Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Moos
#810213
Ook maar even hier neerzetten, want ik kan alle feedback gebruiken... ;)

Moos heeft het afgelopen jaar een aantal keren een aanval gehad van krampen (pijn?) en daardoor bijna niet meer kunnen lopen. Altijd na inspanning, nooit uit rust, en hij is altijd volledig bij en allert.
Na foto's bij de da bleek zijn rug prima in orde, maar bleek wel dat hij een vergroot hart had. Volgens de da kon het daarvandaan komen, maar ik heb er grote twijfels over. Hij is altijd een 'buik-hondje' geweest, en mijn vermoeden is nu dat het wellicht daarvandaan komt.

Gisteren na het laatste rondje weer zo'n 'aanval'. Hij was zelf de trap opgelopen, het huis in, en ik kom de kamer in en zie hem met zijn voorpoten helemaal wijd uit elkaar staan. Toen ik hem aanrakte voelde ik de kramp alweer.
Wat nu heel opvallend was, was dat ik hem verkrampt op schoot had op een gegeven momen, hij 1 enorme boer liet, en je tegelijkertijd de kramp eruit voelde zaken. Daarna kon hij ook weer meteen lopen.
Hij is nu voor het eerst duidelijk nu ook nog niet lekker. Lijkt nog wat misselijk.

Ik heb er twee hele korte, donkere, flimpjes van gemaakt. Zijn niet zo leuk om te zien  :'(
Je ziet op de flimpjes ook dat als hij eenmaal zittend zijn evenwicht heeft er niks meer aan de hand is. Dat is steeds zo. Gisteren lag hij tegen me aan, en dan is er niks. Gaat hij dan opstaan dan schiet hij in een kramp, en gisterenvanavond viel hij op een gegeven moment met alle vier de poten wijd op zijn buik op het kleed.

Nu dat die kramp wegzakte tegelijktijd met een enorme boer zou je toch echt denken aan zijn buik of maag?
Dat tweede fimpje ziet er trouwens wel wat epilepsie achtig uit, alleen als hij gewoon zit of ligt schokt of trilt hij helemaal niet (hij schokt of trilt trouwens sowieso niet tijdens zo'n 'aanval'). En na die ene boer was het dus ook meteen over. Het was echt een heel apart gevoel, tegelijkertijd met de lucht stroomde de kramp uit zijn lichaam.

Hier de filmpjes. Misschien kunnen mensen, of de da, er wat mee? Meer filmen kon ik niet over mijn hart verkrijgen...
Ik vond deze filmpjes maken al heel moeilijk, maar als het kan helpen bij een eventuele diagnose...

Afbeelding

Afbeelding

Overigens duurde alles bij elkaar nu wel een minuut of 15. Met dan tussendoor rustig liggen en bij opstaan weer niet (goed) kunnen lopen.
Laatst gewijzigd door Moos op do 13 dec 2007, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#810250
als ik lees wat jij schrijf, en ook kijk naar de filmpjes dan zeg mijn gevoel, hij heeft maagpijn, ook het feit dat een boer en het gaat beter doet dat vermoeden, maar op het filmpje loopt hij met zijn rug enigsinds opgetrokken, erg buikpijn kan de oorzaak zijn dat hij niet goed kan/wil lopen.
Vraag is alleen, wat kan jij hieraan doen indien het inderdaad lucht in de maag is die de klachten veroorzaken?
Ik zou een voedings dagboek bijhouden en kijken of je iets in relatie tot de aanvallen kan ontdekken, indien wel, dat uiteraard uit de dieet laten. Verder mischien iets als homeopatie geven tegen de buikpijn/misselijkheid/gasvorming? maar wat durf ik niet zo te zeggen, daar heb ik té weinig kennis voor ;)
Door ~Joke~
#810252
Het lijkt op een krampaanval die bij Border Terriers voorkomt. De symptomen varieren van maag/darm krampen, op weeen lijkende krampen, gedeeltelijke krampen en epileptiforme krampaanvallen.
Meer info vind je op Spike's site [link staat onder mijn banner]
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 16 aug 2007, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#810321
He wat sneu  :-\

Als je zegt dat het na een boer beter gaat, zou je inderdaad denken dat het aan zijn maag/darmen ligt...
Door Lizzy
#810338
Ik denk dat hij buikpijn heeft. En geen rugpijn. Maag/darm. Ik zou zelf kiezen om hem op Maag Compositum van de Groene Os te zetten. En bij dit soort aanvallen: Okugest tabletjes (fijngeplet tussen twee eetlepels) geven. Waardeloos he.... :(. Arme Moos :(
Door Decibels
#810344
het lijkt of ie op het 2e filmpje braakneigingen heeft? Dit is geen hond met rugpijn...een hond met rugpijn loopt 'op eieren'...
Door Moos
#810353
Lizzy schreef: Ik denk dat hij buikpijn heeft. En geen rugpijn. Maag/darm. Ik zou zelf kiezen om hem op Maag Compositum van de Groene Os te zetten. En bij dit soort aanvallen: Okugest tabletjes (fijngeplet tussen twee eetlepels) geven. Waardeloos he.... :(. Arme Moos :(
Ik heb het idee dat de da heel erg zoiets heeft van, als we niks vinden is het epilepsie. Nu ben ik geen epilepsie expert, maar ik zie een hondje dat enorme pijn heeft, en daarnaast bij en allert is. Daarnaast kan het vrij lang duren, en als hij ligt lijkt het over te zijn (dat wil zeggen, hij zal nog pijn hebben, maar als hij ligt ligt hij gewoon te liggen, niet te schokken of wat dan ook). De filmpjes heb ik vandaag overigens gemaild naar de da, zij moet daar dus nog naar kijken.

Ik ga nu een afspraak maken voor een echo van zijn hart (dat moest toch sowieso nog) en dan ook meteen zijn buik.

Maag compositum ga ik zoeken!
Laatst gewijzigd door Moos op do 16 aug 2007, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door madelonverschoor
#810538
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar een van mijn honden, de oudste heeft soortgelijke klachten gehad. Rug krom bijna zijn evenwicht verliezen, het leek op epileptische aanval. Afijn na een heleboel onderzoeken en meerdere malen ziek geweest te zijn, waarna hij ook nog eens een leverontsteking kreeg, blijkt nu dat hij een alergie had voor brokkken (en het maakte niet uit welk merk), daaruit volgden krampen enz. Hij krijgt nu een speciaal dieet, ik heb trouwens ook maagcompositum van de groene os besteld, had hem eerst op andere pillen maar na de raad van Hitam, niet meer gebruiken als je niet weet wat erin zit heb ik besloten dit te gaan gebruiken.

Sterkte Mickey
Gebruikersavatar
Door Hitam
#810608
Ik vind het er ook eerder als pijn uitzien dan als epilepsie.
Ik vind Connie´s tip om een dagboek bij te gaan houden erg goed. Kijk of je verband kunt leggen met wat hij gegeten heeft, wat je overdag gedaan hebt en bijvoorbeeld het weer. Aan de hand daarvan is het ook gemakkelijker om een homeopatisch middel of Chinese kruiden te bedenken.
Door Sennaruby
#810678
Ik vind dit echt helemaal niet op epilepsie lijken, ook niet op partiële aanvallen. Dit lijk mij inderdaad op pijn wijzen en het lijkt me erg verstandig om voor een second opinion een andere dierenarts/internist te raadplegen. Er moet toch een oorzaak gevonden kunnen worden?

Sterkte met Moos!

Groetjes,

Fieke
Door Moos
#810685
Dagboek gaan we vanaf morgen bijhouden! Bedankt voor de tip.

Verder ga ik een afspraak maken voor een echo van zijn hart, die toch nog moest, en dan meteen ook zijn buik. Komt daar niks uit dan wil ik wel graag doorverwezen worden naar een internist.
Door Sennaruby
#810692
Epileptiforme aanvallen kunnen veroorzaakt worden door een hartaandoening, hoewel ik niet denk dat het dat bij Moos is. Misschien heb je hier iets aan?

Although syncope is not a seizure, it looks so much like a seizure it is worth mentioning on this website.  The term syncope (or fainting) refers to cerebral anemia.  Syncope causes collapse, which may last from seconds to minutes.  Most fainting spells are due to low blood pressure or lack of oxygen delivery to the brain.  Syncope is a symptom not a disease and can be caused by a wide number of disorders.

During a fainting episode of syncope a dog will collapse usually on one side.  The limbs may become stiff or he/she may paddle his/her legs just like with a seizure.  Some things you can look for to determine whether it’s a seizure or syncope are the eyes are not dilated during syncope, heart rate may be normal and temperature is normal unlike with a seizure.  Syncope may also cause the mouth or tongue to turn blue from lack of oxygen.

The cause of syncope may be relatively simple such as moderate to severe anemia, causing inadequate delivery of oxygen to the brain.  Severe respiratory dysfunction or airway obstruction can cause fainting because the blood oxygen level will fall.  There are some problems with the involuntary nervous system that are difficult to diagnose which can lead to fainting.  However, in most cases the cause of syncope is traced to cardiovascular disease (abnormal function of the heart or blood vessels).

A complete medical history should be obtained and your veterinarian should complete a thorough physical examination with an emphasis on stethoscope examination of the heart and lungs.  Some other tests may be necessary such as exercise test.  Pre and post exercise heart rate and rhythm to determine if routine exercise incites an incident or change in heart rate.  Measurement of blood pressure in order to exclude high blood pressure.  An electrocardiogram, chest X-ray, pulse oximetry or test of blood oxygenation, heartworm test.  Blood work including a chemistry panel, CBC, thyroid test and possibly ACTH stimulation to rule out Addison’s disease.  Based on these findings other tests may need to be performed.

This is one of the reasons why it’s so important to have an examination by your vet when your pet first starts having seizures, as it may not be a seizure at all but a problem with your dog’s heart.  The sooner you go to the vet, the better.
Door Moos
#810738
Sennaruby schreef: Epileptiforme aanvallen kunnen veroorzaakt worden door een hartaandoening, hoewel ik niet denk dat het dat bij Moos is. Misschien heb je hier iets aan?

Although syncope is not a seizure, it looks so much like a seizure it is worth mentioning on this website.  The term syncope (or fainting) refers to cerebral anemia.  Syncope causes collapse, which may last from seconds to minutes.  Most fainting spells are due to low blood pressure or lack of oxygen delivery to the brain.  Syncope is a symptom not a disease and can be caused by a wide number of disorders.

During a fainting episode of syncope a dog will collapse usually on one side.  The limbs may become stiff or he/she may paddle his/her legs just like with a seizure.  Some things you can look for to determine whether it’s a seizure or syncope are the eyes are not dilated during syncope, heart rate may be normal and temperature is normal unlike with a seizure.  Syncope may also cause the mouth or tongue to turn blue from lack of oxygen.

The cause of syncope may be relatively simple such as moderate to severe anemia, causing inadequate delivery of oxygen to the brain.  Severe respiratory dysfunction or airway obstruction can cause fainting because the blood oxygen level will fall.  There are some problems with the involuntary nervous system that are difficult to diagnose which can lead to fainting.  However, in most cases the cause of syncope is traced to cardiovascular disease (abnormal function of the heart or blood vessels).

A complete medical history should be obtained and your veterinarian should complete a thorough physical examination with an emphasis on stethoscope examination of the heart and lungs.  Some other tests may be necessary such as exercise test.  Pre and post exercise heart rate and rhythm to determine if routine exercise incites an incident or change in heart rate.  Measurement of blood pressure in order to exclude high blood pressure.  An electrocardiogram, chest X-ray, pulse oximetry or test of blood oxygenation, heartworm test.  Blood work including a chemistry panel, CBC, thyroid test and possibly ACTH stimulation to rule out Addison’s disease.  Based on these findings other tests may need to be performed.

This is one of the reasons why it’s so important to have an examination by your vet when your pet first starts having seizures, as it may not be a seizure at all but a problem with your dog’s heart.  The sooner you go to the vet, the better.
Toen op de foto bleek dat Moos een vergroot hart had was dit inderdaad ongeveer de (tijdelijke) conclusie van de dierenarts.

Alleen, ik weet het niet (en de da ondertussen dus ook niet)....van wat ik begreep vallen ze bij zo'n aanval door het hart ook min of meer weg, en dat heeft Moos dus juist niet. Hij valt ook nooit om op zijn zij trouwens ;)

Reuze bedankt voor het meedenken. Erg fijn!
Door Sennaruby
#810739
Dat klopt, daarom denk ik ook niet dat dit bij Moos het geval is. Ik hoop dat je er snel achter bent wat het wél is  :angel2:
Door ~Joke~
#810761
Toch zou ik een krampaanval als bij Border Terriers voorkomt ook niet uitsluiten. Het zijn niet alleen Border Terriers die hier last van hebben: Chinooks, Labradors, kruisingen ect vertonen soortgelijke aanvallen. Het lijkt idd of de honden vreselijke pijn hebben. Spike staat helemaal stijfuit, een andere hond staat met een bolle rug alsof hij vreselijke buikpijn heeft. Honden kunnen niet praten maar we hebben het vermoeden dat ze veel pijn hebben bij zo'n aanval.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door