Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#816636
Vanmorgen heb ik een titerbepaling laten doen bij Tannetje. Ik ben benieuwd hoe lang jouw honden niet geënt zijn en of de titerbepaling goed is.

Sunday en Loebas zijn het laatst in 2003 geënt (Loebas heeft in 2004 alleen nog de Weil gehad) en de titerbepaling was prima. Bij Loebas was de HCC iets lager dan die van Sunday maar nog altijd beduidend donkerder dan de referentie.

Verder allemaal mooie duidelijke stippen op de test strip :D :D
#816715
Brutus en Pinkel zijn voor het laatst in 2001 gevaccineerd. En dit was in 2005 hun titers-uitslag:

Brutus: CAV-1: 21, CDV: 20, CPV: 256
Pinkel: CAV-1: 1280, CDV: 21, CPV: 128

1-suspectible;
2-borderline;
3-protected.

Voor CAV-1 geldt: ? 10 suspectible, >10< 80 borderline, ? 80 protected.
Voor CDV geldt: ? 10 suspectible, >10< 80 borderline, ? 80 protected.
Voor CPV geldt: ? 16 suspectible, ?32 ? 64 borderline, > 64 protected.

Ik doe verder geen titersbepalingen meer omdat ik het, eerlijk gezegd, een wasse neus vind. En naar aanleiding van deze titersuitslag heb ik ze dan ook niet laten vaccineren.
#816776
[quote="Lizzy"]
Brutus en Pinkel zijn voor het laatst in 2001 gevaccineerd. En dit was in 2005 hun titers-uitslag:

Brutus: CAV-1: 21, CDV: 20, CPV: 256
Pinkel: CAV-1: 1280, CDV: 21, CPV: 128

1-suspectible;
2-borderline;
3-protected.

Voor CAV-1 geldt: ? 10 suspectible, >10< 80 borderline, ? 80 protected.
Voor CDV geldt: ? 10 suspectible, >10< 80 borderline, ? 80 protected.
Voor CPV geldt: ? 16 suspectible, ?32 ? 64 borderline, > 64 protected.

Ik doe verder geen titersbepalingen meer omdat ik het, eerlijk gezegd, een wasse neus vind. En naar aanleiding van deze titersuitslag heb ik ze dan ook niet laten vaccineren.
[/quote]


Wat bedoel jij hier precies mee?
Laatst gewijzigd door Femke op di 28 aug 2007, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#816787
[quote="Lizzy"]
Brutus en Pinkel zijn voor het laatst in 2001 gevaccineerd. En dit was in 2005 hun titers-uitslag:

Brutus: CAV-1: 21, CDV: 20, CPV: 256
Pinkel: CAV-1: 1280, CDV: 21, CPV: 128

1-suspectible;
2-borderline;
3-protected.

Voor CAV-1 geldt: ? 10 suspectible, >10< 80 borderline, ? 80 protected.
Voor CDV geldt: ? 10 suspectible, >10< 80 borderline, ? 80 protected.
Voor CPV geldt: ? 16 suspectible, ?32 ? 64 borderline, > 64 protected.

Ik doe verder geen titersbepalingen meer omdat ik het, eerlijk gezegd, een wasse neus vind. En naar aanleiding van deze titersuitslag heb ik ze dan ook niet laten vaccineren.
[/quote]

Ik ook, want wat meet je nu eigenlijk en wat zegt de uitslag.

Hoge waarde...hoera, genoeg antistoffen in het bloed. Maar komen die van die enting van ooit af of is je hond recent nog met het virus in aanraking geweest en heeft hij op basis van wat in zijn geheugencellen opgeslagen staat die antistoffen aangemaakt. Tijdje geen virus gezien, dan weinig antistoffen in het lichaam aangezien het normaal is dat de hoeveelheid antistoffen na enige tijd weer afneemt. In de laatste situatie zou je dan volgens de deskundigen alsnog moeten vaccineren en daar geloof ik dus niet in. En lage waarde zegt mij alleen dat mijn hond het betreffende virus al een poosje niet gezien heeft, maar absoluut niet dat zijn vaccinatie "uitgewerkt" zou zijn, of dat zijn geheugencellen gecrashd zijn.
#816795
Tristan is in 2006 voor de laatste vaccinaties geweest.
Toevallig was ik vandaag bij de DA en ik mocht nog tot (en met) 2008 wegblijven!  :thumbup: :thumbup:
Nu was ik dat toch al van plan, maar het is wel prettig om dit ook van je DA te horen.....  :)

Titerbepaling heb ik het niet over gehad, kan ik volgend jaar altijd nog eens bespreken.
#816847
[quote="Angelique"]
Ik ook, want wat meet je nu eigenlijk en wat zegt de uitslag.

Hoge waarde...hoera, genoeg antistoffen in het bloed. Maar komen die van die enting van ooit af of is je hond recent nog met het virus in aanraking geweest en heeft hij op basis van wat in zijn geheugencellen opgeslagen staat die antistoffen aangemaakt. Tijdje geen virus gezien, dan weinig antistoffen in het lichaam aangezien het normaal is dat de hoeveelheid antistoffen na enige tijd weer afneemt. In de laatste situatie zou je dan volgens de deskundigen alsnog moeten vaccineren en daar geloof ik dus niet in. En lage waarde zegt mij alleen dat mijn hond het betreffende virus al een poosje niet gezien heeft, maar absoluut niet dat zijn vaccinatie "uitgewerkt" zou zijn, of dat zijn geheugencellen gecrashd zijn.
[/quote]


maar je weet in elk geval wel dat je hond géén enting nodig heeft toch? Want bij een hoge titer zijn er antistoffen, of dat nou door de enting of door aanraking met het virus komt. Feit blijft dat je hond geen enting nodig heeft, en dat is wat ik wil weten.
#816877
Nee, in feite weet je niks. Ja, je kunt nu zeggen "oh, mijn hond heeft hoge titer dus hoef ik niet te enten". Maar, andersom klopt niet "mijn hond heeft lage titer dus ik moet hem enten". Ik geef je even een stukje tekst van Christie Keith :

"Many people who are trying to reduce vaccination are interested in using "titers" as a test to measure whether or not their dog is still immune to a disease. They often speak of titers as showing "high" or "low" immunity, or of "having to" re-vaccinate when a titer is low. While there is not a tremendous amount of research on titers in dogs, I think it's fair to say there is quite a bit of misunderstanding on the part of pet owners, and even many veterinarians, as to what a titer test does or does not tell us.

A "titer" is a measurement of how much antibody to a certain virus (or other antigen) is circulating in the blood at that moment. Titers are usually expressed in a ratio, which is how many times they could dilute the blood until they couldn't find antibodies anymore. So let's say they could dilute it two times only and then they didn't find anymore, that would be a titer of 1:2. If they could dilute it a thousand times before they couldn't find any antibody, then that would be a titer of 1:1000.

A titer test does not and cannot measure immunity, because immunity to specific viruses is reliant not on antibodies, but on memory cells, which we have no way to measure. Memory cells are what prompt the immune system to create antibodies and dispatch them to an infection caused by the virus it "remembers." Memory cells don't need "reminders" in the form of re-vaccination to keep producing antibodies. (Science, 1999; "Immune system's memory does not need reminders.") If the animal recently encountered the virus, their level of antibody might be quite high, but that doesn't mean they are more immune than an animal with a lower titer.

Dr. Donald Hamilton, a holistic veterinarian and author of Homeopathic Care for Cats and Dogs: Small Doses for Small Animals, compares antibodies to fire engines. Just because the fire engines aren't racing all over town all the time, and the fire fighters are back in the firehouse, sleeping, eating or playing cards, doesn't mean they aren't ready to jump in their trucks and head to the fire when the alarm sounds.

So what does a low or zero titer tell you? Nothing much. A high titer is strongly correlated with either recent infection or good immunity, but the opposite isn't true. You can use a titer test about two weeks after vaccination to determine if the vaccination was effective in stimulating an immune response (in other words, if the animal was successfully immunized from the vaccine), but testing that same animal's titer years down the road doesn't really tell you anything new.

The only other uses for titer tests in my opinion are to check immunization status on dogs with an unknown history, to provide documentation for legal purposes such as travel, or licensing in areas that accept rabies titers in lieu of rabies vaccination, to satisfy curiosity, or to provide peace of mind for pet owners. However, for every person who has his or her mind relieved by finding his or her dog "has a titer" to a disease they were worried about, there is someone else who now thinks his or her dog or cat is "unprotected" against a disease to which they are most likely really immune".
#816883
Overigens Femke, snap ik heel goed dat mensen titerbepalingen laten doen hoor! Het is ook geen kritiek naar jou! Ik wil ook niet zeggen dat jij met wasse-neuzen bezig bent! Ik wil alleen wel aangeven dat ik persoonlijk niks zie in titerbepalingen. Kijk, Brutus is in de eerste jaren van zijn leven letterlijk kapot gevaccineerd. En in 2001 heeft hij zijn laatste enting gehad. Vervolgens krijgt hij een titersbepaling in 2005. Dat is nog maar 4 jaar later. We weten allemaal dat zeker de hondenziekte enting wel 5 tot 7 jaar werkt en nog waarschijnlijker: levenslang. In de titer van Brutus en Pinkel zie je dat ze beide in borderline zitten. Had ik hem aan de hand hiervan moeten laten vaccineren? Of kun je gewoon stellen dat Parvo dus nog heel vaak voorkomt, mijn honden daar beide dus een hoger titer voor hebben en de ziekte waarschijnlijk nog onlangs zijn tegengekomen? En hondenziekte nauwelijks voor komt en ze dus daar een lage titer voor hebben?
#816914
Maar hoe zit je als fokker zijnde? Persoonlijk zou ik het dus niet durven riskeren om niet te enten als een teef een nest moet krijgen. Zou toch bang zijn dat de pups niet genoeg anti-stoffen mee krijgen van moeders. Hier krijgen de honden het ene jaar de grote cocktail en het andere jaar weil/parvo.
#816930
Decibels schreef: Maar hoe zit je als fokker zijnde? Persoonlijk zou ik het dus niet durven riskeren om niet te enten als een teef een nest moet krijgen. Zou toch bang zijn dat de pups niet genoeg anti-stoffen mee krijgen van moeders. Hier krijgen de honden het ene jaar de grote cocktail en het andere jaar weil/parvo.
Waarom zouden ze niet genoeg antistoffen meegeven? Fokkers (en gewone eigenaren natuurlijk ook)laten in de regel hun honden op vaste tijdstippen vaccineren en dat hoeft dan niet persé vlak voor een dekking te zijn. Een paar maanden ná een vaccinatie daalt het aantal antistoffen in het bloed alweer, dus met die wetenschap en jouw angst zou je dus pal voor de dekking moeten vaccineren. DAT heb ik dus nooit gedaan, bewust omdat ik toch altijd merkte dat mijn honden wat dagen "uit hun hum" waren en ik liever niet met een "uit haar hum" teef naar een reu toe zou moeten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door