Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#804467
Alles komt natuurlijk tegelijk zoals gewoonlijk. :-\
Mike had een bloedoor, deze is na 10 dagen leeggezogen door de da.
(Ontdekte Mike's oor toen Barney kritiek was :'( )
De da had het ook gelijk over opereren, maar moet eerlijk zeggen dat ik dat nu echt even niet zie zitten, maar als het echt moet dan moet het natuurlijk.
Nu loopt het oor toch weer vol. Ik geef hem 3x daags Arnica nu.

Wat denken jullie dat beter is, zo laten of toch laten opereren?
Nogmaals leegzuigen lijkt me niet handig?
Als ik niks doe is dan de kans op een bloemkooloor groter? Hoe kan ik dit voorkomen?
Door Erna
#804478
Mara haar oor is weleens 3 keer leeggezogen....Tot nu toe heeft ze nog een keurig oor. Ze heeft nu regelmatig een bloedoor (ouderdom?) en aangezien ik goed opgelet heb bij de dierenarts zuig ik het nu zelf leeg.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#804483
Erna schreef: Mara haar oor is weleens 3 keer leeggezogen....Tot nu toe heeft ze nog een keurig oor. Ze heeft nu regelmatig een bloedoor (ouderdom?) en aangezien ik goed opgelet heb bij de dierenarts zuig ik het nu zelf leeg.
Dus dan zou ik hem gewoon weer moeten laten leegzuigen zeg jij?
Door Erna
#804484
Bernie schreef: Dus dan zou ik hem gewoon weer moeten laten leegzuigen zeg jij?
Ja ik zou dat wel doen ...Leegzuigen stelt op zich niet zo heel erg veel voor en het is met een paar minuutjes gebeurt. Het moment dat de naald erin gaat doet het een beetje pijn maar dat is zo over.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#804486
Erna schreef: Ja ik zou dat wel doen ...Leegzuigen stelt op zich niet zo heel erg veel voor en het is met een paar minuutjes gebeurt. Het moment dat de naald erin gaat doet het een beetje pijn maar dat is zo over.
Nou, dat was bij Mike anders, Toen de naald er al in zat ging hij nog tekeer. :-[

Maar de da raadde gelijk opereren aan, maar hier las ik dat dat ook vaak niet zo geweldig uitpakt.
Door Erna
#804490
Bernie schreef: Nou, dat was bij Mike anders, Toen de naald er al in zat ging hij nog tekeer. :-[

Maar de da raadde gelijk opereren aan, maar hier las ik dat dat ook vaak niet zo geweldig uitpakt.
oww hier gaat het eigenlijk altijd vrij makkelijk. We gebruiken altijd een 0,5 mm naald en dat gaat goed.

Ezra is geopereerd aan een bloedoor en dat is heel mooi geworden. Van te voren is wel aangegeven dat het een showhond was en toen hebben ze het heel zorgvuldig gedaan. Als je niet wist dat ie een bloedoor had gehad zag je het ook niet.

Wapper is ook geopereerd aan een bloedoor en bij hem zag je het wel. Hij had een wat gefrommeld oor, geen bloemkool oor.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#804494
Erna schreef: oww hier gaat het eigenlijk altijd vrij makkelijk. We gebruiken altijd een 0,5 mm naald en dat gaat goed.

Ezra is geopereerd aan een bloedoor en dat is heel mooi geworden. Van te voren is wel aangegeven dat het een showhond was en toen hebben ze het heel zorgvuldig gedaan. Als je niet wist dat ie een bloedoor had gehad zag je het ook niet.

Wapper is ook geopereerd aan een bloedoor en bij hem zag je het wel. Hij had een wat gefrommeld oor, geen bloemkool oor.
Mike is ook wel een beetje een watje wat dat soort dingen betreft hoor. ;)

Nou weet ik het even niet meer, zo laten, leegzuigen of toch laten opereren. :-[
Wil natuurlijk niet dat hij er een bloemkooloor aan overhoudt, maar zie op dit moment nog erg op tegen een operatie, vond het al vreselijk om diezelfde behandelkamer weer in te moeten.  :-\
Door Ziviaantje
#804507
Het ligt er ook een beetje aan hoe oud hij is en hoe groot de bloedoor is ( een gedeelte van het oor of het hele oor ). Het is ook belangrijk om achter de oorzaak te komen. Als het door stoeien komt kun je er weinig aan doen, maar als het door een oorontsteking komt ( waardoor hij zelf steeds aan zijn oor krabt en met zijn kop schud ) dan wel.
Door Femke
#804508
kunnen ze het oor niet eerst een beetje verdoven voordat ze de naald erin steken? Dan is leegzuigen misschien een optie.
Als Danny een sensor krijgt dan verdoven we van tevoren de plek waar de elekrode ingebracht wordt met Emla zalf, zou dat geen optie zijn? Dan moet je alleen wel een stukje kaalscheren, maar ja dat haar groeit wel weer aan.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#804512
Mike is 7 jaar. Hoe het gekomen is weet ik niet, maar hij heeft geen oorontsteking (is door de da naar gekeken).
Denk dat het nu vanaf de punt ongeveer eenderde of een kwart van het oor is.

@ Femke; het is van de week dus niet verdoofd. :-\

Alleen als ik het weer leeg laat zuigen; hoe vaak zal het dan weer vollopen en moet ik dan eerst wachten of gelijk weer leegzuigen.
Door Ziviaantje
#804525
Bernie schreef: Mike is 7 jaar. Hoe het gekomen is weet ik niet, maar hij heeft geen oorontsteking (is door de da naar gekeken).
Denk dat het nu vanaf de punt ongeveer eenderde of een kwart van het oor is.

@ Femke; het is van de week dus niet verdoofd. :-\

Alleen als ik het weer leeg laat zuigen; hoe vaak zal het dan weer vollopen en moet ik dan eerst wachten of gelijk weer leegzuigen.
Verdoven heeft geen zin, want dat gebeurt ook met een naald. Als ik een Berner had van 7 met 1/4 bloedoor zou ik hem voorlopig niet laten opereren. Het zal dan geen echt bloemkooloor worden ( die dus de gehoorgang dichtduwt ), daarnaast is 7 jaar voor een Berner al redelijk op leeftijd. Ik zou het nog een keer proberen te laten leegzuigen. Opereren kan altijd nog. Vraag desnoods een second opinion bij een andere dierenarts.
Door karin2
#804531
ik zou het in ieder geval laten leegzuigen en als het blijft komen laten opereren .

als het een bloemkooloor word dan heb je meer kans op (chronische ) oorontstekingen !

kan er na het leegzuigen ook geen soort drukverbandje worden aangelegd zodat het niet zo snel weer volloopt ?

ik roep maar wat  :-\ misschien is dat moeilijk op die plaats ?
Door conleeuw
#804533
ik zou het nog eens laten leegzuigen. opereren kan altijd nog als het opnieuw volloopt.  soms helpt het als de oor dan een tijdje tegen de hoofd verbonden wordt zodat het niet met schudden opnieuw opvult, mischien een idee??
Door karin2
#804539
conleeuw schreef: ik zou het nog eens laten leegzuigen. opereren kan altijd nog als het opnieuw volloopt.  soms helpt het als de oor dan een tijdje tegen de hoofd verbonden wordt zodat het niet met schudden opnieuw opvult, mischien een idee??


juist zoiets bedoelde ik dus  ;)

herinner me met dit te lezen dat dat bij een Niziny van ons ook ooit gedaan is na een bloedoor . :bulb:
Door Decibels
#804556
ook al zuig je het regelmatig weg...bijna allemaal krijgen ze een misvormd oor...de één wat erger dan de ander. Met een operatie loop je de grootste kans op het behouden van een goed oor.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door