Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Madima
#806155
Ok, ik heb me net pas voorgesteld maar val meteen even met de deur in huis....
Ik zit erover te denken om de honden volledig op vers voer te zetten. Diego eet haar brokken echt met tegenzin op en zou ze het liefst allemaal aan Mazu geven. Mazu vindt alles lekker, maar kan maar weinig hebben. Heb veel verschillende brokken geprobeert maar ze is de eerste 2 maanden hier flink aan de diarree geweest, non-stop. (ze is nu 4,5 maand)
Nu heb ik voor Mazu eindelijk goede brokken gevonden van Denkadog, die ik voer in combinatie met Energique. Vanaf de 2e dag dat ze Denkadog kreeg was ze eindelijk van de diarree af.
Diego krijgt ook half/half Energique, en de brokken van Carocroc. Doordat ik er het vlees tussen meng, eet ze de brokken tegenwoordig ook met heel wat meer smaak weg.
Wat ik tot nu toe hier heb gelezen is dat het best moeilijk is om honden van brokken naar vers te zetten, en dit zeker bij gevoelige honden. Ik neem aan dat mazu wel onder de gevoelige honden hoort en ben bang dat het weer helemaal opnieuw begint met de diarree, net nu ze het redelijk goed doet.
Een combinatie van brokken met barf is blijkbaar helemaal niet goed wegens vertraagde spijsvertering.  Ook staat er zoveel informatie hier dat ik eigenlijk geen flauw idee heb hoe ik nu moet beginnen...

De nadelen voor mij:
-We hebben geen grote vriezer, en ook geen ruimte om een grote vriezer neer te zetten, dus het zal waarschijnlijk erg duur worden.
- Ik ben bang dat Mazu er weer heel gevoelig op reageert
- Het schijnt behoorlijk te stinken, wij wonen op een flat dus kunnen het ook niet in een schuur kwijt of iets...
- Mijn vriend vind het vies en staat er eigenlijk ook niet achter. Eerst vond hij Energique ook onzin, maar hij ziet nu wel goed dat de honden het veel lekkerder vinden dan de brokken, en dat vind hij dan toch ook wel weer leuk
- Ik vind het enorm ingewikkeld, hoewel ik aaneem dat als je eenmaal een 2 weken menu hebt samen gesteld, je dit gewoon kan aanhouden met wat afwisseling tussendoor

De voordelen voor mij:
- Ze vinden het enorm lekker
- Als ze eenmaal over zijn op vers, zal Mazu zich ook lekkerder voelen. Ze heeft nu geen diarree meer maar eet wel meer gras dan eerst 
- Ik weet precies wat ze binnen krijgen
- Het is goed voor de vacht
- Minder ontlasting

Ik vind het moeilijk, zie door de bomen het bos niet meer en die percentages die je aan moet houden maken het er niet makkelijker op vind ik. Ook dat er verschillende methodes zijn, alleen met bot, bepaald percentage van het een en minder van het ander enz......
Wat zouden jullie doen??? Ik weet dat jullie allemaal helemaal voor vers zouden gaan maar wil graag een objectieve mening en geen gepusch dat ik perse nu meteen vers moet gaan voeren.
Ik weet het echt niet meer. Ik wil zo graag dat Diego haar hele maaltijd met smaak op kan eten en niet proberen de brokjes uit de bak te mieteren en alleen het vlees op te eten.
Mazu heeft nu dan geen diarree meer maar ik heb nog steeds niet het idee dat ze zich lekker voelt. Ze poept nog net zo vaak als toen ze hier net was, zo'n 6 a 7 keer per dag. Dit lijkt me ook echt niet goed voor een pup van 4,5 maand. Aan de andere kant wil ik natuurlijk ook niet dat de diarree terug komt.... Hoewel ze nu ze geen diarree meer heeft volgens mij soms juist weer te harde ontlasting heeft.
Dat is dus mijn dilemma, sorry voor de lap tekst  ::)
Door Femke
#806182
Madima schreef: Ok, ik heb me net pas voorgesteld maar val meteen even met de deur in huis....
Ik zit erover te denken om de honden volledig op vers voer te zetten. Diego eet haar brokken echt met tegenzin op en zou ze het liefst allemaal aan Mazu geven. Mazu vindt alles lekker, maar kan maar weinig hebben. Heb veel verschillende brokken geprobeert maar ze is de eerste 2 maanden hier flink aan de diarree geweest, non-stop. (ze is nu 4,5 maand)
Nu heb ik voor Mazu eindelijk goede brokken gevonden van Denkadog, die ik voer in combinatie met Energique. Vanaf de 2e dag dat ze Denkadog kreeg was ze eindelijk van de diarree af.
Diego krijgt ook half/half Energique, en de brokken van Carocroc. Doordat ik er het vlees tussen meng, eet ze de brokken tegenwoordig ook met heel wat meer smaak weg.
Wat ik tot nu toe hier heb gelezen is dat het best moeilijk is om honden van brokken naar vers te zetten, en dit zeker bij gevoelige honden. Ik neem aan dat mazu wel onder de gevoelige honden hoort en ben bang dat het weer helemaal opnieuw begint met de diarree, net nu ze het redelijk goed doet.
Overschakelen is echt geen ramp, de meeste mensen zetten hun hond cold turkey over maar je hebt ook een meer voorzichtige manier.
Ik zou op de volgende manier overschakelen, als je het niet vertrouwt om in 1 keer over te gaan:
-probiotica geven. Dit ondersteunt de darmflora en die is bij broketende honden waardeloos omdat ze steriel eten krijgen. Brokken missen de goede bacteriën die een hond juist zo nodig heeft.
- met kokend water overgieten. De eerste dagen giet je kokend water over het voer en dat laat je 10 minuten staan. Het rauwe is er dan af. Als dit goed gaat, dan roer je een gedeelte rauw door het 'gekookte'. Misschien gaat je hond aan de slinger, maar houd dit vol totdat de onlasting goed gaat. Dan weer wat meer rauw, bijvoorbeeld 1/3 rauw en 2/3e gekookt. Zo bouw je langzaam op totdat je geheel op rauw staat. Dat is de meest 'safe' methode om om te schakelen als je het niet vertrouwt.
Blijf ondertussen wel doorgaan met de probiotica (die kun je over het eten doen mits het weer agfekoeld is tot kamertemperatuur)
Een combinatie van brokken met barf is blijkbaar helemaal niet goed wegens vertraagde spijsvertering.  Ook staat er zoveel informatie hier dat ik eigenlijk geen flauw idee heb hoe ik nu moet beginnen...


Waar wil je beginnen? Met kompleet vers vlees (zoals Energique wat je al geeft?)
Of wil je zelf gaan samenstellen? Op het forum zijn verschillende categoriën voor deze 2 varianten, en in beide categoriën hangt bij Vragen & Problemen een beginnersdocument. Lees dat eerst eens door, daar vind je al heel veel info. Schroom daarnaast niet om wat te vragen  ;)
De nadelen voor mij:
-We hebben geen grote vriezer, en ook geen ruimte om een grote vriezer neer te zetten, dus het zal waarschijnlijk erg duur worden.
Ik had in het begin ook geen grote vriezer, maar ik kon een 12-kilo verpakking kwijt in 1 lade van de vriezer onder de koelkast. En daar heb ik het lange tijd mee gedaan (met twee honden, dat redde ik prima). Ik was met versvlees niet duurder uit dan met brok.
- Ik ben bang dat Mazu er weer heel gevoelig op reageert
Dit kan, maar het hoeft niet. Een hond is erop gebouwd om vers vlees te verteren en de meeste honden knappen juist alleen maar op als ze eindelijk voer krijgen waar ze voor gemaakt zijn. Als je rustig overstapt kan er weinig misgaan. Hooguit gaat je hond even aan de diarree maar daar komen ze ook wel weer overheen... (zorg wel dat je hond voldoende vocht binnenkrijgt!)
- Het schijnt behoorlijk te stinken, wij wonen op een flat dus kunnen het ook niet in een schuur kwijt of iets...
Sowieso stinkt compleet versvlees niet. Het enige wat ik echt vind stinken (en bijna iedereen hier op het forum) is vuile pens. Als je hier problemen mee hebt: koop dan geen hele pens in 1 keer (want zo'n ding weegt 13-15 kilo en die zal je toch op de één of andere manier in die diepvrieszakjes moeten krijgen  8)
Bij de meeste dierenwinkels kun je wel pens per pond of kilo kopen. Doe dat dan (als je KVV voert dan hoef je geen pens te voeren want dat zit er voldoende in).
Verdeel de pens over de voerbakken, sluit ze af met een bord en zet de bakken op het balkon om te ontdooien, of desnoods in de keuken. Zo ruik je er niks van. Als het etenstijd is dan haal je de borden eraf, en kunnen je honden eten.
- Mijn vriend vind het vies en staat er eigenlijk ook niet achter. Eerst vond hij Energique ook onzin, maar hij ziet nu wel goed dat de honden het veel lekkerder vinden dan de brokken, en dat vind hij dan toch ook wel weer leuk
Misschien kun je je vriend uitleggen dat een hond een vleeseter is. Laat hem het gebit van je honden maar eens vergelijken met dat van een koe, mens of paard. Je hond is van zijn gebit tot staart gebouwd om vlees te eten. En anders laat je hem hier eens een tijdje lezen. Mensen die rauw vlees aan hun honden voeren zijn geen freaks. Integendeel, iedereen is heel bewust bezig met wat ze hun honden te eten geven.
- Ik vind het enorm ingewikkeld, hoewel ik aaneem dat als je eenmaal een 2 weken menu hebt samen gesteld, je dit gewoon kan aanhouden met wat afwisseling tussendoor
Ja dat kan. Al doende leer je op gevoel wat je hond ongeveer nodig heeft maar in het begin kun je het beste een weekmenuutje opschrijven. Ik deed in het begin toen ik begon te barfen de verschillende vleessoorten in de juiste verhouding in een plastic zak in de vriezer, zo ongeveer in porties voor twee weken. Als ik aan het einde van de twee weken de zak leeg had, dan haden ze alles gehad in de door mij uitgerekende hoeveelheden. Nu gaat alles op gevoel, en weet ik dat ik bij mijn honden niet teveel dagen achter elkaar bot moet geven, of ik geef er wat orgaanvlees bij.
Op een gegeven moment merk je dat je geen lijstjes en tassen meer nodig hebt  ;)
De voordelen voor mij:
- Ze vinden het enorm lekker
Dat zal een ding zijn wat zeker is. Mijn Sunday at zijn brokken ook nooit, of met lange tanden. Het is voor mij nu iedere dag weer een feest om te zien hoe hij geniet van zijn eten!
- Als ze eenmaal over zijn op vers, zal Mazu zich ook lekkerder voelen. Ze heeft nu geen diarree meer maar eet wel meer gras dan eerst 
Dat denk ik wel, hoewel vers vlees niet zaligmakend is. Mijn honden eten ook regelmatig gras en met name die lange, sappige stelen.
- Ik weet precies wat ze binnen krijgen
Als je zelf samenstelt wel.
- Het is goed voor de vacht
- Minder ontlasting
dat staat als een paal boven water.
Ik vind het moeilijk, zie door de bomen het bos niet meer en die percentages die je aan moet houden maken het er niet makkelijker op vind ik. Ook dat er verschillende methodes zijn, alleen met bot, bepaald percentage van het een en minder van het ander enz......
Wat zouden jullie doen??? Ik weet dat jullie allemaal helemaal voor vers zouden gaan maar wil graag een objectieve mening en geen gepusch dat ik perse nu meteen vers moet gaan voeren.
Laat ik eerlijk zijn: een advies om brok te blijven voeren zal je hier niet krijgen, maar daarom zal je je ook niet aangemeld hebben op Barfplaats.
Je mag hier altijd met vragen terecht, en je menu posten zodat het eens doorgerekend kan worden. Er wordt met je meegedacht wat anders of beter kan. En je kunt een hoop menu's van anderen lezen, en daar leer je ook weer een hoop van.
De percentages zijn zo globaal gelijk, alleen is er wat variatie mogelijk. Dat is ook het voordeel van Barfen: doe je hond het beter op wat meer orgaanvlees of wat minder bot: dan kun je dat eenvoudig aanpassen.
Ik weet het echt niet meer. Ik wil zo graag dat Diego haar hele maaltijd met smaak op kan eten en niet proberen de brokjes uit de bak te mieteren en alleen het vlees op te eten.
Mazu heeft nu dan geen diarree meer maar ik heb nog steeds niet het idee dat ze zich lekker voelt. Ze poept nog net zo vaak als toen ze hier net was, zo'n 6 a 7 keer per dag. Dit lijkt me ook echt niet goed voor een pup van 4,5 maand. Aan de andere kant wil ik natuurlijk ook niet dat de diarree terug komt.... Hoewel ze nu ze geen diarree meer heeft volgens mij soms juist weer te harde ontlasting heeft.
Dat is dus mijn dilemma, sorry voor de lap tekst  ::)
Eigenlijk......vind ik Diego een hele slimme hond die precies weet wat goed voor haar is  8) :P
Begin anders eerst met fulltime energique (of een andere KVV) te voeren en ga langzamerhand war barfdingetjes toevoegen. Een kipkarkasje, een eendennek, een kippenvleugeltje of een beetje spiervlees.
Zolang je de helft van het eten nog laat bestaan uit KVV dan hoef je je nog niet zo heel druk te maken over percentages. Ik zou echter niet teveel orgaanvlees naast KVV geven aangezien dat al in ruime mate in de meeste KVV's zit.
Je zult zien dat je er steeds meer feeling voor krijgt en voor je het weet ben je 'ineens' al twee weken aan het barfen. Ik ben hier een paar jaar geleden (2003) begonnen met vers vlees en ik geloofde niet dat ik ooit zou gaan barfen maar gaandeweg heb ik (zelfs ik, zou ik haast zeggen) de smaak te pakken gekregen en nu genieten mijn honden en katten iedere dag van een heerlijk verse maaltijd.

Enne, lange teksten, dat kan ik ook  :P :P
Door anneke62
#806220
Ik heb eigenlijk niks toe te voegen aan wat Femke al schreef. Mijn twee honden heb ik drie maanden geleden overgezet op vers vlees (KVV) met regelmatig wat anders er tusendoor zoals kippepoten, sardientjes, lamshart e.d. Ik begon eigenlijk omdat mijn jongste hond, toen nog een pup van drie maanden, bij ons kwam en heel slecht at van de brokken. Ik heb hem in één keer overgezet op KVV en daar at hij gelijk heel goed van, hoewel het nooit een grote eter zal worden. De oudste, een labrador van 13 jaar, had zijn hele leven nog nooit iets anders gehad dan brokken, ook omdat hij een heel gevoelige spijsvertering had en overal van aan de dunne ging. Omdat hij zo ontzettend ging staan kwijlen bij het eten van Luca vond ik het zo zielig dat ik hem ook, voorzichtig, ben gaan overzetten. Dit heb ik gedaan door de brokken te mengen met vers en dan steeds meer vers en minder brok geven. Hij heeft echt nergens last van gehad!!!!! Wel heb ik zijn vacht en tanden enorm zien verbeteren in deze maanden en is zijn ontlasting nu ook super, véél minder en lekker stevig.
Ook ik heb geen ruimte voor een grote vriezer, maar net als Femke al schreef, in één lade van de vriezer past genoeg vlees voor twee weken. Als je echt zou gaan Barfen is dit waarschijnlijk niet zo, omdat die grote stukken nu eenmaal meer ruimte innemen.

Veel succes ermee!
Door peerle
#806303
Nog even een heel kleine opmerking als reactie op jouw uitspraak dat de poep nu misschien zelfs té hard zou worden : Als brokkenhond hebben de meeste honden maar een povere spijsvertering. Ze poepen minstens 3x per dag, en dan nog veel en slap. Als je dan rauw gaat geven kan het al snel lijken dat (in vergelijking met wat je gewend bent) de poep "te hard" wordt. Het is pas te hard als je hond na minutenlang persen er nog niks uit krijgt. Als het een beetje moeite kost is dat juist goed; zo kan de hond zijn anaalklieren gebruiken en verstoppen die niet (zo snel).

Groetjes, en veel succes met het overzetten (je honden zullen je dankbaar zijn),
Veerle

p.s. : ik begrijp trouwens zeker wat je bedoelt; al die verschillende methodes en richtlijnen, wat is het nou ? maar langzamerhand wordt het steeds helderder en duidelijker, de verschillende theorieën brengen uiteindelijk vooral accentverschillen en je honden zullen jou duidelijk maken wat het beste bij hen past. Geduld, en geloof me dat het allemaal makkelijker wordt !
Door DaisyD
#810492
Hallo Madima, als je niet zoveel vriesruimte hebt kan je ook proberen om je aankopen te combineren. Je wilt bv kip eten.. koop een hele kip, haal de borststukken (de filets) eraf en de achterpoten, die zijn voor jezelf, de rest is voor de hond. Bij de betere supermarkt kan je kippenmaagjes en levertjes kopen vaak verpakt in pakketjes van 2 a 300 gram. Dit mogen ze niet te vaak hebben en zo heb je geen hele voorraden in je vriezer. Als je het groter in koopt moet je al gauw een paar kilo lever, hart etc zien weg te stouwen in de vriezer.
De groenten kunnen ze met je mee eten, je koopt iets meer in en je gooit dat (gesneden) rauw in de voerbak. Alleen geen ui of aanverwante familie's voeren!
Loop je tegen sluitings tijd door de supermarkt dan vind je nog wel eens afgeprijsde verse vleesproducten, vaak op datum, maar zeer geschikt voor de hond. (geen varkensvlees of bewerkte producten kopen)
De kippennekjes laten zich gemakkelijk 'vormen' in de vriezer is mijn ervaring. Alleen de ribben endergelijke nemen veel ruimte in.
Succes en veel barfplezier

groetjes van Daisy; een gelukig barfende hond
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door