Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#816829
Op de Bar-plaats is er een discussie gaande naar aanleiding van de uitzending van National geographic: the Wolfman.
Allemaal interessant maar tijdens de documentaire werd duidelijk gemaakt dat in het groepje/roedel/kudde/vlucht/familie wolven waarom het ging, de dominanste wolf als eerste mocht eten. Klinkt logisch. Wat blijkt: die wolf at meteen en ook bijna alleen maar hart lever en nieren. De rest kreeg de rest en de allerlaagste mocht wat botjes afkluiven.
Voor de duidleijkheid: die wolven werden in gevangschap grootgebracht en kregen zo af en toe een heel prooidier voorgeschoteld.
N.a.v. die docu vroeg ik me dus af of het voor een wolf en wellicht dus ook voor een hond het aller voordeligst is, wanneer hij zoveel mogelijk orgaanvlees krijgt.  Is ons een totaal verkeerd beeld voorgeschoteld of doen wij het helemaal verkeerd? Moet de percentuele verhouding niet veel meer orgaanvlees bevatten en veel minder bot?
Ik stelde die vraag al op Barplaats maar daar ging de discussie verder over wel/niet roedels etc. en ging mijn vraag een beetje verloren.
Door Lizzy
#816897
Ik denk zelf van niet. Dat een hond dus meer orgaanvlees nodig heeft. Er is dus ook maar 1 wolf die direct voor de organen gaat. En de rest van de wolven eten dit dus niet. Onze honden zijn natuurlijk geen alpha's. En hebben al helemaal zo'n levensstijl niet.... (en in mijn ogen dus minder vitamine/mineralen rijk voedsel nodig). Hetzelfde geldt voor bot, maar dan omgekeerd. Is het trouwens ook echt feit, dat 1 wolf bepaalde onderdelen juist wel/niet krijgt? Ik heb dat eigenlijk in diverse wolvenboeken nooit eerder gelezen?

Bovendien heeft men natuurlijk wel onderzoek gedaan naar de hoeveelheid vitamines en mineralen die een hond nodig heeft om optimaal gezond te blijven. Dat staat bijv. beschreven in Nutrient Requirements of Dogs. Vertaal je dat naar welke percentages je moet hanteren, dan kom je dus op een ongeveer percentage uit van ergens tussen de 10% en 20% (inclusief de pens en de pens is vrij vitamine en mineralen arm, in tegenstelling tot andere organen en zelfs spiervlees).

Daarnaast denk ik dat veel wolven ook kleinere prooidieren eten en deze niet delen. Kleine prooidieren bevatten een klein percentage organen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 aug 2007, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
#816944
Yep, wolven jagen ook solitair op muisjes, konijntjes en andere kleine grut. Daarbij in een natuurlijke wilde roedel wordt er wel tegelijkertijd gegeten, dus zou iedereen wel orgaan binnen krijgen etc.
Denk dat het zo wel goed zit met de honden dan, tenminste ik kan even niet bedenken waarom het niet zo zou zijn....
Door dorinekok
#816991
nou ja, het leek mij ook al helemaal niet logisch maar omdat zo herhaaldelijk werd geaccentueerd dat de alfa wolf voornamelijk hart lever en nieren at, leek het net alsof dat het beste van het prooidier was. En voldoende om van te leven. Misschien toch een betje vertekend beeld voorgeschoteld gekregen?
Door tieneke
#817024
daanentous schreef: Ik zou zeggen, neem de proef op de som. Als ik mijn honden een dag alleen maar orgaan voer, gaan ze finaal aan de slinger :P
Hier ook,zie die wolf al lopen/rennen naar de dichtsbijzijnde wc na zijn orgaanmaaltijd  ;D ;D
#817059
tieneke schreef: Hier ook,zie die wolf al lopen/rennen naar de dichtsbijzijnde wc na zijn orgaanmaaltijd  ;D ;D
Nou, dat niet direct  ;D maar Mech beschrijft wel dat wolven na hun giga-maaltijden van een grote grazer wel eveneens giga aan de spuitpoep kunnen zijn.

En verder denk ik dat je uit 1 'experiment' (soort van) met 4 niet-wilde wolven geen ene bal kunt afleiden over het gemiddelde eetgedrag van wolven, laat staan wilde wolven, laat helemaal staan van gedomesticeerde honden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door