Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rex
#808386
Gisteren is Bob zijn Pointer vriend weer tegen gekomen.
Dit betekent dan, dat Bob (Lhasa Apso) ook denkt een Pointer te zijn en er wordt dan vreselijk leuk gespeeld, gerend en gejaagd het liefst dwars door het bos. Normaal blijft Bob enigszins op de paden.

Nadat hij uiteindelijk uit het bos kwam, ging hij zitten en begon vreselijk te piepen. Wilde eerst niet meer meelopen maar kwam dan toch. Ik dacht eerst dat hij behoorlijk moe was maar toen hij dichterbij kwam zag ik al dat hij steeds ergens in zijn vacht hapte.

Ik heb hem nagekeken en heb 5 wespen uit zijn vacht gehaald!!
Waarschijnlijk is hij ergens doorheen gelopen. Ik ben iig ongelovelijk geschrokken.
Thuis meteen op google en hier op bp gekeken of dit gevaarlijk zou kunnen zijn (had wel eens iets gelezen over allergische reacties) maar kon niet echt het antwoord vinden.

Ik weet dus niet zeker of hij gestoken is maar hij maakte een hele timide indruk en liet zijn staartje helemaal hangen. Het zoeken naar een evt. angel is bij zijn vacht ook niet de makkelijkste opgave zeker niet als je niet ongeveer een plaats weet waar hij gestoken zou kunnen zijn, hij hapte nl. naar links en naar rechts..

Mijn vraag is dus, als je hond allergisch is, reageert hij dan meteen of duurt dat meerdere uren. Ik moest nog naar een verjaardag maar durfde gewoon niet weg te gaan.

Hij is nu gewoon weer helemaal de oude en heeft volgens mij geen bulten of zo gekregen en daar ben ik heel blij mee.

Wilde alleen informeren voor als me dit nog een keer overkomt en misschien moet ik iets preventief in huis halen?
Door Rex
#808406
Ik ben blijven googelen en hier ook de zoekfunctie nog geprobeerd. Heb steeds op wespensteek hond enz. gezocht.

Heb met wespen en wespe steek intussen wat meer gevonden.

Een wespennest kan dus ook dicht aan de grond zijn, dat wist ik niet.

Begrepen heb ik nu, dat er  2 scenarios zijn: Bij een allergische reactie zie je dat meteen en moet je naar de da. Of niet allergisch dan valt het buiten de evt. pijn van de hond wel mee.

Ik hoop iig, dat het niet meer gebeurd want ik ben toch aardig geschrokken.
Door conleeuw
#808416
jeetje, dat is niet leuk, overiginds laten de wespen geen angel achter als ze gestoken hebben. Meestal reageren ze vrijwel meteen als ze allergisch zijn. Ik hoop dat hij zich snel beter zal voelen, de steekplekken zullen nog een tijd gevoellig zijn indien hij echt gestoken is. Sterkte ermee :-*
Door Rex
#808441
Dank je, ik heb vanmorgen Bob nog eens helemaal nagevoeld en nagezocht maar ik geloof, dat ik er nog met een glimp vanaf gekomen ben.
Door sonia
#808510
heb vorige week ook zo iets meegemaakt, maar  de honden hadden denk 20 a 30 tal wespen op hun vacht, schelsey sprong in de struiken en even daarna kwam ze eruit, liet zich vallen en begon met haar poot over snuit te gaan en in vacht te bijten, toen ik ging kijken zat ze vol wespen, daarna kenji nagekeken en deze ook, heb de wespen met mijn hand weggeslagen en ben dan direct naar de dierenarts geweest, beide honden hijgden heel veel en waren echt uit hun normale doen, kenji was helemaal timide en beet altijd maar in zijn vacht, ook al zag ik niets meer, dierenarts heeft een spuit gezet  tegen wespensteken.

1 uurtje daarna begonnen de honden op sommige plaatsen wat op te zwellen, bij kenji is dit de 2 de keer en hij reageerd veel erger erop dan schelsey,dus denk een lichte allergiche reactie wel kan, bij hem duurd het paar dagen voor hij wat erover is

sonja
Door coby.p
#808904
mijn newf, belle, is een paar weken geleden gestoken
op dat moment wist ik het niet
ze kwam van buiten naar binnen, met een kapotte ,
opgezwollen neusbrug, snapte er niets van

bij de DA bleek dus, dat ze gestoken was
ze heeft zalf met ab gekregen, en neus was met een
paar dagen weer geslonken tot normaal

bij een allergie, zwelt het dus wel meteen op, blijkt

coby
Door Rex
#808934
sonia schreef: heb vorige week ook zo iets meegemaakt, maar  de honden hadden denk 20 a 30 tal wespen op hun vacht,
Ik ben me bij 5 van die beestjes al rot geschrokken, hoe moet jij je wel niet gevoeld hebben.
Door Timmy
#808937
Ik ben zelf allergisch voor wespen- en bijensteken (okee, ik ben geen hond, maar het zal toch wel vergelijkbaar zijn). Ik reageer zelf binnen 10 minuten op een steek (heb 's zomers ook altijd een spuit adrenaline bij me, want ik raak direct in een anafylactische shock). meestal zie je bij heftige reacties dat het binnen een half uur gebeurd.

Gr.
Linda
Door Rex
#808940
coby.p schreef: mijn newf, belle, is een paar weken geleden gestoken
op dat moment wist ik het niet
ze kwam van buiten naar binnen, met een kapotte ,
opgezwollen neusbrug, snapte er niets van

coby
Was de neus ook nog kapot? Ze zal wel heel veel pijn gehad hebben, denk ik.
Gelukkig voor je, dat de DA het als steek herkent heeft en het nu weer over is.
Door Rex
#808951
Timmy schreef: Ik ben zelf allergisch voor wespen- en bijensteken (okee, ik ben geen hond, maar het zal toch wel vergelijkbaar zijn). Ik reageer zelf binnen 10 minuten op een steek (heb 's zomers ook altijd een spuit adrenaline bij me, want ik raak direct in een anafylactische shock). meestal zie je bij heftige reacties dat het binnen een half uur gebeurd.

Gr.
Linda
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kon dat (hoe lang het duurt) zo snel op het internet niet vinden. En heb dus de hele avond als een waakhond naast hem gezeten.  ;D
Door Joom
#809036
Hoi,

Enige jaren geleden liep ik met mijn 4 boxers en een oppashond in het bos en deze waren ook allemaal gezellig aan het spelen tussen de bomen en waren er 3 door een wespennest gehold...dat is flinke paniek want het waren niet een paar wespen die aan het steken waren....ik heb de honden  allemaal van de wespen bevrijd en gelukkig heb ik altijd een een soort van E.H.B.O. kitje bij me waaronder een flesje similasan insektenbeet. Gelijk alle honden twee maal in de bek gesprayt en zoveel mogelijk de plekken gezocht waar ze gestoken waren en ingespoten en daarna nog ieder kwartier een spray in de bek gegeven en de gestoken plekken  (tot 3 uur na de steken) en gelukkig heb ik geen verdere heftige reacties gehad behalve dan dat ze de rest van de middag allemaal wat rustiger waren dan anders... 's avonds waren ze weer helemaal het mannetje!


Misschien voor jullie ook handig om in huis of bij je te hebben? (ook erg handig bij kinderen)
Door Yvonne K
#809238
Hoi,
Waar je kan similasan instektenbeet kopen? En wat doet het?
Een van mijn honden is nu 2x gestoken. 1x door een wesp in zijn oor en 1x door een bij of hommel (ik heb in ieder geval een angel uit zijn lip gehaald.)
De bijen/hommelsteek gaf wel een zwelling van de lip.
Door Joom
#809340
Similasan inseketenbeet kan je bij de drogist kopen.

Er zit in
Apis Melefica D12 voor het tegengaan van zwelling door insektenbeten, brandnetels, kwallen e.d.

Lachesis Mutus D12 voor ontstekingen van de slijmvliezen gepaard gaande met hoge koorts en rillingen. Bij beklemmingsgevoel ter hoogte van de keel.)

Ledum Palustre D6 te gebruiken bij kleine puntvormige wonden om de genezing te bespoedigen.

Urtica Urens D8 werkgebied:  de huid, borstklieren en urinewegen. Te gebruiken bij branderige, stekende en een allergische reactie van de huid.
Door coby.p
#809497
Rex schreef: Was de neus ook nog kapot? Ze zal wel heel veel pijn gehad hebben, denk ik.
Gelukkig voor je, dat de DA het als steek herkent heeft en het nu weer over is.
ze is door pijn/jeuk gaan schuren op hout buiten
en kwam dus binnen met een kapotgeschaafde ramsneus :-\
snapte er in 1e instantie niets van
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door