Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tessa
#805820
Toen ik terug kwam van vakantie werd ik gebeld door iemand die een pup heeft uit het laatste nest van Pippi, het hondje is op een jarige leeftijd overleden aan iets wat ik door de sumiere gegevens die ik van het baasje kreeg niet thuis kan brengen.
Het hondje zou een parasiet gehad hebben die er voor zou zorgen dat hij de rode bloedlichamen zou vernietigen, hij heeft diverse malen een bloedtransfusie  gehad in Utrecht maar na twee dagen stortte hij vervolgens weer in.
Op het hondje is helaas geen sectie verricht,(dat wilde de baasjes niet want hij is toch dood dus wat schiet je er mee op >:() ik heb niet zo'n heel goed contact met dit baasje en ik was ook op vakantie dus ik wist het te laat, anders had ik ze wel gevraagd of er toch sectie verricht mocht worden op mijn kosten.Maar goed het is natuurlijk wel heel triest en ik heb geen idee wat het geweest zou kunnen zijn, ik denk zelf eerder in de richting van vergiftiging.
Heeft een van jullie enig idee in welke richting ik moet denken, ik vind het zo vreemd, het was een gezonde jonge hond.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#805829
Zo te horen babesia, een parasiet overgebracht door teken. Deze gaat in de rode bloedcellen zitten, vernietigt ze waardoor ernstige bloedarmoede ontstaat.
Of eventueel autoimmuun hemolytische anemie door een andere parasiet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#805831
Ach wat triest :'(

Van een parasiet weet ik het niet, maar ik heb twee honden gekend die zomaar ineenstorte en bij onderzoek bleek dat ze nog amper een rode bloedcel over hadden. Bij die honden was er toen sprake van een auto-immuunstoornis waardoor de witte bloedcellen de rode vernietigden.
Door Decibels
#805838
Babesiosis, ook babesiose, tekenkoorts of piroplasmose genoemd, is een infectie die wordt veroorzaakt door de parasiet Babesia. Babesiosis en de Lymeziekte worden allebei door dezelfde teek overgebracht, de dermacentorteek. Een infectie bij dieren met deze parasiet komt het meest voor. Het gebeurt maar zelden dat mensen worden geïnfecteerd. Na een tekenbeet bedraagt de incubatieperiode één tot drie weken, hoogstens zes weken. Na een bloedtransfusie kan dit zelfs 9 weken zijn. Babesia leeft in rode bloedcellen en vernietigt ze. Dit leidt tot koorts, hoofdpijn en spierpijn. De afbraak van de bloedcellen kan bloedarmoede veroorzaken.

Bij mensen van wie de milt is verwijderd, kan de infectie tot ernstige ziekte leiden met zelfs de dood als gevolg. In dit geval lijkt babesiosis op malaria. Dit gaat gepaard met hoge koorts, bloedarmoede, geelzucht, nierinsufficiëntie en donkere urine. De meeste gevallen van de ziekte in de Verenigde Staten, die werden opgelopen nabij de kust van New York en Massachusetts, zijn niet ernstig.

Er zijn bij mensen ongeveer 30 gevallen bekend in West-Europa, vooral bij mensen zonder milt. Hierdoor is het verloop van de ziekte veel ernstiger dan bij de Amerikaanse gevallen. In Nederland zijn besmette teken aangetroffen maar er zijn tot nu toe nog geen patiënten bekend.

Tot voor kort beperkte deze aandoening zich in Europa tot de warme, en in mindere mate tot de gematigde gebieden op aarde. In 2004 werden echter in de regio Den Haag een aantal gevallen waargenomen in honden. De Babesia-bloedparasiet (Babesia canis) is een een protozoaire bloedparasiet en dringt de rode bloedcellen binnen. Ziekteverschijnselen zijn kortademigheid, koorts, rode urine en plotselinge sterfte. Een hond kan besmet raken door een tekenbeet, als deze teek zich eerder heeft volgezogen met bloed van een besmet dier. Het duurt 24 tot 48 uur voordat de Babesia's besmettelijk worden. Daarom moeten de teken snel verwijderd worden. Ook zijn er bestrijdingsmiddellen tegen teken, zoals spot-on pipetten, speciale tekenbanden en sprays. Ook is het mogelijk de hond in te laten enten tegen tekenkoorts, maar dit biedt geen volledige bescherming.
Door tessa
#806113
Dit moet het dan inderdaad geweest zijn denk ik,
volgende week komt de dochter van die mevrouw haar hondje laten trimmen, dit is een broertje van het overleden hondeje, dan zal ik eens vragen of dit haar bekent voorkomt.
In ieder geval bedankt voor de info! :-*
Door madelonverschoor
#806153
Het lijkt inderdaad op piroplasmose, tot voor kort waren de dierenartsen in Nederland ervan op de hoogte, maar beseften niet dat het ook in Nederland voor kon komen.
Ik woon in Frankrijk en iedereen kent de ziekte hier, heeft je hond plotseling hoge koorts, is zijn gedrag veranderd enz testen ze eerst op zoals wij het hier noemen piro.
Als je er te laat bij bent, is er niets meer aan te doen aangezien de organen dan te ver aangetast zijn.
4 jaar geleden is er een hond uit een van mijn nesten aan iets onverklaarbaars overleden, nu ik in frankrijk woon en verschillende gevallen van piro heb meegemaakt weet ik bijna zeker, dat het piro was.

madelon
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door