Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Brecht
#814260
ik wil parttime gaan barfen, s'ochtends kvv ( meestal carnibest allerlei soorten) en s'avonds barf. mijn hond is nu 10 maanden en krijgt z'on 700 gram per dag en is mooi op gewicht. ze weegt 15 kilo.. ik wil zoals hier al vaak gezegd zoveel mogelijk geven wat niet in kvv zit qua soorten vlees en orgaanvlees niet of heel weinig. kippennekken en eendennekken krijgt ze al erbij en die kraakt ze keurig. maar kip en eend heb ik dus ook in de kvv.
maar wat voor percentages moet ik nu aan houden?? verder zijn alle tips uiteraard erg welkom!!!  ;)
Door Hanny
#814396
Als je van plan bent om iedere dag ook zelf een maaltijd samen te stellen, dan moet je dat ook volgens de goede percentages doen. In de rubriek "zelf samenstellen" staat daar allerlei informatie over.
Stel je geeft je hond 's morgens kvv 300 gram, dan wordt de barfmaaltijd zo om en nabij de 400 gram.
Voor die barfmaaltijden maak je een weekschema volgens die percentages en lekker eten maar.
In het begin zullen de botten makkelijk moeten zijn om te wennen, maar over een poos kun je dat meer variëren.

Hanny
Door Lizzy
#814422
Je kunt bijv. 50% vleesbot, 5% orgaanvlees, 10% a 15% groentemix en de rest spiervlees geven.

Het gaat dus om 7 maaltijden per week? Dan kun je ook zeggen: ik geef 3 of 4 vleesbotmaaltijden (dat is ongeveer de helft. Je kunt bijv. de ene week 3 en de andere week 4 vleesbotmaaltijden geven) en 1 orgaanvleesmaaltijd (en dan bijv. pens + hart of pens + lever of pens + nier). En dan 2 of 3 spiervleesmaaltijden met groentemix. Dan kom je ongeveer op de bovenstaande percentages. En omdat je ook voor de helft versvlees geeft, is dit "ongeveer" ruim goed genoeg.
Door Minna
#814425
Ik heb juist begrepen dat als je de helft of meer kvv geeft dat de percentages dan juist niet zo extreem van belang zijn, tuurlijk je moet dan niet elke dag lever en longen en nieren erbij geven want dan ga je erg scheef, maar dat je moet dingen geven die niet in het kvv zitten, en diersoorten die er niet in zitten.
Dat zou je dus volgens mij kunnen doen zodat je om de dag een maaltijd geeft met vleesbot en om de dag spiervlees met evt groenteprut, eitje, zuivel etc.
Dus bvb dag een maaltijd parelhoenkarkas, dag twee maaltijd hertvlees met biogarde, dag drie maaltijd lamsribben, dag vier maaltijd struisvogel met groenteprut, dag vijf maaltijd vis.
En misschien zo eens in de 14 dagen een lekkere maaltijd van penslappen.
Ik heb begrepen dat het zo kan correct me if I'm wrong zou ik zeggen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door