Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Helxena
#809017
Hey allemaal,

Mijn Franse Bulldog-reu (1,5 jaar) Pasha en ik zijn al helemaal overtuigd van versvoeding! Sinds enkele weken geef ik hem Duck (lamb en rice) en hij is er verlekkerd op. Voor het eerst eet hij zijn kom helemaal leeg en weet ik precies hoeveel hij binnen heeft, nl 400 g per dag.

Toch heb ik - onder meer door de vreemde reactie van mijn dierenarts - nog enkele vraagjes. ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

1) Pasha is veel rustiger dan toen hij nog gewoonweg brokjes at. Hij slaapt veel meer en zijn overdreven gekke buien zijn sterk verminderd. Is dit normaal?
2) De dierenarts meldde me dat versvoeding niet zo goed is voor de tanden en dat ik Pasha's tanden moet bijpoetsen. Klopt dit?
3) De dierenarts zei ook dat ik extra vitaminen zal moeten toedienen. Klopt dit?
4) Is Duck goed voer? Er zijn zoveel verschillende merken en smaken. Pasha eet Lamb en Rice wel heel graag, maar moet ik afwisselen van natuurmerken en/of van smaken?

Alvast bedankt voor de moeite en heel veel knuffels aan de hondjes!
Helena
Door Mevroi Kruim
#809040
Helxena schreef: Hey allemaal,

Mijn Franse Bulldog-reu (1,5 jaar) Pasha en ik zijn al helemaal overtuigd van versvoeding! Sinds enkele weken geef ik hem Duck (lamb en rice) en hij is er verlekkerd op. Voor het eerst eet hij zijn kom helemaal leeg en weet ik precies hoeveel hij binnen heeft, nl 400 g per dag.
Hartstikke goed! Slimme hond, en slimme baas  ;)
Toch heb ik - onder meer door de vreemde reactie van mijn dierenarts - nog enkele vraagjes. ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

1) Pasha is veel rustiger dan toen hij nog gewoonweg brokjes at. Hij slaapt veel meer en zijn overdreven gekke buien zijn sterk verminderd. Is dit normaal?
Ja. Versvoer bevat geen of weinig hyper-makende koolhydraten of suiker zoals brokken en blik.
2) De dierenarts meldde me dat versvoeding niet zo goed is voor de tanden en dat ik Pasha's tanden moet bijpoetsen. Klopt dit?
Kletsica. Versvoer is iig beter voor de tanden dan brokken. De koolydraten in brokken kleven lekker aan het gebit en veroorzaken vaak rotte tanden en tandvleesontstekingen.
Ook op versvoer kan een hond tandsteen krijgen omdat hij niet hoeft te kauwen. Om dit te voorkomen kun je regelmatig bv een lap pens of kopvlees of een lams- of geitenrib voeren. Daar moet hij goed op knagen.
3) De dierenarts zei ook dat ik extra vitaminen zal moeten toedienen. Klopt dit?
Hele ernstige kletsica, de da moet z'n schoolgeld terughalen  >:( >:( Versvoer is net zo 'compleet' als brokken of blik, je mkoet beslist geen vitamines gaan toevoegen daarmee creeer je juist problemen van overdosering.
Er zijn ook enkelvoudige versvoeders, dat is waar, die zijn niet compleet, daarom heten ze ook enkelvoudig. Die zijn bedoeld voor 'erbij' en dus niet geschikt als hoofdvoeding. Maar Duck lam-rijst is gewoon compleet.
4) Is Duck goed voer? Er zijn zoveel verschillende merken en smaken. Pasha eet Lamb en Rice wel heel graag, maar moet ik afwisselen van natuurmerken en/of van smaken?
Ik voer barf dus van de diverse merken kvv heb ik niet zoveel verstand maar voglens mij is Duck een prima voer dat met zorg gemaakt wordt.
Afwisselen is prima, juist door af te wisselen en niet altijd een soort te voeren zorg je dat je hodn echt helemaal niks tekort komt.
Door pallas
#809044
[quote="Helxena"]
Hey allemaal,

Mijn Franse Bulldog-reu (1,5 jaar) Pasha en ik zijn al helemaal overtuigd van versvoeding! Sinds enkele weken geef ik hem Duck (lamb en rice) en hij is er verlekkerd op. Voor het eerst eet hij zijn kom helemaal leeg en weet ik precies hoeveel hij binnen heeft, nl 400 g per dag.

Toch heb ik - onder meer door de vreemde reactie van mijn dierenarts - nog enkele vraagjes. ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

1) Pasha is veel rustiger dan toen hij nog gewoonweg brokjes at. Hij slaapt veel meer en zijn overdreven gekke buien zijn sterk verminderd. Is dit normaal?
2) De dierenarts meldde me dat versvoeding niet zo goed is voor de tanden en dat ik Pasha's tanden moet bijpoetsen. Klopt dit?
3) De dierenarts zei ook dat ik extra vitaminen zal moeten toedienen. Klopt dit?
4) Is Duck goed voer? Er zijn zoveel verschillende merken en smaken. Pasha eet Lamb en Rice wel heel graag, maar moet ik afwisselen van natuurmerken en/of van smaken?

Alvast bedankt voor de moeite en heel veel knuffels aan de hondjes!
Helena



[/quote]

Hoi Helena,
Fijn dat je hond het zo goed doen op Duck.

1) De meeste honden zitten vell lekkerder in hun vel asl ze vers eten krijgen en gedragen zich dan ook wel anders.
Als je nog niet zo lang vers voert, kan het ook zijn dat je hond nog aan het ontgiften is en daardoor wat meer rust nodig heeft, dat gaat vanzelf weer over.

2) de meest honden hebben minder last van vieze tanden als ze vers vlees krijgen omdat dit niet aan de tanden blijft plakken zoals brokken (eet maar eens een liga ;) )
Maar tandaanslag is ook een bepaalde aanleg van de hond, de een heeft het nooit en de ander heel snel.
Poetsen kan, maar een flinke penslap werkt ook goed als tandenborstel, of een flink stuk runderknars.( als je hond aan botten eten is gewend)

3) Nee Duck lam rijst een compleet voer, daar zitten dus net zo veel vitamines in als in de brokjes.

4) Omdat het compleet is hoef je niet perse af te wisselen. Misschien vind je het wel leuk om nieuwe smaakjes te geven, dan kan je wel eens wat uitproberen. Er zijn idd veel soorten versvoeding. Soms doet je hond het beter op een ander merk.
Alleen als je het elke dag wilt geven zou ik wel voor een compleet vers voer kiezen.


succes!
Door Femke
#809045
Helxena schreef: Hey allemaal,

Mijn Franse Bulldog-reu (1,5 jaar) Pasha en ik zijn al helemaal overtuigd van versvoeding! Sinds enkele weken geef ik hem Duck (lamb en rice) en hij is er verlekkerd op. Voor het eerst eet hij zijn kom helemaal leeg en weet ik precies hoeveel hij binnen heeft, nl 400 g per dag.
Mooi zo, houden zo!!
Toch heb ik - onder meer door de vreemde reactie van mijn dierenarts - nog enkele vraagjes. ik hoop dat jullie me kunnen helpen?
Hm, de meeste dierenartsen staan nogal vreemd tegenover vers voeren. Denken dat je hond er wormen en salmonella van krijgt, en zelfs dat ze er agressief van worden en dood van gaan. Ik hecht niet zoveel waarde aan het oordeel van de DA als het om voeding gaat, aangezien ik met redelijke stelligheid durf te beweren dat ik er meer van weer dan hij.
1) Pasha is veel rustiger dan toen hij nog gewoonweg brokjes at. Hij slaapt veel meer en zijn overdreven gekke buien zijn sterk verminderd. Is dit normaal?
Het kan zijn dat zijn lichaam wat moeite heeft met de omschakeling en zelfs wat afvalstoffen aan het afvoeren is, en dat is best vermoeiend. Het kan ook zijn dat dit zijn 'normale' manier van doen is, en hij wat hyper werd van de brokken. Even afwachten dus.

2) De dierenarts meldde me dat versvoeding niet zo goed is voor de tanden en dat ik Pasha's tanden moet bijpoetsen. Klopt dit?
Hoewel versvoer vele malen beter is voor het gebit dan brokken (kauw zelf maar eens op een liga en daarna op een rauwe biefstuk, en vergelijk het effect op je begit) weet ik uit ervaring dat het voor het gebit niet zaligmakend is. Eén van mijn honden blijft aanslag houden op de tanden, zelfs op barf waarbij hij dus bijna dagelijks rauwe, zachte botten at. En bij hem blijf ik dus het gebit onderhouden.
Mijn andere hond heeft bijna nergens last van, af en toe een beetje vieze randjes aan zijn hoektanden maar dat krab ik er zo met mijn nagel af.
3) De dierenarts zei ook dat ik extra vitaminen zal moeten toedienen. Klopt dit?
Nee dat klopt niet. Als je Duc voert dan voer je een compleet voer en daar zou ik niets aan toevoegen.
4) Is Duck goed voer? Er zijn zoveel verschillende merken en smaken. Pasha eet Lamb en Rice wel heel graag, maar moet ik afwisselen van natuurmerken en/of van smaken?
Als jouw hond het goed doet op duck dan zou ik dat blijven voeren. Maar het is ook zeker niet verkeerd om af te wisselen met andere smaakjes en merken als je die gemakkelijk kunt krijgen in je omgeving. Anders eet je hond alleen maar lam, lam, lam en lam, en het is ook wel eens goed als hij kip of rund of vis of geit of wild of weet-ik-wat eet.
Door pallas
#809047
[quote="Femke"]
jemig we zitten wel weer op 1 lijn he  ;D ;D ;D ;D
[/quote]


Wat zijn we goed afgericht !! Allemaal een 10 voor dit proefwerk verse voeding deel 1 ;D ;D ;D
Door Minna
#809053
Ik vraag me wel af is de hond wel mooi slank, 400 gram per dag lijkt mij heeeel veel, mijn hollandse herder die erg actief is eet het nog net niet eens per dag.... :o
Want het rustig zijn en veel liggen kan ook door overgewicht.
Door Mevroi Kruim
#809095
[quote="Minna"]
Ik vraag me wel af is de hond wel mooi slank, 400 gram per dag lijkt mij heeeel veel, mijn hollandse herder die erg actief is eet het nog net niet eens per dag.... :o
Want het rustig zijn en veel liggen kan ook door overgewicht.
[/quote]

Dan eet jouw HH wel weinig! Hoeveel weegt ze?
Tara eet hier ong. 500 g per dag, zij weegt 20 kilo en hoeft beslist niet dikker  ;D Kátur eet zo'n 400g en weegt 15 kilo. Ze hebben wel regelmatig een vastendag.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#809108
[quote="Minna"]
Ik vraag me wel af is de hond wel mooi slank, 400 gram per dag lijkt mij heeeel veel, mijn hollandse herder die erg actief is eet het nog net niet eens per dag.... :o
Want het rustig zijn en veel liggen kan ook door overgewicht.
[/quote]

Jij barft toch?
Door Helxena
#809146
Bedankt allemaal voor die duidelijke antwoorden!

Pasha weegt 12,50 kg, is een Franse Bulldog-reu van anderhalf jaar. Is 400 gram Duck per dag te veel? Zal ik er 100 g af doen?
Door Minna
#809150
Nee je hoeft er nik svan af te doen, alleen even kijken naar je hond, kan je goed zijn ribben voelen zonder drukken, heeft hij van bovenaf gezien een taille, of loopt het aan een stuk door(kroketvorm! ;D) want als dat wel goed zit dan is dit gewoon een goede hoeveelheid.
Dan eet jouw HH wel weinig! Hoeveel weegt ze?
Denk 20 kilo ongeveer. Is een teefje, en minimum maat 55 cm. En op moment iets te dik, nog steeds... :-[
Jij barft toch?
Ja! Oh ja daar hebben ze iets minder van nodig dan van kvv... :)
Door Lizzy
#809152
Een volwassen hond eet gemiddeld zo'n 2% a 7% van zijn lichaamsgewicht. Waarbij geldt dat een hond van een heel klein ras eerder 7% eet en een hond van een groot ras eerder 2%. En een ras daar tussen in zal dus eerder rond de 3% of 4% of 5% van het lichaamsgewicht eten. 400 gram Duck betekent voor een hond van Pascha's gewicht 3% van het lichaamsgewicht. Dat vind ik niet teveel. Tenzij jouw hond er te dik op wordt: dan moet je minder gaan voeren.
Door pallas
#809281
[quote="Minna"]
Ik vraag me wel af is de hond wel mooi slank, 400 gram per dag lijkt mij heeeel veel, mijn hollandse herder die erg actief is eet het nog net niet eens per dag.... :o
Want het rustig zijn en veel liggen kan ook door overgewicht.
[/quote]

Goedkoop klantje die hh van jouw :)
Nox weeg ook ong. 20 kilo en eet minimaal 700 gram barf per dag, anders valt ze om ;D
Door irmaa
#809285
[quote="pallas"]
Goedkoop klantje die hh van jouw :)
Nox weeg ook ong. 20 kilo en eet minimaal 700 gram barf per dag, anders valt ze om ;D
[/quote]
Kan je zien hoe honden verschillen... onze 4 leo´s eten zo ongeveer 750 gram perdag ( KVV e/o BARF) de meiden wegen tussen de 50 en 60 kg. ( tussen de 70 en 76 cm hoog)
Ben zelfs aan het minderen omdat ik moet oppassen dat ze niet te dik worden.
In tegenstelling van een door mij gefokte hond) die eet 2 kg carnibest, en is nog echt, echt mager....  vind ik ook een probleem hoor..... zoveel eten en niet aankomen, hij is erg hoog 82 cm toen hij een jaar was dus er zal nog wel een cm  1 of 2 ofzo bij gekomen zijn.... 
Laatst gewijzigd door irmaa op di 14 aug 2007, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#809289
[quote="pallas"]
Goedkoop klantje die hh van jouw :)
Nox weeg ook ong. 20 kilo en eet minimaal 700 gram barf per dag, anders valt ze om ;D
[/quote]

Hier nog zo'n dure kostganger: Benthe weegt 21 à 22 kilo en eet op haar gemakje 800 gram barf op een dag weg: net zoveel als Beau, die al snel 7 kilo meer weegt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door