Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ankie
#810069
hoi ik ben nieuw hier en had een vraagje over vers vlees.
ik ben met onze duitse herder overgestapt op ver vlees hij krijgt nu 500 gram smuldier met groentevlokken van fokker en een lepeltje gistocal hij is 6 maanden en weegt 31 kilo doe ik het zo goed of zit ik er helemaal naast hij heeft wel veel jeuk op zijn buik vandaar dat ik vers wil geven
groetjes ankie
Gebruikersavatar
Door Angelique
#810098
Wat mij betreft zit je er zoals je het omschrijft nu helemaal naast. Gistocal bijvoeren bij een (neem ik aan) compleet product kan desastreueze gevolgens hebben. Gistocal bij opgroeiende honden is zowieso niet zo'n strak plan. (en voor volwassenen eigenlijk ook niet)Die groentevlokken die je noemt ken ik niet, maar als het puur gedroogde groente is zie ik er geen kwaad in. Als het echter een mengsel is van granen en groenten dan mag je dat zeker achterwege laten, zeker ook met het oog op de jeuk die hij heeft.

Welke versies van smuldier voer je?
Door ankie
#810142
hoi het is geen compleet vlees van smuldier maar alleen het vlees vandaar ook de gistocal hoe kan ik het beste voeren ik begrijp er niet veel van ben een echte beginner :-[
dit is op advies van de dierenspeciaalzaak
groetjes ankie
Door Cindy de Wolf
#810152
Als je je eerst wilt inlezen in hoe/wat maar ondertussen al wel vers wilt voeren zonder risico op tekorten zou je Carnibest kunnen gaan geven, alle versies behalve aktief/light voor een pup, Bibi, Energique, Duck of een smuldier compleet versie. Echter smuldier gebruikt een calciumsupplement en Carnibest en Bibi gebruiken echt gemalen bot, dus een natuurlijke calciumbron.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#810154
[quote="ankie"]
hoi het is geen compleet vlees van smuldier maar alleen het vlees vandaar ook de gistocal hoe kan ik het beste voeren ik begrijp er niet veel van ben een echte beginner :-[
dit is op advies van de dierenspeciaalzaak
groetjes ankie
[/quote]

Wat tinker ook al zegt. Haal complete versies van smuldier in de supermarkt (meestal goedkoper dan de DSZ) en laat de groentevlokken en vooral de gistocal achterwege. De pakjes die je nu nog hebt van de enkele versies kun je gerust tussendoor opmaken aangezien je hond niet elke dag perse volledig compleet hoeft te eten.
Een complete versie is zoals het al zegt compleet en daar hoef je secundair gezien niets aan toe te voegen. Mag wel natuurlijk, eitje, visje, stukje vlees enz.
Door ankie
#810158
ik ga natuurlijk meteen kijken of ze hier bij de c1000 ook de clomplete pakjes smuldier hebben en hoeveel mag ik hem dan geven ik woon in brunssum dat is in limburg en dat zullen ze hier ook wel hebben
Door Rozemeijer
#810210
Hier hebben ze de complete versie ook bij de Vomar (maar geen diee of die elders in het land ook zit)...en dan kun je gewoon dezelfde hoeveelheid geven....Je hebt twee soorten compleet...met vlees en met pens....
In de vleesversie zit inderdaad alleen maar kopvlees en in de kipversie zitten ook karkassen...dus calcium.
Je zou misschien kunnnen afwisselen...dagje compleet...dagje vlees....dagje kip (dus met bot erin..gemalen).....dagje pens....of zit ik er nu naast?

Ik vraag me alleen af of de jeuk niet komt door koolhydraten in het voer (dus b.v. granen) en in hoeverre dat ook in compleet KVV zit......maar ja....dat is kwestie van uitproberen dus!

Groetjes van Tanja!
Door Deesje
#810615
hallo..
ik ben momenteel een niet-limburger maar oorspronkelijk kom k ook uit t mooie limburg en mijn vriend komt uit merkelbeek.. in heerlen zijn 2 adresjes waar ze carnibest verkopen.. easypet en woef & miauw.. ik weet niet welke soorten ze hebben...

in beek bij het diergeneeskundig centrum verkopen ze ook carnibest..
bij dierenhotel nuth verkopen ze duck..
merakal in landgraaf verkoopt in ieder geval ook duck en energique, misschien ook nog andere..

en in geleen zijn ook ongetwijfeld wel wat adresjes waar ze kvv verkopen..

in maasmechelen zitten ook wat adresjes maar das misschien wat ver weg vanuit brunssum.. zal zelf verder nog eens kijken..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#810669
[quote="ankie"]
ik ga natuurlijk meteen kijken of ze hier bij de c1000 ook de clomplete pakjes smuldier hebben en hoeveel mag ik hem dan geven ik woon in brunssum dat is in limburg en dat zullen ze hier ook wel hebben

[/quote]

Het zal daar in de buurt ook vast wel te krijgen zijn. Hoeveel je moet geven is wat afhankelijk van de aktiviteit, maar ervanuitgaande dat jouw hond normaal (= superaktief) pupaktieviteit heeft zou ik rond de 50 gram per kilo lichaamsgewicht gaan zitten. Doe dit een weekje, vind je dat hij afvalt, c.q dikkig wordt dan pas je de hoeveelheid aan.
Hoeveel voer je nu, want je zou natuurlijk ook gewoon het gewicht aan kunnen houden wat hij op dit moment krijgt (als je 'm goed op gewicht vind)
Door ankie
#811114
o ja bij merakal hebben ze veel moet ik eens gaan kijken,
hij krijgt nu 1 kilo vlees met groente en yoghurt of een danoontje in de kong
en om te kauwen ben ik begonnen met drumsticks ook voor het bot
hij moet nog even wennen aan rauw vlees dus we beginnen klein, en hij is nu 24 weken oud en ongeveer 32 kilo en normale beweging, en het vlees wissel ik nu af met kip en roodvlees en pens ik hoop dat ik nu de goede kant op ga.
ik ga wel nog kijken voor niertjes en levertjes enzo en proberen een groter bot maar dat vind ik nog eng maar we komen er wel ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door