Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door grover
#790459
Hallo,

Mijn oudste kat, Minou, krijgt nu blikvoer van Carni. uiteraard zo gevarieerd mogelijk. Carnibest doe ik er ook af en toe tussen en daar trapt ze gelukkig wel in.
Nu krijgt ze  geen brokken meer. Ik gaf haar de laatste tijd wel brokjes maar met zo min mogelijk granen en andere toestanden.
Maar is dit wel goed voor haar tanden? Buiten dat ze minder tandsteen krijgt ervan, blijft haar gebit dan wel sterk?

Mijn zwager geeft zijn kat alleen maar brokken en af en toe vlees, omdat dat beter zou zijn voor zijn tanden.
En hij vroeg me dit gisteren, waardoor ik een beetje  twijfel of ik wel goed bezig ben met Minou?
Door Mieuw
#790493
Nou, 1 ding is zeker, brokken zijn in elk geval níet goed voor de tanden. Die droge prut die de hele dag tussen de kiesjes blijft plakken... Eet jij maar eens een droge (liga) koek, daarvan haal je de restjes ook aan het eind van de dag nog achter je kiezen vandaan...

Alléén kvv werkt ook niet voldoende 'poetsend', dus het beste zou zijn als je je poes zo nu en dan lekker laat knagen op bijv. een (platgeslagen) kippennekje of een flink stuk rundvlees. Zo moeten ze knagen en word dus het gebit schoongepoetst en krijgen ze gelijk gezond eten binnen.

Ik zag de gebitten van mijn katten met sprongen vooruit gaan sinds ik ze kvv en barf geef. Dus het is zeker de moeite waard.
Door Jel
#790677
Mieuw schreef: Alléén kvv werkt ook niet voldoende 'poetsend', dus het beste zou zijn als je je poes zo nu en dan lekker laat knagen op bijv. een (platgeslagen) kippennekje of een flink stuk rundvlees. Zo moeten ze knagen en word dus het gebit schoongepoetst en krijgen ze gelijk gezond eten binnen.
Ik heb zojuist kippennekjes besteld. Moet je die nog plat slaan? En hoe doe je dat dan?
Door Mevroi Kruim
#790707
Jel schreef: Ik heb zojuist kippennekjes besteld. Moet je die nog plat slaan? En hoe doe je dat dan?
Met een hamer 8)

Serieus, ik heb er een speciaal oud schoenmakershamertje voor maar een gewone bankhamer doet het ook. Nekken in een stevige plastic zak vanwege het spatten van het bloed (als het ware dus) en meppen maar! Heel goed tegen frustraties ;D ;D
Als je een volwassen gezonde kat hebt van enig formaat kan hij/zij de nekken waarschijnlijk op termijn wel in hun geheel aan maar om te wennen is meppen ideaal. En evt nog in stukken snijden na het meppen.
Door Mieuw
#790746
Jel schreef: Ik heb zojuist kippennekjes besteld. Moet je die nog plat slaan? En hoe doe je dat dan?
Ik heb bij de Ikea een grote houten snijplank gekocht, en ik had nog een fikse hamer in de schuur staan, en die twee zijn een prima combinatie :naughty:
Inderdaad de nekjes even in een (stevige) plastic zak doen. Voor bloed hoef je niet bang te zijn hoor, maar een drapje word het wel ;) En als je de nek daarna nog in 2 of 3 stukken wilt knippen werkt een snoeischaar prima. Ik kom zelfs met een scherp mes door platgeslagen nekken maar met moeite heen, en met een snoeischaar is het een fluitje van een cent.
Door grover
#790761
Dacht ik inderdaad al dat brokken niet goed zijn, mijn schoonzus raad het me ook altijd af!
Dan ga ik  voor Minou maar eens kippennek kapot slaan, al verwacht ik wel dat ze haar neus ophaalt ervoor. Maar goed, dan doe ik daar wel wat blikvoer bij misschien dat ze daar dan wel intrapt :D
Door Mieuw
#790774
Misschien kan je haar vast laten wennen aan de smaak van kippenvlees door een stukje kipfilet in kleine blokjes te snijden. Da's echt super zacht vlees en de meesten vinden het wel lekker. Als ze daar (letterlijk) de smaak van te pakken heeft zullen kippennekken er ook wel in gaan.
Door Nelly
#811749
Kippenekken zijn hier echt favoriet bij de katten! Afgelopen week betrapte ik Bandit, m'n katertje van net 10 weken oud met een kippenek die nog helemaal heel was, terwijl ik altijd moeite doe om die nekken, met name voor de kittens, kapot te meppen. Overigens heeft Bandit de kippenek goed verteerd ;)!
Gebruikersavatar
Door koekje
#812438
de eerste keer dt sien een nekje gaf, was ze een half jaar denk ik.
ze keek er eerst raar naar toen ik m heel in haar bakje had gelegd, maar toen ik zei dat ze het kon eten, deed ze dat ook.
eerst probeerde ze hem in 1 stuk in te slikken, maar dat werkte niet zo. toen kauwde ze erop en wilde graag een tweede.
ik probeer nieuwe dingen altijd eerst in zn vorm waarin ik het heb gekocht aan te bieden. is dat te moeilijk, kan ik altijd nog snijden/hakken.
Door Jumpy
#813157
Alléén kvv werkt ook niet voldoende 'poetsend', dus het beste zou zijn als je je poes zo nu en dan lekker laat knagen op bijv. een (platgeslagen) kippennekje of een flink stuk rundvlees. Zo moeten ze knagen en word dus het gebit schoongepoetst en krijgen ze gelijk gezond eten binnen.

Ja dat is voor mij ook de reden geweest dat ik ben begonnen met barfen...
De dag dat ik voor het eerst kippennekjes stond plat te hameren kan ik me nog herinneren als de dag van gisteren...
De keuken stond in no-time vol met mannen en zeer vragende blikken... ??? ??? ???
Volgens een van mijn zonen zou ik nog een berenvelletje moeten aantrekken en een knookje in mijn haar stoppen...dan was het plaatje kompleet ;D ;D
Jumpy vond het heerlijk....(is wel een hond) en nog steeds is het een traktatie....en ook zijn gebit komt het ten goede.

Groetjes Marion

:-[ oei ik zie dat dit een speciale rubriek is voor katten.....neem me niet kwalijk...
Laatst gewijzigd door Jumpy op di 21 aug 2007, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door