?

Heel erg bedankt voor het snelle antwoorden! Ik ga morgen een afspraak maken met de dermatoloog en hopen dat we snel terecht kunnen!
Door conleeuw
#818035
jeetje, wat rottig zeg, maar jullie proberen in iedere geval alles wat mogelijk is. Ik heb nog een nieuwschierigheids vraag, hoe zit het met ontwormen, inenten en vlooien/teken behandellingen. Kan jij aangeven wanneer, hoeveel en wat??
Door tt-tjes
#818047
Nicky schreef: Als ze nou allergisch zou zijn voor huisstofmijt of huidschilfers (wat ik niet denk want dan zou het toch continu ontsteken? en het is ook wel eens hele perioden rustig) Zouden ze er dan echt nix aan kunnen doen met desensibilisatie?
Het hoeft niet continu te ontsteken, Balou heeft ook een mijten allergie en dat steekt om de zoveel tijd heftig de kop op.
desensibilisatie helpt bij ongeveer 70 tot 80% van de honden, en gelukkig bij Balou ook.
Hij is ook allergisch voor de hooimijt (grasmijt) en dat kun je niet voorkomen. Als er veel van die krengen in het gras zitten krijgt Balou ook weer jeuk aan zijn poten en rode vlekjes.
Ik ben zelf sinds maart ongeveer overgegaan op zelf samenstellen en ik moet zeggen dat ik dat veel eerder had moeten doen.
Door Lizzy
#818151
Nicky schreef: Pfft nou idd...En we hebben alles geprobeerd wat jij normaal zou adviseren omdat je het zelf hebt geadviseerd  ;) Met veel lezen hier kom je een heel eind!  :thumbup:

Ze heeft eerst CB Eend/rijst gehad en daarna alleen hele eend 6 tot 8 weken. De reactie daarop was heel heftig. Ze heeft door alle medicijnen een hele erge ontgiftingsperiode gehad. Daarna zag ik wel al 50% verbetering in dr vacht en dr huid.  Ze had eerst kale/dunne plekken in dr vacht en dat heeft ze nu niet meer. Alleen die jeuk en ontstekingen aan dr poten en dr bek. Ze kreeg ook weer heldere oogjes en werd weer dr (hele drukke vrolijke) zelf. En het maakte ook geen verschil wat ze krijgt...Rund, Lam, kip, eend, geit, vis...Als het rustig is dan blijft het rustig, en als het kapot is dan blijft het kapot...Zelf samenstellen wil ik nog wel proberen...maar ben er ook nog steeds een beetje huiverig voor...stom he?
Nee, op zich niet stom. Maar misschien kun je me uitleggen waarom je er huiverig voor bent en misschien kan ik je dan helpen! Je kunt dan in ieder geval 100% graanvrij gaan voeren. Mogelijk maakt dat nog enig verschil...
Ze heeft nu weer een AB kuurtje tot we naar de dermatoloog gaan.  :'( Dan gaan de ontstekingen tenminste weg want daar heeft ze nu veel pijn aan. Zelf week ik het ook nog in de biotex en ontsmet ik het met calendulan wondspray...

Als ze nou allergisch zou zijn voor huisstofmijt of huidschilfers (wat ik niet denk want dan zou het toch continu ontsteken? en het is ook wel eens hele perioden rustig) Zouden ze er dan echt nix aan kunnen doen met desensibilisatie?

Volgens mij zijn huisstofmijt allergieen in sommige periodes wel erger dan in andere. Maar het was eigenlijk een voorbeeld. Er kan van alles aan de hand zijn, ben ik bang...

Die visolie die je gaf, gaf je daar dagelijks 1 capsule van? Heb je wel eens hogere doseringen geprobeerd?
Heel erg bedankt voor het snelle antwoorden! Ik ga morgen een afspraak maken met de dermatoloog en hopen dat we snel terecht kunnen!
Ik hoop het ook voor je! We duimen. Houd je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#818190
Heel goed dat jullie al zelf een eliminatiedieet hebben gedaan.
Ik heb namelijk meerdere malen meegemaakt dat mensen naar de dermatoloog in Utrecht gingen en alleen hypoallergene brokken van de DA hadden geprobeerd. Dan wordt je dus doodleuk naar huis gestuurd met het advies om zelf een dieet te bereiden en over 6 weken maar weer eens terug te komen.
Ik denk dat de volgende stap nu een allergietest is. Ze doen twee testen. ze kijken naar antilichamen in het bloed en ze spuiten allergenen in in de huid waarbij ze kijken naar mogelijke allergieen. Tijdens het inspuiten zijn de dieren onder lichte narcose.
Door Nicky
#818547
Dat hopen wij ook...Het verhaal van de hooimijt klinkt erg aannemelijk...

Ik hoop dat ze direct een test gaan doen en dat ik dus niet al die kilometers voor nix moet rijden...

Waarom doen ze de dieren onder narcose? Die van mij geeft geen kik als ze wat doen...Zelfs niet met dr chip met die dikke naald (baas lag op de grond, hond stond erboven te kwispelen)

Het zelf samenstellen ben ik huiverig voor, voor alle cliche's waar iedereen het eerst overheen valt, tekorten, dat ze door de AB de botjes niet goed kan verteren (heeft weken last gehad toen we aan kippepoten gingen beginnen na kippenekken), en het feit dat ik haar 's morgens eten geef als ik naar mn werk moet (dat houdt dr even bezig zodat ze niet merkt dat ik weg ga) en dat durf ik met botjes niet te doen...Ook wil ik dan eerst een andere DA die er wel kaas van gegeten heeft en me niet aankijkt alsof hij water ziet branden als ik vertel wat ze te eten krijgt. Ik wil het wel heel erg graag gaan doen!!! Ze krijgt nu een halve kilo CB per dag en das ook best prijzig : )

Ze krijgt dagelijks 1 visolie capsule, als ik merk dat haar ontlasting harder is krijgt ze er 2, maar 2 elke dag reageert ze niet goed op. Zalmolie kan ze niet tegen.

Ontwormen heb ik al een tijdje niet meer gedaan (uhh...een jaar niet?) Ze is dit jaar ingeent tegen Rabies omdat we naar Frankrijk gingen, die is dus geldig tot 2010,  Ze heeft in Januari een Lepto en een DHPPi gehad...maar dat is omdat ze toen net een jaar was, dat hoeft nu dus volgens het nieuwe entingsschema een hele tijd niet...
vlooiendruppels doe ik niet aan omdat ze als klein pupje al last had van dr huid en toen leek het me niet slim om te druppelen. Wel was ik haar eens in de zoveel tijd met een antivlooien en teken shampoo op natuurlijke basis...hier geeft ze geen reactie op behalve dan dat ze liever niet gewassen zou worden :) Verder nix? Ze heeft geen vlooien en geen teken, ook nog nooit gehad...ja vlooien in het nest, maar daarna nooit meer!

We kunnen woensdagochtend al terecht in Utrecht, ik houd jullie op de hoogte! Ontzettend bedankt voor alle reacties! En ik hoop dat ze wat voor mn meisje kunnen doen, al helpt het maar voor 50%!!
Door Nicky
#821133
Pfffttt...net terug uit Utrecht...Wat een lieve mensen werken daar zeg!

Het eerste meisje was een co-assistente...Daar hebben we echt lang mee zitten praten over wat we allemaal al uit hebben geprobeert. (was dus een lang gesprek ;) ) Ze was er helemaal verbaasd over dat we al zoveel hadden gedaan. Wat een goede DA heb je zeg! Daar was ik het niet helemaal mee eens...Waarom niet dan? Hij wilde haar zonder onderzoek aan de Prednison hebben...Wilde ik niet...en ik heb zelf moeten vragen om doorverwezen te worden naar hier...O...Nou dan ben jij erg goed bezig geweest!  ::) jippie fijn dat eens te horen van een witte jas!

En doordat we zo goed bezig waren geweest zouden ze heeeel misschien wel een plekje aan het eind van de middag vrij hebben, maar dat deden ze eigenlijk normaal niet.
Dat plekje was niet vrij, maar ze wilde wel alvast het bloedonderzoek doen...We kunnen over 2 weken terecht voor de huidtest waarbij ze een roesje krijgt en dan hebben ze als het goed is ook meteen de testresultaten binnen van de Atopie/bloedtest!

Dan kunnen we 9 maanden volgens een schema de allergenen in gaan spuiten, en moeten we om de 3 maanden terugkomen voor controle...Ze zei dat dit een slagingskans is van 70% dat het helemaal over gaat. En anders wordt het bijna bij alle honden iig minder erg...

Jaia heeft ook weer een paar harten veroverd daar..."Wat een mooi hondje en nog zo braaf ook!" :)  :smitten:

Al met al heb ik het gevoel dat er eindelijk eens iemand heeft geluisterd en dat ze het serieus nemen en me niet overbezorgd vinden!
Door Nicky
#829025
Zo, weer net terug uit Utrecht...Vandaag hebben ze onder narcose de huidtest gedaan en 2 biopten genomen, 1 uit dr zij en 1 uit dr pootje (wat ik niet echt slim vond ivm de bereikbaarheid van de hechtingen)

Wat is het toch rot om je beestje zo te zien tegenstribbelen tegen de narcose...brr...

Maargoed, thuisgekomen vroeg ik me eigenlijk af wat ik intussen moet doen...toch nog maar AB...en toch maar iets tegen de jeuk? want die wordt er ook  niet minder op. Dus de DA gebeld en ik kreeg een rolletje blauw plakverband mee, nog een weekje AB tegen de ontstekingen (4e week AB!) en ze hadden een nieuwe? spray tegen de jeuk. Daar zit natuurlijk troep in...Cortavance heet het van Virbac...
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand hier iets meer over? Ik wil niet zomaar gaan spuiten met die spray voor ik er meer over weet!

De uitslag van het bloedonderzoek was er wel, maar de meneer die bij de uitslagen hoorde was niet aanwezig. Dus moet ik daar maandag voor terug bellen. Ik weet nu dus niet wanneer en wat er weer iets gaat gebeuren.  :-\

Wel was het door de huidtest vrijwel meteen duidelijk dat ze allergisch is voor een aantal soorten huisstofmijt...wat ik raar vind want dat ben ik ook en ik heb echt geen last in mijn huis..Wel in het huis van mn ouders dus dat wordt ontsmetten daar! Maargoed, maar even afwachten wat de uitslag van het bloed zegt...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door