Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door DaanTarah
#807779
Ik heb een vraagje over het slechte eten van Tarah.
Ze krijgt Carnibest kip/rijst of de lam/rijst. Soms ook wat ander kvv.
Of af en toe runderhart of pens of iets dergelijks.

Toen Tarah nog brokken kreeg was ze al een slechte eter. Toen we over gingen op kvv was het even wat beter, maar helaas is ze weer terug in haar oude patroon.

Nu is Tarah ongeveer 10 weken geleden aangereden door een auto. Hierbij heeft ze haar linkerachterpoot gebroken. Omdat ze in het begin echt niet goed kon staan zijn we haar in haar mand eten gaan geven. Op een gegeven moment moeten we het aan haar voeren (op het handje). Nu wil ze soms uberhaupt niet eten.

Bij de avond maaltijd is ze altijd enthousiast en loopt ze weer achteruit als ze ruikt wat er in de bak ligt. En dan gaat ze weer naar haar mand. Wel vrolijk en vragend kijkend. Maar als je dan met de bak naar haar mand gaat eet ze ook niet.
Op de ochtend maaltijd reageerd ze niet en die wil ze niet eten.

Ik herkende heel veel in het topic van Natasja en het niet goed eten van Benthe. Wij willen Tarah nu ook 1x per dag eten gaan geven.

Over hoeveel energie Taar heeft kan ik niet zoveel zeggen nu. Ze mag en kan niet zoveel. Wel is ze wat meer teneer geslagen sinds een paar weken. Als ze mee mag is ze vrolijk maar als ze in haar mandje of op de bank ligt dan maakt ze een zielige indruk.


Moeten we gewoon "cold-turkey" over naar 1x per dag?
Geeft je dan de gewenste daghoeveelheid of iets minder?
Kan die maag het wel aan als ze in ene zoveel eten naar binnen werkt?
Mag ze smorgens wel wat te snacken hebben?
Altijd na de avondmaaltijd krijgt ze wat te kluiven. Kan het gedragskundig kwaat als je dat ook geeft als ze slecht gegeten heeft?
Als ze slecht eet geef ik dan wel een lekker iets na de wandeling of juist niet?
Door Mevroi Kruim
#807831
Moeten we gewoon "cold-turkey" over naar 1x per dag?
Kan maar hoeft niet. Je kunt ook een maaltijd steeds verder afbouwen en de andere vergroten. Als je het echt op safe wilt spelen.
Geeft je dan de gewenste daghoeveelheid of iets minder?
Uiteindelijk dus gewoon de daghoeveelheid. Het kan zijn dat ze betre verteert met 1 maaltijd dus dat je op termijn moet minderen.
Kan die maag het wel aan als ze in ene zoveel eten naar binnen werkt?
Ja.
Ze kunnen zelfs wel, mits goed getraind, 3x de daghoeveelheid aan. Dat moet je uieraard wel met beleid opbouwen en zeker niet cold turkey doen.
Mag ze smorgens wel wat te snacken hebben?
Tja, wie zal het je verbieden  ;D ;D
Tuurlijk, als je dat wilt, je kunt het zo inrichten als jou past.
Maar eerlijk gezegd zou ik eerst maar eens zien dat ze weer normaal eet. En daarvoor kan het heel goed zijn om haar eens lekker honger te laten krijgen.
Altijd na de avondmaaltijd krijgt ze wat te kluiven. Kan het gedragskundig kwaat als je dat ook geeft als ze slecht gegeten heeft?
Ik zou er echt niet over piekeren een hond die met d'r eten zit te mutsen nog eens daarvoor te belonen met iets lekkers. Als er bij mij een niet wil eten gaat het eten weg en krijgt hij een dag niks.
Maar ik ben een hele nare hondenmishandelaar  8) en ik vind dat een hond die met z'n eten mutst iha een hond is die geen honger heeft en die hoeft dus niet te eten.
Als ze slecht eet geef ik dan wel een lekker iets na de wandeling of juist niet?
Zie boven.

Rovanne schreef ergens: toch knap van die honden hoe ze de bazen onder appel hebben.
En ik krijg de stellige indruk dat dat hier het geval is  ;) jouw hond laat je mooi door een hoepeltje springen.
Op een gegeven moment moeten we het aan haar voeren (op het handje).
Van wie moest dat? Dat meen ik serieus hoor. En ik denk dat het antwoord is: van je hond.

Kijk, ik weet dat er honden bestaan, hele zeldzame exemplaren, die echt een soort van anorexia ontwikkelen. Maar de overgrote meerderheid van slecht etende honden heeft dit van de bazen geleerd als een puik middel om lekker veel aandacht te krijgen. Hoe meer de hond met z'n eten trut hoe bezorgder de bazen worden en hoe meer aandacht en geteut het de hond oplevert. Die zou wel gek zijn als hij goed ging eten!
Als je hier geen probleem mee hebt: prima. Lekker uit de hand blijven voeren en mee trutten en tutten. Dat is je goed recht en jouw keus. Maar als je wilt dat je hond gewoon haar bak leeg eet zonder zeuren dan zul je toch de beloning van het niet-eten moeten afhalen. Dus vooral geen aandacht besteden aan niet eten. Ikzelf ben dus zo gemeen dat ik een niet etende hond een dagje extra laat vasten. DOe ik trouwens ook met mijn katten en ik heb heel vlot en goed etende katten  ;D

Je moet je iig realiseren dat je hond veel minder nodig heeft en dus ook veel minder honger heeft nu ze zo weinig doet. Dus de maaltijden moeten veel keiner zijn.
En verder is het een goede strategie om je hond eerst iets te laten doen voor haar eten, bv zitten, of af, wachten terwijl de bak neergezet wordt en dan pas met toestemming mogen eten.
Je zet de bak neer, zegt 'toemaar' oid, draait je om en gaat weg. Na 10 minuten haal je de evt.r est van het eten weg. En zo doe je het bij elke maaltijd.
Succes ermee!
Door pallas
#807890
Onze teef heeft ruim 6 maand rustig aan moeten doen.
Haar dagelijkse portie heb ik gehalveerd. Toen ze alsnog begon te mutsen met eten heb ik haar gewoon een paar dagen wat gegeven wat ze niet echt lekker vind...na een paar dagen at ze gewoon alles weer ;D voordeel is wel dat ze niet al te dik worden tijdens zo'n periode.
Door DaanTarah
#807900
::) Jullie hebben gelijk!
We hebben haar gedrag in de hand gewerkt :-\
We doen alle moeite om haar vooral aan het eten te krijgen.

We gaan hier jullie tips in gebruik nemen. Bedankt.
Door Boefke
#807925
[quote="DaanTarah"]
::) Jullie hebben gelijk!
We hebben haar gedrag in de hand gewerkt :-\
We doen alle moeite om haar vooral aan het eten te krijgen.

We gaan hier jullie tips in gebruik nemen. Bedankt.
[/quote]
Ach ja, ze kunnen er ook zo aandoenlijk bij kijken ;D Ik ben er ook ooit bijna ingetuind. Brokjes (toen nog) uit het handje. Gelukkig had ik het snel door en dacht op tijd: 'ja doeoeoei, zoek het lekker uit!' Sindsdien geen problemen meer.
Gebruikersavatar
Door Dian
#807928
Het valt soms ook niet mee om ze te weerstaan ;D ;D Rakker at totdat we op vakantie gingen 's morgens met graagte een klein beetje groente/vlees-mix. Na de vakantie most meneer niet meer :P Ik ook met de bak achter hem aan, en uit de hand vrat ie wel >:( Toen maar weer een poosje de bak neer gezet en hem het zelf uit laten zoeken. Hij wil dus blijkbaar niet meer, nu krijgt hij vanaf vandaag alleen nog 's avonds eten. Hij wil dit blijkbaar zelf :P
Door Nynke
#807958
Ikzelf ben dus zo gemeen dat ik een niet etende hond een dagje extra laat vasten.
Oh, wat ben jij wreed !! ;D ;D ;D ;) Wat intens gemeen  :o :o :o :D ;)

Nee hoor, je hebt groot gelijk, ik ben ervan overtuigd dat de meeste honden (en zeker cavaliers ::)) het baasje absoluut enorm in de maling nemen !!
Door DaanTarah
#807975
Als je gaat kijken naar de dingen die we doen.....OEPS Tarah heeft ons prima afgericht :-[
We hebben het nu ook zo met haar te doen. Ach goss. Arme stumper.

Je wilt alleen het allerbeste voor je dier. Maar nu komen we erachter dat al dat tuttelen echt niet het beste is. Eigenlijk moet je gewoon hard voor haar zijn. Niet moeilijk doen. Wil je niet dan heb je pecht. Maar het is zo moeilijk om dat vol te houden. Want ze heeft nu toch energie nodig om te kunnen genezen.

Maar we gaan het proberen. Vanmorgen heeft ze geen eten gekregen.
Ze leek het niet erg te vinden.

Owja als ze bij mijn ouders is eet je wel als een dijkgraver...daar zijn wat strengere regels dan hier. Alhoewel ik ook denk dat het komt doordat daar ook een hond is.
Door Femke
#807981
wij hebben hetzelfde probleem gehad met Loebas. En nog moet ik hem vooral niet aankijken als hij aan het eten is, want dan denkt hij dat er aandacht te halen valt en dan stopt hij acuut met eten.....
Het is een lange weg geweest om hem weer aan het eten te krijgen, als ze eenmaal in de gaten hebben hoe leuk het spelletje: "ik eet niet en dan ga jij allemaal gekke dingen doen" is..... :-\
Door DaanTarah
#808203
Als ze maar een keer eten heeft de hond dan meer kans op maagtorsie of is dit gelijk aan verdeelde maaltijden?

Vandaag heeft ze voor het eerst een maaltijd gehad. Dit ging prima.
Vanmorgen leek ze het helemaal niet erg te vinden dat ze geen eten aangeboden kreeg. En vanavond heeft ze alles achter elkaar opgegeten!
We waren wel ergens anders waar ook een hond in huis is, maar dan nog geen slecht resultaat.
Door Mevroi Kruim
#808213
De oorzaken van maagtorsie zijn niet bekend. Risicofactoren zijn vooral he eten van droogvoer en de bouw met een zeer diepe borstkas. Het is dus niet duidelijk of meer keren eten beter is dan minder keren eten, er is nooit een correlatie aangetoond.
Het klinkt gewoon alsof jullie hond 1x per dag wel prima vindt.
Mijn honden eten een keer of 5 per week maaltijden van verschillende grootte en dat bevalt mij hier echt prima.
Door Bobo
#835803
[quote="Femke"]
wij hebben hetzelfde probleem gehad met Loebas. En nog moet ik hem vooral niet aankijken als hij aan het eten is, want dan denkt hij dat er aandacht te halen valt en dan stopt hij acuut met eten.....
Het is een lange weg geweest om hem weer aan het eten te krijgen, als ze eenmaal in de gaten hebben hoe leuk het spelletje: "ik eet niet en dan ga jij allemaal gekke dingen doen" is..... :-\
[/quote]

Dat hebben wij ook gehad met Bobby toen hij Duck kreeg. Als je hem aankeek was het over, geen hap meer... ::)
Nu eet hij al weer jaren netjes met smaak zijn bak leeg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door