Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sheenadog
#813481
Tot mijn schrik ben ik er vandaag achter gekomen dat het eten van botten ook concequenties met zich mee brengt. Als een hond in gevecht raakt.

Sheena heeft een kaakdruk van een rotweiler op het moment door het kauwen van botten opgelopen (ze is een labrador teefje). Ze heeft een boxerteef dwars door de schedel en oogkas gebeten... en de kaak is ook doorboord.

De DA waarschuwde mij dat door het kauwen van botten een hond zelfs een kaakdruk kan opbouwen van een old englisch mastiff en dus een moordwapen wordt en levensgevaarlijk is als je boos zijn.

Wij hier zijn zo geschrokken dat we wel vers voer gaan geven maar geen botten meer. Want wij willen geen honden die andere honden zo verwonden dat ze waarschijnlijk voor hun hele leven getekend worden.

Het teefje dat gebeten is vandaag heeft een kans van 60 % dat ze blind wordt en het oog verwijderd moet worden.

Kijk in godsnaam uit wat je doet.. een ongeval zit in een klein hoekje en je hond hoeft geeneens de aanstichter te zijn. Maar is wel sterker dan menig ander hond in hun kaken...

natascha en sheena
en het baasje van het teefje dat gebeten is
Laatst gewijzigd door sheenadog op wo 22 aug 2007, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#813486
Hoe vreselijk erg en vervelend ik het ook vind, ik vind dit absoluut geen reden om een hond geen botten meer te geven. En eigenlijk vind ik het ook een onzin-reden, een verzinreden die niets met het eten van botten te maken heeft. Al heeft jouw hond een kaakdruk van een Rottweiler, er lopen ook genoeg Rottweilers rond die geen botten eten en ook dezelfde kaakdruk hebben. Zijn die ook allemaal loeigevaarlijk? Moeten we honden deficient voeren zodat ze uit conditie raken en dus eigenlijk niet functioneren zoals ze normaal doen? Jouw hond heeft klaarblijkelijk een ander te pakken gehad. Ik denk zonder doel om die hond op te eten, maar wel om stevig te grijpen. Daar zit 'em de fout, niet in het eten van botten.

Maar wel allemaal heel veel sterkte met deze grote schrik!  :-*
Door Lizzy
#813487
Tis natuurlijk triest, dat even buiten kijf.

Maar vind je het heeeeel erg dat ik dit echt onzin tot de macht 1000 vind? Je dierenarts klept. Elke hond heeft een kaakdruk waarmee hij/zij een andere hond grote schade toe kan brengen. Op deze wijze worden er ook wel eens volwassen kerels doodgebeten. Maar een hond, wat ie ook eet, kan zijn/haar kaakdruk exact beheersen. Dus indien jouw hond zin had om die boxerteef toe te takelen: had ze dat toch wel gedaan, botten of geen botten. Echt, pikale onzin, dit DA-leuter-verhaal.
Door wenche
#813488
Zit maar 1 oplossing op ;) iedere hond op vers met botten ;)


Nee grapje... wel klote, maar ja, zulke dingen gebeuren... honden met niet zo'n harde beet kunnen andere honden ook ernstig verwonden of zelfs dodelijk...
Door Eef+Stippels
#813491
Wat erg  :-\
Heel veel sterkte voor het teefje dat gebeten is. Ik hoop dat het goed komt met haar oog...

Ook ik ben van mening dat honden elkaar flink kunnen verwonden, of ze nu botten eten of niet. Voor mij zou dit dus ook geen reden zijn om geen botten te voeren.
Door Cindy de Wolf
#813495
Ook ik sluit me bij de eerdere reacties aan, grote dikke vette onzin. Elke hond kan veranderen in een moordwapen en heeft een enorme kaakdruk. Al mijn honden eten vleebotten en daarnaast doen er 3 aan jachttraining, ze hebben nog nooit een stukje wild een haartje gekrenkt. Elke hond kan zijn kaakdruk beheersen en in the heat of the moment gaan ze los. Gebeurt bij mensen ook weleens. Is dit nou echt een reden om jouw hond goed eten te onthouden :-\ en hou zit het dan met al die honden die elke dag zo'n biffelhuid stick krijgen, daar weleens over nagedacht...
Door Lizzy
#813496
Overigens, zegt je dierenarts dit ook tegen mensen die hun hond Galileo-nylabone botten krijgen? Want als er nou IETS hard is, is dat het wel. En ik ken zat honden die daar zelfs korte-metten mee maken. Joh Natascha, ik begrijp echt dat je je lam geschrokken bent en dat je dit heel vervelend vindt! En het is ook echt supertriest voor het andere hondje. Maar denk nog een keer goed na voordat je je van dit soort onzin van je dierenarts wat aantrekt. Het is gewoon niet logisch. Echt niet. Ik zou zeggen: neem dalijk lekker een wijntje, kom bij van de schrik en denk hier nog eens over..... Het is zinloos om je hond te onthouden waar ze recht op heeft. Ik zou haar alleen wel goed bestuderen in haar omgang met andere honden. En met dit hondje maar niet meer in contact laten komen.
Door conleeuw
#813497
het is erg dat jou hond een ander hond heeft gebeten of jou hond nu brokken eet of botten, als een hond de ander in zijn oog bijt, en het komt net verkeerd aan zal het de ander zijn oog kunnen kosten. Het  heeft echt NIETS met eten van botten te maken. De enige ding die jij moet doen is zo goed mogelijk ervoor zorgen dat jou hond niet vecht met een ander.  :(
Door daanentous
#813507
Wat een vreselijke schrik moet dat zijn zeg. Ik hoop dat het allemaal goed komt met de gebeten hond.

Maar wat de botten betreft ben ik het wel met de bovenstaande reacties eens. Ik denk dat er genoeg honden zijn die nog nooit een flink bot hebben gegeten die dit ook "makkelijk" kunnen aanrichten. En toen mijn hond (herderteefje, 20 kilo) zonder enige kaaktraining voor het eerst een lamsrib kreeg, kreeg ze die ook zonder problemen weg en ik denk dat voor de meeste honden geldt (goed kunnen verteren is dan weer een andere verhaal natuurlijk).
Maar die kaakkracht, dat hoort gewoon bij een hond en ik zou liever gaan kijken naar de oorzaak van dit gedrag en daar aan gaan werken dan de botten de schuld te geven.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#813516
Het is allemaal heel vervelend en rottig zoals het nu uitpakt voor die andere hond.

Het da-verhaal is echt geleuter. Wat al eerder is gezegt, als ze een ander een gat in hun kop willen bijten dan doen ze dat, ongeacht of ze nu botten eten of niet. De kaakdruk van een hond moet je nooit onderschatten, ook niet die van een Labradorteefje. Hoe lief het ook allemaal kan lijken, alle hondenkaken kunnen flinke verwondingen veroorzaken. Deze hap kwam erg l*llig terecht zo recht op der kop op.
Ik zou zeker je eigen hond heel goed in de gaten houden met andere honden, dit lijkt me tig keer relevanter dan geen botten meer geven.
Door Lil
#813517
Poeh moet jij geschrokken zijn... :-\

Maar gewoon botten voeren! mijn herder is een keer volledig vermeubeld geweest door een brokjes etende jack russel, ja met afdrukken in het bot dus (de kaak, de lip was helemaal naar de haaien). Dus sorry dat kaakdruk verhaal is echt nonsense. Het gaat er naar mijn mening om of een hond een rem heeft of niet, net zoals bij mensen die met hun blote handen uit woede iemand wat ernstigs aandoen. Die zijn ook niet super sterk, die zijn woedend, idem voor sommige honden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#813521
Hier eten ze trouwens al jaren botten en soms kan er best wel eens lelijk geknokt worden onderling waarbij er dan ook wel hier en daar een gat valt en/of dat er wat krammen nodig zijn om de boel weer aan elkaar te plakken. Volgens de theorie van jouw da hadden er hier dus allang doden moeten vallen. Het is denk ik maar net wat jouw hond voor ogen had.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#813564
En met alle respect...op 6 augustus was je nog een menu in elkaar aan het sleutelen, we zijn nu 16 dagen verder. Denk je nu echt dat jouw hond in die tijd met 1x in de week een geitenrib en de rest beginnerbotjes de kaakkracht van een rottweiler opgebouwd zou hebben.
Door *Natasja*
#813568
Angelique schreef: En met alle respect...op 6 augustus was je nog een menu in elkaar aan het sleutelen, we zijn nu 16 dagen verder. Denk je nu echt dat jouw hond in die tijd met 1x in de week een geitenrib en de rest beginnerbotjes de kaakkracht van een rottweiler opgebouwd zou hebben.
Mijn hemel, dan zouden een hoop honden hier onderhand de kaakkracht van een krokodil moeten hebben  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door