Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#815692
Nou... na wikken en wegen toch maar besloten dat ik maar direct helemaal moet gaan barfen ;) (hond krijgt eerst 1 week kvv voor de overgang)
Hier mijn aller eerste in elkaar geknutselde menu (met de dingen die ik nu bij herby besteld heb)
Kunnen jullie er even naar kijken????

DeeJay is een x-mechelaar van ong 28 kg, niet al te zwaar, hoeft niet veel dikker maar mag ook zeker niet afvallen... ben uitgegaan van 2% van zn gewicht... met af en toe een klein extraatje...
Hij moet ongeveer 3920 gr per week hebben, als je het opteld komt het op iets meer uit voor deze week, maar de volgende week zal het weer wat minder zijn... Ik heb overal nl ronde getallen van gemaakt om het makkelijker te kunnen portioneren :)

Week 1

Maandag       350 gr kippennekken
                     160 gr groentenmix (is ie om de een of andere reden helemaal verzot op)
                     100 gr lamspens
                       30 gr tafelrestjes of 1 ei en een kwak kwark

Dinsdag        350 gr parelhoenkarkas
                       30 gr tafelrestjes
                     100 gr spiervlees (haas)

Woensdag    350 gr konijnenvoorbenen        -------> vervalt
                     160 gr groentemix
                     100 gr lamshart                              -->wordt 200 gr
                       30 gr tafelrestjes

Donderdag   350 gr kwartel
                       30 gr tafelrestjes of 1 ei en een kwak kwark
                     200 gr spiervleessnippers (haas of rund)

Vrijdag         350 gr eendennekken
                    200 gr konijnenlever                      --> wordt 300 gr

Zaterdag      350 gr kipkarkas
                     160 gr groentenmix
                       30 gr tafelrestjes
                    100 gr spiervleessnippers (haas of rund)      --> wordt 200 gr

Zondag        350 gr konijnenkarkas

week 2

Ma                700 gr Kippennekken                -------------> wordt 350 gr
                      30 gr tafelrestjes                  ----> komt 200 gr spiervlees bij

Di                  200 gr konijnenlever
                     200 gr spiervlees
                     160 gr groentenmix

Wo                350 gr parelhoenkarkas
                     160 gr groentenmix
                       30 gr tafelrestjes

Do                 700 gr eendennekken
                       30 gr tafelrestjes

Vr                  350 gr konijnenvoorbenen
                     100 gr lamspens                        ---------> wordt 200 gr
                     160 gr groentenmix
                       30 gr tafelrestjes

Za                 200 gr spiervlees
                     160 gr groentemix
                     100 gr kippenhartjes                -------------> wordt 200 gr

Zo                 350 gr kipkarkassen
                       30 gr tafelrestjes
                     100 gr lamshart

En om de dag/om de 2 dagen struisvogelssnippers met de kat mee...
Het kan zijn dat de zondag en de woensdag nog omgewisseld worden ivm training op woensdag... Hij gaat zijn eten 's ochtends krijgen, dus neem aan dat een karkas op de trainingsdag wel kan???
Deze menus' draaien door (waarsch voor 2 maand) maar er worden wel aanpassingen in gedaan, zo wordt dan vlees verwisseld voor vis etc...


Nou, wat vinden jullie van mi eerste in elkaar geknutselde menu (heb er wel vet lang over gedaan... wat moeilijk zeg... poe) 
Laatst gewijzigd door wenche op ma 27 aug 2007, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#816297
@ Natasja: Tafelrestjes is dingen als een overgebleven stukje vlees (die ik altijd ongekruid bereid) macaroni.. dat soort dingen... heb ze er bij berekend als per dag, maar waarschijnlijk zal het 1 a 2 keer per week worden (aangezien ik redelijk goed ben in het koken voor 2 personen ;)) en ei en kwark krijg hij ook niet iedere dag.. 2 x in de week een rauw eitje en op zondag een gekookte met ons mee en kwark krijg ie "al laatste restje uit het pak"

Dus de tafelrestjes zou je ook nog te verwaarlozen neer kunnen zetten...

@ Angelique: Over het algemeen wordt er op de "eerste menu" topics wel gereageerd... al is het maar het is wel goed, het is niet goed... En voor ik daadwerkelijk dit menu zo ga geven, wil ik wel eerst weten wat de ervaren barfers er van vinden :) (oftewel, een soort van "toestemming" of hoe je het noemt)
#816311
Ik heb niet eerder gereageerd omdat ik vakantie heb 8)

Qua percentages kom ik in week 1 op:

63% vleesbot
12% groentemix
10% orgaanvlees
4% tafelrestjes
10% spiervlees

Zelf zou ik 13% minder vleesbot geven en in de plaats daarvan 5% meer orgaanvlees en 8% meer spiervlees.

Qua afwisseling is het prachtig! Ik zie alleen geen vette vis. Op zich kan het geen kwaad om elke week wat vette vis te geven. Liefst hele rauwe vette vissen en anders een blikje. Of visolie (ik zie wel dat je het over vis hebt trouwens).

Karkasje voor de training mag geen probleem zijn. Tenminste, ik neem aan dat je niet direct na de maaltijd gaat trainen?
#816312
[quote="wenche"]
@ Natasja: Tafelrestjes is dingen als een overgebleven stukje vlees (die ik altijd ongekruid bereid) macaroni.. dat soort dingen... heb ze er bij berekend als per dag, maar waarschijnlijk zal het 1 a 2 keer per week worden (aangezien ik redelijk goed ben in het koken voor 2 personen ;)) en ei en kwark krijg hij ook niet iedere dag.. 2 x in de week een rauw eitje en op zondag een gekookte met ons mee en kwark krijg ie "al laatste restje uit het pak"

Dus de tafelrestjes zou je ook nog te verwaarlozen neer kunnen zetten...

@ Angelique: Over het algemeen wordt er op de "eerste menu" topics wel gereageerd... al is het maar het is wel goed, het is niet goed... En voor ik daadwerkelijk dit menu zo ga geven, wil ik wel eerst weten wat de ervaren barfers er van vinden :) (oftewel, een soort van "toestemming" of hoe je het noemt)[/quote]

Ja oké, maar ook weer niet zo heel veel. En misschien heb je in de bar gelezen waren er veel mensen  naar de show in rotterdam toe, dat scheelt natuurlijk ook altijd.
#816340
[quote="Lizzy"]
Ik heb niet eerder gereageerd omdat ik vakantie heb 8)

Qua percentages kom ik in week 1 op:

63% vleesbot
12% groentemix
10% orgaanvlees
4% tafelrestjes
10% spiervlees

Zelf zou ik 13% minder vleesbot geven en in de plaats daarvan 5% meer orgaanvlees en 8% meer spiervlees.

Qua afwisseling is het prachtig! Ik zie alleen geen vette vis. Op zich kan het geen kwaad om elke week wat vette vis te geven. Liefst hele rauwe vette vissen en anders een blikje. Of visolie (ik zie wel dat je het over vis hebt trouwens).

Karkasje voor de training mag geen probleem zijn. Tenminste, ik neem aan dat je niet direct na de maaltijd gaat trainen?
[/quote]

Vis komt idd nog in het menu, maar dat probeer ik als "tussendoortjes" uit... dus nog niet verwerkt in het menu omdat hij daar heel kieskeurig mee is...
Ik zal nog ff gaan puzzelen met het vleesbot.. (zou ik dan 1x of 2x 350 gram kunnen schrappen... )
#816342
[quote="wenche"]
Vis komt idd nog in het menu, maar dat probeer ik als "tussendoortjes" uit... dus nog niet verwerkt in het menu omdat hij daar heel kieskeurig mee is...
Ik zal nog ff gaan puzzelen met het vleesbot.. (zou ik dan 1x of 2x 350 gram kunnen schrappen... )
[/quote]

Als je 500 gram vleesbot schrapt, dan voer je 50% vleesbot. Als je 2 x 350 gram vleesbot schrapt, dan voer je 45% vleesbot. En als je 1 keer 350 gram schrapt, voer je 54% vleesbot. Op zich kan dat alle drie.

Als je dan 600 gram orgaanvlees per week gaat voeren, dan voer je 15% orgaanvlees. Als je dan 700 gram spiervlees gaat voeren, voer je 18%.
#816358
[quote="Lizzy"]
Ik heb niet eerder gereageerd omdat ik vakantie heb 8)

Qua percentages kom ik in week 1 op:

63% vleesbot
12% groentemix
10% orgaanvlees
4% tafelrestjes
10% spiervlees

Zelf zou ik 13% minder vleesbot geven en in de plaats daarvan 5% meer orgaanvlees en 8% meer spiervlees.

Qua afwisseling is het prachtig! Ik zie alleen geen vette vis. Op zich kan het geen kwaad om elke week wat vette vis te geven. Liefst hele rauwe vette vissen en anders een blikje. Of visolie (ik zie wel dat je het over vis hebt trouwens).

Karkasje voor de training mag geen probleem zijn. Tenminste, ik neem aan dat je niet direct na de maaltijd gaat trainen?
[/quote]

Over het algemeen zal hij zijn maaltijd ongeveer tussen 1100 en 1400 krijgen en we moeten trainen om 1930...

Ik heb het menu aangepast.. volgens mij klopt ie zo wel...
#816652
[quote="wenche"]
DeeJay is een x-mechelaar van ong 28 kg, niet al te zwaar, hoeft niet veel dikker maar mag ook zeker niet afvallen... ben uitgegaan van 2% van zn gewicht... met af en toe een klein extraatje...
Hij moet ongeveer 3920 gr per week hebben,
                   
[/quote]

Als dat ongeveer is wil ik wel weten wat bij jou 'precies' is. ;)

Zonder gekheid, ik heb even zitten rekenen en heb het idee dat je evenveel spiervlees geeft als orgaan. Ik doe dat zelf niet, ik geef 20% spier en 10-15% orgaan.
Gaat je hond  niet vreselijk aan de dunne van 2 ons lever?
En die tafelrestjes, zelf geen trek meer in die twee happen of kook je extra voor hem? ;D ;D
#816678
[quote="Ronja"]
Als dat ongeveer is wil ik wel weten wat bij jou 'precies' is. ;)

Zonder gekheid, ik heb even zitten rekenen en heb het idee dat je evenveel spiervlees geeft als orgaan. Ik doe dat zelf niet, ik geef 20% spier en 10-15% orgaan.
Gaat je hond  niet vreselijk aan de dunne van 2 ons lever?
En die tafelrestjes, zelf geen trek meer in die twee happen of kook je extra voor hem? ;D ;D
[/quote]

die 2 ons lever kan nog worden aangepast... dit is wat ik op dit moment besteld heb bij herby...
en met de tafelrestjes kook ik gewoon expres perongeluk iets te veel ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door