Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door K@rin
#813853
Eén van mijn puppen BARFT 100% in Duitsland.
Onderstaand de beschrijving van zijn menu.
Hij groeit erg hard en daarom houdt ze hem aardig schraal, wat natuurlijk prima is voor een Pyr-pup van 6 maanden.
Enig idee of dit menu er goed uitziet ??

Ich bereite das Futter selbst: jeweils 3% seines Gewichtes pro Tag.
Frisches Muskelfleisch, Pansen oder gedünsteten Fisch = 70 %,
Salat, Gemüse, Obst, ein paar Nüsse, Hirsebrei (diese Zutaten gedünstet) = 30 %,
Öle: Lachsöl, Distelöl, Walnußöl, Dorschlebertran.
Pro Tag eine Messerspitze Knochenmehl. und eine Prise Meersalz..
2 ganze frische Eier pro Woche - mit Schale- , 2 kleine Kalbsknochen.
Ab und an Hüttenkäse oder Buttermilch mit püriertem Obst und etwas Honig.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#813898
Tja, ik vind dat in een BARFmenu geen beendermeel thuishoort. Even geen idee wat een Pyr op die leeftijd weegt, maar een mespuntje per dag lijkt me ook wat aan de krappe kant.

Het aantal olietjes die ze toevoegt zijn er ook best veel en ik zou zeker zomers geen levertraan geven. Ze zijn in mijn opinie ook niet nodig als ze het menu wat gevarieerder zou maken.
Verder zie ik naast pens geen enkel andere orgaanvleessoort, maar dat zal ze goed willen maken met de oliën.

Speirvlees, eitje, vis, hüttenkase zijn natuurlijk prima. De kalfsbotten zou ik met het oog op het nieuw aanstormend gebit achterwege laten.

Heb alleen geen flauw idee wat Hirsebrei is :-\

Voor de niet-duitslezers even een vertaling:
Vers spiervlees, pens en vis 70%
Salade, groente, fruit een paar noten en het voor mij onbekende Hirsebrei 30%
Olie: Zalmolie, distelolie, Walnootolie en kabeljauwlevertraan
Per dag een mespunt beendermeel en een snufje zeezout
Twee hele eieren per week met schaal en 3 kleine kalfsbotten
Af en toe Huttenkase of botermelk (volgens mij hebben we dat in Nl niet, maar is in ieder geval een hele vette melk) met gepureerd fruit en wat honing.
Door danielle1980
#813900
[quote="Angelique"]
Tja, ik vind dat in een BARFmenu geen beendermeel thuishoort. Even geen idee wat een Pyr op die leeftijd weegt, maar een mespuntje per dag lijkt me ook wat aan de krappe kant.

[/quote]

zo'n 25-30 kilo? :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#813901
[quote="danielle1980"]
zo'n 25-30 kilo? :-\
[/quote]

Okay, hij is schraal dus houden we het even op 25. Zou op 750 gram voer per dag komen. Nou ja, is misschien met de eitjes erbij net aan.
Persoonlijk zou ik liever voor echt bot gaan omdat beendermeel verhit is geweest.
Door Lizzy
#813941
Te weinig bot... Ik zie vrijwel geen bot in dit menu? Ik denk dat ze het roer om moeten gooien. Ze doen er verstandig aan om 40% a 50% vleesbotten te gaan voeren. En dan graag niet alleen kip, kip en kip. Verder 15% a 20% orgaanvlees waarvan zo'n pak-em-beet 10% dingen als lever, hart, nier. Groente moeten ze pureren of koken. Noten zijn prima. Karnemelk ook. Distelolie, walnootolie en levertraanolie laten ze beter weg. Zeker levertraanolie moeten ze niet voeren wanneer ze ook lever voeren. Dan krijgt de hond teveel vitamine A en D binnen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#813969
[quote="tt-tjes"]
Buttermilch is karnemelk.
[/quote]

Ow....smaakte naar mijn idee heel anders  :-\ (sprak zij die het ooit als gewone melk kocht)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#813998
[quote="roefus"]
Brei is een soort pap.
Hirsebrei is volgens mij pap van gierst.
[/quote]

Klopt, ik had het net aan Sena gevraagd en hetzelfde antwoord gekregen.
Door Hanny
#814087
Dit is eigenlijk gewoon een zelf samengestelde maaltijd.
Als de eigenaar om wat voor reden dan ook niet wil barfen, dat zou kunnen, dan denk ik, dat je zorgvuldig moet zijn met het toevoegen van een calcium produkt.
Ik heb jarenlang zoiets voor mijn honden samengesteld, menu uit Kynologische Kennis.
Ik zou zeggen, of barfen, of zorgvuldig iets anders, maar laat ze proberen goede hoeveelheden aan de weet te komen. Lijkt me wel van belang.

Hanny
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door