Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ronja
#813515
Ronja eet het volgende: (en met zeer veel smaak)
40-45% karkas met vlees: haaskarkas, kipkarkas, runderstrot, konijnepootjes en zalmkop. Soms een parelhoen
20 % spiervlees: rund, wild, vis (sardien)
15 % orgaan: pens (lam of rund) hart (lam of rund) kippenlever (incidenteel) kippenmaag
10 % groentemix: gemengde gemalen groente met een beetje gebroken lijnzaad en biol. appelazijn.
Overig: KVV Carnibest en Herby's mix nr 1
Klopt dit en biedt dit voldoende variatie?
Kan ik dit de komende tijd volhouden? Ik wil nog (lang) niet over op de geitenribben. Lijkt me wat eng! Eigenlijk wil ik niet per se zwaarder!
Door ~anna~
#814256
Dat is toevalig :)
Toen ik dit had gelezen wou ik reageren omdat je het zo goed doet voor Ronja.
Maar over die appelazijn bleef ik maar nadenken.
Ik voer nog steeds geen ribben ik heb voldoende ander vleesbot zeven soorten zelfs.
Door Ronja
#814450
Ja, die appelazijn was een tip van Tannetje Koning voor beginnende barfers. Volgens haar is dat goed voor de ontwikkeling van het maagzuur.
En ja, ik durf echt niet verder voorlopig dan wat ik doe. Ik vrees (overdreven?) voor een ribbenincident. En hier geniet ze al zo van! Gisteren trouwens een kilo biologische kipkarkassen (voor 50 ct) gekocht. Die zijn gigantisch!!!! 't Zijn wel jonge kippen (geweest)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#814602
[quote="Ronja"]
Ja, die appelazijn was een tip van Tannetje Koning voor beginnende barfers. Volgens haar is dat goed voor de ontwikkeling van het maagzuur.
En ja, ik durf echt niet verder voorlopig dan wat ik doe. Ik vrees (overdreven?) voor een ribbenincident. En hier geniet ze al zo van! Gisteren trouwens een kilo biologische kipkarkassen (voor 50 ct) gekocht. Die zijn gigantisch!!!! 't Zijn wel jonge kippen (geweest)
[/quote]

Dat is maar goed ook want oude kippen (soepkippen) zijn vaak loeihard en ook qua smaak vinden de honden (hier tenminste) ze een stuk minder.
Door Ronja
#814670
En ook nog een eigen gedachte: met een beetje azijn doe je wellicht beter de maaginhoud van het prooidier na? Zou dat ook niet altijd licht zuur zijn?
Door Lizzy
#814873
[quote="Ronja"]
En ook nog een eigen gedachte: met een beetje azijn doe je wellicht beter de maaginhoud van het prooidier na? Zou dat ook niet altijd licht zuur zijn?
[/quote]

Ik heb geen idee wat de pH waarde van maaginhoud zal zijn. Maar ik vind azijn tinnuf. In welke vorm dan ook. En ik vind het eerlijk gezegd niet thuis horen in een menu van een gezonde hond (ik zou mogelijk overwegen die gorigheid te geven indien mijn hond een blaasontsteking zou hebben die op vitamine C en cranberry niet over ging, maar dat zou voor mij wel de enige reden wezen om mijn hond ooit azijn te geven).
Door Ronja
#815102
Bedoel je dan dat azijn slecht is voor een hond of in het algemeen? Van mij hoeft ze het niet hoor, ik dacht meer zo, dat de groente dan wat voorverteerd wordt, zoiets als in een hazenmaag. En ook omdat Tannetje het voorstelde. Maar goed, die zal oolk niet alles weten...
Door judith1967
#817495
[quote="Ronja"]
Ja, die appelazijn was een tip van Tannetje Koning voor beginnende barfers. Volgens haar is dat goed voor de ontwikkeling van het maagzuur.
En ja, ik durf echt niet verder voorlopig dan wat ik doe. Ik vrees (overdreven?) voor een ribbenincident. En hier geniet ze al zo van! Gisteren trouwens een kilo biologische kipkarkassen (voor 50 ct) gekocht. Die zijn gigantisch!!!! 't Zijn wel jonge kippen (geweest)
[/quote]

Aha,dat is dus de reden van die azijn ;)
Dus dan zou het helpen bij het verteren van bot enzo?
Oke,nou daar had ik niet aangedacht
Gebruikersavatar
Door pike
#819007
[quote="Ronja"]
Ronja eet het volgende: (en met zeer veel smaak)
40-45% karkas met vlees: haaskarkas, kipkarkas, runderstrot, konijnepootjes en zalmkop. Soms een parelhoen
20 % spiervlees: rund, wild, vis (sardien)
15 % orgaan: pens (lam of rund) hart (lam of rund) kippenlever (incidenteel) kippenmaag
10 % groentemix: gemengde gemalen groente met een beetje gebroken lijnzaad en biol. appelazijn.
Overig: KVV Carnibest en Herby's mix nr 1
Klopt dit en biedt dit voldoende variatie?
Kan ik dit de komende tijd volhouden? Ik wil nog (lang) niet over op de geitenribben. Lijkt me wat eng! Eigenlijk wil ik niet per se zwaarder!
[/quote]
Je hoeft niet perse "zwaarder" aan de ribben hoor, als je haas, kip, konijn, zalm en parelhoen geeft is dat toch heel mooi. Eventueel kun je ook nog eendenekken of -karkas doen die zijn ook niet zo groot en niet hard.
Strot valt bij mij niet onder vleesbot want het is kraakbeen met vlees.
Ik houd 10-15% over, is dat de carnibest en herby-mix? Dat vertekent je percentages een beetje want daar zit ook vlees en orgaan in en bot (maar zit dat ook in de herby-mix????). Het percentage bot lijkt me toch iets aan de lage kant zeker als je de strot niet meetelt.
Verder mis ik nog nier in je dieet. Misschien dat je daar nog aan kunt komen? En veel honden vinden kippenlevertjes niet zo lekker heb ik hier begrepen, de mijne ook niet, maar runderlever zuigen ze zo naar binnen.
Appelazijn en lijnzaad zou ik zelf ook niet geven. Ik heb daar geen onderbouwing voor maar gevoelsmatig staat het mij tegen. Ik vind het geen "hondenvoer". Lijkt mij dat een beginnende barfer meer gebaat is met probiotica?
Door Lizzy
#819090
[quote="Ronja"]
Bedoel je dan dat azijn slecht is voor een hond of in het algemeen? Van mij hoeft ze het niet hoor, ik dacht meer zo, dat de groente dan wat voorverteerd wordt, zoiets als in een hazenmaag. En ook omdat Tannetje het voorstelde. Maar goed, die zal oolk niet alles weten...
[/quote]

Ik weet niet wat Tannetje's idee hierachter is. Misschien kan Tannetje dat het beste zelf uitleggen! Ik vind het niks en ik zie totaal niet hoe groente voorverteerd wordt door azijn....
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door