Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Scooby
#802270
Hoi allemaal,

Een vriendin van ons vertelde ons dat de dierenarts haar verteld had dat haar hond te veel maagzuur krijgt door het eten van vers vlees.
Haar hond geeft sinds ongeveer een maand regelmatig over, nadat ze gegeten heeft. Ze gaat dan eerst hevig smakken en schuimbekken, wordt onrustig en geeft uiteindelijk de maaltijd over (die ze dan soms ook weer opeet). Dit gebeurt sinds een maand geregeld (de hond zit sinds een paar maanden op vers vlees). Volgens de dierenarts heeft de hond last van te veel maagzuur door het eten van vers vlees. Heeft iemand ooit gehoord dat dit kan gebeuren door het eten van vers vlees?
Laatst gewijzigd door Scooby op di 31 jul 2007, 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#802291
Ik houd het niet voor onmogelijk. Dat deze verschijnselen iets met het maagzuur van doen hebben, sinds de omschakeling naar vers. Brokken zijn koolhydraat-bommen en houden het maagzuur veel minder zuur dan verse/rauwe voeding.

Maarrrr, hij heeft er natuurlijk wel weer een brokkie voor?

Kijk, en dAAr zou ik dus, als ik jouw vriendin was, niet in trappen. Ik zou zelf het volgende doen: de verse voeding een paar tellen (seconden) koken of overgieten met gekookt water. Het voer af laten koelen en daar probiotica over uitstrooien (het voer moet afgekoeld zijn, anders sterven de goede probiotica bacterieen, die kunnen niet tegen warmte). Ze kan bijv. de zakjes Aciforce van A. Vogel nemen of de Acidophilus van Akropharma of Solgar.

Als dit goed gaat, dan zou ze 1/4 rauw kunnen geven en dan 3/4 gekookt. Paar dagen volhouden en als dat goed gaat: 1/2 rauw en de helft gekookt. En zo heel langzaam af en opbouwen zodat de hond de tijd krijgt om aan het rauwe voer te wennen.

De kans is heel erg groot dat dit gewoon netjes over gaat en de hond levenslang probleemloos op vers kan.
Door Scooby
#802371
Hoi Lizzy,

Dank je voor je reactie. De hond staat echter al een paar maanden op vers vlees, dus zou er inmiddels aan gewend moeten zijn, lijkt mij? Deze problemen spelen pas sinds een week of vier. Zou het dan nog aan de gewenning kunnen liggen? Dan hadden deze prolemen toch al veel eerder op moeten spelen?
Door Lizzy
#802375
[quote="Scooby"]
Hoi Lizzy,

Dank je voor je reactie. De hond staat echter al een paar maanden op vers vlees, dus zou er inmiddels aan gewend moeten zijn, lijkt mij? Deze problemen spelen pas sinds een week of vier. Zou het dan nog aan de gewenning kunnen liggen? Dan hadden deze prolemen toch al veel eerder op moeten spelen?
[/quote]

Aha, OK. Ik dacht dat de hond hier last van had gekregen sinds/door de omschakeling (niet goed gelezen, sorry). Dan is er sec gezien geen enkele aanleiding om aan te nemen dat het aan het rauwe vlees ligt. Neemt niet weg dat de hond best (toeval) last kan hebben van een gestoorde maagzuurbalans. En dan is het voor een DA natuurlijk heel makkelijk om te roepen dat het aan het verse/rauwe voer ligt ::). Het kan bijvoorbeeld ook door stress komen. Of de hond heeft misschien een maagslijmvlies irritatie (oorzaak vaak onbekend). Geeft je vriendin het voer wel goed op kamertemperatuur? Laat ze het ook eens een weekje een beetje lauw-warm geven (door de bak met voer in bijv. de spoelbak te zetten waar ze heet water in laat lopen. Al roerend het voer wat lauw-warm maken).

Dit kan best van tijdelijke aard zijn. Ter ondersteuning vind ik dit nogal een goed middel : maagcompositum van de Groene Os. De toepassing voor dit middel:

· Maagslijmvliesirritaties
· Krampen
· Braken bij kleine huisdieren
· Gasvorming in maag en darmen
· Eetlustgebrek
· Reguleert het maagzuur
· Gebrekkige spijsvertering
· Slechte opname van voedingsstoffen
· Zwakke maag
Door Scooby
#802582
[quote="Lizzy"]
Wat is eigenlijk het medisch verleden van deze hond?
[/quote]

Haha, heb je even?  ;) Dit is een hond met een zware hartafwijking en daarnaast vele allergieen. Hoezo eigenlijk?
Door Lizzy
#802613
[quote="Scooby"]
Haha, heb je even?  ;) Dit is een hond met een zware hartafwijking en daarnaast vele allergieen. Hoezo eigenlijk?
[/quote]

Nou, eigenlijk omdat er ook zat medicijnen zijn die problemen met maag en maagzuur-productie kunnen veroorzaken. Vandaar mijn vraag. Als de hond medicatie krijgt, dan denk ik dat ze zeker ook de bijsluiters van deze moeten bestuderen. Mogelijk dat maagproblemen een van de bijwerkingen is.
Door Ziviaantje
#802670
Krijgt de hond 1 maaltijd per dag ? Dan zou ze kunnen proberen deze maaltijd in kleinere portjes te verdelen en dan in 2 - 3 keer te voeren verdeeld over de dag. Met een gevoelige maag wil dit nog wel eens helpen.
Door Scooby
#802699
[quote="Lizzy"]
Nou, eigenlijk omdat er ook zat medicijnen zijn die problemen met maag en maagzuur-productie kunnen veroorzaken. Vandaar mijn vraag. Als de hond medicatie krijgt, dan denk ik dat ze zeker ook de bijsluiters van deze moeten bestuderen. Mogelijk dat maagproblemen een van de bijwerkingen is.
[/quote]

Uiteraard hebben deze mensen de bijsluiters al uitgebreid bekeken toen de problemen begonnen en bij geen van de medicijnen staat iets van maagproblemen als mogelijke bjwerking vermeld.
Door Scooby
#802700
[quote="aussie"]
Krijgt de hond 1 maaltijd per dag ? Dan zou ze kunnen proberen deze maaltijd in kleinere portjes te verdelen en dan in 2 - 3 keer te voeren verdeeld over de dag. Met een gevoelige maag wil dit nog wel eens helpen.
[/quote]

Nee, ze geeft de hond al 2-3 keer per dag te eten.
Door Scooby
#803096
[quote="Lizzy"]
Ik weet niet welk merk zij voeren maar misschien moeten ze eens een ander merk voeren om te kijken of dat beter gaat.
[/quote]

Ze geven Carnibest.
Door lyadeh
#803181
Onze hond  barft ook al een geruime tijd.Hij heeft last van  (denk ook ) maagzuur gekregen van kvv. Toen ben ik dus definitief op Barf overgestapt......Een paar weken geleden begon hij na het eten van lamsvlees weer met  slikken  braken ...de zelfde verschijnselen als toen hij de kvv. at. Ik heb hem toen  (met de kvv)- op  aan raden van Lizzy gember en citroenmelisse gegeven ,want prima hielp .Ik was  dan ook zeer verbaasd dat hij nu....op Barf... weer dezelfde verschijnselen heeft.!!!!Las in een ander topic dat o.a. lamsvlees(volgens Tannetje) "verwarmend" vlees is...en dat o.a. eend "verkoelend "vlees is. Mss. dat onze honden niet tegen "verwarmend "vlees kunnen??? Ik begrijp in ieder geval niet waarom onze hond nu weer zo '. n  last van misselijkheid  ,oprispen  enz. had.Het moet toch met het soort vlees te maken hebben.??Wat bij onze hond OOK vreemd is  is dat hij ook  -zo van de een op de andere dag - van kippenbot en eendennek en beenmerg van  knarsjes misselijk wordt  en  weer gaat slikken , schuimen  en braken.
Door Eeffie
#804530
Terry heeft ook veel moeite gehad met het wennen aan Carnibest. Een hondje wat een spastische darm heeft/had. Volhouden is de boodschap en regelmatig voeren. Terry krijgt 3 maal per etmaal te eten om half 8 smorgens, half 4 smiddags en om half 12 savonds. Als wij hier 1 uur vanaf wijken is het mis. Ook al staat hij al maanden op het zelfde voer. Regelmaat is super belangrijk om maag en honger problemen te voorkomen. Regelmaat is echt belangrijk, want zonder dat zijn wij nog steeds voorzien van een ziek hondje.
Door crutz
#804775
had hier zowel op brok als op kvv gal spugers,
nu helemaal over op hele delen/hele prooidieren met redelijk wat ingelaste vasten dagen totaal nie tmeer,
zelfs niet als t voeren door te lang moeten ontdooien een halve of hele dag uitgesteld wordt...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door