Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Sennaruby
#813312
Misschien dat we in oktober een pup erbij nemen en ik zit me alvast (weer) in te lezen over het vaccineren van pups. Ik wil haar sowieso laten titeren, maar ik zit een beetje met de weilenting in mijn maag. Ik heb wel gevonden dat voor 16 weken niet tegen weil geënt zou moeten worden, maar ik vraag me af of het niet beter is om haar pas in het komende voorjaar (2008) tegen weil te laten enten, gezien het feit dat de kans op weilbesmetting in het najaar minder/nihil is? Wat denken jullie?

Groetjes,

Fieke
Gebruikersavatar
Door Hitam
#813973
Dat lijkt me een goed plan, tenzij het nog heel warm is in oktober.
Trouwens als je hem in oktober krijgt dan is hij 16 weken in november en dan heeft weill enten helemaal geen zin.
Door Lizzy
#813975
Hitam schreef: Dat lijkt me een goed plan, tenzij het nog heel warm is in oktober.
Trouwens als je hem in oktober krijgt dan is hij 16 weken in november en dan heeft weill enten helemaal geen zin.
Want?

(aangezien de aantal Weil gevallen die ik heb bestudeerd allemaal hebben plaatsgevonden in "hartje winter", voor zover wij hier nog winter kennen).
Door Sennaruby
#813986
Dit is het antwoord wat ik een keer gekregen had van een dierenarts die aangesloten is bij Pfizer m.b.t. Weil:

Honden lopen het grootste risico om leptospirose op te lopen in voorjaar, zomer en najaar. Waarbij de zomermaanden iets gevaarlijker lijken te zijn dan voor- en najaar. Overigens is besmetting (die plaatsvindt via de urine van ratten of honden) in de wintermaanden theoretisch wel mogelijk, alleen zal de bacterie die de leptospirose veroorzaakt onder die omstandigheden slechts kort buiten overleven. Het daadwerkelijke infectierisico is daardoor sterk verkleind. Los van de seizoensverschillen zijn er in Nederland ook regionale verschillen. Zo worden er relatief iets vaker gevallen gezien in bijv. de Betuwe, in het Friese Meren gebied en in Overijssel.

Voor wat betreft de vaccinatie geldt dat geen van de beschikbare vaccins onder alle omstandigheden gegarandeerd beschermt tegen infectie. Anders gezegd: een doorbraak blijft in theorie mogelijk, vooral bij massale infecties en/of honden met een verzwakt afweersysteem. Wel zal de ziekte dan in ieder geval aanmerkelijk minder ernstig verlopen.

Jaarlijkse herenting is voldoende, het verhaal dat leptospirosevaccins maar 6 – 9 maanden zouden werken is door diverse studies in de laatste jaren achterhaald. Dit neemt echter niet weg dat, gegeven het feit dat zoals hierboven aangegeven de vaccinbescherming niet helemaal 100% is, het logisch lijkt om de jaarlijkse herhalingsenting in het voorjaar te geven.


November is toch wel redelijk winter, toch?!
Door Rosita
#814545
Zit met bijna dezelfde vraag. Vito is juni vorig jaar geboren en is als pup 2x apart geënt tegen weil (heb hem verder alleen laten titeren). Nu moet hij begin oktober eigenlijk weer voor weil geënt worden, maar mijn andere hond wordt altijd in het voorjaar geënt en het liefst ent ik Vito dan ook pas. Vito is wel een hond die aan het plas van andere honden ruikt/likt.
Door Lizzy
#814556
Ik weet de bron niet meer maar die kan ik wel na zoeken:

"Besmetting vindt vooral plaats via bruine ratten. In Nederland vallen er ongeveer 5 doden (mensen) per 4 jaar. De piek van deze ziekte ligt helemaal niet in het voorjaar/zomer, maar loopt juist van Juli tot December".
Door Jolly
#814582
hier ook ratten, toch ent ik niet (meer, vorig jaar laatste keer geweest) het water waarin de mannen zwemmen is goed doorstromend water en ook water waarin mensen zwemmen. Dit water wordt dus regelmatig getest o.a blauwalg en botilisme.
Hoe het zit met de watertjes op wandelingen en de trainingen waar ze te water gaan weet ik natuurlijk dan weer niet, maar toch ent ik daar niet voor.
Door Sennaruby
#814583
Ik ent mijn hond ook niet tegen weil. Door veel lezen heb ik besloten haar niet meer te laten enten, maar ik blijf het moeilijk vinden. Voor een pup vind ik het nog moeilijker. Ik denk dat ik die toch wel een paar keer zal laten enten tegen Weil, maar dan wel pas vanaf 16 weken.
Door Rosita
#814605
Lizzy schreef: Ik weet de bron niet meer maar die kan ik wel na zoeken:
De piek van deze ziekte ligt helemaal niet in het voorjaar/zomer, maar loopt juist van Juli tot December".
Dan zou Vito tijdens de piek dus 3 mnd onbeschermd rondlopen (okt, nov, dec), daarbij ga ik er vanuit dat de weil enting 1 jaar werkt. Ook wij hebben hier bruine ratten en Vito is zelf ook een waterrat dus die zwemt er (nu bijna dagelijks) vrolijk tussen. Denk dat ik hem volgende week laat enten en dan in mei nog een keer (daarna jaarlijks in mei). Moet wel zeggen dat als ik Vito uit de sloot kon houden/ergens anders kon uitlaten (het grote park hier is erg waterrijk) ik hem waarschijnlijk ook niet meer zou enten tegen weil.
Door Lizzy
#814614
Rosita schreef: Dan zou Vito tijdens de piek dus 3 mnd onbeschermd rondlopen (okt, nov, dec), daarbij ga ik er vanuit dat de weil enting 1 jaar werkt. Ook wij hebben hier bruine ratten en Vito is zelf ook een waterrat dus die zwemt er (nu bijna dagelijks) vrolijk tussen. Denk dat ik hem volgende week laat enten en dan in mei nog een keer (daarna jaarlijks in mei). Moet wel zeggen dat als ik Vito uit de sloot kon houden/ergens anders kon uitlaten (het grote park hier is erg waterrijk) ik hem waarschijnlijk ook niet meer zou enten tegen weil.
Tja... wat is wijsheid. Ik zou dit zelf niet doen. Ik zou of nu vaccineren en in deze maand blijven vaccineren (en desnoods doe je het volgend jaar een maand vroeger, als je dat prettiger vind. Dan het jaar erop weer een maand vroeger, vaccineer je in juni en dat lijkt mij de beste tijd). Of gewoon wachten tot mei. Maar twee keer zo kort op elkaar? Ik vind dat veel enger dan niet vaccineren tegen Weil, persoonlijk.
Door Lizzy
#814615
Sennaruby schreef: Ik ent mijn hond ook niet tegen weil. Door veel lezen heb ik besloten haar niet meer te laten enten, maar ik blijf het moeilijk vinden. Voor een pup vind ik het nog moeilijker. Ik denk dat ik die toch wel een paar keer zal laten enten tegen Weil, maar dan wel pas vanaf 16 weken.
Ik ent ook niet tegen Weil. Hoewel ik Linga als pup wel heb laten enten en bij 1 jaar weer heb laten enten. Maar eigenlijk slaat het natuurlijk nergens op, om een pup wel te enten en een volwassen hond niet. Bij ziektes met bacterieen bouw je dus geen geheugencellen op.... Maar ja goed, ik heb dus precies hetzelfde gedaan, als wat jij nu beschrijft. Soort van angst die ik toch heb. En iedere keer als ik er over na denk, heb ik weer zin om Linga direct mee te slepen naar de DA voor een nieuwe Weil enting.... (Brutus en Pinkel beslist niet meer. Ik heb gezien wat het aanricht bij honden die niet goed reageren op de enting).
Door wenche
#815135
Rosita schreef: Zit met bijna dezelfde vraag. Vito is juni vorig jaar geboren en is als pup 2x apart geënt tegen weil (heb hem verder alleen laten titeren). Nu moet hij begin oktober eigenlijk weer voor weil geënt worden, maar mijn andere hond wordt altijd in het voorjaar geënt en het liefst ent ik Vito dan ook pas. Vito is wel een hond die aan het plas van andere honden ruikt/likt.
In dit geval kun je een datum tussen in kunnen zoeken...
Ik had dit met mijn katten ook en daar heb ik de datum ook van gelijk gezet in de midden...
Door Rosita
#815186
Ik ben er uit. Ik laat Vito aankomende week enten en dan pas weer in juli, dan zit er 11 mnd tussen. Ibiza doe ik dan in mei en het jaar daarop doe ik beide honden in juni. Ibiza loopt dan wel 2x een mnd uit, maar zij is niet echt een zwemmer en likt ook niet aan het plas van andere honden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door