Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door aalsmeer
#805910
titer bepaling?
Ids dat dat ze bloed aftappen om te zien wat voor middelen er nog in het lijf zitten kwa enting en dat ze aan de hand daarvan bij injecteren?

Waar kanje dat doen?
Door daanentous
#806099
Met een titerbepaling meet je de antistoffen in het bloed tegen een ziekte. Bij honden kan dit voor drie ziektes te weten Parvo, Hondenziekte en HCC. Je meet dus geen "middelen" of entstoffen, maar je kunt wel zien of het dier nog redelijk beschermd is tegen een bepaalde ziekte. (100% bescherming bestaat niet, ook niet met een enting)
Als de titer (het aantal antistoffen) te laag is, kun je besluiten om te enten. Maar helaas zijn niet alle vaccinaties los verkrijgbaar, dus als de titer voor de ene ziekte heel hoog is, maar die voor de andere te laag, kan het zijn dat je dan toch voor beide zou moeten enten.
Een lage titer wil overigens ook niet altijd zeggen dat een hond volkomen onbeschermd is, want de geheugencellen kun je niet meten.
Voor een titerbepaling heb je maar een druppeltje bloed nodig en het duurt ongeveer een half uurtje.
Door aalsmeer
#806109
daanentous schreef: Met een titerbepaling meet je de antistoffen in het bloed tegen een ziekte. Bij honden kan dit voor drie ziektes te weten Parvo, Hondenziekte en HCC. Je meet dus geen "middelen" of entstoffen, maar je kunt wel zien of het dier nog redelijk beschermd is tegen een bepaalde ziekte. (100% bescherming bestaat niet, ook niet met een enting)
Als de titer (het aantal antistoffen) te laag is, kun je besluiten om te enten. Maar helaas zijn niet alle vaccinaties los verkrijgbaar, dus als de titer voor de ene ziekte heel hoog is, maar die voor de andere te laag, kan het zijn dat je dan toch voor beide zou moeten enten.
Een lage titer wil overigens ook niet altijd zeggen dat een hond volkomen onbeschermd is, want de geheugencellen kun je niet meten.
Voor een titerbepaling heb je maar een druppeltje bloed nodig en het duurt ongeveer een half uurtje.
Oke,
Ik ga is ff op die link kijken.
Bedankt ;)
Door 202Spots
#806183
daanentous schreef: Voor een titerbepaling heb je maar een druppeltje bloed nodig en het duurt ongeveer een half uurtje.
Het ligt eraan welke manier van titer testing er gedaan word...
Ik kom net terug van Dr.Dodds,en er is bij Cis & Tor 'n tubetje blood getapt,en dat word op 'n andere manier getest dan de TiterCHEKTM test kit.
"TiterCHEKTM tests titers for canine parvovirus and canine distemper virus, registering the degree of strength of the immune response in varying color shades.
If the test results denote a weak immune response level, blood samples can be sent to a veterinary laboratory for more comprehensive testing."

Ik hoor morgen pas wat de Lab.result is.
In 't engels hier meer te lezen over titers.
http://www.canine-epilepsy-guardian-ang ... r_test.htm
Door daanentous
#806217
Dat is waar, maar dit is de makkelijkste manier en ws ook een stuk goedkoper dan wanneer je het bloed laat opsturen naar een lab. Ik wilde het een beetje simpel houden voor de vraagsteller ;)
Door kyara123
#806293
weet iemand ook hoeveel zo'n titerbepaling ongeveer kost voor een hond en voor een kat?

Alvast bedankt
Door daanentous
#806367
Dat zou dus iets van 25,- euro zijn. Daarvoor kom ik hier nog niet eens voor 10 minuten in de spreekkamer van mijn dierenarts. Dat alleen al kost 30,- euro :o
Door Jojo
#810376
Kan je dat bloed ook bij je eigen da laten afnemen en dan op sturen eigenlijk?! Weet iemand dat ???
Door Netty
#810579
Jojo schreef: Kan je dat bloed ook bij je eigen da laten afnemen en dan op sturen eigenlijk?! Weet iemand dat ???
ik heb het toen gewoon bij mijn eigen dierenarts laten doen...........ik moest het doen vanwege dat ik haar meenam naar het buitenland
Gebruikersavatar
Door Hitam
#810604
Jojo schreef: Kan je dat bloed ook bij je eigen da laten afnemen en dan op sturen eigenlijk?! Weet iemand dat ???
Er zit bij de test een stukje vloeipapier met ingeponsde rondjes. Je kunt op de rondjes een druppel bloed laten vallen en dat laten drogen en het dan opsturen. Dan kan de test gedaan worden met de rondjes met bloed er op.
Door Hanny
#810737
Als ik je goed begrijp, dan moet je wel die test hebben om dat papiertje voor de druppeltjes bloed te kunnen gebruiken. Of lees ik het niet goed?
Jojo,
Als je graag bij je eigen dierenarts wilt blijven, dan lijkt me dat alleen zin te hebben, als hij de inentingen, die je wilt, apart kan geven. Anders moet je toch naar een ander, kun je dat net zo goed tegelijk doen.
Mijn dierenarts geeft die aparte entingen niet, ga ik daar voor dus naar een ander. Mocht ik eerst een titerbepaling willen, dan moet ik misschien wel weer naar een andere arts.

Hanny
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door