Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door isabelle
#807031
Hoi,

Onze teef is nu 7 weken drachtig. Als ik haar dieet vanaf nu als volgt ga geven:

25% vleesbot
10% groentemix
20% orgaanvlees
15% koolhydraten
25% spier(rood)vlees
5% extra

Kom ik dan zo een beetje in de richting?

Na de bevalling schroef ik haar vleesbot weer op tot zo ongeveer 60%. Nog meer tips voor na de bevalling, voor extra energie etc?

Groetjes

Isabelle
Gebruikersavatar
Door Angelique
#807036
Ziet er goed uit, ervanuitgaande dat je vleesbotten zo'n 50/50 zijn, want anders kom je wel op een heel laag botpercentage uit.

Na (of tijdens) de bevalling is yoghurt met een paar scheppen honing altijd lekker en hier wordt de kipbouillon ook dankbaar aanvaard en het is goed voor de vochthuishouding omdat er nu eenmaal veel vocht nodg is om melk aan te maken.
Zodra de eerste weeën daar zijn zet ik een paar kippoten (of andere kipdelen) op het vuur en trek daar bouilon (met dan aan Syl :) ) van die ze dan tussendoor en naderhand krijgt.
Een extra eitje mag ook na de bevalling.

Ik zie verder geen vis op je menu ???
Door isabelle
#807064
ALs ik de vleesbotten naar 30% doe op dit moment is dat wat beter, want niet alle botten die ik geef zijn 50/50. Vis heb ik eigenlijk onder het vlees geschaard. Of kan ik dat beter ergens anders onder scharen?Ze krijgen hier meestal zo 1 keer per week vis.
Door Lizzy
#807162
[quote="isabelle"]
ALs ik de vleesbotten naar 30% doe op dit moment is dat wat beter, want niet alle botten die ik geef zijn 50/50. Vis heb ik eigenlijk onder het vlees geschaard. Of kan ik dat beter ergens anders onder scharen?Ze krijgen hier meestal zo 1 keer per week vis.
[/quote]

Ik copier even het stuk uit de bieb. Volgens mij is 30% namelijk prima:

"De eerste 2 weken van de zwangerschap moet je de teef geen levertraanolie voeren. Dit bevat teveel vitamine A en kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in deze periode. Wees in de eerste 2 weken van de zwangerschap dus ook matig met lever (en voer het niet meer dan 2% a 3% van het totaal aan voeding). Maar, aan het eind van de zwangerschap en na de bevalling moet je vooral wel lever en vette vis en eieren en zuivel voeren. Doe je dat niet, vergroot je de kans op eclampsie. Lust je hond geen lever en vette vis en eieren en zuivel: voer dan levertraanolie.

De laatste weken van de zwangerschap ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals vlees, eieren, lever, niertjes, hersenen, lijnzaadolie, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 30% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer. Geef ook minder groente en fruit.

Tegen het eind van de zwangerschap heeft een teef ook koolhydraten nodig. Dit is om ervoor te zorgen dat de teef niet een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. De laatste 2 tot 3 weken van de zwangerschap geef je ongeveer 15% a 20% van het totaal aan voeding aan koolhydraatrijke voedingsstoffen (zoals geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, bruin brood, pompoen, etc).

Aan het eind van de zwangerschap kun je ongeveer de volgende percentages voeren: 30% a 40% vleesbot, 10% groentemix, 20% orgaanvlees, 15% a 20% koolhydraten, 5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten, etc. en de rest spiervlees (dat is ergens tussen de 5% en 20%, afhankelijk welke percentages je van de andere dingen voert).

Waarschuwing: geef de zwangere teef geen extra calcium! In het wild eten zwangere honden tegen het eind van de zwangerschap ook minder botten. Extra calcium gedurende de zwangerschap veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt! Meer informatie over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6277

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden naar zo'n 50% en zelfs 60% vleesbot. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Koolhydraten (in de vorm van granen) heeft ze nu niet meer nodig. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig.

Je kunt nu de volgende percentages gaan voeren: 50% a 60% vleesbot, 15% groente en fruit, 15% orgaanvlees, 5% extra's zoals zuivel, eieren, gemalen rauwe noten, etc. en de rest spiervlees.

Volgens Ian B heeft een zogende teef elke dag levertraanolie nodig. En de dosering is: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.

Een teef is zeer gebaad bij extra vocht. Rauwe geitenmelk met rauwe honing is een prachtige manier om de teef te voorzien van wat extra vocht en extra energie".

Kippenbouillon is natuurlijk ook perfect als vochtleverancier.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#807212
[quote="isabelle"]
ALs ik de vleesbotten naar 30% doe op dit moment is dat wat beter, want niet alle botten die ik geef zijn 50/50. Vis heb ik eigenlijk onder het vlees geschaard. Of kan ik dat beter ergens anders onder scharen?Ze krijgen hier meestal zo 1 keer per week vis.
[/quote]

Oke, vis kun je best onder vlees zetten, maar omdat het meestal apart vermeld wordt dat ik dacht je het helemaal niet gaf. Als je vleesbotten ruimer bevleesd  zijn dan 50/50 dan is 30% een beter percentage. Een zalmkop zou daar dan ook bij horen, maar een sardientje heeft een verwaarloosbaar gratenpakhuisje, dus die mag bij het vlees.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#807725
Ik zou ook tijdens de zoogperiode wat koolhydraten geven. De melk bevat ook aardig wat koolhydraten en anders moet ze dat van de eiwitten maken.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door