Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loeka
#801923
Vorige week met mijn brok/blik kat(13a14jr) naar de dag geweest(ze eet echt niet anders). Hij vermoedt een allergie. Ze heeft een injectie met prednison gekregen tegen de jeuk. Dat heeft geholpen tegen de jeuk maar niet zo lang als gehoopt. Nog niet eens een week ipv 2 weken. Hij raadde Barf aan, maar ja die sufferd wil het echt niet eten  >:(  :'(

Nu ga ik vanmiddag terug met haar en ik hoop dat jullie me een beetje van "bagage" kunnen voorzien zodat ik meer kennis heb als ik daar ben.
Ze heeft de volgende symptomen:
  • vieze oren met jeuk
  • voordat ze moet poepen en er na, blaast en gromt ze naar haar achterkant(ze echt heel boos)
  • plukt zichzelf kaal boven haar staart en achterpoten
  • krabt op haar kop
  • heeft een geirriteerd kinnetje
Door Mevroi Kruim
#801994
He bah, wat naar voor jouw ouwetje  :-*

Achterpoten en staart kaalplukken doet mij erg aan vlooien-allergie denken. Ouwe Sjors (16) deed dat ook een aantal jaren als reactie op vlooien. Sommige zomers was hij compleet kaal behalve zijn kop. Onder de kin kunnen ook vlooien zitten omdat dat een slecht bereikbare plek is.
Hebben de vieze oren ermee te maken of kan dat iets losstaands zijn? BV oormijt?
Dat blazen en grommen wijst op pijn, dat dacht je al natuurlijk, en het doet mij aan anaalklieren denken. Heeft da daarnaar gekeken?
Verdere mogelijkheden zijn mijten, schurft oid.

Veel mensen hebben succes met een ontgiftingskuur met groene leem. Dat zou je kunnen proberen. En verder zou ik zelf de duimschroeven aandraaien wat betreft vers eten.
Door Borke
#802051
[quote="Loeka"]
Vorige week met mijn brok/blik kat(13a14jr) naar de dag geweest(ze eet echt niet anders). Hij vermoedt een allergie. Ze heeft een injectie met prednison gekregen tegen de jeuk. Dat heeft geholpen tegen de jeuk maar niet zo lang als gehoopt. Nog niet eens een week ipv 2 weken. Hij raadde Barf aan, maar ja die sufferd wil het echt niet eten  >:(  :'(
[/quote]
Wat heb je allemaal al geprobeerd om de kat aan hete vers te krijgen?
Het is mij uiteindelijk met alle 6 van onze katten gelukt en daar zaten ook oudjes bij :)
Het was hier voor onze oudste ook Prednison of vers en ze heeft die Pred nooit gehad en het gaat super met haar 8)
Door Loeka
#802107
De combinatie van eerder genoemde symptomen doet hem denken aan een allergie. Bij een allergie kan de endeldarm ook geiriteerd/ontstoken raken. Oormijt is gecheckd. Schurft oid lijkt zeer onwaarschijnlijk, haar huid is helemaal gaaf behalve op de plekken waar zijzelf plukt en krabt.

Vlooien heeft ze niet. Ik weet dat ze evt maar 1 beet nodig heeft, maar dan had volgens mij sporen van een vlo moeten vinden?

Zij is is echt een type dat het vers niet herkend als eten en zich liever uithongerd dan eet. Werkelijk alles geprobeerd. Het aan haar pootje smeren werkt bij haar ook niet, ze laat het opdrogen totdat het eraf valt  ???
Ze heeft wel prednison tabletten gekregen nu, het dier heeft pijn/stikt van de jeuk, dat moet bestreden worden vind ik. De afgelopen week werkte het wel tijdelijk, joh ik had een totaal andere kat in huis! Ondertussen verwoede pogingen doen om haar toch op vers te krijgen....
Door Mevroi Kruim
#802118
De enige sporen die een vlo kan nalaten zijn de beten. Zelfs poepjes hoef je niet te vinden. En een vlo heb je heel gauw en hoef je als baas echt niet altijd in de smiezen te hebben.

Natuurlijk geef je prednison, dat zou ik ook doen als ik niet wist wat er was en het dier wordt gek van de jeuk. Intussen kun je verder zoeken naar de oorzaak.

Tja, ik kan alleen voor mezelf spreken hier maar als de kat zo eigenwijs is ging ik desnoods dwangvoeren.
Door Loeka
#802162
Wat wel irritant is, is dat een bloedonderzoek om te zien waar ze allergisch voor is alleen een juiste uitslag geeft als ze van de medicatie af is... Ik baal er van dat de da dat niet eerder gezegd heeft, dan had ik voor de prednison spuit bloed laten afnemen  :(
Door Foksuk
#802238
Hoi Loeka,

Als eerste veel succes en beterschap.

Misschien een klein lichtpuntje voor wat betreft het eten, mijn dikke 14 jaar oude ex-kater heeft na 10 dagen zijn (bijna) hongerstaking opgegeven, hij at vanavond ineens 2 eetlepels carnibest gemengd met wat brokjes, ik heb hem even afgezonderd in de buiten-ren en ik zag hem ineens eten, ik viel bijna van mijn stoel.
koste me wel veel moeite om hem zo uit te hongeren (hij kreeg 10 a 20 brokjes per dag) Maar het heeft dus wel geholpen (ik zeg niet dat ie nu ineens verslaafd is aan carnibest maar het begin is er)

Nogmaals veel succes!
Door Loeka
#802284
Uithongeren kan dus levensgevaarlijk zijn voor katten! Je hebt geluk dat hij toch weer gaan eten is...  :-X
Door Loeka
#802287
Door de prednison krijgt ze heel erg honger, misschien is dit mijn kans  8)

Gekookte kipfilet vind ze super, ik ga proberen om het telkens iets rauwer te laten, in de hoop dat ze er in trapt.  :please:
Door Lizzy
#802321
Aangezien je in het topic over jeuk bij honden een vraag hebt gesteld over de anaalklieren, wou ik daar in dit topic maar even verder op in gaan, OK?

Mijn kat Sammie vrat dus aan haar achterlijf, vooral op d'r rug, bij de staart implant. Volgens de DA kenmerkend voor een vlooienallergie. Ze beet ook vooral aan het begin van haar staart, aan de zijkanten. Ik had wel eens het gevoel dat ze bij haar anus wilde bijten, maar daar simpelweg niet bij kon omdat ze te dik was ( :-[) maar dat was volgens mijn DA allemaal onzin. Ze kreeg op een gegeven moment zelfs prednison voor dit probleem. En de halve botlek ging erop aan vlooiengif. Maar ze bleef bijten.

Op een gegeven moment begon Sammie anaalkliervocht te verliezen wanneer ze geirriteerd of boos was, als ik haar bijv. wilde optillen of als ze op schoot zat en de manier waarop ik haar aaide beviel haar niet. Ze speerde dan pissig van mijn schoot en liet anaalkliervloeistof achter. En dat is HEEL vies! (Sammie was een nogal kwaadaardig dametje). In ieder geval: ik ben met deze klacht naar de DA geweest. Heb eerst een homeopathische behandeling gedaan tegen ontstoken anaalklieren maar het hielp allemaal drie keer niks. Toen heeft de DA voorgesteld om haar te opereren. En ik heb ingestemd want ik wilde haar niet eens meer op schoot hebben (en dat vond ze altijd wel prettig, op schoot zitten).

Na de operatie waren we natuurlijk van dat probleem af, maar stopte Sammie ook acuut met het bijten op rug en zijkant staart! Mijn vermoeden werd bevestigt. Ze heeft al die tijd een behandeling tegen een vlooienallergie gehad terwijl ze simpelweg last had van haar anaalklieren.
Door Loeka
#802343
Toch klinkt dit als wat Minet heeft. Kijk die andere problemen kunnen ook een andere oorzaak hebben. Dat van het blazen en grommen naar haar staart en het bijten dat heeft ze altijd al gedaan, maar dat was altijd tijdelijk. Dus heb ik er nooit een probleem van gemaakt. Wijst dan volgens mij niet op een allergie, want die gaat nooit zo maar even weg om vervolgens weer op te duiken :P

Woensdag moet ik weer bij de da zijn, ik zal het eens opgooien en ook even hebben over de bloedtest voor de allergie. Waar ik nog steeds nijdig over ben  >:(
Door Mevroi Kruim
#802420
Goed idee!
Vers is trouwens ook goed bij anaalklierproblemen omdat het de ontlasting stevig maakt, bij de juiste samenstelling. Door die harde keutels perst de kat zelf de anaalklieren uit. Maar als het een chronisch probleem is helpt dat niet meer.
Door Loeka
#802446
[quote="Kruimel"]
Door die harde keutels perst de kat zelf de anaalklieren uit. Maar als het een chronisch probleem is helpt dat niet meer.
[/quote]

Ok, maar tegen die ontstoken anaalklieren zou die prednison ook voor moeten werken toch? Laat het toevallig nu zijn dat ze heel harde ontlasting heeft, is net een geitje momenteel  ;)
Door Mevroi Kruim
#802458
Nee, die prednison vermindert wel de symptomen maar haalt de oorzaak (overvulde klieren) niet weg. Dus zodra je ermee stopt begint het feest opnieuw. En doordat je de symptomen onderdrukt wordt het alleen maar erger.
Prednison is een ontstekingsremmer, het vermindert de verschijnselen van de ontsteking als pijn en zwelling en roodheid en jeuk. Maar dat zijn allemaal symptomen die door iets anders veroorzaakt worden, en dat ben je dus niet kwijt.
Het is een prachtig middel als het lichaam zichzelf beschadigt door niet-functionele ontstekingen en soms is het het enige middel dat het elven dragelijk maakt als de oorzaak niet aan te pakken valt, maar het blijft dweilen met de kraan open.
Door Loeka
#802482
Ok dat weet ik, dat het symptoombestrijding is, maar omdat het nu zo erg is moest ik wat  :-\ Hoe pak ik dan ondertussen die anaalklieren aan? Allergietest kan dus nu niet... En ik wil toch wat doen, in ieder geval iets wat samen met de prednison kan.

Versvoer gister geprobeerd, niet gelukt ook niet helemaal gekookt. Ik wil vanavond van kippennekken een soort bouillon maken en dat over haar kipfilet doen(vindt ze heel lekker). En dan later stiekum de kipfilet steeds rauwer geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door