Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ronja
#817359
Vaak lees ik bij de menuutjes hier op barfplaats dat men wat kwark, yoghurt of zoiets toevoegt. Wat is het nut hiervan?  :-\
Door Lizzy
#817363
Zuivel is beslist niet noodzakelijk hoor. Het bevat natuurlijk wel voedingsstoffen. Maar geen voedingsstoffen die ergens anders niet in zitten, dus sec gezien is zuivel echt niet nodig. Ik geef het omdat mijn honden het lekker vinden. Ze reageren er niet slecht op, ze zijn niet allergisch. En Pinkel bijv., die vindt diverse soorten vis/orgaanvlees niet zo. Meng ik het met zuivel, eet ze het wel. Voor Dalmaten geldt overigens dat zuivel een eiwitbron is die laag is aan purine. Dus voor Dalamtiër eigenaren is zuivel wel een handig voedingsmiddel. Maar dat geldt dus niet voor niet-Dalmaten.
Door Lizzy
#817365
Overigens ken ik genoeg mensen die anti-zuivel zijn (ik ben zelf eigenlijk ook bepaald niet pro-zuivel. Zelf gebruik ik nauwelijks zuivel). En die stellen zelfs dat zuivel beslist niet thuis hoort in een hondenmenu.
Door Decibels
#817372
Ronja schreef: Vaak lees ik bij de menuutjes hier op barfplaats dat men wat kwark, yoghurt of zoiets toevoegt. Wat is het nut hiervan?  :-\
volgens mij zijn melk of melk-producten voor volwassen dieren heel onnatuurlijk. Er is in de natuur geen enkel dier dat z'n hele leven melk- melkproducten tot zich neemt....behalve de mens...;-)

Mijn honden krijgen nooit melk-producten na de puppy-tijd.
Door mirjam_dc
#817508
Ik geef ook alleen maar wat yoghurt om andere dingen die hij niet zo lekker vindt te maskeren. Vooral wat dikkere yoghurt vindt 'ie heerlijk en hij heeft er geen last van, maar het gaat echt om kleine beetjes!
Door Eef+Stippels
#817549
Decibels schreef: volgens mij zijn melk of melk-producten voor volwassen dieren heel onnatuurlijk.
Ik dacht dat (koe)melk juist voor pups niet gezond was?
Door Lizzy
#817623
Sennaruby schreef: Melkproducten zijn voor mensen ook erg onnatuurlijk  :P

Groetjes,

Fieke
Ja, voor mens en dier is het eigenlijk heel raar om zuivel te eten....
Door Sennaruby
#817649
Behalve als zuigeling dan, maar alleen westerse beschavingen drinken en eten daarna nog melkproducten. Zouden we eigenlijk mee op moeten houden...
Door Lizzy
#817650
Sennaruby schreef: Behalve als zuigeling dan, maar alleen westerse beschavingen drinken en eten daarna nog melkproducten. Zouden we eigenlijk mee op moeten houden...
Ja, ik ben het met je eens. Dat zou niet alleen beter zijn voor ons maar voor alles en iedereen.

Ik moet zeggen, als ik geen Dalmaten zou hebben, zou ik mijn honden ook geen zuivel meer geven. Denk ik.
Door Decibels
#817654
Sennaruby schreef: Behalve als zuigeling dan, maar alleen westerse beschavingen drinken en eten daarna nog melkproducten. Zouden we eigenlijk mee op moeten houden...
ik lust geen melk...één of ander jeugdtrauma...maar een bak lekkere roomkwark hmmmmm...en wat te denken van het zelfgemaakte ijs van Pauline...?
Door Sennaruby
#817656
Ik lust ook geen melk, geen karnemelk, pap of zo, maar yoghurt, ijs en kwark vind ik ook lekker hoor en dat eet ik ook best vaak.... te vaak... En Ruby krijgt ook wel eens wat yoghurt, maar echt zelden.
Door Lizzy
#817660
Ik word van alle melkproducten niet lekker. Van melk, karnemelk, yoghurt, kefir, kwark, etc. word ik zelfs echt beroerd. Het enige dat ik redelijk kan verdragen is heel af en toe een stukje (vegetarische) kaas. Maar ik krijg van melkproducten dus echt een acute smaak in mijn mond alsof ik iets heeeeeeel smerigs heb gegeten. Dan volgen daarna de maag/darmklachten. Ik vind het echt zooi. Bovendien hoef je ook bepaald niet jaloers te zijn op het leven van ons melk-vee, maar goed, da's wEEr een heel andere kwestie.
Door Sennaruby
#817670
Klopt Lizzy, die klachten heeft een vriendin van mij ook, een lactoseintolerantie bleek dat te zijn. Ze maakt geen lactase meer aan, want eigenlijk ook heel normaal is. Die productie stopt als we (mens en dier) opgroeien, maar als je het blijft eten/geven kan die productie doorgaan. En wat melkvee betreft heb je zeker meer dan gelijk. Stomme boterberg...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door