Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#807019
Sinds het hier zo droog is moet ik om de dag de hoeven van mijn ezels insmeren met hoevenvet. Ik gebruik hiervoor een "onguent" ofwel vet/zalf etc., dat met laurier geur bewerkt is. Er zitten natuurlijke vetten en vetzuren in, vitamines A, D3, en E. Bovendien zit er ook nog lanoline, vislever olie en plantaardige oliën in.
DAt is leuk voor mijn ezels maar de honden zijn er dol op. Ze zijn niet om de hoeven van de ezels weg te slaan (en dat is niet handig) en likken rechtstreeks uit het emmertje.
Ik maak me niet direkt zorgen want ze zijn er niet ziek van geworden. Ik vermoed zelfs dat het wel goed voor ze is. Kent iemand iets dergelijks?  En zou ik het ze regelmatig kunnen geven? Zo'n emmertje van een tientje scheelt nogal met een potje visolie....
groeten Dorine
Door vandunes
#807022
Ik merkte altijd dat de paarden het ook lekker vonden ruiken, maar ik liet ze niet likken. Ik denk dat het vooral die laurier is die zo aantrekkelijk is.
Door Mevroi Kruim
#807028
Tja ... al die vetten en vetzuren en vitamines, ik denk dat je de ezels dat hoevenvet beter kunt voeren  ;D ;D
Serieus, ik vet nooit de hoeven van mijn paarden in. Vet heeft als enig effect dat het voorkomt dat de hoef voldoende vocht kan opnemen. Niet handig dus. Hoefhoorn heeft vocht nodig om optimaal te functioneren.
Als het erg droog is zorg ik dat de paarden in het water kunnen staan, is het erg nat dan meer bewegen, dat zorg ook voor gezonde hoeven. En een droge standplaats.
Overigens zorgt laurierolie wel voor een sterkere hoefgroei maar niet voor betere hoornkwaliteit. Het nieuwe hoorn wordt bros en zwak. Niet iets dat ik graag zou gebruiken eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Door pike
#807535
Ik sluit me bij Kruimel aan. Hoeven invetten voorkomt dat de hoeven vocht op kunnen nemen en daardoor worden ze alleen maar droger. Elke goede hoefsmid zal dit overigens bevestigen en je geen potjes vet verkopen. En ik zou het ook niet aan mijn honden geven, het is niet bedoeld voor consumptie, en je weet dan ook nooit wat er nog meer in zit wat niet op de verpakking vermeld staat. 
Door Hanny
#807567
Zou het niet zo zijn, dat in ieder geval ezels wel met hun voeten op droge grond kunnen lopen, zonder daar ongemak van te ondervinden. Dacht, dat ze uit droge landen van oorsprong kwamen.
Logisch nadenkend zou ik dus eerder ongemak met veel vocht verwachten.
Zelf zou ik geen enkele behoefte hebben om vet te geven, zeker zolang ik niet zou weten, wat voor vet dat is.
In een zeer grijs verleden werden hoeven wel ingevet met paarden (van de slacht) vet. Op zich niet zo ongezond, maar ik denk, dat het nu wel ander vet is. Beetje afgewerkte olie er door heen en je kreeg mooie zwarte hoeven. Tijden veranderen en het hoevenvet verhaal ook, maar ik zie het dus absoluut niet als voeding.
Wat kunnen ze uit dit vet halen, dat er niet in hun gewone voeding zit? Volgens mij laxeert laurier, is toch niet iets van voeding voor honden.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Sonja
#807599
Ik zie een dergelijk product ook niet als iets dat ik mijn honden zou geven. En ook ik doe eeuwen met een potje hoevenvet daar ik de hoeven van mijn paard alleen invet voor het jaarlijkse onderlinge wedstrijdje bij ons op stal en verder niet. Bij droog weer spuit ik altijd lekker uitgebreid de benen af en ik ontdoe na het rijden wel altijd de hoeven van het bakzand voordat ik haar op stal of op de wei zet.
Door tieneke
#807625
Hier bekappen wij onze paarden op de natuurlijke manier en hoevenvet voegt dus niet veel toe,is het echt nodig smeer er dan pure zonnebloemolie op is nog veel voordeliger ook en de honden zullen het waarschijnlijk niet meer doen omdat het minder ruikt.
Dit trekt meteen in en blijft er niet op liggen.
Was een goede tip van een smid die onze paarden op de natuurlijke wijze bekapt heeft.
Wij gebruiken trouwens nooit meer smeersels omdat de hoeven nu in een geweldige conditie zijn sinds Jaco het zelf doet na een cursus natuurlijk bekappen.
Nadeel is wel dat hij ze haast iedere 3 weken moet bekappen,dat is een teken dat de hoeven supergezond zijn en hij het heel goed doet,normaal wordt een paard/pony om 8 weken of zelfs langer bekapt.
Door dorinekok
#807637
normaal gebruik ik ook zonnebloem olie. Goed en goedkoop. Maar dit emmertje zag ik staan en staat er om bekend juist wel de hoef in te trekken en niet er op te blijven liggen. Mijn ezeltje heeft inmiddels weer mooie hoefjes. Is een lekker ruig beest. Komen inderdaad uit drogere gebieden en juist daarom was ik verbaasd dat ze een beetje brokkelden (alle kenners zeggen me dat het helemaal nergens op lijkt en dat ik schromelijk overdrijf wat dat brokkelen betreft). Omdat ik veel met ze wandel hoef ik niet te bekappen en slijt het vanzelf. Ezelhoeven zijn niet helemaal te vergelijken met die van een paard omdat ze over het algemeen harder zijn. De hoefsmid, die komt voor mijn oude poney's hoefbevangenheid, raadde ook gewoon zonnebloem olie aan. Bovendien had ik met de ezelhoefjes ook nog nooit een probleem gehad vandaar dat ik ervan schrok.
Tja, ik vond het toch interessant om te zien hoe gretig de hondjes  het hoevenvet belikten. Ik zie niet dat er iets in zit wat ze echt niet mogen hebben dus het leek me een uitkomst. Stel je voort dat iedereen hier gereageerd had met: geweldig, doen! Dan was ik om geweest. Nou ja, dan maar verder met de visolie en de notenolie. Geen enkel probleem. Bedankt voor de feedback!
Door Mevroi Kruim
#807641
Het was ook een geintje hoor, dat je het de ezels zou moeten voeren! Het ging mij erom dat al die leuke interessante stofjes als mineralen vitamines sporenelementen en weetikveel geen enkele werking hebben als je ze aan de buitenkant smeert en al helemaal niet als je ze op hoorn smeert. Die stoffen werken het best als ze via de binnenkant komen.

Brokkelhoeven hebben meestal te maken met te lange draagrand aan de hoef gecombineerd met een afwisseling van nat en droog weer. Vooral veel nattigheid maakt de hoeven zacht en als er dan een droge periode achteraankomt en de hoeven krimpen kunnen er stukken uitbreken. Als de draagrand gelijk is met de witte lijn en de rand van de zool brokkelt er niks.
Door dorinekok
#807726
ah, kijk, dat zegt me meer:
we hebben hier inderdaad afwisselend nat en droog weer gehad. Vandaar dat het eerder nog nooit is voor gekomen. Eindelijk een antwoord waar ik wat mee kan (hoefsgewijs dan). En verder... misschien smeer ik het op mezelf want het ruikt heerlijk.
groetjes
Door Hanny
#807795
Heb het net even aan manlief gevraagd hoe, dat zit met vet en droogte.
Als het tijdelijk echt nodig is, dan de voetjes vochtig maken en dan vet, maar dun, er op. Paar keer per week.
Heb voor de zekerheid ook nog even gevraagd, of dat "paardenvet" wat we vroeger gebruikten dat ook echt was. Ja, het was manenvet en werd door iemand uit België gebracht.  Zou nu niet meer kunnen.
Ik heb ook ezeltjes gehad, een kleintje, daar wandelde ik mee en later een grotere, die kon heel netjes ons karretje trekken.  Leuk met de kindertjes.

Hanny
Door dorinekok
#808000
Leuk he!
mijn ezels zijn 4 en 3,5 jaar oud. ZE hebben hier een heerlijk leven en ik heb ze zo "opgevoed" dat ze prima mee aan een touw lopen. Heuvels af gaan ze los en dan rennen ze tot ze een lekker graasplekje hebben gevonden. Dit najaar ga ik ze voor het eerst echt beladen en voor het eerst een wandeltocht mee lopen van meerdere dagen met bagage. Maar alles heel voorzichtig hoor. Niet te zwaar en ze moeten nog leren met een "bat" te lopen, zo'n draagbaar. De bedoeling is dan om er in de toekomst echt ezeltochten mee te gaan organiseren.
Af en toe gaan er wel eens kinderen op en dan loop ik een paar honderd meter met ze. Het zijn echt geweldige dieren maar het zijn zeker geen paarden. Ik ben vast niet streng genoeg voor ze geweest want vaak gaan ze gewoon hun eigen gang en moet ik ze een paar kilometers verder weer ergens vandaan plukken. Maar altijd nog bter dan die veel te tamme dood gemaakte slome ezels.
Door allerlei omstandigheden en spit heb ik nu een maand niet met ze gelopen. (ze hebben evengoed 2 hectare om te huppelen) Hopenlijk slijten de hoefjes van Keesje weer een beetje bij als ik vanmiddag ga wandelen. HEt is al een stuk beter en ik smeer voorlopig even niet meer om te zien wat er gebeurt.
Daarmee blijft het vet ook in het emmertje en in de schuur en helaas voor de honden geen gesnoep. (voordat het topic naar een ezelsite doorgesluisd wordt..)
Door Mevroi Kruim
#808217
Misschien moet je de hoeven ff raspen. Als ze een tijd minder gelopen hebben worden de hoeven makkelijk te lang en dan krijg je al gauw dat ze gaan uitbreken als ze nat worden en daardoor wat zachter. Is op zich geen drama, alleen breekt er soms net wat meer af dan je zou willen; met raspen voorkom je dat.
Door dorinekok
#808377
Tja, dat is nu juist het gekke: ze worden helemaal niet te lang. De grond is hier hard en droog dus ze slijten vanzelf. Het bijraspen is geen slecht idee op zich om het er wat mooier uit te laten zien. Maar het lopen van gisteren was een rasp op zich en het ziet er weer keurig uit. Ik ben juist te bang dat de hoeven van Keesje te kort worden. Volgens de hoefsmid zien ze er trouwens keurig uit en heeft ze nog genoeg hoorn.  Wellicht moet ze beslagen worden als ze in de toekomst vaker met bagage gaat lopen. Voorlopig houd ik het strak in de gaten.
Door tieneke
#808392
dorinekok schreef: Tja, dat is nu juist het gekke: ze worden helemaal niet te lang. De grond is hier hard en droog dus ze slijten vanzelf. Het bijraspen is geen slecht idee op zich om het er wat mooier uit te laten zien. Maar het lopen van gisteren was een rasp op zich en het ziet er weer keurig uit. Ik ben juist te bang dat de hoeven van Keesje te kort worden. Volgens de hoefsmid zien ze er trouwens keurig uit en heeft ze nog genoeg hoorn.  Wellicht moet ze beslagen worden als ze in de toekomst vaker met bagage gaat lopen. Voorlopig houd ik het strak in de gaten.
Niet doen hoor!
Een gezonde onbeslagen hoef kan heel wat hebben,je zult zien dat je DAN pas problemen krijgt.
Kun je nog beter schoenen kopen die je er voor het rijden omdoet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door