Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door joseetje
#812
Hallo allemaal,
ik heb wat vraagjes als beginnende (B)arfer,
ik geef nu ongeveer 3x per week rauw voer aan mijn honden, (Dobber en Fellow allebei Shelties) nog geen Barf, maar Arf.
(zonder botten) Misschien dat ze in de toekomst wel helemaal over gaan op Barf, maar ik wil rustig beginnen met vers om hun darmen te laten wennen.
Vraag1: ???
op de dagen dat ze vers krijgen geef ik smorgens nog brok en savonds dan het vlees of pens of kip met daardoorheen gepureerde groente en ..........rijst, ik dacht namelijk dat dat goed voor hun was, heeft misschien ook met het oude idee van gr.vl en aardappelen/rijst te maken ;D Maar nu ik meer lees over Barfen lees ik ook dat mensen helemaal van het geven van graan aan hun honden afstappen, wat is daar precies de reden voor?

vraag 2 ???
Wanneer moet je vit B bij gaan geven? en kan dit in de vorm van een biergisttabletje? Ik kom er in de winkel niet uit namelijk, er zijn nogal wat vitB-complexen, je zou er een complex van krijgen

groetjes José, Dobber en Fellow
Gebruikersavatar
Door chooky
#813
Vraag1: ???
op de dagen dat ze vers krijgen geef ik smorgens nog brok en savonds dan het vlees of pens of kip met daardoorheen gepureerde groente en ..........rijst, ik dacht namelijk dat dat goed voor hun was, heeft misschien ook met het oude idee van gr.vl en aardappelen/rijst te maken ;D Maar nu ik meer lees over Barfen lees ik ook dat mensen helemaal van het geven van graan aan hun honden afstappen, wat is daar precies de reden voor?
Honden zijn vleeseters (carnivoren) en hebben daardoor geen granen nodig. sterker nog, ze kunnen ze maar heel moeilijk verteren. Alleen als wij eerst de granen en rijst voorbewerken kunnen ze er wat mee, maar er zijn veel honden die problemen ontwikkelen door de grote hoeveelheid graan en/of rijst in regulier voer (brokken/blik).
het idee over groente vlees aardappelen/rijst is toegespitst op de behoeften van de mens (en zelfs daar kun je lang over discussieren hoor) en als je naar het complete spijsverteringsstelsel van de mens kijkt (van gebit tot lengte van
het darmkanaal en zuurtegraad in de maag) en je vergelijkt dit met dat van de hond dan zul je heel wat verschillen vinden. De mens wordt aangeduidt als herbi/omnivoor (daar bestaat dus discussie over) en de hond is carnivoor (al zeggen velen omnivoor) dit verschil zou je dus door moeten voeren in hun voedsel.
vraag 2 ???
Wanneer moet je vit B bij gaan geven? en kan dit in de vorm van een biergisttabletje? Ik kom er in de winkel niet uit namelijk, er zijn nogal wat vitB-complexen, je zou er een complex van krijgen

groetjes José, Dobber en Fellow
Het beantwoorden van deze vraag laat ik over aan de anderen (Lizzy?) ikzelf geef nu nagenoeg geen supplementen meer bij, al ben ik begonnen met vit C B en E +allerlei olieën, kelp en soms probiotica.
groetjes Eva
Door Lizzy
#814
Hallo allemaal,
ik heb wat vraagjes als  beginnende (B)arfer,
ik geef nu ongeveer 3x per week rauw voer aan mijn honden, (Dobber en Fellow allebei Shelties) nog geen Barf, maar Arf. (zonder botten) Misschien dat ze in de toekomst wel helemaal over gaan op Barf, maar ik wil rustig beginnen met vers om hun darmen te laten wennen.
OK, je stelt dus zelf maaltijden samen zonder botten. Heb ik dat goed begrepen?
Vraag1: ???
op de dagen dat ze vers krijgen geef ik smorgens nog brok en savonds dan het vlees of pens of kip met daardoorheen gepureerde groente en ..........rijst, ik dacht namelijk dat dat goed voor hun was, heeft misschien ook met het oude idee van gr.vl en aardappelen/rijst te maken ;D Maar nu ik meer lees over Barfen lees ik ook dat mensen helemaal van het geven van graan aan hun honden afstappen, wat is daar precies de reden voor?
Tja, hier zijn zoveel meningen over! De meeste versvleesvoedingen bevatten ook rijst. Je zult mij dus nooit horen zeggen dat dit niet gezond is. Ik voer zelf soms granen (ben er even mee opgehouden als test). Maar, ik combineer deze niet met vlees. Dat doe ik niet omdat Juliette de Bairalci Levy heeft geschreven dat granen gecombineerd met vlees een verzuring geven in het lichaam. Daarnaast kun je je inderdaad sowieso afvragen of granen nu wel zo goed zijn, want, het past niet in het natuurlijke dieet van een hond. Aan de andere kant: het haalt de eiwitfractie van de voeding om laag, het levert iets aan kcal en dus is het een goedkope energieleverancier. Weer de andere kant is dat honden geen granen nodig hebben om gezond te blijven. Dit is dus een kwestie van persoonlijke keuzes. Ik voer zelf even geen granen meer omdat ik WEER heb gemerkt dat mijn honden ervan gaan stinken. Met andere woorden: het is misschien ook goed om dit te bekijken PER hond. Een hond die erg gevoelig is voor gisten op de huid of in de oren, krijgt misschien beter geen granen te eten. Een ding vind ik wel: teveel graan is niet gezond! Een van de vele redenen waarom brokken mij niet aanstaan.
vraag 2 ???
Wanneer moet je vit B bij gaan geven? en kan dit in de vorm van een biergisttabletje? Ik kom er in de winkel niet uit namelijk, er zijn nogal wat vitB-complexen, je zou er een complex van krijgen
Wat mij betreft is het antwoord simpel: niet. Zeker niet nu jouw honden nog kant-en-klare voeding krijgen. Er zit voldoende vitamine B in kant-en-klare voeding. Wanneer je gaat barfen en je varieert voldoende, dan krijgt een hond (in mijn ogen) genoeg van de vitamine B'en binnen. Alle vitamine B'en komen voor in vlees, vis, gevogelte, orgaanvlees, zuivelproducten, eieren. Dit maakt een groot deel uit van de barf-voeding van de hond.

Behalve foliumzuur: dat zit in bladgroente, wortelen, avocado, abrikozen, bonen, volkorenmeel, eieren, maar ook in lever.

en vitamine bijv. B15: dat zit in volkorenbrood, zilvervliesrijst en biergist. Maar, biergist vind ik zelf een slecht product. Het is afval van de bier industrie. Dus, ik geef soms eens een korstje volkorenbrood (nu even niet). De vraag is hier ook: is de behoefte aan B15 bij de hond groot? Ik denk dat het antwoord is : Nee.

Met andere woorden: als je kijkt naar de voedingsmiddelen die vitamine B's bevatten, dan denk ik dat een hond zomaar voldoende binnen krijgt via de natuurlijke weg. Mocht je je toch onzeker voelen, dan raad ik je aan niet voor biergist te kiezen, maar een B complex tablet of capsule te nemen. Ik zou dan zelf kiezen voor een kwart van de dosering die voor mensen wordt gehanteerd, maar ik zou dit ook zelf zeker niet iedere dag geven.
groetjes José, Dobber en Fellow
Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door joseetje
#815
Hallo Lizzy en Eva,
bedankt voor jullie reactie, ik heb er veel aan, zal de rijst eens achterwege laten de volgende keer, kijken hoe dat gaat.

Met de vit B wacht ik nog totdat ze meer 'vers' eten.

Ik heb tot nu toe kant en klaar diepvriesvers gebruikt, van het merk Stawi en dit vul ik aan met verse groente en (rijst, nu dus even niet). Ik zit ook aan Duck te denken, ik heb al een verkooppunt gevonden in Losser, zelf woon ik in Enschede. Ook heb ik een adres van een kippenboerderij in Haaksbergen waar ze gemalen kip (met bot dus) verkopen, die zou ik dan zelf in kunnen vriezen.

Ik durf nog niet echt aan de botten, Dobber had de eerste week wat startproblemen, hij was niet echt aan de dunne, maar zijn ontlasting was wel wat natter en zachter. Fellow lust de brokjes niet, en het gekke is dat hij nergens last van heeft! Het lijkt net of hij zelf aanvoelt dat vers beter voor hem is :D

Ik moet nog een menu voor hun in elkaar draaien, maar vindt dat erg moeilijk, zal eens in de files hier kijken.
Er is geen standaardmenu heb ik begrepen. En voor mijn twee Shelties zal het ook verschillend worden. Dobber weegt 21 kg, en Fellow net 10 kg, Fellow is doordat hij de brokjes niet eet ook wat magertjes, terwijl Dobber op een goed gewicht is.
Ze verschillen ook in maat, Dobber is enorm voor een Sheltie, het is net een vrouwtjescolliemaat :D Hij is 51 cm hoog, schofthoogte. Fellow is ook aan de maat voor een Sheltie, hij is 42 cm hoog.
Door Lizzy
#816
Hoi Josee, even voor mijn begrip: wil je versvlees gaan geven of zelf gaan samenstellen of een combinatie van beide?
Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door joseetje
#817
Hoi Lizzy,
ik wil over op versvoer, voor Fellow is dat pure noodzaak, hij at zijn brokjes slecht, maar nu hij 3x vers diepvries krijgt, eet hij ze helemaal niet meer! En hij is al zo'n scharminkeltje.

Ik wil het eigenlijk zoveel mogelijk zelf samenstellen, ik merk dat ik dit nu al heel leuk vindt, gisteren hebben ze pens van Stawi gekregen (Stawi is een merk dat hier in Twente achterhoek in de dz ligt en de pens is erg goed) en daardoorheen heb ik soepgroente uit de diepvries ook gedaan, even de kook erover en toen gepureerd. Heerlijk om ze dat naar binnen te zien werken :D ;)

Ze krijgen nu smorgens nog eukaneuba brokjes, Fel eet er een of drie, Dob eet zijn bak nog wel leeg.
Ontlasting is goed! Het gaat dus eigenlijk heel goed, maar nu moet ik dus een menu samenstellen, per drie weken en dan van alles wat.
Hoevaak mag je per week pens geven ?
Verder heb ik van Stawi nog vlees en kip.
De kip ga ik straks uit winterswijk halen en dan zelf invriezen, deze kip is gemalen en is wel met bot, de kip van Stawi is een soort van kippengehakt, wel grover.

Wat geven jullie je honden smorgens?

pffff, best moeilijk
Gebruikersavatar
Door joseetje
#818
oja, nog even voor de duidelijkhei ;) ik doe dus een combinatie, wat diepvries en wat vers uit winterswijk of ergens anders, kan ook hier eens op de markt gaan kijken, daar staat een goede polier.

op dagen dat ik werk of weinig tijd heb zou een duckcompleet diepvries kunnen.
Gebruikersavatar
Door joseetje
#819
Hoi Lizzy,
ik ben bezig met het opstellen van een menu, maar ik heb nu zoveel info dat dat ik door de bomen het bos niet zie, ik ben nu met de hoeveelheid bezig, is dit een goede opstelling?

(B)arf menu voor:
Dobber en Fellow
ras Sheltie, normale huishond met normale beweging (anderhalf uur wandelen per dag, weekends langer), wekelijks 1 uur behendigheidstraining
Hoeveelheid per dag
Voor Dobber
Schofthoogte 51 cm, 21 kg, normaal gewicht voor deze hond)
Optie 1 =
2% van het ideaal lichaamsgewicht te geven per dag
2% van 21 kg is 420 gr
Optie 2 =
25 gram per kilogram ideaal lichaamsgewicht per dag
25 gram x 21 = 525 gr

Bij Dobber zit ik dus tussen de 420 gr a 525 gram, verdeeld over 2 maaltijden,
ochtend: ongeveer 210 gram
avond: ongeveer 315 gram

Voor Fellow
Schofthoogte 42 cm, 10 kg, ideaal gewicht is 11 kg, hij is wat te mager
Optie 1 =
2% van het ideaal lichaamsgewicht te geven per dag
2% van 11 kg is 220gr
Optie 2 =
25 gram per kilogram ideaal lichaamsgewicht per dag
25 gram x 11 = 275 gr

Bij Fellow zit ik dus tussen de 220 gr a 275 gram, verdeeld over 2 maaltijden
ochtend: ongeveer 110 gram
avond: ongeveer 165 gram
Door Lizzy
#820
Oh oh!!!!!!! In rekensommen ben ik slecht! Daar hebben we onze Ink voor nodig! INK!!! HELLUP!!

Wat eten ze hier 's morgens: 5 keer in de week kippennekken of kippenkarkassen of kippenvleugels. Twee maal per week parelhoenpoten of een mengsel van parelhoen met gemalen kalkoenpoten en een frutje groente.

Over de kipkarkassen strooi ik tarwe-kiemen en tarwe of haver-zemelen. Een (1) eetlepel per hond. Bij de kip geef ik regelmatig een visolie capsule (omega 3) want kip bevat geen omega 3 vetzuren. Kip bevat wel veel omega 6 vetzuren en omega 3 en 6 moet wel in balans blijven.

Vooraf krijgen ze nog wel eens fruit. Banaan, peer, meloen, etc.

Wat ze 's avonds eten, staat onder MENU'S. De avond-menu's zijn onverander gebleven.

Groetjes, Lizzy
p.s., in de avondmaaltijden verwerkt ik dus nooit kip. Anders wordt het teveel kip.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 06 sep 2003, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#821
Of je nou 2 of 2,5% neemt ... begin ergens mee (steekt niet op een gram) en kijk hoe het gaat. Te mager meer, te dik minder.
Gebruikersavatar
Door joseetje
#822
Hoi,
is ook zo, met de brokken was ik wel steeds aan het wegen, dat hoeft natuurlijk niet met vers.
Ik heb het tot nu toe ook op het oog gedaan, Dobber iets meer dan Fellow.

ga ik weer verder puzzelen ;D
Gebruikersavatar
Door joseetje
#823
Ik geloof onderhand dat dit naar menu verplaatst moet worden :D

Heb ik nog een vraag, ik las ergens dat shelties gevoelig zijn voor pancreatitis, en dat je daarom uit moet kijken met vet eten, ik zag dat Lizzy minder orgaanvlees geeft omdat het dalmatiers zijn? Ik denk dat dat ook voor mijn shelties geld?
Door Lizzy
#824
Ik geloof onderhand dat dit naar menu verplaatst moet worden :D

Heb ik nog een vraag, ik las ergens dat shelties gevoelig zijn voor pancreatitis, en dat je daarom uit moet kijken met vet eten, ik zag dat Lizzy minder orgaanvlees geeft omdat het dalmatiers zijn? Ik denk dat dat ook voor mijn shelties geld?
Als Shelties daar gevoelig voor zijn, dan moet je volgens mij voorzichtig zijn met het geven van vet vlees. Bij mijn weten is lamsvlees vrij vet.
Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door joseetje
#825
Hoi Lizzy,
ik zit nu echt met een probleem :(
Fellow heeft vanmorgen niet naar zijn brokjes omgekeken, niet eentje eet hij er meer.
Gisteravond ging het half naar binnen, ik heb er een rauw ei doorheen gedaan met wat yochurt, beetje barf voorbereiding, maar meneer at het maar voor de helft,
Dobber vond het heel erg lekker!

Vanavond hadden ze vlees (stawi, vlees, rundvlees) met daardoorheen doperwtjes, wel fijn gemaakt, Fellow heeft dit helemaal opgegeten.
Hij heeft dus vandaag zo'n 175 gr. vlees en groente gehad, veel te weinig, Dobber zijn ontbijtje van brokken en 225 gr vlees en groente.

Fellow is al mager, ik zal met hem dus volledig op vers moeten zetten, ik kan hem moeilijk die brokken door zijn strotje duwen.
Dat wordt morgen in de files duiken en ontbijtjes bedenken, zucht, ik had me het toch wat minder snel voorgesteld. Had ik moeten weten, want Fellow is een ongelooflijk snel boevie hihi, met behendigheid kan ik hem ook al nauwelijks bijhouden.

Groetjes José
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door