Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Julie&Dokus
#807629
Hallo beste hondenliefhebbers,

Ik ben de trotse eigenaar van een prachtige Golden Retreiver reu, Dokus, van 3 jaar oud.
Dit jaar in maart-april ongeveer kreeg hij plots vreselijke jeuk. Eerst vreesde ik voor vlooien, maar gezien ik de frontline pipetjes gebruik en na uitsluiting van vlooien door de dierenarts, kreeg hij door de DA een spuit en pilletjes, beide met cortisone. Een soort hooikoorts bij honden zei de DA. Vanaf het moment dat ik stopte met de pilletjes begon de jeuk weer, opnieuw zo'n spuit en pilletjes. De jeuk herbegon ditmaal echter veel vlugger.
Ben ik onmiddelijk beginnen surfen op info hieromtrent op het net. Zo kwam ik bij KVV terct. Ik ben daar nu ongeveer 4 dagen mee bezig (ik weet het nog niet lang) en ik zie nu al dat het erger wordt, ik veronderstel dat dit het ontgiften is? Maar nu heeft hij een ontsteking op zijn penis en kan ik er gele vlekken op zien (ik denk etter). Ook begint zijn huid hier en daar wat zwart te zien, maar neit zoals olifantenhuid maar precies alsof het vol met kleine zwate pukkeltjes zit en zijn vacht wordt precies dunner en doffer. :-\
Heb al zo veel dingen gelezen dat ik zolangzamerhand in paniek geraak...de schildklier kan het zijn, de cheytiella-mijt, een auto-immuun ziekte, gewoon van het eten, allerlei soorten allergieën,...ik heb het gevoel dat ik doordraai!!
Straks afspraak met DA om die penis te onderzoeken bloedtest. Ikzal ook aandringen op een huidafkrabsel...het niet weten is zo vreselijk!!!!  :'(  :-[
Kan iemand mij een beetje geruststellen dat het allemaal mss niet zo erg is en dat het met dat versvoer en heel wat geduld echt zal beteren?
Ik wil alleen het allerbeste voor mijn Dokus!
MVG
Door Femke
#807642
Julie&Dokus schreef: Hallo beste hondenliefhebbers,

Ik ben de trotse eigenaar van een prachtige Golden Retreiver reu, Dokus, van 3 jaar oud.
Dit jaar in maart-april ongeveer kreeg hij plots vreselijke jeuk. Eerst vreesde ik voor vlooien, maar gezien ik de frontline pipetjes gebruik en na uitsluiting van vlooien door de dierenarts, kreeg hij door de DA een spuit en pilletjes, beide met cortisone. Een soort hooikoorts bij honden zei de DA. Vanaf het moment dat ik stopte met de pilletjes begon de jeuk weer, opnieuw zo'n spuit en pilletjes. De jeuk herbegon ditmaal echter veel vlugger.
Ben ik onmiddelijk beginnen surfen op info hieromtrent op het net. Zo kwam ik bij KVV terct. Ik ben daar nu ongeveer 4 dagen mee bezig (ik weet het nog niet lang) en ik zie nu al dat het erger wordt, ik veronderstel dat dit het ontgiften is? Maar nu heeft hij een ontsteking op zijn penis en kan ik er gele vlekken op zien (ik denk etter). Ook begint zijn huid hier en daar wat zwart te zien, maar neit zoals olifantenhuid maar precies alsof het vol met kleine zwate pukkeltjes zit en zijn vacht wordt precies dunner en doffer. :-\
Heb al zo veel dingen gelezen dat ik zolangzamerhand in paniek geraak...de schildklier kan het zijn, de cheytiella-mijt, een auto-immuun ziekte, gewoon van het eten, allerlei soorten allergieën,...ik heb het gevoel dat ik doordraai!!
Straks afspraak met DA om die penis te onderzoeken bloedtest. Ikzal ook aandringen op een huidafkrabsel...het niet weten is zo vreselijk!!!!  :'(  :-[
Kan iemand mij een beetje geruststellen dat het allemaal mss niet zo erg is en dat het met dat versvoer en heel wat geduld echt zal beteren?
Ik wil alleen het allerbeste voor mijn Dokus!
MVG
Hoi Julie!

Allereerst van harte welkom op Barfplaats. Ik kan me voorstellen dat je helemaal doordraait met dit soort klachten van je hond, het is verschrikkelijk om te zien als je hond zo achteruit gaat.

Ik zal een klein stappenplan schrijven wat ik zou doen als het mijn hond was.......

Ten eerste zou ik doorgaan met het geven van KVV, en wel om twee redenen: Enerzijds bestaan brokken voornamelijk uit koolhydraten en koolhydraten zijn een prima voedingsbodem voor gisten en schimmels. En gisten en schimmels veroorzaken/verergeren vaak huidklachten. Daarom zou ik er ook op letten dat je een KVV voert met niet teveen granen. Er zijn KVV waar toch nog een paar procent graan in zit, weliswaar veeeeeeeeeel minder dan in brok maar als jouw hond daar juist gevoelig voor is kan het net teveel zijn.
Anderzijds is jouw hond in deze situatie het meest gebaat bij een voeding die het beste bij hem past zodat zijn weerstand er niet onder te lijden heeft. Jouw hond kan alle energie gebruiken om te genezen, en een goede voeding levert minder strubbelingen voor het lichaam op dan baggervoeding. Dat de klachten erger worden kan heel goed te maken hebben met ontgiften: de huid is een orgaan dat kan helpen bij het afvoeren van afvalstoffen, en als jouw hond nu aan het ontgiften is dan kan dat hele grote gevolgen hebben voor de huidklachten.

Ten tweede zou ik wat supplementen geven die de huid kunnen ondersteunen en het reinigingsproces bevorderen. Ik zou kiezen voor een vis- en borageolie capsule en Chlorella. Borageolie is heel goed bij huidklachten en chlorella helpt het reigingsproces. Daarnaast bevat Chlorella een hele hoop goede vitaminen en mineralen en het helpt de weerstand enorm. De Chlorella zou ik heeeeeel langzaam opbouwen want als je te snel opbouwt en je hond krijgt een heftige ontgiftingsreactie dan is dat niet fijn voor hem. Ik zou beginnen met 2 keer daags 2 tabletjes, dan na 3 dagen overgaan naar 2 keer 3 tabletjes, weer 3 dagen later naar 2 keer 4 tabletjes etc. Je mag dit rustig opbouwen tot 2 keer 10 of 15 tabletjes, van Chlorella kan je haast niet teveel geven.
Hoe merk je nou of je te snel gaat? Je hond kan darmklachten krijgen (diarree) of maagklachten. 1 van mijn honden gaat enorm uit zijn bek (maag) meuren als ik te snel ga met chlorella.
Een week of anderhalve week nadat je gestart bent met de chlorella zou ik beginnen met de visolie en hou daarbij de helft van de volwassendosering aan.

Ten derde zou ik bij de dierenarts om een bloedonderzoek vragen om alle organen na te kijken, en met name de schildklier. Olifantenhuid en zwartverkleuring zie je toch vaak bij schildklierproblemen.

De penisproblemen kan ook te maken hebben met weerstand. Je zou het een paar keer per dag kunnen spoelen met gekookt en afgekoeld water met een paar druppels echinacea erin. En hoge doseringen vitamine c blijken ook goed te zijn bij voorhuid onstekingen.

Tegen de jeuk zijn ook wel wat homeopatische middeltjes op de markt. Kijk maar eens in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 022.0.html


De eerste twee stappen zijn geen therapie of medicatie, maar kunnen je hond wel ondersteunen om sneller beter te worden.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, want dit soort klachten gaat meestal niet van de één op de andere dag over. Daar kan weken of maanden overheen gaan.....

Groetjes Femke
Door tt-tjes
#807646
Ik denk dat die ontsteking gewoon een "puspiem"is, oftewel een voorhuidontsteking, heel normaal bij reuen. Hier kun je Hom. middelen voor gebruiken of een voorhuidcleaner van de DA.

Vwb die cortisone pilletjes, die halen alleen maar de verschijnselen weg, maar doen niets aan de oorzaak. Daar komt nog eens bij dat het grote troep is.

Als je hond pas 4 dagen op kvv zit dan zal hij waarschijnlijk ontgiftingsverschijnselen krijgen/hebben. Ga gewoon lekker door met het geven hiervan, het ontgiften, daar moet (bijna) elke hond doorheen dus laat je hierdoor niet ontmoedigen.

Het zwart worden van de huid kan idd betekenen dat hij een allergie heeft, als hij idd een pollen allergie heeft kun je van Puur Natuur de Puur Pollen geven, dat helpt bij heel veel honden.

Tik dit bij de zoekfunctie maar eens in, dan komt een heleboel naar boven.
Door Yvonne K
#807729
Hoi,
wat vervelend voor jou en je hond.
Ik heb ook een hond met een pollenallergie. En het kost tijd om uit te zoeken waar hij het beste op reageert.
Ik heb de puur pollen 1x gegeven: mijn hond heeft toen zijn beide oksels en borst kapot gebeten. Ik schrok me rot en heb het flesje met een grote gooi de prullenbak in gegooid.
Ik ben nu met een homeopatische DA bezig.
En de resultaten zijn beter.
Heel veel succes met het uitzoeken van een goede behandeling.
Door Femke
#807732
Yvonne K schreef: Hoi,
wat vervelend voor jou en je hond.
Ik heb ook een hond met een pollenallergie. En het kost tijd om uit te zoeken waar hij het beste op reageert.
Ik heb de puur pollen 1x gegeven: mijn hond heeft toen zijn beide oksels en borst kapot gebeten. Ik schrok me rot en heb het flesje met een grote gooi de prullenbak in gegooid.
Ik ben nu met een homeopatische DA bezig.
En de resultaten zijn beter.
Heel veel succes met het uitzoeken van een goede behandeling.
klassieke homeopathie is natuurlijk wel wat anders dan dit, Puur Pollen is een algemeen middel (daar zit van alles wat in) en een homepaat zoekt naar een specifiek middel voor jouw hond.
Door Kuszco
#807756
Hoi, heel vervelend ook ik ken dit probleem.
Alles wat je beschrijft hebben wij ook gehad.
Onze Lotje heeft een pollenallergie. Zij heeft twee jaar geleden een keer een cortisonkuur gehad ,daarna ben ook ik gaan surfen en hier terecht gekomen.
Lotje krijgt momenteel KVV carnibest eend rijst omdat ze ook jeuk kreeg van allerlei andere soorten vlees.
Momenteel gebruik ik van Puur Natuur druppels "Pollen"
Ze reageert er tot nu toe goed op. Ook haar oren hou ik goed in de gaten omdat die snel vies worden. Daarvoor heb je ook homeopathische druppels om schoon te maken van Puur Natuur.
Lotje heeft ook last van ontgifting gehad toen ze op KVV overstapte en dat heeft toch wel meerdere weken geduurd.
Verder kan ik zeggen dat zij ook een zwarte verkleurde huid heeft ,de olifantenhuid die zij in haar liezen en oksels had is weg. Daar ben ik al heel blij mee.Geleidelijk aan wordt de huid weer wat roser. Hoi hoi.
Je moet geduld hebben en vooral rustig blijven. Als je paniekerig bent voelt je hond dat ook en bij Lotje werd de jeuk dan alleen maar erger.
Nu bijna drie jaar later kan ik zeggen dat we veel gesurft hebben en veel geprobeerd. En het gaat beter. Het ligt ook een beetje aan het jaargetijde. Soms krabt ze dagen niet en ineens is het weer mis.
Ik ben ook probiotica gaan geven en met vlooiendruppels ben ik gestopt. Als ik die gegeven had was haar huid dagen geirriteerd en rood. En ik gaf ze iedere maand omdat wij eerst dachten dat ze een vlooienallergie had. Ik geef beide honden nu homeopathische spray en knoflookpoeder.
En goed controleren.
Ik wens je echt heel erg veel succes met je hond.En als je vragen hebt :Vraag maar raak!!
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door Julie&Dokus
#807794
Wow, ik moet zeggen ik vind het fantastisch hoe jullie allemaal zo begripvol enbehulpzaam zijn dat doet echt deugd. Ik woon in Belgie en jammergenoeg heb ik gemerkt dat Belgen soms heel wat minder begaan zijn met hun dieren dan in Nederland!
Al die producten, borageolie, clorella en puur natuur pollen...Waar zou ik die ergen kunnen kopen? Ik woon in Maldegem, niet zover van Zeeuws Vlaanderen dus (vlakbij Aardenburg, Oostburg, Sluis en zo) dus als iemand mij een tip kan geven waar ik die producten kan halen dan sla ik ze meteen in!
Deze middag ben ik met Dokus toch even naar de DA geweest, die penis zag er echt niet uit!
Heeft huidafkrabesl genomen en plakbandtest gedaan. Alles was negatief het is zeker niet van mijten of vlooien dus.
Toen ze een van de zweren heeft opengeduwd en het pus onderzocht, bleek dat het wel duidelijk een bacteriële infectie was, ook aan de penis dus. Wellciht was zijn immuniteit wat aangetast door de cortisone. Hierdoor en door het aanhoudend krabben krege de bacteriën zowat vrij spel! Plus punt zijn immuniteitssysteem was wel al volop in gang geschoten.
DA heeft hem dan een desinfecterende spoeling gegeven en nu moet Dokus aan de antibiotica om de infecties tegen te gaan. Dik tegen mijn goesting!! Want ik weet dat dat absoluut geen gezond spul is. Zal proberen hem de komende weken wat yoghurt te doen eten om de goede bacteriën wat in stand te houden.
Heb idd ook bloed laten nemen om te laten testen op de schildklier, mede omdat Dokus alsmaar lijkt te verzwaren terwijl hij eigenlijk niet meer eet...dit kan echter ook een gevolg zijn van die cortisone.
Enfin begin volgende week weet ik dan meer.
Hierna zal ik dan wellict nog eens bloed laten nemen om te testen waaraan hij precies allergisch is.
Ik blijf in ieder geval bij KVV! Al de verhalen die ik reeds gelezen heb (en het zijn er veel want ik ben al dagen niet van achter mijn pc te slaan!! :D) en logisch verstand (jawel, die ook nog  ;D) tonen aan dat dat de goede weg is. En ik zal zoveel mogelijk mensen hiervan proberen te overtuigen!
Ik kan me niet inbeelden dat iemand die graag dieren ziet het nog over z'n hart kan krijgen om ze systematisch te vergiftigen met al die commerciële troep!  >:(
Nogmaals dank voor al jullie steun! Dat doet echt deugd, want het huilen stond me nader dan het lachen!
Alle tips zijn welkom!
Vriendelijke groeten van mij en een dikke poot van Dokus!!!!!  :-*
Door Kuszco
#807996
Hoi Julie.
De produkten van puur natuur bestel ik allemaal op internet www.edera.nl. Daar kun je ook de doekjes om de oren te reinigen kopen. Hele zachte doekjes voor geirriteerde oren. De hond vindt het heerlijk.
Bij de antibioticakuur geef ik altijd probiotica. Dan moet je wel een goed soort geven vanwege de hoge zuurgraad in de maag bij honden.
Ik geef advanced multi-billion dophilus. Niet de goedkoopste,maar je hoeft maar een capsule per dag over het voer te strooien.Je doet twee maanden met een potje.
Dat bestel ik ook op internet. Ook geef ik Lotje visolie. Doils heeft iets nieuws Doils Skin schijnt heel goed te werken. Ik ben er nu 3 weken mee bezig.
Dat bestel ik bij de www.dierapotheker.nl
Je hoeft natuurlijk niet meteen alles te bestellen. Ik heb ook beetje bij beetje uitgeprobeerd.
Maar ik heb dus geen allergietest laten doen. Mijn DA is daar heel eerlijk in geweest. Het is enorm duur wil je een bloedtest met een huidtest laten doen en het resultaat is lang niet dekkend.
Daarom heb ik zelf heel veel uitgezocht en op dit moment ben ik tevreden.
Met Lotje ging het een tijdje geleden heel wat slechter.
Die tijd dat het beter zal gaan zal bij Dokus ook echt komen,maar niet van de ene op de andere dag. je moet zelf gaan uitzoeken.Het heeft bij ons ook zeker twee jaar geduurd voordat je wat oplossingen hebt.
Zo slaapt Lotje ook op katoenen dekens die ik zonder wasmiddel was. Ik doe continu aan homeopathische vlooien en tekenbestrijding. Allemaal heel belangrijk.
Als je vragen hebt zien we het hier wel of je stuurt een PB.
Veel succes met Dokus.
Door Yvonne K
#808135
Femke schreef: klassieke homeopathie is natuurlijk wel wat anders dan dit, Puur Pollen is een algemeen middel (daar zit van alles wat in) en een homepaat zoekt naar een specifiek middel voor jouw hond.
Ja dat klopt en voor mijn hond was dit te heftig.
Ik heb het genoemd om aan te geven dat je voorzichtig moet zijn met een algemeen middel.
Mijn voorkeur gaat toch uit om dit in overleg met een homeopaat te doen.
Door Julie&Dokus
#809741
Helabatjes!
Heb ondertussen resultaat van bloedonderzoek: niets aan schildklier (gelukkig  ::)! Wel was de hemoglobine wat laag en wat deshydratatie, maar DA (plaatsvervangend pas afgestudeerd) dacht dat het kon liggen aan het feit dat het bloedstaal eerst twee dagen is blijven liggen alverns het naar het labo is gestuurd en ging dit nog es navragen bij de DA zelf.
Het is dus zeker een allergsche reactie!!
Heb ondertussen die probiotica aangeschaft (heb Dokus voor ik die had gewoon iedere dag potje yoghurt gegeven).
Wel had ik nog een vraagje van die Puur Natuur Pollen op de site www.gezonddier.nl hebben ze naast de versie Pollen ook Puur Natuur Jeuk.
Welke van de twee zou ik het best kopen?
Iemand heeft mij een sgezegd dat homeopatische middelen niet helpen zolang men gewone medicatie neemt.
Zou ik dan moet wachten met dit aan Dokus te geven totdat zijn anibiotica kuur erop zit?
Doils skin visoli zou ik eventueel wel al geven, mag dat?
Dokus is alleszins verlekkerd op zijn nieuwe menu!! Vanaf ik zijn pot bovenhaal zit hij bijna kwispelend te wachten! Dat alleen al maakt voor mij al een wereld van verschil!  :) Af en toe geef ik hem ook es verse rauwe kippevleugels of -nekjes als toetje. Of een stuk rib of schenkel.
Alleen is het hier in België onmogelijk om aan kopvlees of vuile pens te geraken! Blijkbaar mogen ze dat niet meer omwille van volksgezondheidsregels e.d.  :-\
We zullen er zeker geraken! Desnoods ga ik eens naar de dierenkliniek in Yzendijke, zou ook homeopathisch zijn.
Heb eens gebeld naar een vereniging die lijsten heeft van homeopaten. Niets, nada, rien...wel geteld 6 homeopatische DA's in België waarvan dan nog es 4 in het Walenland!!
Heb al een paar hondenliefhebbers die ik ken aangesproken over het pincipe van vervoer en KVV. Zo'n ogen trekken ze  :o!! RAUW??!! BENEN??!! Rauwe groenten??!! Als ik er al een paar kan bekeren ben ik blij  :D!
Door Boefke
#809757
Hoi, mijn hond heeft ook allergische klachten. Ik gebruik puur natuur pollen en bij hem werkt dit goed. Hij is niet geheel klachtenvrij te krijgen (wel eens enkele weken, maar nooit langer), maar het scheelt een hele hoop. Of het middel ook bij jouw hond werkt is gewoon een kwestie van uitproberen. Het hangt natuurlijk af van waarvoor hij precies allergisch is. Dit kun je evt. laten testen met huid- en bloedonderzoek en dan een afgepast middel laten maken.
Kan het zijn dat hij aan zijn piemel jeuk heeft (gehad) en daardoor daar een bacterieele infectie heeft opgelopen? Mijn hond likt en bijt zijn piemel kapot als hij veel jeukklachten heeft (is gelukkig alweer een tijd geleden).
Ik denk idd dat je er verstandig aan doet om de ab-kuur eerst af te ronden. Ondertussen lekker kvv voeren. Na de ab-kuur kun je ook een ontgiftkuur geven, zoals bv groene leem, of drainage compositum. En de pollen proberen.
Hopenlijk gaat het gauw iets beter met je mannetje!
Door Julie&Dokus
#809789
Hoi,
Ja, hij heeft idd een ontsteking opgelopen aan zijn piemel. Zag/ziet er vreselijk uit dik, gezwollen en etter.
De DA heeft hem al een ontsmettend bad gegeven en het lijkt wat te beteren (etter droogt precies op). Hij heeft er wel nog steeds jeuk aan, want hij blijft er aan likken.
Een huidonderzoek is al gebeurd, daaruit blijkt dat het zeker niet parasitair is (geen vlooien of mijten).
Voordat ik zijn bloed laat trekken om te testen op allergiën, zal ik ,zoals je aanraadt, na zij AB kuur idd eens extra ontgiften en met de pollen proberen. Zie ik dan nog steeds geen verbetering zit er niets anders op dan bloed laten testen. Hiervan heb ik echter al van een paar mensen gehoord dat het niet alleen duur is (wat op zich geen dilemma is, want de gezondheid van mn Dokus gaat voor), maar dat het bovenal niet altijd zeker is.
Zo ken ik iemand die om de zoveel tijd een spuitje moest geven aangepast volgens uitslag van bloed, maar blijkbaar gaf dat neit veel resultaat en is zij ook overgestapt op homeopathie en versvlees.
Door Femke
#809796
ik weet het niet zeker, maar zou je de puur pollen en huidjeuk niet naast elkaar kunnen gebruiken (dat ze elkaar juist mooi aanvullen?)
Je zou het kunnen vragen bij puur natuur.....
Door Julie&Dokus
#809845
Hmmm, goed idee, nog niet aan gedacht zal ik zeker eens vragen.
Sowieso zal ik moeten wachten tot na de AB-kuur denk ik.
Nog iets: heb gemerkt dat sinds Dokus op KVV zit hij rustiger is geworden. Wel is hij vrolijk, alleen wat kalmer.
Heb hier op het forum gelezen dat dit kan zijn doordat er in hondenbrokken stoffen zitten waar honden soms wat hyperactief op reageren en wat opgefokt lopen of dat het door het ontgiften is.
Klopt dat?
Of zou dat door die antibiotica komen?
Door Kuszco
#810574
Hoi. Ik geef de puur natuur pollen ook naast de prodier huidjeuk.Maar momenteel heeft ze eigenlijk weinig jeuk dus ga ik alleen met de pollen door.
Zelf zou ik ook eerst de AB kuur afmaken.
Ik denk dat het inderdaad uitproberen is hoe hij hierop reageert. maar ik hoor er veel goede dingen over en zelf hebben we hier ook resultaat.
Bij een allergietest gaat het niet alleen om de kosten van de test zelf. Daarna komen er dan weer steeds nieuwe dingen bij die ook achteraf geen donder hebben geholpen. Mijn broer is zo echt duizenden euro's lichter gemaakt. In Belgie woont hij moet ik zeggen.Maar in Nederland zal dat niet veel anders zijn.
Hij is er jaren mee bezig geweest en het heeft niets geholpen. Dat vind ik zonde. Lotje is ook heel belangrijk voor mij en ik geef ook veel geld aan allerlei dingen uit,maar daar kies ik dan zelf voor snap je? Dat is mijn eigen beleid zal ik maar zeggen.
De visolie kun je rustig al geven. Je zult zien dat zijn huid beter gaat aanvoelen en er beter en rustiger uitziet. Lotje loopt nu dagelijks door bossen en weilanden en we mogen niet klagen. Een half jaar geleden hoefde ik dat echt niet te doen.
Toi toi. Ik hoop dat het bij jullie ook aanslaat.
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door