Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door reneemettrie
#810171
Het actuele menu voor mijn 4 huskies (vanaf herfst tot begin lente actief als sledehond):
Dag 1: slachtafval (gemengd rund + schaap, ofwel overwegend schapenvet, ofwel strot-nier-lever). Het schapenvet komt van de markt in Anderlecht, de mengeling strot-nier-lever van het slachthuis van Ath.
Dag 2: kippebout. Regelmatig te krijgen in supermarkt of Lidl aan 1,5 €/kg.
Dag 3: vasten
Dag 4: vis en een rundsbot.. Vis: ofwel afval van de markt, overwegend kabeljauw, ofwel een soort makreel, “Thomson” genoemd. De “Thomson” makreel kocht ik op de markt van Anderlecht (diepvries, 15 €/10 kg). Rauwe vis lusten ze het niet allemaal, dus licht gekookt met groenten.
Dag 5: schapenpens. Afkomstig uit slachthuis van Ath, ook te krijgen op de markt van Anderlecht.
Dag 6: hart en/of lever. Slachthuis van Anderlecht.
Dag 7: brokken (krijgen ze ook op reis en als de voorraad vers op is, vandaar…)

Groenten eten ze niet zo heel veel. Ik geef ze rauw, daar ze dit lusten (en stelen!).Vooral wortel, komkommer, appel. Verder scharrelen ze hun kostje bijeen in de tuin  :): ritsen groene rozenbottels af, stelen tomaten, rijpe Japanse wijnbessen en voor ons smakeloze valse aardbeien  . Tips voor andere planten die ze graag lusten welkom!
Door Mevroi Kruim
#810266
Ziet er op het eerste gezicht uit als nogal veel orgaan. En runderbot zou ik dus echt niet geven, ze kunnen het niet opeten dus qua voedingswaarde hebben ze er niks aan, plus dat het echte tandenbrekers zijn.
Betere botten zijn lams- of geitenriben, schouderbladen, bekkens, en verder bv parelhoenkarkas, duif, fazant e.d. Konijn of haas is ook heel prima, ook als spiervlees.
Door bas rouge
#810311
Hoe lang heb je je honden al op dit menu staan?
Je hebt er geen hoeveelheden bij staan maar ik vermoed dat het percentage orgaan echt veel te hoog is. Je hebt een lever/hart dag, een pensdag en een slachtafvaldag dat uit strot (kun je onder spiervlees scharen maar is kraakbeen en spiervlees), lever en nier bestaat.
Weet je ook van welke diersoorten deze organen zijn, behalve dan de pens want dat is schaap.

Eten ze dat runderbot helemaal op, is het rund of zijn het bijv. kalfswervels?
Ik zou op zoek gaan naar spiervlees, geit/lam/kalkoen/paard of evt. rund alleen vermoed ik dat de organen ook hoofdzakelijk van rund zijn en dan zou ik liever van een andere diersoort spiervlees voeren omwille van de variatie aan diersoort.
Verder zou ik echt meer vleesbot gaan voeren, hoe veel meer dat is moeilijk te zeggen omdat je geen percentages hebt aangegeven bij je menu. Ook daarin is afwisselen met soorten het devies. Ribben van geit en lam, parelhoenkarkassen, konijn, kwartels, eendendelen etc.
Door reneemettrie
#810633
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben hier ongeveer 5 weken mee bezig (behalve 1 week brokken op vakantie)

Ze krijgen telkens tussen 250-500 g (ze wegen tussen 16 en 22 kg). Ze zien er prima uit, welke invloed het heeft op hun werklust weet ik nu nog niet.

Wat de rundsbotten betreft: die krijg ik gratis in de supermarkt. Ze uren bezig het vlees, vet, kraakbeen en merg eraf te halen en amuseren zich er minstens nog een week mee. De harde delen eten ze natuurlijk niet op. Dus ik zou het jammer vinden ze dat te ontzeggen... Ik zie het eerder als tandenpoetsers dan als tandenbrekers? Tom Lonsdale pleit toch ook voor het geven van "raw meaty bones"?

Slachtafval is van rund en schaap. Dus ik kom aan 4 diersoorten: rund-schaap-kip-vis.

Wat de slachtafval betreft: schapenvet (waaraan ook vlees) kan je toch geen orgaanvlees noemen? En wat hart betreft: valt dat niet eerder onder spiervlees?
Hebben hart, pens, lever en nier zoveel gemeen dat het te eenzijdig wordt? Van welk concreet voedingselement bevatten deze organen te weinig?

Wat de alternatieven betreft die jullie voorstellen, weet ik niet direct waar ik ze kan vinden (woon in Wallonië). Ik zal eens op zoek gaan naar een pluimvee en konijnenslachterij.

Misschien kan ik ondertussen een orgaandag vervangen door rundsvlees van Duck?
Door Mevroi Kruim
#810680
Raw meaty bones zijn consumptiebotten. Dus de delen van het skelet die een hond kan opeten. Die maken een essentieel onderdeel uit van elk barf-menu (bones and raw food, weet je nog?). Runderbotten zijn zoals je al schrijft niet te consumeren door de hond en dus geen onderdeel van het dieet. Ze worden ook wel recreatiebotten genoemd.
Een half uurtje schrapen en knagen is leuk maar meer zou ik zeer zeker niet doen. Het gebit slijt er enorm van, het risico op tandbreuk is reeel (is al meer mensen hier overkomen) en ze hebben er qua voedingswaarde dus niks aan.
Je kunt ze beter consumptiebotten geven om te knagen, minder risico op tandbreuk, minder slijtage en zinvol onderdeel van het dieet.
Consumptiebotten zijn niet-dragende delen van jonge grazers en gevogeltebotten.

Vet is idd geen orgaan en op zich nuttig voor honden die veel verbruiken. De overige voedingswaarde is nihil dus je kunt het geen volwaardig deel van het dieet noemen. Normaliter bevat het dieet al ruim voldoende vet zonder dat je dat extra moet bijvoeren; daarnaast neemt het de plek in van waardevolle voedingsmiddelen als spiervlees.

Hart pens lever nier zijn verschillende organen en hebben dus verschillende voedingswaarde. Ze zijn allemaal belangrijk voor het dieet maar moeten niet het leeuwendeel ervan uitmaken.
Het ideale barf-dieet benadert qua samenstelling een prooidier en zo moeten de verhoudingen tussen bot, spiervlees en de diverse organen ook liggen. Wijk je daarvan af dan krijgt je hond niet alles wat hij nodig heeft in de juiste verhoudingen binnen.
Door reneemettrie
#810696
Ik krijg hier net de prijzen van een kippeslachterij :

Allerlei (niet gesorteerd): nekken, karkassen, levers, niet lege magen, hartjes: 1,25€ / kg
Nekken: 1,25€ l/kg
Levertjes: : 3,00€ /kg
Niet-lege magen: 1,25€ /kg
Lege magen: 3,00€ /kg

Ik denk dat ik momenteel best een orgaandag vervang door een nekkendag ? En een dag spiervlees inlas?

En achteraf, als mijn slachtafval van rund en schaap op is, die afwisselen met de boven vermelde niet-gesorteerde kippe-afval?
Zou er in niet-lege magen iets zitten dat de honden kunnen gebruiken?
Voor hart en lever: voorkeur voor rund of kip? Of best afwisselen?
Door Mevroi Kruim
#810772
Hoe meer afwisseling hoe beter. Dus hoe meer diersoorten hoe beter.
Nekken ipv orgaan lijkt me prima, evenals extra spiervlees.
De niet-lege magen bevatten nog de binnenwand van de maag met de daarin zittende steentjes (die de kip gebruikt als substituut voor tanden) plus evt. halfverteerde granen. Voor menselijke consumptie wordt dat verwijderd.
Kan niet echt kwaad hoewel grote hoeveelheden maag met steentjes niet ideaal zijn, voegt ook niks nuttigs toe. Voor honden met een gevoeligheid voor graan beslist niet voeren, kleine beetjes voor honden die daar geen last van hebben kan geen kwaad.
Door pallas
#810779
Als je ze graag bezig wil houden met eten ( wat ze nu dus met de runderbotten doen) kan je misschien ook eens nadenken over het voeren van hele prooidieren zoals hele kip, konijn of haas. Het voordeel daarvan is dat je dan iig op die dagen goed zit met je percentage spier/bot/orgaan.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door