Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rosita
#80562
Waarschijnlijk heeft onze Ammy (duitse herder ruim 7 jaar) deze afwijking :'(. Al een maand of drie is hij zichzelf niet meer en heeft hij minder zin om te hollen en te spelen. Onze eigen DA heeft verkeerde foto's genomen waar niks op te zien is (geen HD) en ook zijn bloedbeeld was goed, maar mijn instinct zei me dat er toch iets niet goed zit. Vanmorgen voor een second opinie bij een andere DA geweest en deze zag het al met binnen komen. Ze zei dat Ammy niet helemaal goed liep (als een balet danser). Hij heeft dus hele lichte verlammingsverschijnselen die dus niet direct opvallen (hij zakt niet weg, loopt ook niet duidelijk te waggelen, maar erg stabiel loopt hij ook weer niet). Eind deze maand hebben we een afspraak in Emmeloord waar dan contrast foto's worden genomen en hopenlijk is hier operatief iets aan te doen. Wat ik graag zou willen weten is of er iemand hier ervaring heeft met dit soort operaties en afwijkingen en wat de voor en nadelen zijn.

Groetjes Rosita
Laatst gewijzigd door Rosita op wo 14 apr 2004, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#80618
Even aan het Google-len gegaan:

1) langzame hernia

2) botwoekeringen bij de overgang van de laatste lendenwervel naar het sacrum (heiligbeen). Deze botwoekeringen kunnen dusdanige vormen aannemen, dat als gevolg hiervan er zenuwuitval optreedt. De klachten kunnen zo ernstig worden, dat de hond geëuthanaseerd moet worden. Deze vorm is vooral bekend bij de Duitse Herder.
Fysiotherapie is een optie.

3) In dergelijke gevallen kun je het beste een combinatie gebruiken van de homeopathische middelen Osteocur (voor het botweefsel) en Neuralcur (voor de zenuwbanen). Van ieder 2 x daags 20 druppels door het voer geven. (quote)

Bij die 3e stel ik vraagtekens, want homeopatische middelen moeten opgenomen worden door het wangslijmvlies, niet de maag. Dus niet door het voer mengen.....

Wat verder helpt bij hernia's en zenuwaandoeningen is Hypericum Perforatum (St Janskruid) en Spondy-Vetsem van VSM.

Anders zou ik zeker een consult bij een homeopatische DA vragen......uit eigen ervaring weet ik dat DA's bij dit soort aandoeningen al gauw roepen Typisch Herder-probleem...weinig aan te doen"...maar de homeopatie kan dan wel degelijk nog wat voor je hond doen....

Peet
Gebruikersavatar
Door sylvia
#80630
He jakkes Rosita :-\ ik zou inderdaad als blijkt dat dat het is ook een homeopatische weg zoeken,vaak kan er dan toch nog heel wat verbeteren.
Geef Ammy een dikke knuffel van mij.
Door Rosita
#80659
De knuffel is ontvangen ;). Het klopt ook dat DA het vaak afschrijven als ouderdoms klachten (zoals onze eerste DA dus), maar de DA van vanmorgen was echt heel aardig, we hoefde zelfs niks te betalen :D, maar het blijft natuurlijk een reguliere arts. Ik zelf had ook al heel veel goeie dingen over fysiotherapie gelezen. Vanmorgen kregen we ook een info folder mee over deze aandoening. Daarin stond weer dat de therapie bestond uit pijnstillende ontstekingsremmende medicijnen, maar dat ook een operatie een optie is (er stond niks over fysio). Ik zelf krijg niet de indruk dat Ammy op dit moment veel pijn heeft (eet nog lekker en is nog vrolijk) dus als een operatie een grote kans van slagen heeft gaan we daar voor. Wanneer er niet geopereerd kan worden gaan we zeker voor fysiotherapie ipv alleen maar symptoom onderdrukking met reguliere medicijnen. Ammy is verder (vooral sinds vers vlees) een gezonde en vitale hond en kan nog een aantal jaar mee als een van deze behandelingen aanslaan. De vraag is alleen hoe erg het is. Van de DA heb ik gehoord dat het soms heel snel kan verergeren, ik hoop alleen dat ik er optijd ben bij geweest, ik zou hem echt nog niet kunnen missen :(.

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door Hitam
#81450
De klachten waren voornamelijk van eigenaren van honden zonder problemen. Er staat ook een flinke lijst met goede resultaten tegenover.
Bovendien hangt het er ook een beetje vanaf wat je verwacht. Ook zij kan bepaalde processen niet stoppen. Zolang er maar verbetering optreedt.
Door ine
#81490
Hitam schreef: De klachten waren voornamelijk van eigenaren van honden zonder problemen. Er staat ook een flinke lijst met goede resultaten tegenover.
Bovendien hangt het er ook een beetje vanaf wat je verwacht. Ook zij kan bepaalde processen niet stoppen. Zolang er maar verbetering optreedt.
Wat ik verwachtte (27 maart), is dat zij zou zien, wat vele leken wel zagen, dat Joop nog steeds niet goed loopt!
Helaas, Dorit was dolenthousiast, dat hij zo mooi liep! :-\
Hij deed dat echt niet!
Voor mezelf heb ik die laatste keer voor de zekerheid nog foto's van de onderrug en heupen laten maken. Geen afwijkingen!
4-4 weer wezen wandelen met meerdere BP-ers.
Wat die zagen, is dat het niet in de rug zit, maar in de hak van de rechterachterpoot!
Bij mijn 1ste bezoek is dat al door mij gezegd, dat het de rechterachterpoot was.
Ik ben 3x geweest en niets verder, dan alleen, dat Dorit blij is, dat hij ZO MOOI loopt! :-\ :'(
Ik heb hier eigenlijk niet over willen praten, maar ik wil niet, dat mensen er met TE hoge verwachtingen naar toe gaan!
Ik wens je alle sterkte met Ammy en kijk door de verhalen heen, blijf nuchter!
Knuffel! :-*
Door Helen
#81583
Oh Ine wat rot voor je. Wat kan dat dan toch zijn dan met Joop?? Naar welke echte professional kan je toegaan zodat hij Joop kan helpen?
Kan je nu nog eigenlijk met hem fokken??

groetjes+ sterkte Helen
Door ine
#81806
Helen schreef: Oh Ine wat rot voor je. Wat kan dat dan toch zijn dan met Joop?? Naar welke echte professional kan je toegaan zodat hij Joop kan helpen?
Kan je nu nog eigenlijk met hem fokken??

groetjes+ sterkte Helen
Het is vermoedelijk een oud trauma, maar daar moet ik dus inderdaad nog onderzoek naar laten doen!
Fokken kan gewoon. Op de erfelijke gezondheidspunten is hij helemaal goed!
Zelfs met 6 jaar nog geen stipje van artrose te zien op de heupen of de wervelkolom. (hogere deel van de rug was al bij eigen da nagekeken met foto's).
Tja, nu weer verder met de eigen da en eventueel een orthopeed! (€60 en 2x €45 armer)
Door Helen
#82132
Ine schreef:
Het is vermoedelijk een oud trauma, maar daar moet ik dus inderdaad nog onderzoek naar laten doen!
Fokken kan gewoon. Op de erfelijke gezondheidspunten is hij helemaal goed!
Zelfs met 6 jaar nog geen stipje van artrose te zien op de heupen of de wervelkolom. (hogere deel van de rug was al bij eigen da nagekeken met foto's).
Tja, nu weer verder met de eigen da en eventueel een orthopeed! (€60 en 2x €45 armer)
Wat ontzettend rot voor je... :(

groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op za 17 apr 2004, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#82146
Zou accupunctuur niet kunnen helpen ? Ik dacht dat dit bij Hernia wel goede resultaten gaf (bij mensen).

Sterke ermee, ik hoop dat je snel iets vindt dat helpt.

Elvira
Door Rosita
#82503
Jeetje Ine wat naar voor je :(. Jij kent je hond het beste en als hij volgens jou niet goed loopt dan is dat zo. Waren die foto's van Joop met contrast vloeistof gemaakt ???, ik geloof dat ze dan meer zien. Van Ammy worden 26 april ook foto's met contrast vloeistof gemaakt (een gewone DA mag dit niet doen). Gezien hij iedere week toch wel achteruit gaat denk ik wel dat ze iets vinden. Ik zou het natuurlijk heel erg vinden als Ammy inderdaad deze afwijking heeft :'(, maar dan weet ik in ieder geval wat hij heeft. Ben nu een beetje de dagen aan het aftellen tot de 26e (kan mij niet snel genoeg gaan). Het ergste zou ik vinden dat hij niet geopereerd kan worden, want dat betekend toch dat hij achteruit zal blijven gaan. Natuurlijk kunnen ze met fysio het een en ander wat recht trekken waardoor de zenuw misschien wat minder bekneld raakt, maar het is geen wonder middel. De symptomen van een zenuw beknelling zijn bij Ammy gelukkig nog (naar mijn mening) in een begin stadium. Hij kwispelt nog, is niet incontinent en loopt ook nog redelijk (beetje instabiel, maar hij kan ook nog rennen). Het enige wat mij het meest opvalt is dat hij heel af en toe door een van zijn achterpoten lijkt te gaan. Verder heeft hij al een maand of drie bijtplekken op zijn achterpoten. Eerst dacht ik dat het kwam door het weer en dat ik hem wat beter moest afdrogen. Na een wandeling zaten vooral zijn poten onder de modderspatten en vooral vlak na de wandeling had hij hier het meeste last van. Bij natuurlijk voor dieren heb ik toen wat zalf gekocht en dat een paar keer per dag er op gesmeerd. Het leek in eerste instantie beter te gaan, maar de laatste weken is het weer erger terwijl het juist minder regent. De DA die Ammy heeft doorgestuurd zei dat ze dat heel vaak bij honden met lumbo-sacrale instabiliteit tegenkomt. Doordat de zenuw wordt bekneld heeft hij waarschijnlijk continu een "slapende poten" gevoel wat hij wil wegbijten. Als hij geopereerd kan worden zou ook dit overgaan. Verder heb ik nog gelezen dat de operaties vaak wel lukken, maar dat het tijdens het herstel vaak mislukt. Mijn tante heeft een hond gehad die geopereerd was voor een hernia. Zes tot acht weken moest de hond rusten. De eerst week kreeg hij kalmeringsmiddelen, maar daarna mocht dat niet meer. Dan begint het pas zei ze. De hond is dan pijn vrij en voelt zich weer helemaal goed, hou hem dan maar eens rustig. Als Ammy geopereerd kan worden zal ik voor die tijd zeker eens nagaan wat op het gebied van homeopathie te krijgen is om hem toch wat rustig te houden (alle tips zijn welkom). Nu maar afwachten wat ze in Emmeloord gaan zeggen....

Groetjes Rosita
Door ine
#82622
Rosita, ik duim en leef met je mee.
Wat moeilijk allemaal, laten we hopen, dat er iets aan gedaan kan worden en dat dan ook de herstelperiode goed gaat!
Maar eerst de 26ste!
Pffffff, dat lijkt nog zo ver weg, tenslotte had je het liever al achter de rug gehad!
Mijn Joop heeft niets ernstigs hoor, dus maak jij je daar maar niet druk om. Denk maar om je eigen Kanjer en geef hem maar een dikke knuffel! :-*
Liefs en ik zal duimen voor een goede uitslag, waar jullie wat mee kunnen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door