Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#806758
We hebben voor het huis zilverberken staan. Hoe het komt weet ik eigenlijk niet, maar op de oprit liggen regelmatig wat stukken berkenbast. De laatste tijd eet Boef bij elke uitlaatbeurt een stukje berkenbast op. Nu heb ik eens opgezocht wat berkenbast voor eigenschappen heeft en nu las ik dat het urineafdrijvend, antiseptisch en enigszins pijnstillend werkt. Gezien Boefjes chronisch ontstoken neus lijkt het me dat het eten van die berkenbast haar alleen maar goed kan doen. Maar wat ik me nu afvraag is of ze zichzelf bewust is van het feit dat dit voor haar een goed middel is of dat het gewoon haar vraatzucht is die maakt dat ze het op eet. Boef eet namelijk wel vaker vreemde dingen, zoals elastiekjes, vingercondoompjes, elekticiteitskabels (wel alleen als ze niet ingeplugd zijn  ???) of rubber ballen. Ze eet soms ook mos en rode aarde.
Door Mevroi Kruim
#806864
Volgens mij heeft het vooral met de vreetbeest-eigenschap te maken  ;D
Ik ben overigens zeker overtuigd van zelf-medicatie door dieren maar volgens mij leren ze dat voornamelijk van mede-dieren. Aan de andere kant, eentje moet het toch een keer uitvinden ...
Ik heb trouwens een papierberk in de voortuin, die werpt zelf stukken bast af. De honden hebben geen enkele neiging om ervan te eten, terwijl Tara ook zo'n alles-eter is.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#806893
Ik zie toch soms dat honden en katten precies dat kiezen wat ze nodig hebben.
Babsi heeft toen ze maagpijn had mijn hele Yucca gesloopt, terwijl die al jaren onaangeroerd in de kamer stond.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#807518
Hitam schreef: Ik zie toch soms dat honden en katten precies dat kiezen wat ze nodig hebben.
Babsi heeft toen ze maagpijn had mijn hele Yucca gesloopt, terwijl die al jaren onaangeroerd in de kamer stond.
IK geloof daar ook wel in, hoor. Maar ik weet alleen nog steeds niet waarom Boef soms rubber eet. Ze doet het namelijk ook niet altijd.
Nena vreet als ze last van haar maag heeft de stuclaag van de muren. Is natuurlijk een zuurremmer.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#808198
En wat ik me nu ineens zit af te fragen n.a.v. wat ik schreef in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 37.15.html is of berkenbast wellicht ook bloedverdunnende eigenschappen heeft? Pijnstillend gaat toch vaak samen met bloedverdunnend? Kan er eigenlijk niets over vinden. Maar Boef heeft dus de laatste tijd weer vaker last van bloedneuzen en dat is eigenlijk sinds ze die berkenbast eet. Misschien toch niet zo'n goed middel voor haar?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#808266
Hmm, ben toch nog even verder aan het googlelen geslagen maar ben nog niet echt wijzer. Zo zou de stof methylsalicaat, die kan worden gewonnen uit berkenschors, bloedverdunnend werken. Maar dan moet de berkenschors eerst worden bewerkt door het in heet water te leggen. Onbewerkte schors zou deze stof niet bevatten.  :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#808778
Ik heb geen idee, zal als ik ertijd voor heb eens naar kijken.
Kan ook zijn dat ze meer last heef tomdat ze bloeddneuzen heeft en daarom berkenbast gaat eten.
Een beetje de kip of het ei verhaal.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#808793
Toch verdenk ik haar ook sterk van gewoonweg vraatzucht. Voorheen at ze volgens mij geen berkenbast omdat het er gewoon niet lag. Vandaag nam ik het andere pad en toen begon ze aan de perzikpitten.  :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#809504
Perzikpitten zijn wel goed voor de ademhalingswegen. Wordt in China als kruid gebruikt.
Door Mevroi Kruim
#809511
Perzikpitten bevatten wel amygdaline dat in combinatie met water blauwzuur produceert. Net als amandelen en pruimen enzo. Zijn geen schokkende hoeveelheden maar wel iets om op te letten als ze de pitten echt kraakt.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#809609
De perzikpitten gingen zonder al te veel kraken naar binnen en eerlijk gezegd leek dat me een beetje eng met het oog op verstoppingen e.d. Ze zijn best groot. Maar wel typisch dat het weer een middel is dat goed is voor de luchtwegen. Zou het dan toch iets zijn dat ze met een bepaald doel naar binnen werkt of toch gewon ordinaire vraatzucht omdat er gewoon niks anders ligt daar?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#810036
Ik weet het niet. Rubber lijkt me nergens goed voor. Maar berkenbast en perzikpitten dus weer wel.

Misschien eet ze van alles en kan ze niet altijd vinden wat ze zoekt.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#810183
Hitam schreef: Ik weet het niet. Rubber lijkt me nergens goed voor. Maar berkenbast en perzikpitten dus weer wel.

Misschien eet ze van alles en kan ze niet altijd vinden wat ze zoekt.
Dat zou goed kunnen. Ze eet ook niet altijd rubber, maar heeft van die periodes. De laatste tijd kijkt ze er niet naar om.
Maar die perzikpitten kan ik haar dus rustig laten eten? Misschien gewoon een perzikje geven? Ze lust graag fruit. Nou ja, ze lust eigenlijk alles graag. ;D
Gebruikersavatar
Door Sonja
#814626
Wel frappant: ik heb Boef geen berkenbast meer laten eten omdat ik toch twijfelde i.v.m. die mogelijke bloedverdunnende eigenschappen. Ze heeft vervolgens 12 dagen geen bloedneus meer gehad. Gisteren heeft ze toch weer een stukje gesnaaid en vandaag had ze weer een bloedneus.  :-\ Was wel geen hevige gelukkig. Waren maar een paar druppels. Kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn. Maar ik vermijd toch maar liever de berkenbast en houd het bij een perzikje op z'n tijd.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door