Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wenche
#811887
Wanneer je vleesmix geeft (van bv herby) zijn er dan dingen die er nog bij moeten?
Wil namelijk wel gaan barfen, maar heb nu nog weinig tijd om hele menu's met percentage etc uit te rekenen.. dus dacht dat het misschien handig was eerst vleesmix te nemen en eventuele toevoegingen te doen en daarnaast misschien kvv?
Door Lizzy
#811894
Wat zit er in die vleesmix? Zonder dat te weten kun je geen zinnig woord zeggen over of er wat bij moet en wat er bij moet. Overigens vind ik dat je met barfen simpelweg het eten van je hond zelf samenstelt. Weten wat je geeft. Als je al gaat zitten rommelen met (gemalen) vleesmixen enzovoorts: dan kun je het (in mijn ogen) al geen barf meer noemen. Dus ik begrijp eerlijk gezegd ( :-[) niet zo goed wat je doel is en wat je dan precies zelf wilt samenstellen...
Door wenche
#811898
Dat ik begin met vleesmix en dan langzaam soorten toevoeg en langzaam overga op het echte barfen...
En ik zag laatst ergens (vergeten op te slaan) een site waar ze vleesmix als zijnde compleet vleespakketten aanboden, dus niet gemalen maar stukken vlees.. leek me een mooie manier om uit te proberen wat ze hier wel en niet lusten, zodat ik straks niet met een vriezer vol vlees zit dat ze toch niet lusten (al zou ik dat dan hier wel weer kwijt kunnen)
Maar het is puur dat mijn hond en 1 van mijn katten overgaat op barf, maar dat ik nu nog geen tijd heb om echt hele menu's samen te stellen zoals jullie doen... (pas met de kerstvakantie heb ik weer tijd om me er echt in te verdiepen, maar wil mijn beessies eigenlijk niet langer het echte werk onthouden...

Ik zal die site weer even opzoeken (al zal dat ff duren ;))
Door Lizzy
#811902
wenche schreef: Dat ik begin met vleesmix en dan langzaam soorten toevoeg en langzaam overga op het echte barfen...
En ik zag laatst ergens (vergeten op te slaan) een site waar ze vleesmix als zijnde compleet vleespakketten aanboden, dus niet gemalen maar stukken vlees.. leek me een mooie manier om uit te proberen wat ze hier wel en niet lusten, zodat ik straks niet met een vriezer vol vlees zit dat ze toch niet lusten (al zou ik dat dan hier wel weer kwijt kunnen)
Maar het is puur dat mijn hond en 1 van mijn katten overgaat op barf, maar dat ik nu nog geen tijd heb om echt hele menu's samen te stellen zoals jullie doen... (pas met de kerstvakantie heb ik weer tijd om me er echt in te verdiepen, maar wil mijn beessies eigenlijk niet langer het echte werk onthouden...

Ik zal die site weer even opzoeken (al zal dat ff duren ;))
Waarom geef je dan niet bijv. 's morgens versvlees en 's avonds een zelf samengestelde maaltijd? (of andersom). Of bijv. 4 keer per week een versvleesmaaltijd en 3 keer per week een BARF maaltijd? Is dat niet makkelijker voor je? Dan hoef je ook niet zo precies te zijn met de percentages! Dan geef je bijv. 1 maaltijd per week een vette vismaaltijd, 1 keer per week een spiervlees + groentemix maaltijd (of restjes groente) en 1 keer per week een deel van een heel-prooi-dier-maaltijd of een mooi vleesbot.

Want ja, het is niet rot bedoeld, maar je zult je toch moeten verdiepen voordat je 100% zelf gaat samenstellen... Je moet gewoon wel weten wat je doet. En echt, zo moeilijk is het allemaal niet!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 19 aug 2007, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wenche
#811908
Het zal ook niet extreem moeilijk zijn, maar wel lastig als je geen of weinig tijd hebt en je nog geen ervaren barfer bent ;)
En daarom vraag ik het ook hier... Ik kan wel zelf gaan klooien en klungelen, maar ik wil niet dat mijn hond voedinsstoffen te kort krijgt...

Maar goed, ook als ik 3 dagen barf geef en 4 dagen kvv, moet ik nog steeds gaan afwegen hoeveel gram van alles de hond nodig heeft (dus hoeveel gram vis ik heb bv kan geven..) Hoe doen jullie dat dan?
Door Lizzy
#811933
wenche schreef: Het zal ook niet extreem moeilijk zijn, maar wel lastig als je geen of weinig tijd hebt en je nog geen ervaren barfer bent ;)
En daarom vraag ik het ook hier... Ik kan wel zelf gaan klooien en klungelen, maar ik wil niet dat mijn hond voedinsstoffen te kort krijgt...

Maar goed, ook als ik 3 dagen barf geef en 4 dagen kvv, moet ik nog steeds gaan afwegen hoeveel gram van alles de hond nodig heeft (dus hoeveel gram vis ik heb bv kan geven..) Hoe doen jullie dat dan?
Nou nee dus. Als je 4 dagen kvv geeft en 3 dagen barf, dan doe je het gewoon "op het oog". En het aller, allermooiste is wanneer je die drie dagen ook dingetjes geeft die niet in kvv zitten. Dus ik zeg maar wat: 1 dag een zalmkop, 1 dag geitenvlees met groente, 1 dag een penslap of een hele kwartel of een parelhoenkarkas of een paar eendennekken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 19 aug 2007, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Liinaa
#811936
Ik heb dan wel enkel een kat, maar vond het best meevallen. Op dit forum vind je handige rekenhulpen, daar heb ik veel aan gehad. Aan de hand daarvan heb ik een menu uitgerekend (1 avondje werk) wat ik weer aan mensen met verstand van zaken heb voorgelegd waarna ik het waar nodig weer kon aanpassen. Op basis van dat menu kan je gaan uitrekenen wat en hoeveel je nodig hebt (kan nog dezelfde avond) en dan is het een kwestie van leveranciers zoeken. Als je in een gebied woont waar een leverancier aan huis bezorgt, dan ben je al helemaal geen tijd kwijt.
Wanneer je je vlees in huis hebt, neem je weer je menu erbij en portioneer je het per dag. Weegschaal erbij, en gaan met die banaan. Goed labelen, in de vriezer gooien en vanaf dan is het gewoon een kwestie van je menu volgen en in de vriezer te graaien.
Overigens zijn wij nog niet geheel over op volledig barf (bottenwerk gaat daarvoor nog te moeilijk) maar ook de combi met kvv is niet lastig. Ik deel de kvv op in halve dagporties. Dan krijgt hij 's ochtends zo'n halve portie kvv en 's avonds oefenen we met barfspullen.
Laatst gewijzigd door Liinaa op zo 19 aug 2007, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle en indy
#812245
hi ik heb ook de vleesmix besteld 1 en 2
in twee als ik het goed heb zit botvlees in de andere is gewoon spier en los vlees.
ik geef het als lekkernij ongeveer 100 gr maar laat die dag wel een produkt vallen want teveel botvlees is niet goed
ik ben nu een week bezig en heb heeeeel veel gelezen en vragen gesteld
heb nu dankzij goede adviezen en veel lezen mijn menu samengesteld voor mijn pup van 12 weken.
het gaat echt heel erg goed en de ontlasting is goed de vacht ziet er mooi uit. er was hier verleden week een fokster en schrok van de vooruitgang
ze zat eerst op energique en duck en dan nog een beetje spiervlees
dit werkte bij indy niet
het is nu een tevreden hondje
ook heb ik de online versie van een barfboek uit geprint en door gelezen
staat ook op deze site.
en de rekenhulp had ik in het begin zoiets van ok hoe werkt dit maar nu snap ik het.
ik heb zeker toch even twee avonden en nachten alles doorgelezen
en het uitproberen van vlees valt heel erg mee. indy had in het begin ook zoiets van wat is dit nou maar zolang je geen lekkernijen er bij gaat geven gaan ze het echt wel eten. voor de grotere produkten waarmee ik twijfel of ze ze er niet in stikt (zal vast mee vallen ) heb ik een vleesmolen gehaald en gaat ook super.
ik raad je het barfen echt aan het is zoon genot om je huisdier zo te zien genieten. en dan neem je de tijd er wel voor.
ik ben een beginnende barfen dus check wel even bij lizzy of een andere gevordende barfer voordat je iets van mij overneemt ik kan wel denken dat ik goed zit maar vraag het toch even na.
groetjes en veel succes danielle
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door