Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door K@rin
#814640
vanmiddag moest ik weer eens mijn oren door laten spuiten bij de huisarts  ;)
Altijd ff gezellie klessebessen en van het één kwam het ander en zo belandden we bij de progesterontest bij honden.  :)
Hij vroeg waarom dat niet d.m.v. urine gemeten werd.
Volgens hem kwam de ovulatie bij honden aardig overeen met die bij vrouwen.

Toen hij weer op zijn PC begon te tikkeren, dacht ik dat ie mijn gegevens d'r in aan het zetten was, maar ff later bleek, dat hij de ovulatietest had opgezocht.
Bij de beschrijving stond, dat het geschikt was voor mensen en dieren .......

Dus vandaar mijn vraag; WAAROM wordt dit bij honden altijd d.m.v. bloedafnemen gedaan ? ? ? ? ?

(PS, dit is ook weer één van de redenen, dat ik blij ben om op een dorp te wonen. Onze dokter heeft nog gewoon tijd voor je .........  ;) )
Door conleeuw
#814756
volgens mij omdat de bloedonderzoeken meer nauwkeurig zijn?? maar ik weet het eigenlijk niet zo, als je naar een gyneacoloog ga voor ovulatie test doen ze het volgens mij ook nog met bloedafname :-\ maar ik loop al weer een paar jaar achter :)
Door Dami
#814834
Mij lijkt het ook nauwkeuriger zo;n bloedonderzoek, net als bij mensen  is de ovulatietest met urine ook niet geheel trouwbaar.  Maar is idd wel interessant om te weten waarom het via het bloed gedaan word en niet via de urine.
@conleeuw, als je nu naar de gyneacoloog gaat doen ze het via inwendige echo's en kijken ze hoe groot de follikels op dat moment zijn en dat gaat zo door totdat ze zien dat er een gesprongen is zeg maar.(tenminste bij mij ging dat wel zo)
Laatst gewijzigd door Dami op za 25 aug 2007, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#814944
dianatara schreef:
@conleeuw, als je nu naar de gyneacoloog gaat doen ze het via inwendige echo's en kijken ze hoe groot de follikels op dat moment zijn en dat gaat zo door totdat ze zien dat er een gesprongen is zeg maar.(tenminste bij mij ging dat wel zo)
:-\ oh... onlangs nog van iemand gehoord die een bloed onderzoek heeft gehad in verband met hormoon huishouding en ovulatie? maar de echo ken ik ook :P ;D
Door Femke
#815008
het is misschien een heel ander verhaal, maar ik weet dat bij diabeten een ketonentest via het bloed vele malen betrouwbaarder is dan via de urine, omdat het in de urine pas zichtbaar wordt als het uitgescheiden is en daarbij kan het ook een hogere waarde weergeven dan het werkelijk is omdat de urine een tijdje in de blaas heeft gezeten. Via de urine kan je alleen betrouwbaar meten óf er ketonen zijn, als je wil weten hoeveel dan zal je via bloed moeten testen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door