Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#803417
De ontlasting van beide honden is vaak droog en hard. Nu let ik er al een tijdje op dat ze niet te veel bot binnen krijgen en over elke maaltijd gaat zonnebloem of olijfolie. Na wat speurwerk hier op de site voeg ik ook vaak wat pens toe maar eigelijk zonder resultaat.

Als ik nu een stuk van bijvoorbeeld een ruggegraad met nog wat ribben en behoorlijk wat vlees eraan geef (bestel via Herby) zou hier dan te veel bot inzitten? Heb er helaas geen foto's van....  :( Ik heb zelf het idee dat hier meer vlees dan bot aanzit of dat het in iedergeval 50/50 is.

Waar valt kippennek bijvoorbeeld onder? Daar zit dacht ik geen bot in maar nu zat ik laatst te kijken maar er zitten toch harde dingetjes in is dit dan bot of kraakbeen van de nek...

Begin me een beetje zorgen te maken, zal het menu van nu eens uitschrijven en op de site zetten om te kijken wat jullie ervan vinden. Geef niets vast per dag meer een soort van weekmenu met wat ze moeten hebben verdeeld over de dagen.
Door Mevroi Kruim
#803437
Kippennekken bestaan uit 50% bot (deels kraakbeen in geval van hele jonge kippen) en 50% spiervlees. Geldt ook voor eenden- en kalkoenennekken.

Heeft je hond problemen met de ontlasting? Want als dat niet zo is zou ik me er niet druk om maken. Goeie stevige ontlasting is prima voor de anaalklieren, en van vers is iha de ontlasting stevig en niet veel, dat is normaal.

Heeft je hond wel problemen dan zou ik bij bv karkas altijd wat orgaan als lever of hart voeren, en ook wat groentemix. Dat werkt laxerend. Olijfolie en zonnebloemolie zou ik niet doen, die bevatten omega 6 vetzuren die je hond al meer dan voldoende via het vlees binnenkrijgt. Gewoon wat extra vet van het vlees bv, geit, of lam zijn lekker vet, werkt ook. Mits jouw hond niet al moddervet is natuurlijk  ;)
Door El_Kato
#803444
Super wat een snelle reaktie  :)

Tja over het algemeen is het droog maar gaat het wel goed. Soms is het droog en dan zie je dan een van de 2 er moeite mee heeft en vandaag had onze teef van 7 1/2 er dus serieus moeite mee. Veel aandrang maar geen ontlasting. Mijn vriend is nu met haar naar de dierenarts (ben aan het werk en maak me zorgen... :'()

Zal stoppen met de olie en het orgaanvlees verdelen over de dagelijkse porties. En heb ook ergens gelezen dat bladgroenten soort van laxerend werken ga dat ook vaker geven.

Tja ze is niet moddervet maar heeft serieus HD en beweegd dus weinig in vergelijking met onze andere hond. Hmmm zal de porties aanpassen en meer vetvlees voeren. Voordeel is dat ze geit en lam wel echt lekker vind in tegenstelling tot gevogelte.....
Door Boefke
#803480
Een van mijn honden kan met heel weinig bot toe. Hij heeft vrij snel harde ontlasting. De andere heeft juist meer bot nodig en heeft sneller dunnere ontlasting. Het is denk ik gewoon even zoeken naar de juiste balans. Vervelend dat je hond vandaag zoveel moeite heeft, hopenlijk is dat snel over.
Door El_Kato
#803631
Ze heeft een klisma en paraffine gekregen en als het goed is moet ze zich ergens vannacht of morgenochtend gaan ontlasten.

Tja denk dat er is zijn algemeen toch te kort groenten in het menu zitten. Qua orgaan krijgen ze wel genoeg met name pens maar ook hart en lever krijgen ze regelmatig.

Ga het zeker goed in de gaten houden en het is inderdaad dat de een er beter tegen kan als de ander.

Gelukkig hebben we een dierenarts die pro barf is anders had het vandaag einde barf geweest als het aan mijn vriend had gelegen..... Kvv vind hij prima maar dat botten spul heeft hij wat moeite mee...
Door 202Spots
#803634
Kalkoen nek 64% vlees / 36% bot
Afbeelding

Kippen nek 67% vlees / 33% bot
Afbeelding

Eend nek,zonder vel.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 05 aug 2007, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#803637
Borke had hier ook wat last van, piepend en gillend zat hij dan soms te poepen en dat is misschien fijn voor de anaalklieren, wij vonden het toch niet zo prettig.

Wij hebben 2 honden en Borke heeft minder bot nodig dan Sofi.
Sommige karkassen hebben meer dan 50% vlees en dan krijgen ze dat gewoon zonder iets erbij.
Bij bijvoorbeeld de haaskarkassen van herby of de geitenribben van het IC geef ik er altijd wat spiervlees of lever bij. De dag erna geef ik dan altijd of pens of groentemix met spiervlees.
Sindsdien geen problemen meer.

Sofi neigt eerder naar dunnere ontlasting, dus als ik ergens spiervlees of orgaan bij geef dan krijgt zij daar altijd minder van en Borke meer.

Dat is nou het mooie van zelf samenstellen, je bepaalt het per hond. Nadeel is wel dat je moet leren om te 'zien' wat je hond nodig heeft.
Door El_Kato
#803644
Hmmmm ooit lang geleden bij de bibliotheek de documenten doorgelezen voor het barfen net nog even hier en daar gegluurd en dan blijkt toch dat ik echt te kort groentes geef. Orgaan in zijn totaliteit mag ook wel wat meer....!!! En dat terwijl ik dacht al aan de hoge kant te zitten... :o

Baal er enorm van dat door een "ik weet het wel houding" dat arme beest nu met pijn en ellende zit  :( Nou niets meer aan te doen ga haar straks nog een keer uit laten en hopen dat er wat uit komt.

Ga me morgen in een compleet nieuw menu verdiepen het oude werkt in de praktijk niet  :-[
Door conleeuw
#803663
El_Kato schreef: Hmmmm ooit lang geleden bij de bibliotheek de documenten doorgelezen voor het barfen net nog even hier en daar gegluurd en dan blijkt toch dat ik echt te kort groentes geef. Orgaan in zijn totaliteit mag ook wel wat meer....!!! En dat terwijl ik dacht al aan de hoge kant te zitten... :o

Baal er enorm van dat door een "ik weet het wel houding" dat arme beest nu met pijn en ellende zit  :( Nou niets meer aan te doen ga haar straks nog een keer uit laten en hopen dat er wat uit komt.

Ga me morgen in een compleet nieuw menu verdiepen het oude werkt in de praktijk niet  :-[
Joh, jezelf niet boos maken hierom, jij weet nu wat meer, dus ga je het anders/beter aanpakken. Hier zijn ook honden die af en toe moeite hebben met het uitpersen van hun ontlasting. Dat is dan een dagje of wat  alleen pens, hart, lever, en we zijn weer helemaal bij. Geef anders een dag of twee alleen pens of andere orgaan vlees. Als ze niet alle dagen bot eten krijgen ze echt niets hoor.
Gewoon je % aanpassen, iets meer orgaan en groente, iets minder bot en je ben weer lekker goed bezig ;) ik hoop dat het lukt met de klisma. STerkte ermee ;)
Door Lizzy
#803671
Ik weet niet wat het percentage bot is dat je voert. Maar als de ontlasting zo hard en droog is: geef je of teveel bot in z'n totaliteit en moet je in z'n totaliteit minder bot geven (ga desnoods terug naar 30% a 40% vleesbot, een volwassen hond kan het daar makkelijk op doen en er zijn eenmaal honden die gewoon niet veel bot kunnen verdragen). Het kan ook zijn dat je percentage bot (in totaal) prima is maar dat je het "niet goed" verdeeld. In dat geval moet je vleesbotten beter spreiden over je menu.

Veel sterkte met je hond!
Door Eef+Stippels
#803679
El_Kato schreef: Hmmmm ooit lang geleden bij de bibliotheek de documenten doorgelezen voor het barfen net nog even hier en daar gegluurd en dan blijkt toch dat ik echt te kort groentes geef. Orgaan in zijn totaliteit mag ook wel wat meer....!!! En dat terwijl ik dacht al aan de hoge kant te zitten... :o

Baal er enorm van dat door een "ik weet het wel houding" dat arme beest nu met pijn en ellende zit  :( Nou niets meer aan te doen ga haar straks nog een keer uit laten en hopen dat er wat uit komt.

Ga me morgen in een compleet nieuw menu verdiepen het oude werkt in de praktijk niet  :-[
Je weet nu waar het aan ligt en kunt daar wat aan gaan doen!  :)
Vergissen is menselijk  ;)

Zet anders je nieuwe menu voor de zekerheid hier op bp neer dan kan er naar gekeken worden qua percentages, als je dat fijn vindt.

Ik hoop dat ze zich gauw beter voelt!
Door Borke
#803705
Tja zelf samenstellen betekent blijven evalueren of het goed gaat en de ontlasting is daar een mooie graatmeter voor.

Neem het jezelf niet zo kwalijk, we hebben het allemaal via schade en schande moeten leren  ;D

Als het wat langer doet dan krijg je er vanzelf meer feeling voor, net als met het opvoeden van je hond :)
Door ~Joke~
#803709
Ik zit ook vrij laag met bot%: Penny 10% en Kyra en Spike zo'n 14%. Kyra is altijd een moeilijke poeper geweest toch had ze veertien dagen geleden erg volle anaalklieren.
Ik gebruik lijnzaadolie voor de honden dat bevat veel omega3 en werkt prima tegen verstoppingen.
Door El_Kato
#803927
Bedankt voor alle reaktie's.

Vandaag heen en weer naar de dierenarts geweest. Nog een keer een klisma en paraffine gekregen maar alles zonder resultaat. Vanmiddag om 16.00 besloten om haar te laten opereren omdat ze ook sloom werd en een aantal keer gebraakt had. Net weer langs de arts geweest en het blijkt een ophoping van zand te zijn die vastgeklonterd zat. Heel vervelend maar wel verklaarbaar en voor mij een grote opluchting dat het niet het voeren was  :)

Door schade en schande word je idd wijs. Voordeel is dat ze zowiezo meer groente en orgaan gaan krijgen en dat ze om de dag vleesbot gaan krijgen. Ben vandaag niet met een menu bezig geweest maar ga het hier wel plaatsen als ik het klaar heb voor de zekerheid misschien zie ik iets over het hoofd  ???

Pfff blij dat alles goed gegaan is en we weer verder kunnen beetje mutsig misschien maar ga gelijk aan het ergste denken..... :)
Door ~anna~
#803979
202spots schreef: Kalkoen nek 64% vlees / 36% bot
Afbeelding

Kippen nek 67% vlees / 33% bot
Afbeelding
Dory dat zijn duidelijke plaatjes thnx :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door