Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door annekinus
#803831
Hallo,

ik heb twee katten, Jules en Cleo, van 15 maanden. Ze zitten al een hele tijd op een mengeling van brokken en kvv. Regelmatig krijgen ze een stuk rauw vlees (duif, kip, vis, hart,..) om te zien wat ze lusten, en het meeste gaat toch goed binnen  :), alleen kippenvleugeltjes blijft nog wat moeilijk.

Omdat één van mijn huisgenootjes vegetarisch is, krijgen ze alleen maar orgaan of duif of zo, op momenten dat zij niet thuis is, dus volledig overschakelen op BARF is voorlopig nog niet mogelijk.

Toch wou ik mij al eens bezig houden met het opstellen van een weekmenu, dus gisterenavond ben ik naar de winkel gegaan en heb een hele hoop vlees gekocht om in te vriezen: duif, kip, konijn, sardientjes (hele, niet in blik), rundshart, kippenmaagjes en kippenlever, soepvlees en gehakt. Maar nu had ik toch nog een paar vraagjes in verband met de percentages.

Dat konijn dat ik gekocht heb (het stond in reclame  :) ) is zo een half versneden konijn, dus met botten bij. Maar vermits kippenbotjes nog niet echt binnen gaan, denk ik dat ze het vlees er gewoon gaan af halen, dus lijkt het mij niet logisch om dit te gaan bereken bij het vlees/bot-percentage, of wel?

Hoe krijgen jullie het voor elkaar dat elke kat zijn eigen portie opeet? Ik had ooit eens alle restjes in de frigo te samen gegeven, en de één had overal de duif en het rundshart uit geplukt, en de ander overal de mosselen en de vis..

groetjes
An
Door Foksuk
#803920
Mijn snelle kat eet ook de bak van de langzame kat leeg, ze duwt hem gewoon opzij. Tegenwoordig zet ik ze even apart tijdens het eten. 10 minuten ofzo, alles wat dan niet op is gaat terug de koelkast in.
Van botten heb ik niet veel verstand, die eten ze nog niet, maar ik denk dat als ze het vlees van het bot afkluiven en het bot laten liggen je dit bij het spiervlees moet tellen.
Succes!
Door Mieuw
#803971
Maar goed, dan is dus de vraag, hoeveel procent van het gewicht van een konijn, bestaat uit bot? Want dat moet je er dus vanaf trekken.

Anyways, mijn katten hier zijn dol op konijnenvlees, maar ze laten de botjes wel liggen. Kippenbotten eten ze wel op.
Door Mevroi Kruim
#804874
Van een konijn zouden ze iig de ruggengraat en de ribben moeten kunnen kraken, en de andere botten als je ze een handje helpt door ze te knippen met een snoeischaar.
Een konijn bestaan voor ong. 15% uit bot.
ALs ik zo lees wat je gekocht hebt dat mist idd het bot. Ik zou een tweedehands vleesmolen scoren en kippenbotten e.d. gaan malen. Kipkarkassen (ruggen) kunnen katten trouwens ook vaak goed baas, en ook duivenbotjes moet lukken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door