Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#817322
ik ben nu eenmaal een poezenmoeder van het type overbezorgd, dus ik maak me weer eens zorgen.

toen ik uit bed kwam vandaag, vond ik een plasje overgeefsel in de kamer. het was ongeveer dezelfde kleur als mn vloer, maar zonder haren. op de een of andere manier ging ik er van uit dat het van sientje was.
ik was tijdens het slapen een aantal keer wakker geworden. ik dacht van lawaai van buiten, maar het kan ook zijn geweest dan van sien dr overgeef-geluiden.

ik merkte wel dat sien me gewoon goedemorgen toepurde, maar niet om eten mekkerde. ze leek verder ook niet echt honger te hebben, ot overigens ook niet echt, maar ot is nu eenmaal niet zo'n holle bolle gijs als sien.

normaal eet sien 2 kuipjes per dag, en snachts/savonds nog een kuikentje.
vandaag heeft ze nog niet de helft van 1 kuipje gegeten, en maar de helft van het kuikentje.

ze is wat rustiger dan normaal (rent niet zo veel samen met ot door de kamer) en zit een beetje, ze krult zich wat meer op in de fruitschaal.

vandaag had ik verder het idee dat het een haarbal zou kunnen zijn. ik heb die dingen nog nooit van haar eerder gevonden, en ze wast ot ook meer. ot krijgt een dikkere en langere vacht, en dan blijven wellicht die haren ook in sien dr maagje zitten.

maar ik begin me toch een beetje zorgen te maken.
ook omdat ze niet het hele kuikentje heeft opgegeten.

kan het toch een haarbal zijn?
of is het beter dat we naar de brokken-da gaan? (en dat ik dus weer geschoffeerd word omdat ik sien geen hypoallergene kipbrokken van RC geef die ik alleen bij haar kan halen, want sien heeft schijnbaar een voedselallergie, en een heeeeeel erg gevoelig spijsverteringkanaal)
Door Femke
#817327
ik zou Okugest halen (als je dat niet in huis hebt) en Sien een Okugestje geven. Misschien kun je wat kip koken en de bouillon daavan geven, dat vinden ze vaak wel lekker. Als ze vandaag verder niet wil eten mag ze het kippenvlees er ook wel bij hebben, want ze moet wel blijven eten!

Gewoon eventjes aanzien, en vooral een paar extra knuffeltjes geven  :D :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#817336
ik heb net zitten googelen op okugest, want ik wist niet wat het was.

ik ben zelf geen voorstander van homeopatie, maar als het helpt, dan helpt het.
er zit wel arsenicum in!  :o (en daar wordt ze beter van?)

kan ik dat gewoon bij t kruidvat halen? of moet ik naar de apotheek of een winkel met homeopatische toestanden?

vannacht heb ik sien een beetje olijfolie (geen extra vergine) laten oplikken, want ik was bang voor verstopping. haar buik lijkt een beetje opgeblazen, maar dat kan ook gewoon haar vetrol zijn. ze vindt het niet leuk als ik erin zit te graaien.
ook heeft ze een beetje kattenmelk gedronken.
helaas nog geen poepje, maar wel een plasje.

daarna heeft ze wel een beetje met ot door de kamer gerend, maar dat was maar vooe even. daarna ging ze weer zitten, maar niet ontspannen.

ik heb haar net een half zakje felix gegeven, normaal vreet ze een heel zakje in 1x op.
ik heb ook de kachel aangedaan, want t was een beetje fris binnen, en sien had koude oortjes.
ze heeft een paar hapjes felix, en de de helft van de helft (dus in totaal nu 3/4) van het kuikentje opgegeten.

ik wil zo langs de winkel voor een kattengrasplant en een tube haarbalprut.
normaal krijgt ze bijna iedere dag wel een anithaarbal snoepje van beaphar, maar als ze veel haren van ot heeft binnen gekregen, dan zit het misschien vast.

ik hoop dat het vandaag allemaal goed gaat, want ik voel me er toch erg gestressed onder. (komt er ook nog eens bij dat ik vandaag de hele dag visite krijg en dingen moet regelen op de uni en me douche nog moet soppen en een enorme bult afwas moet doen, en me ritme is nu helemaal op zeep en ik kon vannacht niet slapen).
als ik het rationeel bekijk, lijkt het erop dat ze een haarbal heeft. d kat van mn moeder heeft vaak haarballen en dan dezelfde klachten als sien; weinig eetlust, chagerijnig, brakerig.
helaas ben ik met mn eigen katten, en helemaal met sien (ze is mn eerste kat en heeft een slechte start gehad in dr leventje) niet echt meer een rationeel en evenwichtig mens te noemen.

ik hoop vanavond of morgen met nieuws te komen van een sien die weer helemaal happy is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#817339
ik zit me net iets af te vragen.

dat een kat een keer overgeeft kan natuurlijk (doe ik ook wel eens, maar meestal na grote hoeveelheden alcohol, of wiebelende dingen als t schip in de efteling, of als ik iets verkeerds of te veel heb gegeten).

normaal eten katten naar behoefte, tenminste de katten die ik ken.
behalve sien, das een vreetschuurtje.

kan het zijn dat ze een bepaalde rust heeft gevonden en ineens weer naar behoefte eet?
dat het schransen haar parten is gaan spelen en dat ze dat beu was?

nog 2 vraagjes:
als ik een kipfilet kook voor sientje vanmiddag, hoeveel water moet er dan in? en tot hoever moet ik de zo ontstane bouillion dan laten reduceren?
mag ot dat ook hebben (kip en water), of krijgt ze dan een verstopping?

als ik van die okugest pilletjes haal, moet ik ze dan in sien stoppen zoals pilletjes van de da? of kan ik het haar gewoon laten opeten als een snoepje? moet ik dwingen als ze het niet vanzelf wil opeten?

owja, sien is niet doodziek ofzo, want dan was ik allang wel gillend naar een da gerend, ze is gewoon niet lekker, maar ik wil dus niet dat ze doodziek wordt. (ik zit veel op kattenplaza en daar lees ik altijd van die panische verhalen van doodzieke katten  :-[ )
Door Mevroi Kruim
#817615
Als ze koude oortjes heeft heeft ze geen koorts, dus dat is gunstig. Ik heb ook een paar katten die regelmatig eens een kotsje plegen en andere katten waar wat een keer binnen is alleen via de achterkant naar buiten komt. Individuele verschillen dus.

Minder eten kan ook komen doordat ze ff gestopt is met groeien, dan heeft ze gewoon minder nodig.

Het Kruidvat hier heeft Okugest, ik geef het mijn spuugkater ook wel eens en die doet er niet moeilijk over maar die eet ongeveer alles (dementerend).

Die arsenicum in Okugest is tig maal verdund, dat is het idee achter homeopathie, dus daar kan je kat onmogelijk iets engs van krijgen. De bedoeling is nou juist om het lichaam aan te zetten zelf over de ziekte heen te komen.

Beterschap voor Sientje!
Door Femke
#817769
kipfileetje gewoon een tijdje laten koken tot het water wat troebelig is. Ook Ot mag ervan hebben, het is gewoon water met wat extra's en extra drinken is nooit weg.

Okugest doe ik altijd tussen 2 lepels pletten en dan over het eten strooien (bij de katten) en als ze niet willen eten oplossen in water en dan met een spuitje in de bek (ook bij de katten).
Bij de honden doe ik het altijd op de tong en dan even de bek dicht houden. De tabletjes vallen erg snel uit elkaar en ze smaken naar niks. Ik neem zelf ook wel eens okugest als ik niet lekker ben.

Sterkte met Sientje  ;) ik hoop dat ze gauw opknapt  :-*
Door RupsenStorm
#817773
kan ze wel bij gras???
Ook binnenkatten hebben gras nodig om haarballen kwijt te kunnen raken.  Ik heb zelf altijd graspollen staan waar ze van kunnen grazen
Gebruikersavatar
Door koekje
#817803
ze heeft al een tijdje minder tot geen gras meer gegeten. mn binnenkattengras was kattenhooi geworden, en ze is niet veel buiten geweest de laatste tijd.

de plantenboer op de markt was ook door zn kattengras heen, en vers zou volgende week pas weer komen. ik ben ook niet meer naar de DW geweest voor haarbalpasta, want ik had de hele dag visite.
dus morgen naar de winkel voor gras en haarballenpasta.

sien heeft 3 of 4 stukjes van de gekookte kipfilet gegeten, het kookwater moest ze niet hebben. ik zit er aan te denken om haar vanavond wat kittenbrokjes aan te bieden, als ze verder geen kip of zakje of een kuikentje meer wil eten. dan maar even ongezond en dikmakend, dat heb ik nu liever dan dat ze praktisch helemaal niets eet.
ze had voordat ze de kip kreeg behoorlijke honger leek het wel, maar toen ik het bakje voor haar neus zette, at ze er pas van na veel aanmoedigen. ot ging er met de rest vandoor.

misschien toch keelontsteking of niesziekte? (ze moet in oktober weer geënt worden)
dat het overgeven gewoon 1malig was?

ze oogt verder nog steeds niet heel erg ziek, maar wel hangerig en niet lekker.

verslechterd de situatie niet, dan hoop ik maandag bij tannetje op het spreekuur terecht te kunnen, wordt het wel slechter, dan gaan we morgen even naar de brokken-da.
Door Mevroi Kruim
#817979
Niesziekte kan idd, als ze dan blaren in de bek hebben willen ze echt niet eten.
Mijn ervaringen met de enting zijn dat mijn katten strijk en zet niesziekte kregen nadat ze geent waren. Doe ik dus al jaren niet meer. Tot nu toe pas 1x een epidemie die ook vrij sne weer overging.

Ik zou ff in het bekje kijken. Niest of proest ze ook? Als hun neus verstopt zit eten ze ook niet, soms moet je dan gaan dwangvoeren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#818311
vanmorgen bleek dat sien nog steeds weinig had gegeten.
vannacht een paar stukjes gekookte kipfilet, en een beetje van het halve zakje felix.
toen was ik het beu en heb een afspraak gemaakt bij de grote kliniek (ik ga normaal met sien naar de dependance).

voordat sien bekeken was, was ze al erg gestressed.
lawaai op straat dat lang duurde want de tram liet op zich wachten. toen bleek dat ik 2 haltes te vroeg uit de tram ben gestapt, en moesten we een stuk lopen (ik gaten in me voeten van me kisten, en voor sien meer straatlawaai).

eenmaal in de wachtkamer moesten we ook weer even wachten, want het was druk.
er zat al een man met 2 van die k*t keffertjes (chihuahua?), en toen kwam er ook nog een man binnen met een grote hond (boxer?), en de keffertjes gingen vreselijk af. het scheelde niet veel of ik was gaan tieren dat tie zn keffertjes koest en bij zich moest houden. sien gromde steeds harder in het mandje. als sien ergens een hekel aan heeft, is het wel aan hond, vooral als er veel lawaai uitkomt.

toen mochten we bij de brokken-da komen.
ze zei ten eerste dat sien er heel mooi uitzag, ook hele mooie vacht enzo (ja duh, ik voer veel vers  :P ).
sien woog 4,8 kilo, nog steeds beetje te zwaar, maar wel al afgevallen (dat heb je als je 2 dagen amper eet).
toen ze zei dat ik light brokken moest voeren knikte ik netjes, en heb het onderwerp brokken zoveel mogelijk vermeden.

sien had geen koorts en mooie roze slijmvliezen.
haar buik voelde wat gassig en opgeblazen aan. sien liet het niet veel toe om te onderzoeken, want ze was erg gestressed en zat in elkaar gedoken, en gromde voluit naar de dokter. ze heeft niet geblazen, dat doet ze nooit naar de brokken-da, dat bespaart ze voor de da in bergen op zoom.

ze da heeft geen ab gegeven, ik wilde dat niet, en ze zag er zelf ook niet veel nut in voor dit moment.
sien heeft een pijnstiller gekregen tegen de maag en buikpijn en een ontstekingsremmer, want dat zou de eetlust opwekken.
verder heb ik een tube lax-a-past meegekregen. de komende 3 dagen een grote klodder aan sien geven, en dan 1x per week een grote klodder.

toen we thuis kwamen, purde sien naar ot.
ze at gelijk de rest van haar felix op.
ik gaf weer een beetje uit een nuw zakje, met een grote klodder pasta, en dat at ze ook allemaal in ene x op.

ik weer een beetje gerustgesteld, en sien is nu haar frustaties op ot aant uitleven  :D
ot lijkt dat niet zo erg te vinden, ze heeft liever dat ze gemept wordt (geen bloedspatters ofzo, ze vinden elkaar wel lief) dan dat ze zich verveelt omdat sien in een hoekje zit.

als er geen verbetering, of een verslechtering is, moet ik maandag weer even terug komen.
ik heb ook 2 steriele spuiten meegekregen om sien te dwangvoederen, als ze verder niet wilde eten.
Door Mevroi Kruim
#818612
Achossie, arme Sien! Tis toch al geen feest, bij de da op bezoek, en dan al die toestanden, geen wonder dat ze het spuugzat was.

Maar zo te lezen gaat het alweer wat beter.
DIe ontstekingsremmer, is dat Prednison? Dat wil idd de eetlust wel opwekken, maar eerlijk gezegd vind ik dat nogal een paadenmiddel in deze situatie, het is geen snoepje.

Dwangvoeren hoeft niet met een steriele spuit, kan gewoon met een spuit zonder naald mits je voer hebt dat fijn genoeg is, bv het superblikvoer voor zielige katten van ik meen Hill's. Ben daar uiteraard geen voorstander van maar toen Kruimel bijna doodging omdat ze weigerde te eten was het wel ff een uitkomst. Het zit stikvol met allerlei lekker ruikende lokstofjes zodat zelfs zieke katten het wel willen eten, en het is heel fijn zodat je het kunt aanlengen met water tot een spuitbaar papje. Ik heb toen 1 blikje in de Kruimel gespoten en ben daarna overgegaan op zelf gemalen zelf samengesteld, dat ik gewoon in balletjes in haar bekkie stopte. Als het ver genoeg achterin zat slikte ze het dan wel door.
Katten die een tijd niet eten lijken hun hongergevoel te verliezen, of het idee kwijt te raken dat ze zouden kunnen gaan eten, vooral als ze zich niet lekker voelen. Dan moet je soms gewoon dwangvoeren. Als ze een keer weer de slag te pakken hebben komt het zelf eten wel weer.
Gebruikersavatar
Door koekje
#818645
ik hoop niet dat het prednison is, ik ging er eigenlijk vanuit dat het iets eenvoudigs was als een nsaid (schrijf je dat zo, ibuprofen enzo)  :-[ :o
bij mensen heeft het al vervelende bijwerkingen, laat staan bij katten (suikerziekte?).

de da stelde voor om een blikje hills a/d mee te geven, maar dat vond ik zelf niet nodig. dat spul  is ook nogal energierijk, en sien heeft nog steeds overgewicht. de da zei dat t makkelijk was om te dwangevoederen, vanwege de structuur.
ik kan zelf ook mousse malen, dan weet ik iig wat erin zit.

het is bij sien al bijna niet mogelijk om er met 2 man een pilletje in te steken, laat staan dat ik haar in mn eentje zou kunnen dwangvoederen.
gelukkig lijkt dat allemaal niet nodig.

ze eet op dit moment nog niet helemaal op haar oude ritme, maar dat is gezien haar postuur niet zo'n grote ramp.
ze eet iig weer met smaak, en al 2x zoveel als afgelopen dagen.

(ben zelf nog steeds wel een beetje van slag van de meneer met n vervelende chihuahuas. en hij zat maar te lachen dat zn keffertjes zo op hol sloegen. niet leuk voor mijn kat, die daardoor amper te onderzoeken was, niet leuk voor de grote hond, die strak aangelijnd was en geen kant uitkon. ik dacht altijd dat er bepaalde 'regels' waren, zeker bij da-praktijken enzo.
ik laat sien toch ook niet los om even een hapje uit de chihuahuas te nemen. ze had het misschien nog gedaan ook, die beestjes waren kleiner dan haar; dan voelt ze zich oppermachtig  :P)

vanavond krijgt sien weer een lekker kuikentje, en omdat het feest is, krijgt ot er ook 1tje  :D
Door Mevroi Kruim
#818648
Die Hill's is idd calorierijk, voor de meeste katten die moeten worden dwangevoerd is dat wel nodig. Kruimel is al niet zo'n grote stevige kat (vandaar de naam) ze weegt in goede doen geen 2 kilo, en met nog maar 3 pootjes haalt ze dat niet eens meer. Als ze ff niet eet is het echt vel over been.
Het dwangvoeren ermee gaat idd goed al moet je heel erg uitkijken met spuiten dat je niks in de longen spuit. Vandaar dat ik balletjes eigengemaakte kvv beter vond gaan. Maar Kruimel verzet zich niet zo heftig en ze is natuurlijk klein en zwak, hoewel ze toen ze echt ziek was zich behoorlijk stevig teweerstelde tegen eten. Maar klem onder de arm van heer Kruimel en ikg ewapend met de hap heeft ze weinig in te brengen.

Maar als Sien kuikentjes wel eet zou ik haar lekker daarmee verwennen!
Door Femke
#818929
fijn dat sientje in elk geval wat opgeknapt is  :-* :-*

over de chihuahuatjes: hier in Zwolle heb je speciaal kattenspreekuur en dan zijn er dus geen honden in de wachtkamer. Dat is voor de katten, de baasjes en de dierenarts fijner. Misschien hebben ze het bij jouw DA ook?
Gebruikersavatar
Door koekje
#818935
gisternacht ging t met sien niet zo goed; ze ging zielig in een hoekje zitten, wilde niets meer eten, en heeft 2x overgegeven.
ik wilde haar aaien, ze spinde helemaal niet, en gromde toen ik bij dr buik in de buurt kwam.

ik heb zoveel mogelijk haarbalpasta aan haar gegeven, t spul zelf vindt ze niet lekker, dus maar op dr poot gesmeerd: alles zat onder de pasta.

tegen de ochtend ben ik maar gaan slapen en sien leek weer wat opgewekter.

toen ik smiddags wakker werd, bleek dat sien alles had opgegeten wat ik voor haar had weggezet. haar eigen halve kuikentje, het halve kuikentje van ot in stukjes gehakt en met kattenmelk overgoten, het schaaltje met felixzakje beetje whiskasjunior en haarbalpasta.

ook vond ik het stinken en in de poepdoos vond ik een drol zo groot als ot.

vandaag gaat het weer een stukje beter dan gisteravond, maar ze heeft nog steeds buikpijn en eet minder en is nog niet zo actief als normaal.
ze purt wel gewoon naar me als ik haar aai of roep, dus er zit wel verbetering in.

een kattenspreekuur zou wellicht een optie kunnen zijn, maar helaas is dat niet bij mijn da. normaal heeft sien ook geen last van honden. ze moeten alleen neit aan haar vervoerstas gaan snuffelen, want dan krijgen ze een blaas en stevig grommen en eventueel een haal met nagels.
de grote hond had ze ook geen last van, alleen die chihuahuas.
ik vond het zeer vervelend dat de man niet even aan de andere mensen dacht; en alleen maar bleef lachen ipv zn hondjes terecht zette en ze koest hield. ik snap ook wel dat er geluid uit honden komt, en dat je dat als baasje niet altijd kan voorspellen of tegen kan houden.
maar als ze dan in een vrij volle wachtkamer als gekken gaan keffen (en nog hard ook), stel dan je hondjes gerust, laat ze stoppen met blaffen, en ga dan niet erbij staan lachen. de hondjes waren volgens mij bang voor de grote hond, die overigens niets deed. de baas lachte ze uit ofzo, lijkt me ook niet recpectvol naar zn hondjes toe.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door