Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lycka
#799896
Hallo allemaal, ik heb me na veel meelezen toch maar aangemeld aangezien ik tzt naar BARF over wil stappen. Maar zoals dat vrij normaal zal zijn heb ik nog wat vraagjes:

Jullie hebben het o.a. over runderribben en lamskoppen, geven jullie daar stukjes van?
Koop je die voorgesneden?
Eten ze deze botten op of enkel het vlees wat daar op zit? Zo ja, hoe bepaal je hoeveel vlees daar op zit?

Mij was vroeger geleerd dat honden geen kippenbotjes mogen,wordt hiermee bedoeld dat ze geen gekookte, gebraden of gegrilde vogelbotten mogen? Laatst gapte mn boxer een kippenbotje die de kat aan het afkluiven was (ze eet alles op behalve het bot zelf), dit was een gebraden bot hen heb het dus in splinters uit haar bekkie gevist, zelf vind ze het lekker.

Ik heb 2 honden die rond de 30 kg wegen, ze zitten nu op 400 gram kvv per dag en brok. Ik ben best geschrokken wat er in brok zit, want natuurlijk laten reclames andere dingen zien. Heb nu proefzakjes meegekregen met lamsvlees, maar nu lees ik dat in de brokjes met lamsvlees min. 4% lamsvlees zit. Hier proeft een hond niet zo veel van lijkt me.

Ik wil eerst eigelijk kijken naar die pakketten van Herby?? kant en klaar barfvlees, lijkt me erg handig aangezien ik wel wat huiverig ben voor al die karkasjes enzo. Hoe ziet dit er uit? Zijn dit stukken vlees, of is het gepureerd? Is dit ook in kleinere hoeveelheden te koop?
Ik heb nog geen grote vriezer dus ik kan geen 150 kg vlees ophalen...
Kunnen jullie me helpen?
Door Nynke
#799908
Hoi Lycka,
de ribben worden in zijn geheel gegeven of per 3/4 ribben gezaagd, de lamskoppen soms ook in tweeen gezaagd bij kleinere honden. Alleen rauwe botten voeren !!!! En het liefst van jonge dieren, minder dan een jaar oud. Dan zijn de botten nog goed te kauwen. Botten en het vlees daaraan worden geheel opgegeten.

Ik heb geen ervaring met Herby, voer mijn hondjes voornamelijk Carnibest en daarnaast kip, kalf, geit en lam van het IC.

Succes !!
Door Lycka
#799909
Nynke F schreef: Hoi Lycka,
de ribben worden in zijn geheel gegeven of per 3/4 ribben gezaagd, de lamskoppen soms ook in tweeen gezaagd bij kleinere honden. Alleen rauwe botten voeren !!!! En het liefst van jonge dieren, minder dan een jaar oud. Dan zijn de botten nog goed te kauwen. Botten en het vlees daaraan worden geheel opgegeten.

Ik heb geen ervaring met Herby, voer mijn hondjes voornamelijk Carnibest en daarnaast kip, kalf, geit en lam van het IC.

Succes !!
Bedankt voor je super snelle antwoord, wat is IC? een winkel?

Maris
Door Mevroi Kruim
#799914
IC = Islamcentrum in Rotterdam, het barf-walhalla  ;D Daar hebben ze zoveel voor je hond!

Runderbotten van volwassen koeien kun je beter niet geven, die kunnen ze niet opeten, veel te hard, maar ze kunnen er wel hun kiezen op breken.
Botten zijn bedoeld om op te eten dus zoals Nynke al schrijft, geen dragende delen (poten) en niet van volwassen dieren.

Barf betekent Biologically Appropriate RAW Food, dwz alles wordt rauw gegeven, nooit gekook/gebakken/gebraden. Door verhitten verandert de structuur van botten waardoor ze levensgevaarlijk worden. Dan kunnen ze gaan splinteren en zijn ze slecht te verteren. Dus dat verhaal van de kippenbotjes klopt, voor gare botjes. Rauwe kippenbotten zijn zelfs voor kleine honden en voor katten heel goed te eten.

Herby levert echt van alles, je kunt gemalen vlees kopen maar ook hele dooie beesten  ;D meestal staat er op de bestelliijst bij hoe het geleverd wordt. Je hoeft niet gelijk aan de hele karkassen, je kunt prima met spiervlees beginnen, dat ziet er net zo uit als de lapjes van de slager.
Het goeie aan Barf is nou juist dat het niet gemalen is maar in grote stukken, je hond moet dus z'n gebit gebruiken waarvoor het bedoeld is, evenals zijn spijsvertering.
Qua botten is het verstandig om klein te beginnen dwz met bv kippennekken. Die zijn zacht en ongevaarlijk, daar kan geen hond in stikken. Vandaar ga je over op bv kippenvleugels, eendennekken, kippendijen, ruggen e.d.
Door Lycka
#799916
Kruimel schreef: IC = Islamcentrum in Rotterdam, het barf-walhalla  ;D Daar hebben ze zoveel voor je hond!

Runderbotten van volwassen koeien kun je beter niet geven, die kunnen ze niet opeten, veel te hard, maar ze kunnen er wel hun kiezen op breken.
Botten zijn bedoeld om op te eten dus zoals Nynke al schrijft, geen dragende delen (poten) en niet van volwassen dieren.

Barf betekent Biologically Appropriate RAW Food, dwz alles wordt rauw gegeven, nooit gekook/gebakken/gebraden. Door verhitten verandert de structuur van botten waardoor ze levensgevaarlijk worden. Dan kunnen ze gaan splinteren en zijn ze slecht te verteren. Dus dat verhaal van de kippenbotjes klopt, voor gare botjes. Rauwe kippenbotten zijn zelfs voor kleine honden en voor katten heel goed te eten.

Herby levert echt van alles, je kunt gemalen vlees kopen maar ook hele dooie beesten  ;D meestal staat er op de bestelliijst bij hoe het geleverd wordt. Je hoeft niet gelijk aan de hele karkassen, je kunt prima met spiervlees beginnen, dat ziet er net zo uit als de lapjes van de slager.
Het goeie aan Barf is nou juist dat het niet gemalen is maar in grote stukken, je hond moet dus z'n gebit gebruiken waarvoor het bedoeld is, evenals zijn spijsvertering.
Qua botten is het verstandig om klein te beginnen dwz met bv kippennekken. Die zijn zacht en ongevaarlijk, daar kan geen hond in stikken. Vandaar ga je over op bv kippenvleugels, eendennekken, kippendijen, ruggen e.d.
Ik begin het geloof ik steeds leuker te vinden.  :) Die vleesmix paketten van Herby, zijn dat dus gewoon stukken vlees? gekombineerd met verschillende soorten zodat je 1 kg krijgt?

Ik woon in Rijssen dus die slager is te ver weg voor mij  :( Herby levert ook in overijssel dat is voor mij handig. Moet alleen kijken hoe ik alles kwijt ga raken.
Door sheenadog
#800128
dit is een kipkarkas als je nog niet weet hoe het eruit ziet
Afbeelding groetjes natascha
Gebruikersavatar
Door Dian
#800505
Lycka schreef: dat gaan ze vast heel erg lekker vinden :)
Op de markt in Rijssen kun je wel goed aan niet zo dure kippenvleugels en kippennekjes komen. Kippennekken wel gewoon om vragen, liggen niet altijd zichtbaar, maar heeft ze vaak wel bij zich. Leuk om te proberen. Ik ben van origine een Rijssenaar en als ik daar ben ga ik altijd langs bij poelier Hoffman uit Laren (blauw dekzeil over de wagen/kraam) ;)

Naast KVV kun je gewoon rustig beginnen met opbouwen van het grovere werk. Eerst is met kippennekken, vleugels proberen en langzamerhand durf je steeds meer te geven is mijn ervaring. Rakker zelf zit nu sinds een week of 6 op volledig zelf samengesteld voer, terwijl ik vorig jaar augustus, toen ik begon met KVV, nog riep dat ik daar noooooi aan zou beginnen ;D ;D.
Laatst gewijzigd door Dian op vr 27 jul 2007, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door