Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door markiesje
#79904
Hallo,

Ik heb de pups uit mijn laatste nestje met 3 weken al op de Carnibest gezet.Het ging natuurlijk fantastisch goed en ze aten ook niks anders meer (behalve de moedermelk natuurlijk :D)
Ook de nieuwe pupeigenaars zijn volledig op Carnibest of semi barf over gegaan.Gelukkig dus geen brokken voor mijn pups ;D
Omdat ik over 3 weken weer een nestje verwacht is mijn vraag welke botten ik de pups het beste kan gaan geven.
Zouden ze al lamsbotjes kunnen eten?
Dit is ook een vraag van mijn pupkopers die het eng vinden om een jonge pup al botten te geven.
Natuurlijk zien ze mijn eigen honden tekeer gaan met de botten die ze krijgen maar ik vertel er dan bij dat die alleen maar zo'n herrie maken omdat ze het zo lekker vinden ;D
Vanaf welke leeftijd beginnen jullie met botten geven?


Marina
Laatst gewijzigd door markiesje op ma 12 apr 2004, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeanne
#79947
ja, daar ben ik als aanstaande puppy-eigenaar ook heel nieuwsgierig naar. Ze eten nu speciale puppenmelk, vermengd met tartaar. Ook krijgen ze puppybrokjes en pens. Maar ik ga dus geen brokjes geven, ze krijgt hier gewoon carnibest. Ik dacht ze de eerste maanden alleen carnibest te geven met af en toe pens en runderhart. Met welke leeftijd kan ik beginnen met een kippennekje? Of een vleugeltje, of een lamsribbetje??
Door crutz
#79950
ik ben met Umi (die is dus op 7 weken pas overgegaan van brokjes (bij de fokker) naar vers (bibi)) met een week of 10 begonnen met een lapje pens om te kijken of ze ook wilde kauwen
met 11 a 12 weken kreeg ze regelmatig een kippenekje, niet vastgehouden, gewoon zo gegeven
met een week of 12 heeft ze ook al een stuk kalfsschouder gehad met veel vlees er aan
en sinds een paar weken krijgt ze regelmatig (1 keer per week) een paar geiten ribben (2 of 3 aan elkaar) ik geef er een paar aan elkaar omdat ze als ik ze los geef er 2 keer op kauwt en ze dan doorslikt :o
verder krijgt ze alleen nog bibi natuurmix
Door jeanne
#79960
die pens, sneedt jij die in hele kleine hapklare stukjes? Of hoe deed je dat? Ik heb onlang runderhart verpakt, zakjes van ong.250 gram. Moet ik die klein gaan snijden of zal ik dat als grote stukken geven? Ik moet nog even zien.................
Zal maar niet vertellen wat er allemaal in de puppypakketjes zat, hahahahaha, de brokjes heb ik daargelaten en de boekjes, tja, sommige dingen zijn wel nuttig, maar dat stuk over voeding sloeg werkelijk nergens op. Er staat in site achterop www.overdieren.nl
ga daar denk ik maar eens iets vertellen....
dat het volgende stukje niet klopt: Vers vlees.
Mocht u uw pup vers vlees willen geven, geef het dan noit rauw, maar altijd gekookt of gebraden. Vooral raus (of niet gaar ) varkens- en kippenvlees kan levensgevaarlijke bacteriën bevatten. Kip kan besmet zijn met de beruchte salmonellabacterie, varkensvlees met de ziekte van Aujeszky. Deze ziekte is niet te behandleen en leidt binnen korte tijd tot de dood van uw huisdier!

Pfffffffffffff, en natuurlijk geloven weer heel veel mensen dit lulverhaal >:(
Er is nog een hoop werk aan de winkel............
Door crutz
#79964
nee, wel de eerste keer niet een al te groot stuk, maar wel een lap
dr tandjes had ze al leren gebruiken op een jute lap ;D, dus pens moest ze ook maar aankunnen,
had het, dacht ik, de eerste keer niet te klein gesneden zodat ze ECHT moest kauwen en het niet zo door kon slikken, maar daar had ik me in vergist
t lapje was iets van 10 bij 10 cm en toen ik op stond om wat te pakken was ze schijnbaar bang dat ik het zelf wilde en toen slikte ze het in 1 keer in, ze heeft ff gepiept, deed schijnbaar toch een beetje pijn, maar heeft er verder niet onder geleden (lust nog steeds pens ;D)
Door jeanne
#79966
crutz schreef: nee, wel de eerste keer niet een al te groot stuk, maar wel een lap
dr tandjes had ze al leren gebruiken op een jute lap ;D, dus pens moest ze ook maar aankunnen,
had het, dacht ik, de eerste keer niet te klein gesneden zodat ze ECHT moest kauwen en het niet zo door kon slikken, maar daar had ik me in vergist
t lapje was iets van 10 bij 10 cm en toen ik op stond om wat te pakken was ze schijnbaar bang dat ik het zelf wilde en toen slikte ze het in 1 keer in, ze heeft ff gepiept, deed schijnbaar toch een beetje pijn, maar heeft er verder niet onder geleden (lust nog steeds pens ;D)
hahaha, maar jij hebt een herder, ik een basset, die is geen jute lap gewend ::)
Gebruikersavatar
Door Cherry
#79973
Scully is nu 3 dagen bij ons en ze heeft al 5 verschillende vleesjes gegeten.
Gemalen runvlees, stukjes schapenvlees, stukjes rundhart en nier, en gemalen kip.
Het hart en nier heb ik in kleine stukjes gesneden en telkens onder het vlees of de kip gemengd.
Zo probeer ik telkens iets nieuws te introduceren.
Botjes heb ik nog niet geprobeerd maar dat zal voor over enkele dagen zijn.
Door Lizzy
#79976
Grow Your Pups with Bones van Ian Billinghurst is echt een leuk boek om te lezen!

Maar OK, op pagina 381 staat dat je je pup gaat voeren met rauwe vleesbotten op 4 a 5 weken leeftijd. Op pagina 382 staat dat je voornamelijk kippennekken en kippenvleugels geeft (als rauwe vleesbotten). Er staat bij dat deze gekozen worden omdat ze relatief zacht en klein zijn. Daarnaast wordt er geschreven dat je ook grotere botten moet geven waar ze zich op uit kunnen leven met kluiven (dus niet zozeer om te eten).

En, daanaast groentemixen en gemalen vlees. Daar zal ik niet over uitwijden. Want, naar wat ik begrijp is het de bedoeling dat jullie kant-en-klare voeding geven? Met andere woorden, willen jullie weten welke botten je kunt geven om te eten (dus wanneer je zelf de voeding samenstelt) of wil je weten welke botten je kunt geven om als recreatiebot op te kluiven?
Door jeanne
#79983
Lizzy schreef: Grow Your Pups with Bones van Ian Billinghurst is echt een leuk boek om te lezen!

Maar OK, op pagina 381 staat dat je je pup gaat voeren met rauwe vleesbotten op 4 a 5 weken leeftijd. Op pagina 382 staat dat je voornamelijk kippennekken en kippenvleugels geeft (als rauwe vleesbotten). Er staat bij dat deze gekozen worden omdat ze relatief zacht en klein zijn. Daarnaast wordt er geschreven dat je ook grotere botten moet geven waar ze zich op uit kunnen leven met kluiven (dus niet zozeer om te eten).

En, daanaast groentemixen en gemalen vlees. Daar zal ik niet over uitwijden. Want, naar wat ik begrijp is het de bedoeling dat jullie kant-en-klare voeding geven? Met andere woorden, willen jullie weten welke botten je kunt geven om te eten (dus wanneer je zelf de voeding samenstelt) of wil je weten welke botten je kunt geven om als recreatiebot op te kluiven?
beide eigenlijk.
Freule kreeg het laatste jaar smorgens carnibest, en 's avonds zelf klaargemaakt eten. En dat wil ik straks ook weer bij Baronesje doen. Maar ik denk dat ik er straks vanzelf wel achter kom, welke botten voor haar geschikt zijn ;) We beginnen gewoon met zo af en toe wat kippennekjes of vleugeltjes en een recreatiebot.
Door Lizzy
#80162
Ik zou ook zeer zeker met nekken beginnen. Maar, ook wel een beetje uitkijken dat je niet versvlees + nekken geeft en het vlees niet in mindering brengt en de nekken weer aanvult met wat anders. Want, volgens mij zit er in versvlees voldoende calcium en ik denk niet dat je zo'n menu aan moet vullen met teveel nekken.

Vleugels zou ik zeker inknippen met een snoeischaar. We hebben meegemaakt dat deze vast is komen te zitten (niet ingeknipt) bij een 9 weken oude pup. Niet leuk :(. Dus, inknippen die handel!

Ian Billinghurst heeft het overigens over grote botten "the long bones from the limbs of cattle of sheep, etc.". Ik weet niet of ik het hier mee eens ben.... Het voordeel is misschien dat ze op deze botten wel kunnen kluiven en er niets afbijten, maar het nadeel vind ik dat de botten gewoon super-hard zijn! Wat vinden jullie?

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Nitus
#80173
Ik denk dat zolang de pups niet gewisseld hebben, het niet zoveel uitmaakt of je een hard bot geeft. Worden die vlijmscherpe tandjes misschien iets minder scherp? ;)
Door debbymuch
#80181
wij zijn begonnen met kippenekken(platgeslagen)
daarna kippekarkassen.toen de pup goed kauwde.

had hem met 4,5 maand een kalfsrib gegeven dit ging niet zo goed.hij slikte het in 1 keer in.maar kwam er ook weer in 1 keer uit.

dus zou echt aanraden om met het echte kauwwerk pas te beginnen als je pup ook kauwt op het bot.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#80206
De pups hebben hier tot een maand of 5 alleen gemalen karkassen gegeten. Af en toe een nekje of een ossestaartje, maar die werden in één hap weggekloekt.
Voor de leut hebben ze wel af en toe lamsribjes gekregen, maar echt opeten konden ze die botten nog niet.
Naar mijn mening wordt een pup in de natuur ook neit met hele botten gevoerd, moeders komt het immers voorgemalen even opkotsen, dus krijgen ze hier ondanks andermans jubelverhalen geen botten/vleugels/karkassen te eten voordat ze een maand of 5 zijn.

Ik blijf ook altijd aan de pup van Wieke denken waarbij het toch goed beschouwd, goed fout ging. En waarom risico's nemen als het niet hoeft, als je gemalen bot geeft dan krijgen ze ook de voedingsstoffen daarvan binnen. Dit is slechts mijn mening, wat een ander doet moet die natuurlijk zelf weten.

Recreatiebotjes krijgen ze wel, daar worden die tandjes inderdaad wat minder scherp van en het scheelt tijdens het wisselen het geknaag aan je meubilair ;D
Door jeanne
#80262
Ik ga haar de eerste maanden alleen carnibest geven, en daarna begin ik zo af en toe met een kippennekje, dus ik ga nog niet barfen voorlopig. Maar het kriebelt wel weer, want ik vond het heel leuk om te doen!
Dus eerste maar eens lekker groot worden op de carnibest ;)
Bij de fokster knagen ze ook al geregeld op alle botten die daar rondslingeren, hahahaha, wel een komisch gezicht, zo'n kleine dreumes aan zo'n bot :-*
Laatst gewijzigd door jeanne op di 13 apr 2004, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door