Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#803209
Ik heb vanmorgen de DA gebeld of zij een ontlastingonderzoek kunnen doen. Ik vermoed dat Nina wormen heeft, maar als dat niet zo is dan wil ik haar ook geen ontwormingskuur geven.
De DA zei dat ze dat wel wilde doen, maar dat ze geen garantie kan geven. Ze beweert dat bij zo'n onderzoek maar al te vaak niks te zien is terwijl er wel wormen/larven/eitjes in de ontlasting zitten.
Je snapt al wat haar advies was: gewoon preventief toch een ontwormingskuur.
Tja, daar heb ik niks aan. Wat vinden jullie?
#803313
Ten eerste werkt een wormkuur nooit preventief, je kunt er een wormbesmetting niet mee voorkomen. Je kunt er alleen reeds aanwezige wormen mee uitmoorden.
Het is waar dat de afwezigheid van wormen in de ontlasting geen 100% garantie is dat de hond ook echt  geen enkele worm heeft maar als je idd van 3 dagen verzamelt dan heb je een hele goeie indicatie. Een flinke wormbesmetting zie je dan zeker wel, een heel geringe besmetting misschien niet maar die hoef je ook niet te bestrijden, dat doet de hond zelf wel.
En als er eitjes/larven in de ontlasting zitten en zij vindt ze niet dan moet ze beter leren kijken  >:(

Kortom, ik zou zelf beslist eerst een onderzoek (laten) doen alvorens met gif in de weer te gaan.
Door Femke
#803403
Lizzy schreef: Op het antwoord of honden altijd wormen hebben kwam Tannetje/Hitam met het volgende oh zo duidelijke antwoord:

"Het is niet zo dat ze altijd eitjes hebben maar ze hebben vaak wel larven.
Ze krijgen van hun moeder, via de placenta (moederkoek), al wormen.
Katten niet via de placenta maar wel via de melk, honden zowel via de placenta als de melk. Daarom begin je bij honden eerder met ontwormen dan bij katten.
Deze wormen gaan als larven op stap in het hele lichaam en gaan daar in rust. Ze zitten dus niet in de darmen en zijn met wormenmiddelen ook niet weg te krijgen.
Op het moment dat de weerstand wat minder is, zoals bijvoorbeeld tijdens de dracht, worden de larven weer actief en gaan op pad naar de darmen en daar worden het weer echte wormen en gaan eitjes leggen.

Door deze manier van besmetten hebben bijna alle honden wormenlarven in hun lichaam en kunnen ze op elk moment dat hun weerstand wat minder is weer wormen krijgen. Daarom moet je het altijd in de gaten houden.

Maar nog steeds geldt: ontwormen zonder dat er wormen in de darmen zitten heeft geen zin en dat is te controleren door ontlastingonderzoek.

Nu is het ook zo dat de wormen niet alle dagen eitjes leggen, dus het is ook mogelijk dat je geen eitjes vind en er toch wormen zijn, daarom is het het beste om van drie dagen ontlasting te nemen, dan is de kans groter dat er eitjes gevonden worden als er wormen zijn".
#803418
Femke schreef:
Heel interessant. Waar ik dan nog benieuwd naar ben is, wanneer de wormen niet in de darmen zitten, zijn ze dan voor mensen nog besmettelijk? We worden hier namelijk nogal eens gezoend, vandaar dat ik me nu wat zorgen maak  :-X
Gebruikersavatar
Door Hitam
#803694
Nee, je kunt het alleen krijgen als ze eitjes in de ontlasting hebben en dat is dus als er volwassen wormen in het darmkanaal zitten.
En zelfs dan denk ik dat likken niet het grootste risico is. Om besmet te worden zijn er gerijpte eitjes nodig. Dus de ontlasting die drie dagen gelegen heeft is gevaarlijker dan likken.
#803697
Hitam schreef: Nee, je kunt het alleen krijgen als ze eitjes in de ontlasting hebben en dat is dus als er volwassen wormen in het darmkanaal zitten.
En zelfs dan denk ik dat likken niet het grootste risico is. Om besmet te worden zijn er gerijpte eitjes nodig. Dus de ontlasting die drie dagen gelegen heeft is gevaarlijker dan likken.
Ok, ik ben gerustgesteld, dankjewel!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door