Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door cindy1986
#803110
Hey,

ik heb besloten van half KVV en half Barf naar volledig Barf te gaan.
Heb net een hele tijd zitten puzzelen, en op het volgende menu gekomen:

Vrijdag 3
Kiera: 290 gram Pens + 120 gram Runderkopvlees
Rakker: 80 gram Pens + 40 gram Runderkopvees

Zaterdag 4
Kiera: 250 gram Groentemix + 300 gram Lamsvleesbot
Rakker: 70 gram Groentemix + 100 gram Lamsvleesbot

Zondag 5
Kiera: 250 gram Runderkopvlees + 240 gram Eend
Rakker: 80 gram Runderkopvlees + 80 gram Eend

Maandag 6
Kiera: 200 gram Orgaanmix 2 + 250 gram Geitenrib
Rakker: 70 gram Orgaanmix 2 + 80 gram Geitenrib

Dinsdag 7
Kiera: 250 gram Groentemix + 230 gram Kipkarkas
Rakker: 70 gram Groentemix + 80 gram Kipkarkas

Woensdag 8
Kiera: 230 gram konijnkarkas + 240 gram Kipkarkas
Rakker: 80 gram konijnkarkas + 70 gram Kipkarkas

Donderdag 9
Kiera: 300 gram paard/hert + 225 gram Parelhoen
Rakker: 75 gram paard/hert + 75 gram Parelhoen


Kiera is 30 kilo en krijgt 1,6% van haar lichaamsgewicht = 480 gram per dag = 3360 gram per week.
Rakker is 5 kilo en krijgt 3% van haar lichaamsgewicht = 150 gram per dag = 1050 gram per week.

Ik heb gerekend met de volgende percentages:
Vleesbot 50%
Spiervlees 20%
Orgaanvlees 15%
Groente 15%

Vis zit niet in het menu, moet nog even kijken waar ik dat goedkoop kan inkopen. Ze krijgen nu Visolie-capsules. Ik geef beide 1 per dag (voor mensen is het 3 per dag). Ook krijgen ze elke dag een knoflooktabletje, Rakker 1 en Kiera 2 (tegen 6 per dag voor mensen).

Tjonge, jonge, wat een gepuzzel is dat zeg. Hoop dat het goed is, maar heb er ontzettend veel tijd in gestoken. En dat voor 1 weekmenu! Hoe doen jullie dat? Hebben jullie standaardmenu's die jullie steeds weer gebruiken? Is het erg om een beetje af te wijken van de percentages?

Nou, brand maar los!  ;)
Door Lizzy
#803194
Om even te checken heb ik de percentages van Kiera d'r menu berekend en kom inderdaad keurig op 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees en 15% groente. Dus dat is goed gegaan :)

Ik kom tot stuk of 8 diersoorten. Dat is natuurlijk subliem!

Ja, verder ziet het er hartstikke goed uit joh! Een paar kleine hints en tips:

Mochten je honden nou moeite hebben met de grote hoeveelheden groente (verdeeld over 2 maaltijden): verdeel het dan over meerdere maaltijden, zodat ze per keer minder groente krijgen.

De gewichten mag je altijd afronden he. Dat komt niet zo krap. Dus je hoeft niet 290 gram pens te geven maar ongeveer 290 gram pens te geven. En nee, het is niet erg om een beetje van de percentages af te wijken.

Ik heb een "ongeveer vast menu" dat zich iedere week herhaald. En daarbinnen wissel ik. Als er bijv. op maandag kippenvleugels op het menu staan, dan wissel ik die gerust om met andere vleesbotten zoals eendenkarkassen of konijn of parelhoen.
Door cindy1986
#803201
[quote="Lizzy"]
Om even te checken heb ik de percentages van Kiera d'r menu berekend en kom inderdaad keurig op 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees en 15% groente. Dus dat is goed gegaan :)

Ik kom tot stuk of 8 diersoorten. Dat is natuurlijk subliem!

Ja, verder ziet het er hartstikke goed uit joh! Een paar kleine hints en tips:

Mochten je honden nou moeite hebben met de grote hoeveelheden groente (verdeeld over 2 maaltijden): verdeel het dan over meerdere maaltijden, zodat ze per keer minder groente krijgen.

De gewichten mag je altijd afronden he. Dat komt niet zo krap. Dus je hoeft niet 290 gram pens te geven maar ongeveer 290 gram pens te geven. En nee, het is niet erg om een beetje van de percentages af te wijken.

Ik heb een "ongeveer vast menu" dat zich iedere week herhaald. En daarbinnen wissel ik. Als er bijv. op maandag kippenvleugels op het menu staan, dan wissel ik die gerust om met andere vleesbotten zoals eendenkarkassen of konijn of parelhoen.
[/quote]

Dank je! Ja, ik ben een pietje precies, dus heb net zolang gerekend tot het precies klopte. Maar vond het wel ontiegelijk veel werk, dus kan ik niet doen dat ik per maand zorg dat de percentages kloppen, en dat er in één week bijvoorbeeld meer vleesbot zit dan spiervlees, en de week erna andersom? Als ze per maand maar de goede percentages krijgen? Dan neem ik namelijk twee vrieslades voor 1 maand, en pak ik daar steeds wat uit.

Nee, helemaal precies lukt het denk ik ook niet, maar heb zakjes voor Rakker & Kiera inéén. Dus dat moet ik dan wel eerlijk verdelen ;)

Rakker & Kiera vinden de groente juist heerlijk! Ze zijn helemaal gek als ze dat krijgen ;) Maar ik ga inderdaad kleinere porties maken voor ze. Heb nu nog voor 2 weken in de vriezer, ga dus eind volgende week weer aan de slag ;)

Dat lijkt mij ook een goed idee! Ik heb nu dan vakantie, dus ook wel zin om dat allemaal te berekenen, maar als ik straks weer aan de studie moet besteed ik die  tijd liever aan het wandelen met de honden ;) Ga dat ook maar eens doen.

Hoeveel diersoorten is ongeveer normaal per week? Ik heb dit allemaal weer uit Minna's vriezer gekregen, maar ga eind augustus samen met haar bij Herby bestellen. Dus moet even een boodschappenlijstje maken ;)
Door Mevroi Kruim
#803443
Niet te druk maken over precieze gewichten en percentages, dan maak je het jezelf wel erg moeilijk. De verhoudingen moeten ongeveer kloppen, en ze moeten heel ongeveer qua gewicht krijgen wat je hebt berekend maar het komt allemaal niet zo nauw. De ene dag meer en de andere dag minder is echt geen probleem en als ze eens een paar dagen wat meer vleesbot krijgen en dan weer wat meer orgaan komt het aan het eind van de week prima uit.

Ik maak voordat ik ga inkopen een lijst van hoeveel ik van wat moet hebben om netjes aan de percentages te komen. Dus als ik 100 kilo ga kopen en ik wil bv 10% pens dan bestel ik 10 kilo. En 5% hart en lever, dus 1,5 kilo hart en 3,5 kilo lever. Als voorbeeld. Dat mik ik dan allemaal in de vriezer en vervolgens trek ik eruit waarvan ik denk 'hee, dat hebben ze een tijdje niet gehad'. Dus het is vrijdag, oja, kan ik wel eens zalmkop geven. Of vandaag maar eens pens want ze hebben 2 dagen geitenribben met vlees gegeten. Op die manier.
Door cindy1986
#803600
[quote="Kruimel"]
Niet te druk maken over precieze gewichten en percentages, dan maak je het jezelf wel erg moeilijk. De verhoudingen moeten ongeveer kloppen, en ze moeten heel ongeveer qua gewicht krijgen wat je hebt berekend maar het komt allemaal niet zo nauw. De ene dag meer en de andere dag minder is echt geen probleem en als ze eens een paar dagen wat meer vleesbot krijgen en dan weer wat meer orgaan komt het aan het eind van de week prima uit.

Ik maak voordat ik ga inkopen een lijst van hoeveel ik van wat moet hebben om netjes aan de percentages te komen. Dus als ik 100 kilo ga kopen en ik wil bv 10% pens dan bestel ik 10 kilo. En 5% hart en lever, dus 1,5 kilo hart en 3,5 kilo lever. Als voorbeeld. Dat mik ik dan allemaal in de vriezer en vervolgens trek ik eruit waarvan ik denk 'hee, dat hebben ze een tijdje niet gehad'. Dus het is vrijdag, oja, kan ik wel eens zalmkop geven. Of vandaag maar eens pens want ze hebben 2 dagen geitenribben met vlees gegeten. Op die manier.
[/quote]

Ja, dat is eigenlijk veel beter. Ik denk inderdaad dat ik het mezelf zo veel te moeilijk maak (ben ik goed in ::))
Ga denk ik zo ook mijn lijstje voor Herby maken.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door