Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mirjam_dc
#811884
Hallo allemaal,

Afbeelding Eerst maar even de foto...

Vorige week zondag voelde ik bij DuCo wat korstjes op zijn rug, halverwege tussen schouders en staart. Omdat hij een erg dikke ondervacht heeft konden we niet goed ontdekken of er nu echt iets loos was of dat het 'gewoon'  een paar wondjes waren opgelopen door een braamstruik of iets dergelijks. De dagen erna leek hij er meer last van te krijgen, dus woensdagochtend toch maar even naar de dierenarts. Hij heeft gekeken en gevoeld en een paar schilfers onder de microscoop bekeken. Hij zag alleen huidschilfers en wat bloed, geen beestjes. De plek voorzichtig kaal geschoren en nog wat beter bekeken, maar een echte diagnose kon hij niet stellen. Hij heeft het schoongemaakt met betadine en vervolgens cortovance spray van Virbac erop gespoten. Op zijn aanraden maken we het tweemaal per dag schoon met betadine en sprayen we de plek 3-4 keer per dag. Er lijkt echter geen verbetering op te treden, eerder lijkt het nu erger te worden. We zijn daarom gisteren gestopt met de spray en maar even overgestapt op AB-zalf (polysporin). Deze zalf is vrij vettig, vandaar dat de wond misschien wat nat lijkt, dat is 'ie niet.
Ik twijfel heftig of het nu wel of niet een hotspot is. Ik heb natuurlijk al gezocht hier naar mogelijke behandelingen en kom veel calendulazalf en tea-trea olie tegen als mogelijke remedie.
De foto is zojuist gemaakt, het ziet er groter uit dan het in werkelijkheid is, de plek is zo'n 8 x 3 cm. Is er iemand die mij kan zeggen of het inderdaad lijkt op een hotspot? En zo nee, iemand nog een ander idee? Ook houd ik me aanbevolen voor mogelijke behandelmethoden. Als het niet beter wordt, gaan we natuurlijk terug naar de DA, maar het is sowieso handig om goed geïnformeerd binnen te stappen.
En voor het complete beeld: DuCo is een border terriër, bijna 1 jaar oud en hij barft full-time. Hij is verder levendig, eet goed, goede ontlasting en het lijkt ook niet ondragelijk te jeuken (wel een beetje natuurlijk). Het zit precies op een plek waar hij niet bij kan, dus likken of krabben lukt hem (gelukkig) niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mirjam & DuCo
Door mirjam_dc
#811903
De foto lijkt inderdaad niet op de link die jij doorgeeft Femke. Lastig hoor, nu weet ik het helemaal niet meer :-[
Het is niet de plek waar ik een vlooienpipetje heb uitgedrukt, dat is veel hoger en hij had toen het begon ook al heel lang geen anti-vlooienbehandeling meer gehad. Woensdag op advies van de dierenarts wel Advantage gegeven, omdat het misschien ook met een vlooienallergie te maken zou kunnen hebben....
Maar bedankt voor het meedenken!
Misschien iemand anders nog een idee???

Groetjes,
Mirjam
Door mirjam_dc
#811925
Hij kan niet bij de plek dus het komt niet door bijten en/of krabben. Het zit halverwege schouders-staart echt midden op z'n rug. Hij had ook geen vlooien (DA heeft gecheckt met vlooienkam) maar voor de zekerheid (1 vlooienbeet kan al genoeg zijn voor een reactie heb ik begrepen?) toch maar een pipetje gebruikt.
lastig, lastig....
#811929
Mijn hollandse herder heeft dit gehad vlak boven zijn staart en jaren geleden een hotspot op zijn voorhoofd,ik heb beide keren de plek behandeld met Calendula oertintuur van A.Vogel en ook met Calendulanzalf van VSM.
Aan oertintuur is nu moeilijk te komen, je moet wat druppels in water doen en dan deppen je kan het ook sprayen met Calendula wondspray.
Calendula onsmet en zorgt dat het gauw geneest.
Door zwemmen kan het erger worden dus even de hond niet laten zwemmen.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op zo 19 aug 2007, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#811932
Spike's hotspot zag er zo uit:
Afbeelding
dus wel vergelijkbaar met wat DuCo heeft. Ik denk dat de advantage er ook geen goed aan heeft gedaan. Dat verspreidt zich over de huid en kan huidirritaties met jeukklachten veroorzaken.
Wat ik heb voorgeschreven gekregen is:
Rescue creme als de wond 'schaafwondachtig' is en als het echt een wond is calendula met evt propolis [van bijen]
O ja je mag de virbac spray maar twee dagen gebruiken anders gaat het averechts werken. Ik heb zelf de cortizeme melk voor Spike.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 19 aug 2007, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#811986
in eerste instantie vind ik het er uitzien als een vlooienallergie ........
Maar het is mogelijk, dat zich op deze plaats toch nog een hotspot aan het ontwikkelen is ....

Omdat het nog droog is, zou ik geen waterstof-peroxide gebruiken (alleen bij natte plekken doe ik dat)
In dit geval zou ik er persoonlijk Rejuva-spray opdoen .........
eventjes naar onderen scrollen op:
http://www.dierendokter.nl/enter.html?l ... t=d43.html
Laatst gewijzigd door K@rin op zo 19 aug 2007, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#812027
Bij Spike was het absoluut geen vlooienallergie, hij had/heeft geen vlooien. Het begint als een dikke korst en als je die eraf haalt komt er een grote schaafwond achtige plek te voorschijn. De korst is ws gevormd door pus. Spike kon door zijn spondylose  ook niet bij de hotspot komen.
In Frankrijk was het 1 grote pusboel en de plek groeide in een rap tempo groter.
De laatste plek van vorige week ben ik direct hier met naar de da gegaan, ze heeft de plek geschoren en ik moest de korst met ontsmettingsmiddel weken en dan eraf kammen. Met de korst kwam ook veel haar mee. Daarna moest ik de wond twee dagen met Cortzeme melk insmeren. De da noemt dit een hotspot. Misschien dat het er anders uitziet doordat de hond er niet aan kan likken en bijten?
De aanleiding van zo'n plek is ws een insectenbeet of zwemmen. Spike heeft een dikke ondervacht en als hij heeft gezwommen blijft hij heel lang nat. Dat gaat broeien met warm vochtig weer. 
Ik heb het idee dat dit alles ook bij DuCo ook het geval is.
Door mirjam_dc
#812032
Eerlijk gezegd geloof ik zelf ook niet zo in vlooienallergie, ook al omdat de DA geen enkel spoor van vlooien kon vinden. Achteraf was ik ook niet zo blij met mijn aktie om toch de Advantage te geven. Het was dan wel op dringend advies van de DA maar ik heb het natuurlijk toch zelf gedaan... toch nog leren een beetje meer op m'n hoede te zijn bij de DA en kritisch te blijven.
DuCo blijft inderdaad ook lang nat als hij in het water is geweest (zelfs als je hem goed afdroogd) en nu bedenkt ik ook weer dat hij een dag of 10 geleden een wespensteek heeft gehad, waar hij overigens maar kort last van leek te hebben. Maar misschien dat dit het toch getriggered heeft?
Een eenduidig antwoord zal wel niet makkelijk te geven zijn. Ik zal het goed schoon en droog houden en calendula zalf of Cortzeme melk (kun je dat gewoon krijgen of moet het via DA?) smeren. De Rejuva-spray klinkt ook goed trouwens; daar zitten ook veel dezelfde bestanddelen in heb ik gelezen; morgen maar winkelen. Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik hoop dat het snel weer de goede kant op gaat!
Groetjes,
Mirjam
#812053
mirjam_dc schreef: Eerlijk gezegd geloof ik zelf ook niet zo in vlooienallergie, ook al omdat de DA geen enkel spoor van vlooien kon vinden.
Wanneer je hond allergies is voor vlooien, dan hoef je geen 1 vlooi te zien hoor!
Cis heeft ook geen vlooien op haar lijf,maar wanneer tijdens de wandel 1 vlooi op haar is gesprongen en heeft gebeten, dan is dat genoeg om wekenlang dus jeuk...lik... en bijtwerk te bezorgen.
Wanneer ze zou doorgaan met kluiven dan zou ze waarschijnlijk ook zo'n grote plek als dit kunnen krijgen, en bijt ze ook totdat de vacht kort gebeten is.
Ik doe ook wel de medicated talcpoeder erop(met menthol erin)
Of de talcpoeder wat gebruikt word met zweetvoeten,dat helpt ook.
(en ook maandelijks de Advantage :-\)
#812072
mirjam_dc schreef: Eerlijk gezegd geloof ik zelf ook niet zo in vlooienallergie, ook al omdat de DA geen enkel spoor van vlooien kon vinden. Achteraf was ik ook niet zo blij met mijn aktie om toch de Advantage te geven. Het was dan wel op dringend advies van de DA maar ik heb het natuurlijk toch zelf gedaan... toch nog leren een beetje meer op m'n hoede te zijn bij de DA en kritisch te blijven.
DuCo blijft inderdaad ook lang nat als hij in het water is geweest (zelfs als je hem goed afdroogd) en nu bedenkt ik ook weer dat hij een dag of 10 geleden een wespensteek heeft gehad, waar hij overigens maar kort last van leek te hebben. Maar misschien dat dit het toch getriggered heeft?
Een eenduidig antwoord zal wel niet makkelijk te geven zijn. Ik zal het goed schoon en droog houden en calendula zalf of Cortzeme melk (kun je dat gewoon krijgen of moet het via DA?) smeren. De Rejuva-spray klinkt ook goed trouwens; daar zitten ook veel dezelfde bestanddelen in heb ik gelezen; morgen maar winkelen. Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik hoop dat het snel weer de goede kant op gaat!
Groetjes,
Mirjam
De cortizeme creme heb ik van de Franse DA gekregen het is hetzelfde als wat hjij van jouw da hebt gehad, alleen jij hebt het in sprayvorm. De vacht van DuCo ziet er idd net zo dicht uit als die van Spike. De dikke ondervacht maakt ook dat je de huid niet kunt zien. Als Spike 's morgens heeft gezwommen is hij tegen de avond nog niet goed droog.
Zelf zou ik nu alleen nog Calendula gebruiken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door