Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#803455
Bij een Golden is Ehrlichiosis geconstateerd en er vindt nu verteringsonderzoek plaats. Er zijn onverteerde botten gevonden en de link wordt nu gelegd naar de rauwe voeding. De opmerking werd gemaakt dat de gevoerde organen ook kunnen zorgen voor bloed in de ontlasting. Daar wordt nu verder naar gezocht. Maar uit een ander voorbeeld van deze ziekte kan bloed ook spontaan uit neuzen lopen of maagbloedingen veroorzaken.
Heeft iemand hier ervaring met deze ziekte en behandeling?

Ik hoop heel snel antwoorden te krijgen. Alvast hartelijk bedankt!
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op do 02 aug 2007, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#803692
Niet echt veel ervaring maar ik weet dat het voor stollingsstoornissen kan zorgen en dus bloedingen in organen. Dan zouden er ook puntbloedinkjes in het slijmvlies zichtbaar moeten zijn.
Alleen bloed in de ontlasting kan heel veel dingen zijn. ook een darmontsteking bijvoorbeeld.
#803699
Maar hier wordt toch gesuggereerd dat de organen die gegeten zijn door de hond voor spoortjes bloed in de ontlasting kunnen zorgen? Ik neem aan dat ze daar bedoelen dat je bijv. runderorgaan hebt gevoerd, er bloed wordt aangetroffen en dit dan runderbloed zou moeten zijn?

(lijkt mij echt zeer onwaarschijnlijk, als ze dit bedoelen, want bloed verteerd zowat direct en daar vind je - in kleine hoeveelheden gevoerd - niks meer van terug. Niet als bloed herkenbaar in ieder geval).
#803954
Hitam schreef: Niet echt veel ervaring maar ik weet dat het voor stollingsstoornissen kan zorgen en dus bloedingen in organen. Dan zouden er ook puntbloedinkjes in het slijmvlies zichtbaar moeten zijn.
Alleen bloed in de ontlasting kan heel veel dingen zijn. ook een darmontsteking bijvoorbeeld.
Dank je voor je reactie, Tannetje. Puntbloedinkjes, is dat hetzelfde als de openstaande poliepen in die darmwand die door teveel stuwing bloedingen veroorzaakt?

Wat ik veel lees is over neusbloeding, over de rest van die bloedingen haast geen info.
#803958
Lizzy schreef: Maar hier wordt toch gesuggereerd dat de organen die gegeten zijn door de hond voor spoortjes bloed in de ontlasting kunnen zorgen? Ik neem aan dat ze daar bedoelen dat je bijv. runderorgaan hebt gevoerd, er bloed wordt aangetroffen en dit dan runderbloed zou moeten zijn?

(lijkt mij echt zeer onwaarschijnlijk, als ze dit bedoelen, want bloed verteerd zowat direct en daar vind je - in kleine hoeveelheden gevoerd - niks meer van terug. Niet als bloed herkenbaar in ieder geval).
Ja klopt Lizzy, dat vermoedt die arts nu. Bij het eerste ontlastingonderzoek werden bloed en onverteerde botdelen aangetroffen. Bij het tweede ontlastingonderzoek was er haast geen onverteerd bot te vinden (vrouwtje heeft het inmiddels gemalen), maar er zat wel bloed in de ontlasting. Nu heeft die arts het vermoeden dat het 'bloed' wat in die organen zit wordt uitgescheiden via de ontlasting. Maar kan dat eigenlijk wel? Ik bedoel, wij geven onze honden uitgebloede karkassen toch? Zelfs in de organen is nog maar weinig bloed te vinden, of je moet elke dag lever geven. Of kan het zijn dat die vertering zo slecht is op het moment, dat ook het normale vlees en organen niet goed wordt opgenomen?
De hond moet nu een week op brokken en daarna volgt weer een ontlastingonderzoek. Maar......ik vind dat eigenlijk wel raar, omdat ik ook lees dat de bloedingen nooit constant zijn en momentopnames. Stel dat het toch een maag- of een darmbloeding is, dan kan het toch zomaar zijn dat het tijdens dat derde ontlastingonderzoek helemaal weg is?

Wat voor onderzoeken kunnen nog meer gedaan worden om te achterhalen wat die bloedingen veroorzaakt?

Heeft iemand hier ervaring met Ehrlichiosis en rauwe voeding? Wat is wijsheid in deze. Zelf zou ik doorgaan met rauw voeren, maar wellicht de boel gaan malen. Doet ze nu ook, maar ze is bang geworden. Ik denk dat als die hond dadelijk blijvend op brok staat, dat zijn weerstand dan helemaal niks meer is. Wat vinden jullie daarvan?
#804142
Bij Ehrlichiosis is rauwe voeding alleen maar goed, omdat dat de weerstand versterkt.

Puntbloedinkjes zijn kleine rode stipjes op de slijmvliezen van de bek bijvoorbeeld. Dan verliezen ze niet echt bloed maar zei je rode stipjes. Dat kan wijzen op een stollingsstoornis.

Ik snap niet zo goed waarom hij pecies moet weten waarom dat bloed in de ontlasting zit. Als is vastgesteld dat de hond Ehrlichiosis heeft dan moet hij daarvoor behandeld worden en dan zou het over moeten gaan.
#804299
SandraH schreef: Ja klopt Lizzy, dat vermoedt die arts nu. Bij het eerste ontlastingonderzoek werden bloed en onverteerde botdelen aangetroffen
Als er (bloed) in de ontlasting is aangetroffen, dan is dat in mijn ogen absoluut niet van orgaanvlees. Ten eerste laten ze het bloed uit de geslachte dieren lopen en ten tweede vind je van bloed niks meer terug. Onverteerde botdelen is overigens ook niet spannend. Dat hebben ze hier ook van tijd tot tijd wel eens, vooral bij de wat hardere botten zoals van geit en kalf.
Bij het tweede ontlastingonderzoek was er haast geen onverteerd bot te vinden (vrouwtje heeft het inmiddels gemalen), maar er zat wel bloed in de ontlasting. Nu heeft die arts het vermoeden dat het 'bloed' wat in die organen zit wordt uitgescheiden via de ontlasting. Maar kan dat eigenlijk wel?
Nee, volgens mij is dit dus onzin. Bloed dat niet levend is gehouden (in een levend dier dus), veranderd direct van samenstelling. Dat vind je als zodanig niet als bloed in de ontlasting terug.
Ik bedoel, wij geven onze honden uitgebloede karkassen toch? Zelfs in de organen is nog maar weinig bloed te vinden, of je moet elke dag lever geven. Of kan het zijn dat die vertering zo slecht is op het moment, dat ook het normale vlees en organen niet goed wordt opgenomen?
Ja.
Klopt.
Nee, in mijn ogen ook niet mogelijk. Neem een druppel bloed en leg 'm 1 uur op een bordje. Niet meer als bloed herkenbaar.
De hond moet nu een week op brokken en daarna volgt weer een ontlastingonderzoek.
Want?
Maar......ik vind dat eigenlijk wel raar, omdat ik ook lees dat de bloedingen nooit constant zijn en momentopnames. Stel dat het toch een maag- of een darmbloeding is, dan kan het toch zomaar zijn dat het tijdens dat derde ontlastingonderzoek helemaal weg is?
Ik ook. En ja, het zijn moment opnames. En het kan een ontsteking betreffen. En ja, volgend ontlasting onderzoek kan het weg zijn.
Wat voor onderzoeken kunnen nog meer gedaan worden om te achterhalen wat die bloedingen veroorzaakt?
Dat zou ik aan een internist vragen. Iemand als Paul Mandigers, WagenRenk.
Heeft iemand hier ervaring met Ehrlichiosis en rauwe voeding? Wat is wijsheid in deze. Zelf zou ik doorgaan met rauw voeren, maar wellicht de boel gaan malen. Doet ze nu ook, maar ze is bang geworden. Ik denk dat als die hond dadelijk blijvend op brok staat, dat zijn weerstand dan helemaal niks meer is. Wat vinden jullie daarvan?
Ook bij Ehrlichiosis is rauwe voeding alleen maar aan te bevelen! Ik zou de boel niet eens gaam malen. Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo goed. Is er echt veel bloed in de ontlasting aangetroffen? Er zijn zoveel oorzaken te bedenken voor bloed in de onlasting.... Ontstekingen in de darmen, parasieten, wormen. 

Lees anders ook dit: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=337
#804321
Hitam schreef: Bij Ehrlichiosis is rauwe voeding alleen maar goed, omdat dat de weerstand versterkt.

Puntbloedinkjes zijn kleine rode stipjes op de slijmvliezen van de bek bijvoorbeeld. Dan verliezen ze niet echt bloed maar zei je rode stipjes. Dat kan wijzen op een stollingsstoornis.

Ik snap niet zo goed waarom hij pecies moet weten waarom dat bloed in de ontlasting zit. Als is vastgesteld dat de hond Ehrlichiosis heeft dan moet hij daarvoor behandeld worden en dan zou het over moeten gaan.
Ik had het niet eerder geschreven, maar de hond heeft al een Doxycycline kuur achter de rug van 3 weken. Hij is speels en levendig, heeft een goeie eetlust en vertoont volgens het vrouwtje geen enkel zichtbaar symptoom van de ziekte op dit moment.
Op dat bloeden na dan.

Is hier iemand die de vertaling van puntbloedinkjes weet in het Engels?
#804324
Lizzy schreef: Als er (bloed) in de ontlasting is aangetroffen, dan is dat in mijn ogen absoluut niet van orgaanvlees. Ten eerste laten ze het bloed uit de geslachte dieren lopen en ten tweede vind je van bloed niks meer terug. Onverteerde botdelen is overigens ook niet spannend. Dat hebben ze hier ook van tijd tot tijd wel eens, vooral bij de wat hardere botten zoals van geit en kalf.
Nee, volgens mij is dit dus onzin. Bloed dat niet levend is gehouden (in een levend dier dus), veranderd direct van samenstelling. Dat vind je als zodanig niet als bloed in de ontlasting terug.
Ja.
Klopt.
Nee, in mijn ogen ook niet mogelijk. Neem een druppel bloed en leg 'm 1 uur op een bordje. Niet meer als bloed herkenbaar.
Want?
Ik ook. En ja, het zijn moment opnames. En het kan een ontsteking betreffen. En ja, volgend ontlasting onderzoek kan het weg zijn.
Dat zou ik aan een internist vragen. Iemand als Paul Mandigers, WagenRenk.
Ook bij Ehrlichiosis is rauwe voeding alleen maar aan te bevelen! Ik zou de boel niet eens gaam malen. Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo goed. Is er echt veel bloed in de ontlasting aangetroffen? Er zijn zoveel oorzaken te bedenken voor bloed in de onlasting.... Ontstekingen in de darmen, parasieten, wormen. 

Lees anders ook dit: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=337
Ja, ik weet helaas als geen ander wat bloed in de ontlasting kan veroorzaken en heb al de verschillende mogelijkheden aangegeven. Vandaar dat ik dat verteringsonderzoek en doorgeborduur op die organen die gegeten worden totaal niet snap in combinatie met die ziekte.

Hartelijk dank voor jullie reacties Lizzy en Tannetje. Is altijd prettig om die bevestiging te hebben. :)

Oja, heb nog een laatste vraag. Kan de Doxycycline maagbloedingen veroorzaken of de darmflora zo ontregelen dat er bloed wordt gepoept?
Ik weet nog wel dat Stanley met zijn AB-kuren ruim 3 maanden nodig had om de boel weer op te bouwen.
#804326
SandraH schreef: Ja, ik weet helaas als geen ander wat bloed in de ontlasting kan veroorzaken en heb al de verschillende mogelijkheden aangegeven. Vandaar dat ik dat verteringsonderzoek en doorgeborduur op die organen die gegeten worden totaal niet snap in combinatie met die ziekte.

Hartelijk dank voor jullie reacties Lizzy en Tannetje. Is altijd prettig om die bevestiging te hebben. :)

Oja, heb nog een laatste vraag. Kan de Doxycycline maagbloedingen veroorzaken of de darmflora zo ontregelen dat er bloed wordt gepoept?
Ik weet nog wel dat Stanley met zijn AB-kuren ruim 3 maanden nodig had om de boel weer op te bouwen.
Het spul kan wel maag/darmklachten veroorzaken. Misselijkheid, braken en diarree. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het middel ook bloedingen in maag/darmkanaal kan veroorzaken.
#805555
Hitam schreef: Puntbloedingen zijn petechiën. In het Engels zal het wel daarop lijken.

En is de Ehrlichia weg, na de kuur?
Dat laat ze op aanraden pas vrijdag onderzoeken. Volgens mij had dat al veel eerder moeten gebeuren. Ik heb alle info doorgespeeld. Nou maar afwachten.
Hartelijk dank voor jullie reacties.
#807727
Tannetje of een andere deskundige, wil iemand mij helpen?
Nu wordt Salmonella gediagnostiseerd, maar dat kan toch alleen uit speciale bloedtesten en ontlastingonderzoek wat in het lab gebeurt?

I took him to the vet last night and stool tested positive again.

First of all, I just want to mention what an amazing job the doctor did explaining Buddy's condition to me. English is not his first language and really struggles with it. He had all his books highlighted for me, Explained any question I had in detail. I was there for 2 hours and he didnt charge me for it. He let people wait while he answered ALL my questions and believe me, there were plenty!

I understand pretty well what the cause might be although it is hard for me to put into words here as I am not up on medical terms etc. Anyway, I did write some things down and hopefully it will make sense.

First he ran the test on the stool. It came back positive. He did testing on many different sections of the stool which indicated that it was not something going on in his rectum as that blood would most likely be fresh and not all through the stool.

He then ran blood work and everything was normal except his RBC...showed he was slightly anemic. Here is another thing...he mentioned that the RBC proliferated..Oh, I cant remember the name..something that starts with an M was elevated which indicates young blood cells being made. This is good news but also indicates bleeding. His plateletes were normal.

He then ran organ function test which all came back normal except his TP ( total protein ). The reading there was 7.7....the doctor believes this is elevated fibronogen. He said that this could be due to dehydration or chronic inflamation in the large bowel.....essentially, bacteria.

He said that it would most likely not be coming from the small bowel as is BUN was normal. That had a reading of 12.

Anyway, he said that he feels it might be bacteria so suggests antibiotics for 2 weeks and then restest his stool again. I pray this is what is going on...he feels it is but of course is not 100 % sure. He said after 2 weeks, we will do the xrays should it still test positive. He said that it is best this way as the xrays are extensive and would take about 8 hours. I agreed...we will see if this is the problem first.

The ehrilichiosis.....

When Buddy was first diagnosed back in january, the doctor was about 98 % certain that this is what he had. In Hualien, there is no test that can determine this for certain. I asked about having his blood sent away to be analyzed and he said he could do it but thought it wasnt necessary as he has seen so many cases and is so common here. Anyway, last night we decided to just go ahead and make absolute certain. He said it is best because with the bleeding, we want to make sure that these symptoms before were not because of something else. He feels it was the ehrilichiosis but now he wants to be certain just for peace of mind. So, Monday he will take blood and send this to Taipei for analasis. This will take one week for the results.

He also said that he didnt feel that the bleeding was this. He said that he also feels that 3 weeks is enough to treat the symptoms. This was just his opinion....I am not a doctor so I dont know..

I asked him about a tumor..could there be a tumor in his bowel and he said it is possible but probably not as his WBC was normal.

I asked what could cause the bacteria, if this is what it is and he said that he doesnt know. He said it could possibly be samonella. He didnt say this knowing I feed raw. I know that for sure because he had actually forgotten until I mentioned it again. I told him that Buddy eats raw chicken and he then said, it was possible this is what it is. He said that I should NEVER feed him raw chicken esp. in Taiwan. He said it is loaded with bacteria. He said cooked is fine, but never raw. That is the same with eggs he said. He is not suggesting this is what it is but said it is a possibility. Holy crap!! If this is true, how guilty do I feel????? Anyway, I cant even get into a food discussion right now. My head is spinning. That will fall into place...I have to follow my gutt on this one.

So, I think that is about it. So for now, the antibiotics..and take it from there.

OH, I almost forgot. The Dr. told me that the last time I was in, he decided to run blood tests on his dogs..or 2 of his dogs anyway. He has about 7 dogs, 5 cats, a civit and a pig!! Anyway, his golden, Harry tested positive for ehrilichiosis and he is mainly a hospital mascott. He said it is very common here. I asked him to test Harry's stool for blood just to see and he said he would do that for me. I am just curious you know? His Harry has never shown a symptom...he said he is just as lively as he was when he was younger. NEVER a symptom yet he is showing anemia. Strange heh?

OK, that is it. I hope I explained this alright.
#807752
Hm, het is een beetje chaos. Lastige is dat ik niet weet wat interpretatie is van de eigenaar en wat komt doordat de dierenarts niet zo goed Engels kan. Maar een en ander klopt niet.
SandraH schreef:
First he ran the test on the stool. It came back positive. He did testing on many different sections of the stool which indicated that it was not something going on in his rectum as that blood would most likely be fresh and not all through the stool.
Ik denk dat het hier om tests voor bloed in de ontlasting gaat? Niet voor salmonella?
SandraH schreef: He then ran blood work and everything was normal except his RBC...showed he was slightly anemic. Here is another thing...he mentioned that the RBC proliferated..Oh, I cant remember the name..something that starts with an M was elevated which indicates young blood cells being made. This is good news but also indicates bleeding. His plateletes were normal.
Ik vermoed dat hij reticulocyten bedoelt. Dat zijn jonge rode bloedcellen die normaal niet in het bloed horen te zitten. Dat geeft aan dat de hond weer nieuwe cellen aan het aanmaken is.
Het zegt niets over de oorzaak, maar het lijkt me duidelijk dat de oorzaak is dat er bloedverlies via de ontlasting is.
Goed is dat er voldoende bloedplaatjes zijn.
SandraH schreef: He then ran organ function test which all came back normal except his TP ( total protein ). The reading there was 7.7....the doctor believes this is elevated fibronogen. He said that this could be due to dehydration or chronic inflamation in the large bowel.....essentially, bacteria.
Ik snap niet hoe hij door een verhoogd (neem ik aan) eiwitgehalte in het bloed een bacteriele infectie verklaart. Het zou nog steeds de Ehrlichiosis kunnen zijn. Elke infectie kan een verhoogd gehalte aan globulinen (=eiwitten) veroorzaken. Dat hoeven geen bacterien te zijn.
Het kan ook zijn dat de hond ietje uitgedroogd is, zoals hij al aangeeft.
In elk geval geen PLE.
SandraH schreef: He feels it was the ehrilichiosis but now he wants to be certain just for peace of mind. So, Monday he will take blood and send this to Taipei for analasis. This will take one week for the results.
Dat is verstandig. Het is wel belangrijk om te weten hoe het met de Ehrlichiosis is.
SandraH schreef: I asked him about a tumor..could there be a tumor in his bowel and he said it is possible but probably not as his WBC was normal.
Als zijn WBC normaal is, pleit dat tegen een infectie. Ook tegen een bacterie. Met tumoren heeft het niets te maken. Dus die optie blijft nog open.

Volgens mij komt Ehrlichia inderdaad erg veel voor daar. En ik heb daar weinig ervaring mee. Dus of bloed in de ontlasting daar bij kan horen weet ik niet.
Het lijkt mij geen bacterie. Daar zou de hond ook behoorlijk ziek van moeten zijn, met koorts en diarree. Honden kunnen ook drager zijn van Salmonella, dan worden ze niet ziek, maar dan hebben ze ook geen bloed in de ontlasting.
Kennelijk is het bloedverlies wel zo erg dat hij er licht anemisch van wordt. Het is dus wel een serieus probleem.

Opties: ehrlichiosis, stollingstoornis, ontsteking darmen, tumor.

Hier in Nederland zou ik zeggen: kandidaat voor een endoscopie. Maar dat zal daar wel niet lukken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door