Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Linneke
#816083
Hoi Allemaal,

Ik heb een kitten van nu 4 maanden oud. Ze eet al barf vanaf dat ze bij me is, en vind het heerlijk. Nu zag ik alleen dat 1 van haar kiezen eraf/eruit is, en dat een andere kies deels verloren is. Nu is dit nog van haar melkgebit, maar het zit me toch niet lekker. Heeft iemand hier evaring mee, dat eerst de kiezen wisselen en daarna pas de rest. Of zou ze te hard hebben geknaagd op botjes waardoor ze zijn stukgegaan?

De dierenarts heeft erna gekeken en vond het vreemd, maar de kies was gelukkig wel in zijn geheel verdwenen. Hij verwachtte er geen problemen mee.

Aan Barf eet ze kwa bot alleen kipkarkas, vis en platgeslagen parelhoen/ eend.

groetjes Linda
Door Mevroi Kruim
#816205
Geen ervaring mee maar van het soort botten dat ze eet lijkt me niet dat ze problemen zou kunnen krijgen. Misschien toch gewoon wisselen>
Door Linneke
#818513
Ik hoop het maar, ik hou het even goed in de gaten.

Verder niemand ervaring hiermee??
Door Borke
#818534
Linneke schreef: Ik hoop het maar, ik hou het even goed in de gaten.

Verder niemand ervaring hiermee??
Nee wel andersom, dat de melktand bleef zitten, terwijl de echte hoektand er bij kwam, dat was bij een brokkenkat. Voor Maine Coons zijn die brokken zo klein dat ze er niete echt op kauwen, dus daar kwam het door denk ik (in combinatie met erfelijke aanleg).

Ik zou me voor kunnen stellen dat door het echte knagen die kiezen eerder loslaten.
Ik meen me te herinneren dat je bij kinderen ook niet altijd al iets nieuws zag zitten als de oude er uit ging?
Door Marlijn
#819550
Voor de hoektanden is het normaal dat de melkhoektand blijft zitten tot dat de nieuwe hoektand is gegroeid. In het wild hebben ze natuurlijk wel hun hoektanden nodig dus groeit eerst de nieuwe erbij en valt dan de melktand er pas uit. Ziet er wel stoer uit, dubbele hoektanden  8)
Door *Robin*
#821656
Klopt, als je goed kijkt zie je bij Roxy ook dat ze twee hoektanden naast elkaar had :P

Afbeelding
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door