Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door crutz
#81513
bij Umi ;D

toen ze konijn hadden gekregen, had Umi ook een achterpoot, kennelijk heeft ze die door de tralies van dr kennel in de aarde gegooit

vandaag kwam mn neefje in de tuin werken en kwam er een konijnepootje boven
Umi ging gelijk fanatiek knagen en een klein kwartiertje later was hij op ;D

Roger, ga dus toch je tip op volgen en kijken of de heren het na een paar weken onder de grond wel lusten ;)
Door vlcaki
#81538
<<Roger, ga dus toch je tip op volgen en kijken of de heren het na een paar weken onder de grond wel lusten ;)<<

Drie, vier dagen is genoeg, en je hoeft het niet diep te steken, net onder een laagje compost of aarde is genoeg.

Het hoeft geen kuil te zijn om het drie weken te bewaren, gewoon een opstarten van het rijpingsproces is voldoende.

De micro organisme die hiervoor verantwoordelijk zijn , zijn identiek aan diegene die in het spijsverteringskanaal van runderen voorkomen, daar haalt het rund ze overigens ook vandaan, aarde, gras , planten, vermold hout......je vind ze eigenlijk overal.


gr.
Roger
Door vlcaki
#81545
<<Maar goed, die vleeskuilen zijn inderdaad wel interessant. Jammer dat mijn tuin hier ongeschikt voor is!<<

Lizzy, om vlees te laten rijpen heb ik een vatje waarvan ik een groot gat in het deksel geneden heb, dat ik afgeplakt heb met Teak 7 en vliegengaas.

Dat vatje zet ik op een koele plaats , kan best vanaf de herfst tot in het vroeg voorjaar bv. onder een struik in de tuin, of zelfs in een koele kelder zonder echte problemen gedurende 3 à vier dagen.

Je moet alleen er voor zorgen dat het vlees droog blijft, dus niet in zijn eigen "jus " ligt te zwemmen , ideaal om te laten rijpen , moet je wel doen met stukken vlees, niet met gemalen omdat de schadelijke bacterien zich vestigen op de oppervlakte van het vlees, en bij gemalen vlees heb je dus veel meer oppervlakte.
Door Lizzy
#81556
vlcaki schreef:
<<Maar goed, die vleeskuilen zijn inderdaad wel interessant. Jammer dat mijn tuin hier ongeschikt voor is!<<

Lizzy, om vlees te laten rijpen heb ik een vatje waarvan ik een groot gat in het deksel geneden heb, dat ik afgeplakt heb met Teak 7 en vliegengaas.
Teak 7? Wat is dat?
Dat vatje zet ik op een koele plaats , kan best vanaf de herfst tot in het vroeg voorjaar bv. onder een struik in de tuin, of zelfs in een koele kelder zonder echte problemen gedurende 3 à vier dagen.
En in de zomer, waar kan ik het dan zetten?
Je moet alleen er voor zorgen dat het vlees droog blijft, dus niet in zijn eigen "jus " ligt te zwemmen , ideaal om te laten rijpen , moet je wel doen met stukken vlees, niet met gemalen omdat de schadelijke bacterien zich vestigen op de oppervlakte van het vlees, en bij gemalen vlees heb je dus veel meer oppervlakte.
Hoe doe ik dat dan, zorgen dat het vlees "droog" blijft? Kun je anders foto's maken ter verduidelijking?

Vlees maal ik nooit trouwens. Ik geef al het vlees in hele grote brokken of lappen. Dat vinden ze veel lekkerder!

Groetjes, Lizzy
Door vlcaki
#81567
<<Teak 7? Wat is dat?

Mastik, zo'n spul dat in een tube zit en dat je met een spuit moet aanbrengen en dat gegarandeerd twee verschillende materialen lijmt zeg maar

<<En in de zomer, waar kan ik het dan zetten?<<

Zeker niet in de zon ;D ;D, dus misschien op een schaduwrijke plek onder een struik , maar in de zomer bij echt warm weer gebruik ik dat niet.
Dan gebruik ik echt mijn vleesput als ik iets wil laten rijpen .

<<Hoe doe ik dat dan, zorgen dat het vlees "droog" blijft? Kun je anders foto's maken ter verduidelijking?<<

Gewoon bijvoorbeeld houtkrullen op de bodem van dat vat, daar trekken de vleessappen in, en dus zwemt het niet in zijn eigen troep, of bijvoorbeeld een roosterke maken onderaan van bijvoorbeeld een metalen onderlegger waar je op een tafel de kookpotten opzet.

Een foto ter verduidelijking, zal ik straks effe mailen, maar 't stelt echt niet veel voor, 't is gewoon een plastik vatje, (vraag het aan je warme bakker, die heeft dat gegarandeerd , van vetstoffen bijvoorbeeld) je snijd gewoon een groot gat in dat deksel en daar kleef je vliegengaas op zodat er luchtcirculatie aan het vlees kan en geen vliegen, er moet lucht aankunnen , nooit niet afsluiten in een gesloten emmer of vat.


Gr.
Roger.
Door Lizzy
#81740
vlcaki schreef: <<Teak 7? Wat is dat?

Mastik, zo'n spul dat in een tube zit en dat je met een spuit moet aanbrengen en dat gegarandeerd twee verschillende materialen lijmt zeg maar

<<En in de zomer, waar kan ik het dan zetten?<<

Zeker niet in de zon ;D ;D, dus misschien op een schaduwrijke plek onder een struik , maar in de zomer bij echt warm weer gebruik ik dat niet.
Dan gebruik ik echt mijn vleesput als ik iets wil laten rijpen .
Nee? Niet in de zon? Oh! Ik dacht dat ik het wel in de klappende zon kon zetten ;D. Zie je het voor je, een vleesput in de klappende zon? Zie je mijn buren? Hoewel het wel een hoop meer privacy biedt, wanneer de buren uit hun tuin zijn geweerd ;D. Maar goed, om even terug te komen op de put: ik denk dat ik ga kijken of het in de kelder kan staan.

Kan ik er ook kippenvleugels en karkassen in leggen? (Dus met bot).
<<Hoe doe ik dat dan, zorgen dat het vlees "droog" blijft? Kun je anders foto's maken ter verduidelijking?<<

Gewoon bijvoorbeeld houtkrullen op de bodem van dat vat, daar trekken de vleessappen in, en dus zwemt het niet in zijn eigen troep, of bijvoorbeeld een roosterke maken onderaan van bijvoorbeeld een metalen onderlegger waar je op een tafel de kookpotten opzet.
OK, ik begin er beeld bij te krijgen!
Een foto ter verduidelijking, zal ik straks effe mailen
Klopt het dat je nog geen foto's gestuurd hebt?
maar 't stelt echt niet veel voor, 't is gewoon een plastik vatje, (vraag het aan je warme bakker, die heeft dat gegarandeerd , van vetstoffen bijvoorbeeld) je snijd gewoon een groot gat in dat deksel en daar kleef je vliegengaas op zodat er luchtcirculatie aan het vlees kan en geen vliegen, er moet lucht aankunnen , nooit niet afsluiten in een gesloten emmer of vat.
OK, het wordt steeds duidelijker! Ik denk dat ik Leo ga vragen weer eens crea-bea te doen!

Gr.
Roger.
Groetjes terug, Lizzy
Door crutz
#81745
ga het dus binnenkort proberen met konijn (haal wel voor 1 keer wat in de supermarkt, is wel zo makkelijk voor 1 keer) onder de grond dus ;D

wordt vervolgd...........................................
Door vlcaki
#81773
<<Kan ik er ook kippenvleugels en karkassen in leggen? (Dus met bot).<<

ja natuurlijk, ik leg er soms bevroren vlees in voor drie , vier dagen, kan langzaam ontdooien en lekker rijpen.
momenteel zit er een heel kieken in, een oude moederkloek, bijna 3 kilo.

zal eens direkt die fotos maken en mailen.
Door vlcaki
#81774
<<ga het dus binnenkort proberen met konijn (haal wel voor 1 keer wat in de supermarkt, is wel zo makkelijk voor 1 keer) onder de grond dus ;D

wordt vervolgd...........................................<<

Yep, en als je een "proef-hond", in de zin van het werkwoord "proeven " natuurlijk, dan mag je het altijd naar hier sturen, ik zal je dan wel laten weten of het ze gesmaakt heeft !


gr.
Roger.
Door vlcaki
#81779
<<Klopt het dat je nog geen foto's gestuurd hebt?<<

Je zou ze nu moeten hebben, inclusief een recente van een volledige ree-kalf kop en hoe ie verwerkt word.
was op een paar uur tijd volledig opgevreten door één hond.
Door crutz
#81780
vlcaki schreef: <<ga het dus binnenkort proberen met konijn (haal wel voor 1 keer wat in de supermarkt, is wel zo makkelijk voor 1 keer) onder de grond dus ;D

wordt vervolgd...........................................<<

Yep, en als je een "proef-hond", in de zin van het werkwoord "proeven " natuurlijk, dan mag je het altijd naar hier sturen, ik zal je dan wel laten weten of het ze gesmaakt heeft !


gr.
Roger.
test het eerst wel op die kieskeurige beesten hier, weet nu in elkgeval dat ik het aan Umi wel kwijt kan als de heren het weereens niet moeten ;D
Door Yorick
#81790
Hey Roger,


Wil je die foto's ook eens naar mij mailen aub? Ben heel geinteresseerd. Ik denk dat ik die discussie over vleesput gemist heb :( Wat is nu juist het leuke / beste aan zo'n rijpingsproces??
Door vlcaki
#81980
<<Wil je die foto's ook eens naar mij mailen aub? Ben heel geinteresseerd. Ik denk dat ik die discussie over vleesput gemist heb :( Wat is nu juist het leuke / beste aan zo'n rijpingsproces??<<


'k wil dat best doen, maar ik denk dat Lizzy sowieso die fotos in barfclub zal plaatsen.

Het leuke aan zo'n rijpingsproces, het vlees word malser, beter verteerbaar naargelang het langer gerijpt is (ook voor mensen maar de commercie en de snelle handel staat dat niet meer toe) en voor sommige honden is het een delicatesse.

Ideaal om heel jonge pups te laten wennen aan vlees.(cfr JDBL)

Chinezen fermenteren zelfs ganze-eieren in de grond, (voor menselijke consumptie) kan je kopen in de Chinese supermarkten in Antwerpen als "duizend jaar oude eieren", probeer maar, je kotst gegarandeerd de longen uit je lijf.




gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door vlcaki op vr 16 apr 2004, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#82780
Kali graaft ook d'r vlees in (in de tuin) als ik haar met maaltijd en al naar buiten mik. Aan de graafplekken kan ik zien waar ze het gelaten heeft ;D. En altijd in de schaduw.

Nu ga ik de tuin betegelen, omdat dat voor mij praktischer is. Maar als ik het zo lees, kan ik beter een strook open laten en met aarde/compost opvullen. Kan ze haar "eigen vleesput" maken :).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door