Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fab
#811063
Hallo,

Sinds we het hebben over het Barfen hebben we steeds van die beelden dat de honden eventuele botten kunnen inslikken en hierdoor kunnen stikken. Zou iemand me daar eens een klein beetje meer uitleg over kunnen geven wat we vertrouwen het niet helemaal met de botten.

Zou het dan ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld alleen "zachte" botten te geven of de botten uit de kip te halen?

Misschien toch een domme vraag maar toch alvast bedankt.

Groetjes,

Fabienne
Door Netty
#811097
probeer eerst een kippenekje, die kun je zelfs met een mes in hapklare stukjes snijden, als je ziet dat dat goed gaat kan je een kippenvleugel nemen, die hou je dan zelf in je hand en laat de hond eraan kauwen en stukjes afbijten, zo kan je de botten opvoeren.
neem nooit geen dragende delen, dus geen poten, maar ribben, van lam zijn ze zacht en van kalf zijn ze zacht, kip en gevogelte zijn ook van volwassen dieren te doen, denk maar eens in hoe voorzichtig je moet zijn als je een vogel oppakt ;)
sterkte ermee, we hebben allemaal wel eens een keertje staan rillen bij zo'n bot :)
Door K&D
#811395
Ik heb het hierboven ook al in een topic gezet. Onze dames bijvoorbeeld slikken tv-stickjes zo door en kijken dan heel benauwd omdat het niet zo snel doorglijdt onderweg. Ze krijgen alleen 'grotere' botten, dus bv. een heel kip-dijstuk of karkas, omdat ze daar verplicht op moeten kauwen. Het beste is om altijd te blijven kijken als ze bot eten, totdat je ziet dat ze het goed fijnknippen/kauwen. Na verloop van tijd leer je precies wat jouw hond het beste kan krijgen.

Overigens, als ze hier de kans krijgen zuigen ze een stuk pens ook het liefst in 1 keer naar binnen, benauwd kijkend of niet. Maar ze leren er niets van..... >:( de hebberds . Een penslap knip ik dus nu ook in langere repen, die maken ze wel klein.
Door Boefke
#811413
Dat soort beelden had ik ook in het begin ;D Is heel normaal.
Als je rustig aan begint zoals je in de link hierboven kunt lezen dan leert a) je hond kauwen en de botten goed verteren en b) jij het kauw gedrag van je hond kennen. Mijn ene hond is heel zorgvuldig, die kauwt alles heel goed. Bij die hond hoef ik me dus nooit zorgen te maken dat hij te grote stukken inslikt. De ander vreet als een hongerig monster, maar kauwt eigenlijk ook prima. Bij haar ben ik iets voorzichtiger, in de zin dat ik af en toe een stuk bot vasthoud en haar dwing te kraken.
Tis een kwestie van stapje voor stapje alles uitproberen. Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door