Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door sabueso
#809030
hallo,

sinds een week geef ik mijn honden 400 gr smuldier per dag (per hond) en verder krijgen ze nog onbeperkt brokken. Ik wil eigenlijk half KVV en half gaan barfen.

Nu hebben ze eigenlijk vrij harde ontlasting, het zijn een soort balletjes en het is zwart??? Wat nu??? De ontlasting was toen ik brokken gaf gewoon altijd goed, maar wel heel veel (vooral bij Filippe). Filippe moest dan gewoon 3 x per dag, maar dat is nu nog alleen komt er minder uit en is het hard en zwart, volgens mij moet hij er ook redelijk wat moeite voor doen voor het eruit is, normaal gleed het er gewoon uit.

wat moet ik nu doen? ander KVV? of brok er helemaal uit? ik wilde ze rustig laten wennen daarom doe ik brok en KVV. Ze zijn trouwens ineens helemaal gek van de brokken??? Ik heb ze nog nooit zo enthousiast brokken zien eten....

Graag tips!!!

Groetjes elise en pootjes van filippe en sam
#809038
Op vers is de ontlasting altijd steviger dan op brok. Dus wat mensen goede ontlasting noemen op brokken is eigenlijk halve diarree  ;D De kleur is op vers zeer variabel, van zwart tot wit, afhankelijk van wat ze gegeten hebben. Veel bot = wit, veel orgaan = zwart.
Het geeft niks als je honden wat meer moeite moeten doen, dat is juist goed, vooral voor de anaalklieren. Alleen als ze het echt niet kwijtraken of pijn hebben bij het poepen zou ik wat extra olie of vet bij het voer doen. Beetje groentemix wil ook wel helpen.
Door Minna
#809059
Ik zou ook direct de brok weg halen. Onbeperkt is dat dat ze een bakl hebben staan en eten wanneer het hun zint? Dat is heel slecht voor het spijsvertering, zou ik niet doen, als je al brok erbij wil geven dan bvb 4 dagen vlees- 3 dagen brok maar gewoon 1 of 2 keer per dag voeren.
Verder als je toch over wilt naar 1/2 kvv 1/2 barf zou ik gewoon gelijk de brok weglaten, heeft geen toegevoegde waarde en zorgt alleen daarvoor dat de maagzuurgraad zich niet kan aanpassen op het verteren van vlees.
Door sabueso
#809073
[quote="Minna"]
Onbeperkt is dat dat ze een bakl hebben staan en eten wanneer het hun zint? 
[/quote]

Ja idd. Ik ga meteen stoppen met de brokken! Ik wist niet dat de ontlasting zo kon variëren.....en ik dacht idd dat de brokkenontlasting goed was :-[ .

Maar hoe weet ik nu of mijn honden nog extra honger hebben als ik ze alleen KVV geef? Ik ga ze iig 600 gr geven (per hond) want ik had op de BARF methode uitgerekend dat ze 600 gr per dag nodig hebben. En dan wil ik later weer 400 gr gaan geven en 200 gr BARF. En hoelang moet ik ze eerst KVV gegeven hebben voordat de maag BARF aankan?
Door Minna
#809083
Ik heb met mijn honden (varierend met leeftijd tussen 9 mnd en 12 jaar) een week kvv gedaan en toen hup op barf.
Beginnen met wat makkelijkere spul uiteraard, die van mij hadden geloof ik in het begin "supermarktbarf", een makreel, en een kippenpoot, en wat spiervleeslappen, een ei, bij de slager wat lever en tong en pens, eerste barfdingetjes die ik kocht waren geloof ik runderstrotten, penslappen, kippennekken en geitenribben. Hier nooit ergens een probleem mee gehad.
Je zou kunne beginnen met wat kippennekjes, en lapjes spiervlees, en dan als ze het lekker vinden eendennekken en konijn, of kwartels.
Je honden kunnen in het begin wel honger hebben, afvallen in het begin is ook heel normaal omdat de stofwisseling moet overschakelen. Later gaat de lever z'n werk doen (als goed is) en gaat het glucose in het bloed afgeven zodat een hond niet echt honger heeft. Trek wel, dat hebben ze altijd!
Nu hebben onze honden bvb minder nodig dan toen ze brok aten. Toen kreeg Ko bvb 800 gr brok per dag, en bleef mager en had constant honger. Nu krijgt ze 450 gr. per dag verdeelt over ong 5 maaltijden per week en ze is perfect op gewicht (was zelfs een beetje dik... :-[) en zeurt niet om eten.
#809093
Het gaat er niet zozeer om of ze honger hebben; als je dat aan een lab vraagt is hij binnen 2 weken alleen nog te rollen  :-X het gaat erom of ze genoeg krijgen, niet teveel en niet te weinig. En dat kun je uiteindelijk alleen uitmaken door met je ogen te voeren. Je gaat uit van de gemiddeld aanbevolen hoeveelheid en kijkt hoe je honden het doen. Worden ze mager, geef je meer; worden e dk, geef je minder.
Elke hond is weer anders qua spijsvertering en activiteit dus je kunt nooit aan de hand van gewicht en leeftijd exact zeggen wat een hond nodig heeft.
Door sabueso
#809143
[quote="Kruimel"]
Het gaat er niet zozeer om of ze honger hebben; als je dat aan een lab vraagt is hij binnen 2 weken alleen nog te rollen  :-X het gaat erom of ze genoeg krijgen, niet teveel en niet te weinig. En dat kun je uiteindelijk alleen uitmaken door met je ogen te voeren. Je gaat uit van de gemiddeld aanbevolen hoeveelheid en kijkt hoe je honden het doen. Worden ze mager, geef je meer; worden e dk, geef je minder.
Elke hond is weer anders qua spijsvertering en activiteit dus je kunt nooit aan de hand van gewicht en leeftijd exact zeggen wat een hond nodig heeft.
[/quote]

Ja daar heb je gelijk in. Stom dat ik dat zelf niet kan verzinnen, dan maak ik me ineens zoveel zorgen dat ik het niet meer weet en dan kan ik ook niet meer helder nadenken en het ligt zo voor de hand...... Ik vind het ook al snel zielig allemaal, ik zou het bijv. zielig vinden als ze afvallen want dan heb ik ze te weinig te eten gegeven, maar sinds ik smuldier en de satinballs (ben ik nu weer mee gestopt-satinballs) ben gaan geven zijn ze op mooi gewicht. Bijzonder hoe snel dat gaat bij honden.

Ik maak me dus eigenlijk veel te druk.....

Ik ga komende week alleen smuldier geven en de week daarna wil ik 1 barf ding uitproberen, bijv kippennek en dan wil ik een week kijken hoe ze daarop reageren en de week erna wil ik er dan weer iets bijdoen etc. of is dit te voorzichtig? Zo kan ik nl. wel zien waar ze goed tegen kunnen mochten ze ev. aan de dunne gaan weet ik waar het van komt, als ik alles tegelijk ga proberen weet ik niet wat ze nu wel aankunnen en wat niet.....of werkt het niet zo?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door