Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#804973
Volgende week gaan de eigenaren van de stal waar mijn paard staat met vakantie. Er komt een oppas voor de paarden en mij is gevraagd of ik dagelijks de doorligplekjes van hun hond wil verzorgen en indien nodig verbinden.
De hond, Doddy, is een verhaal op zich. Het is een kruising herder/bordercollie en ze is 17 (!) jaar oud. Een paar jaar terug heeft ze al een keer een hersenbloeding gehad, maar daar was ze goed van hersteld. Een week of 6 terug heeft ze er waarschijnlijk weer één gehad, want toen kon ze plotseling niet meer opstaan en leek ze wel doof en blind aan één kant. Als je haar overeind hielp dan liep ze zwalkend en gedesoriënteerd rond. In overleg met de da werd besloten het een paar dagen aan te kijken, maar gezien haar leeftijd was er weinig hoop op herstel. De eerste dagen bleef dat herstel ook uit en toen ik naar Kroatië vertrok heb ik dan ook afscheid van haar genomen omdat ik dacht dat ik haar niet meer terug zou zien.
Toen ik ruim twee weken later terug kwam trof ik tot mijn stomme verbazing Doddy weer op haar vertrouwde plekje aan. Bleek dat ze toch nog weer was opgeknapt!
Haar gezichtvermogen en gehoor lijken weer wat hersteld en hoewel ze moeilijk opstaat loopt ze wel weer gewoon recht. Haar wandelingetjes worden ook weer steeds een stukje langer. Toch heeft ze door het vele liggen van de laatste weken doorligplekjes gekregen. Het begon met één plekje aan haar achterpoot, maar die is inmiddels alweer aardig genezen. Alleen is ze vervolgens meer op haar andere zij gaan liggen en nu heeft ze daar twee plekjes.
Met het warme weer heeft ze ook niet zo veel zin om op haar dekentje of kussentje te liggen en gaat ze liever op de stenen vloer liggen, maar dat is natuurlijk niet gunstig voor die plekjes.
Ik vroeg me af of ik, naast het verzorgen van de wondjes verder nog iets zou kunnen doen. Volgens mij hangt het ontstaan van doorligplekken ook samen met een verslechterde bloedsomloop. Misschien iets van massage ofzo?
Laatst gewijzigd door Sonja op zo 05 aug 2007, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#805031
Ach hemeltje, wat een oudje! Ik ken eigenlijk geen zalfjes om doorligplekken te voorkomen. Volgens mij helpt daar ook, qua zalfjes, niet veel (niks) tegen. Wat overigens wel schijnt te helpen is extra eiwitten + vitamines. Kweet niet wat ze eet?
Door conleeuw
#805042
wat een kanjer, jij heb het wat mij betreft wel goed, massage, wat niet meevalt met zo'n outje, omdat er niet veel spier weefsel is, maar dat helpt met de doorbloeding en warmte, maar het is aardig warm dus daar hoef je niet nog meer warmte toe te voegen, lekker masseren, dat wil wel eens helpen om de doorbloeding te bevorderen ;)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#805044
Voor zover ik weet eet ze van alles wat: brok en blik afwisseld met iets van smuldier ofzo.
Een zalfje om te voorkomen lijkt me toch moeilijk, want je weet nooit waar een nieuwe plek zal ontstaan, dus dan zou je de hele hond in moeten smeren. Ik zal wel wat masseren ter bevordering van de bloedsomloop. Maar die eiwitten en vitamines is misschien ook wel een goed idee.
Door Mevroi Kruim
#805310
Doorbloeding goedhouden is het enige dat echt helpt om doorligplekken te voorkomen. Dus toch echt op iets zachts, voor mensen hebben ze tegenwoordig volgens mij speciale luchtbedden tegen decubitus maar ook dan moeten ze regelmatig gekeerd worden. Dus Regelmatig keren/ opstaan en anders gaan liggen en idd masseren. En zeer regelmatig kleine stukjes lopen.
Door Decibels
#805315
Sonja schreef: Volgende week gaan de eigenaren van de stal waar mijn paard staat met vakantie. Er komt een oppas voor de paarden en mij is gevraagd of ik dagelijks de doorligplekjes van hun hond wil verzorgen en indien nodig verbinden.
De hond, Doddy, is een verhaal op zich. Het is een kruising herder/bordercollie en ze is 17 (!) jaar oud. Een paar jaar terug heeft ze al een keer een hersenbloeding gehad, maar daar was ze goed van hersteld. Een week of 6 terug heeft ze er waarschijnlijk weer één gehad, want toen kon ze plotseling niet meer opstaan en leek ze wel doof en blind aan één kant. Als je haar overeind hielp dan liep ze zwalkend en gedesoriënteerd rond. In overleg met de da werd besloten het een paar dagen aan te kijken, maar gezien haar leeftijd was er weinig hoop op herstel. De eerste dagen bleef dat herstel ook uit en toen ik naar Kroatië vertrok heb ik dan ook afscheid van haar genomen omdat ik dacht dat ik haar niet meer terug zou zien.
Toen ik ruim twee weken later terug kwam trof ik tot mijn stomme verbazing Doddy weer op haar vertrouwde plekje aan. Bleek dat ze toch nog weer was opgeknapt!
Haar gezichtvermogen en gehoor lijken weer wat hersteld en hoewel ze moeilijk opstaat loopt ze wel weer gewoon recht. Haar wandelingetjes worden ook weer steeds een stukje langer. Toch heeft ze door het vele liggen van de laatste weken doorligplekjes gekregen. Het begon met één plekje aan haar achterpoot, maar die is inmiddels alweer aardig genezen. Alleen is ze vervolgens meer op haar andere zij gaan liggen en nu heeft ze daar twee plekjes.
Met het warme weer heeft ze ook niet zo veel zin om op haar dekentje of kussentje te liggen en gaat ze liever op de stenen vloer liggen, maar dat is natuurlijk niet gunstig voor die plekjes.
Ik vroeg me af of ik, naast het verzorgen van de wondjes verder nog iets zou kunnen doen. Volgens mij hangt het ontstaan van doorligplekken ook samen met een verslechterde bloedsomloop. Misschien iets van massage ofzo?
ach gosh...dat oudje...!  is dit misschien iets voor haar? Een warmte/koel mat. Er zitten korrels in die een soort gel worden als ze in kontakt komen met water. Dus zowel voor koud als warm weer. Ik denk dat de gel zich wel vormt naar het lichaam, waardoor minder kans op doorligplekken?
Afbeelding

te koop bij hondenartikelen.nl
Gebruikersavatar
Door Sonja
#805544
Het probleem is dat deze hond altijd in de stal heeft geleefd en dus ook niets anders wil dan daar bivakkeren. Maar dat houdt wel in dat ze niet 24 uur per dag in de gaten kan worden gehouden. Als ze zelf ergens anders dan op haar kussen wil gaan liggen dan wordt dat niet altijd snel gezien. Ik ben ook maar 1 x per dag op stal, en kan dus ook niet meer doen de wondjes verzorgen en 1 x per dag wat masseren en haar laten lopen.
Aan zo'n koelmat heb ik ook gedacht, kan de eigenaren wel eens die tip geven.
Door Lil
#806022
Ik heb nog een `dure`oplossing: een hele mooie kuntslederen mand (biabed), is lekker koel, zachte schuim die stevig genoeg is. Boris en ik zijn er helemaal verliefd op. Ik omdat hij zo makkelijk is schoon te maken, Boris omdat hij zo onwijs goed ligt.

Verder zou ik idd calendula zalf of aloe vera erop doen. Maar of dat helpt bij doorligplekken....

enne misschien helemaal overzetten op smul, als dat bij zo´n oudje nog gaat... en als de baasjes dat willen.
Door Decibels
#807192
Lil schreef: Ik heb nog een `dure`oplossing: een hele mooie kuntslederen mand (biabed), is lekker koel, zachte schuim die stevig genoeg is. Boris en ik zijn er helemaal verliefd op. Ik omdat hij zo makkelijk is schoon te maken, Boris omdat hij zo onwijs goed ligt.

Verder zou ik idd calendula zalf of aloe vera erop doen. Maar of dat helpt bij doorligplekken....

enne misschien helemaal overzetten op smul, als dat bij zo´n oudje nog gaat... en als de baasjes dat willen.
zijn zeker mooi....en duur. Ik heb er pas één gekocht...passen nét 2 teckels in en dat ding kostte 60 euro. Maar koel vind ik 'm niet hoor...ja...in het begin even, maar het (namaak) leer neemt toch al gauw de lichaamswarmte aan.
Door Lil
#807626
Sonja schreef: Kan me ook wel voorstellen dat je zo'n biabed niet koopt als het de bedoeling is om 'm in een stal op een betonnen vloer te zetten.
Nee, inderdaad. Ik ken wel mensen die het ideaal vinden voor in de buitenkennel, maar daar staat het dan op de vlonder. Een stoffen kussen is namelijk niet geschikt voor in een buitenren.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#808165
De afgelopen dagen heb ik de plekjes verbonden. Ze zien er op zich mooi schoon uit en ik zou ze liever niet verbinden, maar er zitten bij zo'n stal natuurlijk ook altijd veel vliegen. Op het moment dat ik het oude verband er af haal zie ik er al gelijk vliegen op gaan zitten, dus toch maar afdekken dan. Ik gebruikt een steriel gaasje en een elastisch windseltje. Het probleem is nu dat één van de voetjes onder de plek waar het verbandje zit dik is geworden. Ik let echt goed op dat ik het niet te strak doe, maar ik kan het ook weer niet te los doen, want dan zakt het af. Het voetje was trouwens al dik voor dat ik haar ben gaan verzorgen, dus het is niet dat het komt doordat ik het nu strakker ben gaan doen dan eerst ofzo.  :-\
Door petra-amsterdam
#808265
Die vliegen vormen idd een risico!
Ik bedek de wond van mijn hond ( DH) buiten met ,n gaasje en dat wordt op z,n plek gehouden door zo,n verbandgaas ''kousje'' maat pols. Je hebt ze ook voor de vinger als dat beter past. Kun je bij elke apotheek kopen. Stuk luchtiger ook dan ,n echt verband en veilig voor de vliegen (eitjes)
Wat ,n kranig bessie overigens!!!
Gebruikersavatar
Door Sonja
#808274
petra-amsterdam schreef: Die vliegen vormen idd een risico!
Ik bedek de wond van mijn hond ( DH) buiten met ,n gaasje en dat wordt op z,n plek gehouden door zo,n verbandgaas ''kousje'' maat pols. Je hebt ze ook voor de vinger als dat beter past. Kun je bij elke apotheek kopen. Stuk luchtiger ook dan ,n echt verband en veilig voor de vliegen (eitjes)
Wat ,n kranig bessie overigens!!!
IK ben bang dat maatje pols te wijd is en maatje vinger dan weer te strak.  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door