Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boefke
#807762
Boef was toen hij 1 was helemaal volgens 'de maat'. Op de clubmatch behoorde hij tot de grotere honden. Tot zijn 1de kreeg hij brokken. Daarna kreeg hij kvv en al snel barf. Op zijn 2e was hij qua hoogte wel uitgegroeid, maar in de breedte niet. Hij was heel slank gebouwd, iedereen dacht altijd dat hij een teefje was. Op de clubmatch was hij echt een stuk ranker dan andere honden, die al helemaal een diepe en brede borstkas hadden. Maar plotseling, sinds Radja's komst, dus in de afgelopen 3 a 4 maanden heeft hij een laatste groeispurt doorgemaakt. In de breedte. Die had ik eigenlijk niet meer verwacht omdat hij eind april al 3 jaar was. Voor het eerst vinden mensen hem fors gebouwd en laatst zei een vrouw met een heidewachtel reutje van een jaar dat ze hoopte dat die van haar niet zo'n joekel werd ;D Zijn kop is breder, zijn borstkas enorm in vergelijking met voorheen en hij heeft meer spieren, we zijn er allemaal verbaasd over. Nu vraag ik mij af of dit late groeien normaal is (kan zijn) voor iedere hond, te maken heeft met zijn voeding sinds zijn eerste jaar, of te maken heeft met Radja's komt. Radja sjeest een end heen, daagt Boef constant uit tot spelen en sinds zij erbij is spant Boef zich minstens 3xzoveel in als voorheen. Dat dat invloed heeft op zijn bespiering is natuurlijk logisch, maar ook op zijn borstkas en bredere kop?
Door pallas
#807765
Honden kunnen toch wel tot hun derde jaar uitzwaren??
Nox (kruising draadhaar ) is in haar tweede jaar ook nog behoorlijk gegroeid en wat breder geworden, ze is wel een teefje.

Didot wordt ook nog breder en is nu 2,5 jaar.
Of dat aan het vers voeren ligt weet ik niet, Nox heeft alllen het eerste jaar brok gegeten en Didot heeft bijna heel zijn leven vers gehad.

didot is wel heel gelijkmatig gegroeid, geen groeispurten , groeipijn oid.
Door Minna
#807812
Kobe was altijd echt maar een sprietje, in de laatste half jaar is ze eindelijk een beetje in de breedte gegroeid. (dus vanaf dat we vers geven)
Pinkki is nu ook 5 en pas sinds haar 4e een beetje "hond". Hollanders zijn zowieso laat mits je er geen gehaktbal op poten van maakt, helaas waren er weer op bvb de clubmatch zat honden die net tonnetjes waren, geen bespiering maar blubbervlees. Jammer.
Ik vind zelf dat langzaam aan ook beter is, en liever iets te mager dan te vet. Dat uitzwaren komt wel, en zo niet, dan niet. Alleen jammer dat met sommige (meeste?) rassen is de ideale gewicht op tentoonstellingen niet echt het ideale sportgewicht... :(
Vaak worden jonge honden die showen ook "dik gevoerd". Ongezond en lelijk vind ik dat.
Door ~anna~
#807838
Mijn reu werd op jonge leeftijd vaak aangezien voor een teef ook door reu eigenaren ::)
Hoe vaak heb ik niet een reu eigenaar horen zeggen:ze kan leuk spelen en als ik dan zei het is een reu...hun verbazing hun reu die aan het spelen was met een reu ???
Hier in de buurt is een jonge Duitse staande reu die ik dus voor een teef aan zag ::) dit hondje is aan het uitgroeien tot een echt mooie reu 8)
Jonge reuen die wat tevig zijn groeien meestal uit tot knappe reuen.
Ik denk dat de meeste honden met 4 jaar pas echt af zijn ongeacht wat voor ras(middelgrote en grote rassen dan)
Laatst gewijzigd door ~anna~ op za 11 aug 2007, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#807844
Tinus is ook een ''kast'' van een Leonberger,vooral zijn bones zijn zeer indrukwekkend.
Tara is kleiner maar volgens Ria(de fokster) veel breder dan moeders.
Als pup gingen ze langzaam in de hoogte met echt alles in verhouding,onze eerste Leonberger
was aardig overbouwd,franse stand en veel te hoog.
In Tinus en Tara is nog nooit 1 brokje gegaan alleen maar rauw!
Onze vorige Leonberger Kobus kreeg vanaf zijn geboorte brok.
Een wereld van verschil.
Door Erna
#807910
Ik vind dat de honden wel degelijk langzamer groeien op verse voeding dan op brokken. Het duurt langer voordat ze op volle sterkte zijn zeg maar. Niet dat ik het erg vind, van mij hoeft het allemaal niet zo explosief en zie ik graag dat ze langzamer hun grootte en breedte halen op een gezonde wijze. Ik ben ervan overtuigd dat ze hierdoor ook minder tot geen problemen krijgen met hun gestel en niet geheel onbelangrijk: Ze zijn 1 bonk spieren en niet dat fluffy vel wat je toch ook vaak bij honden ziet die brokken eten.

Er is 1 nadeel en dat is wanneer je aan tentoonstellingen meedoet. Het overgrote deel van de honden eet brokken en zijn vaak met 1 jaar al op volle sterkte. Ik merk nu dat het tot en met de jeugdklas niet zo heel erg veel uitmaakt maar zodra je een klasse hoger gaat dan zie je het verschil. Wat overigens straks in de openklas weer weg is. Het is de tussenfase van echte jeugdhond naar volwassenheid waarin je heel goed de verschillen ziet tussen honden die vers eten en honden die brokken eten. De verse honden doen langer over het uitzwaren. Maar behalen uiteindelijk hun normale hoogte en breedte en zitten strakker in het vel.
Door Decibels
#807915
is met grote rassen misschien zo, maar ik merk met mijn opgroeiende dwergjes niet zoveel.

Ik zie wél verschil in mijn pups (die half KVV/half brok krijgen)  en 'brok en pap-pups'...
Gebruikersavatar
Door Dian
#807918
Ik zie bij Rakker dat hij nu pas echt "hond" wordt. Z'n kop wordt wat breder en ook z'n hele lijf. Al krijg ik standaard de vraag of ie nog heel erg jong is (een jaar ofzo; komt waarschijnijk ook omdat hij niet dik is) :P Hij is al 3 geweest, eet nu een heel jaar vers.
Laatst gewijzigd door Dian op zo 12 aug 2007, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Boefke
#807919
Erna schreef: Er is 1 nadeel en dat is wanneer je aan tentoonstellingen meedoet. Het overgrote deel van de honden eet brokken en zijn vaak met 1 jaar al op volle sterkte. Ik merk nu dat het tot en met de jeugdklas niet zo heel erg veel uitmaakt maar zodra je een klasse hoger gaat dan zie je het verschil. Wat overigens straks in de openklas weer weg is. Het is de tussenfase van echte jeugdhond naar volwassenheid waarin je heel goed de verschillen ziet tussen honden die vers eten en honden die brokken eten. De verse honden doen langer over het uitzwaren. Maar behalen uiteindelijk hun normale hoogte en breedte en zitten strakker in het vel.
Dit is nou precies zoals ik het ook ervaren heb! Jammer genoeg ben ik dit jaar niet naar de clubmatch geweest, ik had graag het verschil nu willen zien. Maar vorig jaar was het werkelijk opvallend in de tussenfase.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#807979
Erna schreef: Ik vind dat de honden wel degelijk langzamer groeien op verse voeding dan op brokken. Het duurt langer voordat ze op volle sterkte zijn zeg maar. Niet dat ik het erg vind, van mij hoeft het allemaal niet zo explosief en zie ik graag dat ze langzamer hun grootte en breedte halen op een gezonde wijze. Ik ben ervan overtuigd dat ze hierdoor ook minder tot geen problemen krijgen met hun gestel en niet geheel onbelangrijk: Ze zijn 1 bonk spieren en niet dat fluffy vel wat je toch ook vaak bij honden ziet die brokken eten.

Er is 1 nadeel en dat is wanneer je aan tentoonstellingen meedoet. Het overgrote deel van de honden eet brokken en zijn vaak met 1 jaar al op volle sterkte. Ik merk nu dat het tot en met de jeugdklas niet zo heel erg veel uitmaakt maar zodra je een klasse hoger gaat dan zie je het verschil. Wat overigens straks in de openklas weer weg is. Het is de tussenfase van echte jeugdhond naar volwassenheid waarin je heel goed de verschillen ziet tussen honden die vers eten en honden die brokken eten. De verse honden doen langer over het uitzwaren. Maar behalen uiteindelijk hun normale hoogte en breedte en zitten strakker in het vel.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Door Ziviaantje
#808028
Indy groeide ook minder snel dan haar nestgenootjes, maar wel veel meer in verhouding. Haar nestgenootjes schoten in de hoogte met hun spillepootjes, Indy was compacter en steviger met mooie stevige pootjes. In september zie ik bijna alle nestgenootjes weer terug, ik ben benieuwd  ;) Ze is nu 15 maanden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door