Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Deesje
#811525
hellow..
een tijdje terug is er even een discussie/onderwerp geweest over de percentages die een pup moet krijgen, zowel kvv als barf..

nu krijgt onze pup (thai ridgeback, inmiddels 13 weken) 4% terwijl er normaal 5-10% staat.. ik ben een beetje benieuwd hoe andere puppyeigenaren de percentages hebben..

ik geef nl maar 4% (gaf beetje afwisselend 4-5% met aanvullende dingetjes), nu komt mijn pup mijns inziens eigenlijk teveel bij.. in t begin op 4% mooi 750gram per week, vervolgens op 4,5-5% werd dat iets meer dan 1kg/week.. en nu de laatste week weer iets minder en hij is 900gr bijgekomen..

ik ben dus terug op 4%, ik geef 4/5 barf maaltijden en de rest kvv.. kvv minder ik nu iets zodat zijn barfmaaltijd iets groter kan.. hij ziet er perfect uit en groeit ook hard..
hoe ervaren jullie de percentages? zijn er meer mensen die minder dan die 5% voeren (het volwassengewicht van onze hond ligt tussen 25-30kg dusis niet eens een heel grote hond) Kito is niet overactief, wandelt 3x15 min en komt verder alleen buiten om te plassen/poepen.. geen gekke dingen dus..
Door Lizzy
#811878
Weet je, die 5% a 10% zijn richtlijnen. En dus kan het voor jouw hond wel eens niet goed zijn, die 5%.... Die 5% is overigens voor grote honden en die 10% voor ieniemienie hondjes. We hebben nu al tot 2 keer toe gehad dat pups van middelgrote rassen 10% voer kregen en nog mager waren. Tja. Echt, het zijn richtlijnen en het kan heel goed dat jouw hond er niet in past. Je doet het goed. Gewoon voeren op het oog en op je gevoel!
Door Deesje
#811931
dank je.. ik ben na de opmerking int bgin dat die 4% miss te weinig was idd omhoog gegaan.. maar dat is toch teveel.. hij krijgt nu met die 4% wat meer 'recreatiebot' tussendoor.. dit zijn echter botten waar ie lang over doet.. daarnaast krijgt ie met trainen ook nog aardig wat..

ik haal sinds vandaag t grootste deel vet van zijn vlees (bijv kopvlees enzo) zodat k iets meer vlees kan geven zonder dat ie direct teveel bijkomt..
Door mabeline
#811971
Mijn hond krijgt 7%, ik vind haar vrij mager, terwijl ze super aktief is, ze is nu 17 weken oud overigens.

Mijn volwassen hond krijgt maar 1,5%, maar die wordt al dik van lucht  ;)
Door faya
#812416
Hoi,

Hier dus nog een beginneling: als jullie het over die percentages hebben, dan bedoelen jullie 4% van het huidige gewicht of 4% van het uiteindelijk te verwachten lichaamsgewicht?? VB. Ik heb pup van ca 16 kg en uiteindelijk zal ze max 25 kG gaan wegen ( hoop tenminste dat ze dit haalt??) dus hoeveel kvv voer ik dan om mee te beginnen?
Door Happy Tail
#812439
je percentages bereken je op het huidige gewicht. en daarbij rekening houdende met het huidige gestel: wat te mager iets meer en wat te dik iets minder....
in de groei is het denk ik echt moeilijk om een perrcentage vast te houden, zie het als leidraad en voer bij of geef af en toe minder als het nodig mocht zijn

anders zou je een pup  van enkele maanden die straks dus 40 kg moet wegen en 5 % krijgt nu dus 2 kg per dag moeten voeren:-)
Door Fynn
#812490
Hoi

Wij hebben een ridgebackpup van 13,5 week en hij weegt nu 13,4 kg.
Hij krijgt smuldier de eerste week 600 gram per dag verdeeld over 3 maaltijden,maar ik zag dat het te weinig was voor hem.
Nu zit hij op 700 /750 gram en hij komt zo ongeveer een kilo of iets meer per week aan.

Ik durf hem nog niet zo goed kippenekjes en karkasjes te geven want hij schrokt zo vreselijk dat hij alles zo naar binnen werkt.Er is ook al een botje blijven steken in zijn keel dat kon ik er gelukkig uitkrijgen.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Deesje
#812642
voor een rhodesian is meer dan n kilo per week bijkomen toch ook best veel of niet?? uit de reacties naar mij toe blijkt dus idd dat je beter kan voeren op t oog (en hem naar mijn mening niet te snel laten bijkomen) en zijn de percentges richtlijnen..

misschien ipv kippennekjes een karkas proberen?? de kippennekjes gingen hier ook in zijn geheel naar binnen maar karkasje gaat heel rustig aan.. nu worden de kippennekjes inmiddels ook aardig gekraakt maar ik wil ok overstappen op eendennek en meer grotere dingen want die kleine dingetjes vind k ook n beetje eng..
Door judith1967
#813410
Ik heb een Hollandse Herder pup van 13 weken en hij weegt 10 kilo,hij krijgt  ong.750 gram per dag.

En hij ziet er mooi uit(vond de d.a ook :))Niet te mager en ook niet te dik.

Maar honden/pups die op vers zitten die vind ik er meestal wel iets anders uitzien dan als ze brok krijgen.
Net of ze op vers gespierder of strakker in hun vel zitten.Mmmh,weet niet goed hoe ik het moet omschrijven,hoop dat jullie mij begrijpen :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door