Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door star
#806651
Na al een aantal dagen heel veel gelezen te hebben op dit forum kom ik er nog niet uit (beetje blond).
Over ong 6 weken kan ik mijn border collie teefje ophalen dit is een brokken hondje dan maar ik wil haar gelijk over zetten op vlees.
Nou vroeg ik me af of het slim is om haar op CB of een aantal verschillende kkv merken met daarnaast iederdag een stukje echt vlees dus een kippen nekje, karkasje (gevogelte), kwarteltje enz. om te wennen want zo kan ik me in de tussen tijd beter inlezen en menus samen stellen als ze dan wat ouder is (6 maanden of een jaar??) geheel op barf over te zetten.

of moet ik me aan het bepaalde % per onderdeel houden en kan ik haar geen losse stukken vlees erbij geven dus naast de kkv?
Gebruikersavatar
Door Madera
#806657
In principe kan elke hond in 1 keer op vers overgezet worden. Kvv of Barf maakt op dat punt weinig verschil. Als je zelf niet zo bekend bent met BARF en je goed in wilt lezen hier is het denk ik idd een goed idee om eerst je pup op kvv te zetten en je verder in te lezen, en als je er zelf 100% vertrouwen in hebt pas je pup over te zetten.

Als je kvv wilt voeren en je wilt de moeite doen, je hebt de vriesruimte en je hond lust het is het aan te raden een aantal verschillende merken te voeren. Dat is goed voor de afwisseling, je krijgt zelf ook liever niet elke dag hetzelfde te eten.

Je kunt gewoon iedere dag een (deel van de) maaltijd vervangen door iets van vleesbot, spiervlees enz.
begin wel met zachtere botten zoals inderdaad kippennekken en karkassen, kwarteltjes, parelhoen konijn. (veelal klein gevogelte dus) als ze die goed verteert kun je botten van grotere dieren geven. Als tegen die tijd je ribben geeft geef dan geen enkele ribben maar een aantal ribben aan elkaar, met enkele ribben bestaat het gevaar dat ze deze in 1 keer inslikt. Geef trouwens altijd botten van jonge dieren. (oudere dieren hebben vaak te harde botten, deze zijn moeilijker te verteren)

Of je je dan aan bepaalde percentage moet houden hangt heel erg af van het aantal maaltijden per weeek dat je een zelfsamengestelde maaltijd wilt geven. als je 1 of 2 maaltijden kvv vervangt door een barfmaaltijd hoef je je niet druk te maken om percentages. als je echter nog maar de helft van je maaltijden aan kvv voert denk ik dat je toch een beetje op je percentages moet gaan letten. Pas zolang je kvv voert wel je orgaanvleespercentage aan,want in kvv zit veel orgaanvlees.

Volgens mij was dit alles, ik hoop dat je er iets aan hebt!
Door star
#806869
Heel erg bedankt voor de info ik ben er heel blij mee.

Dus dan word het 3x per dag een maaltijd waarvan 2x (sochtens en savonds?) CB oid (ik heb een grote vriezer speciaal voor de fretten aangeschaft vorig jaar van 7 laden dus daar kan ik wel wat laden van gebruiken) en een maaltijd (smiddags?) een kippennekje of kwarteltje oid.

en dan van de CB natuurmix en van de andere kkv compleet voor volwassen honden.

ik hoop dat ik het zo goed heb?

oja zou het beter zijn als ik haar dan die ene vlees maaltijd ook een beetje groente geef met b.v yoghurt? zodat ze dat vast leert kennen en eten? of krijgt ze dan te veel groente binnen met de CB.
kan ik dan beter b.v de ene dag met CB alleen 2x CB en 1x b.v kippen nek geven en de volgende dag 2x Bibi oid met vlees en groente omdat hier weeg geen of minder groete inzit?
Door Lizzy
#807167
star schreef: Heel erg bedankt voor de info ik ben er heel blij mee.

Dus dan word het 3x per dag een maaltijd waarvan 2x (sochtens en savonds?) CB oid (ik heb een grote vriezer speciaal voor de fretten aangeschaft vorig jaar van 7 laden dus daar kan ik wel wat laden van gebruiken) en een maaltijd (smiddags?) een kippennekje of kwarteltje oid.

en dan van de CB natuurmix en van de andere kkv compleet voor volwassen honden.

ik hoop dat ik het zo goed heb?

oja zou het beter zijn als ik haar dan die ene vlees maaltijd ook een beetje groente geef met b.v yoghurt? zodat ze dat vast leert kennen en eten? of krijgt ze dan te veel groente binnen met de CB.
kan ik dan beter b.v de ene dag met CB alleen 2x CB en 1x b.v kippen nek geven en de volgende dag 2x Bibi oid met vlees en groente omdat hier weeg geen of minder groete inzit?
Je kunt alle soorten Carnibest aan je pup geven, behalve de actief en light. Dat zou ik niet geven. En je hoeft ook niet alleen Carnibest te geven, je kunt ook andere merken geven. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de volwassen hond (hoewel die wel actief/light kan eten). En dan kun je inderdaad prima 2 maaltijd Carnibest geven en 1 maaltijd dingetjes als spiervlees, vleesbotjes, visjes, etc. Het percentage groente in Carnibest is niet zo hoog dus je kunt prima je pup nu al wennen aan het eten van groentemix. En je kunt gewoon een klein beetje geven, een paar keer per week. Dat kan niet mis gaan. Qua groente en of je Bibi of Carnibest voert: het maakt echt niet uit. Doe maar gewoon lekker wat uit komt! Ik zou zelf overigens niet alleen kippennek geven als vleesbotje. Want zowel Carnibest als Bibi bevat gemalen kippennek. Dus het is ook prima om af en toe kippennek te geven, maar een kwartel, konijn, parelhoen, eendennek zijn heel goed ter afwisseling.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door